"Nowoczesny Nauczyciel

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
BEZPOŚREDNIE WSPARCIE ROZWOJU SZKÓŁ POPRZEZ WDROŻENIE ZMODERNIZOWANEGO SYSTEMU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W POWIECIE STRZELIŃSKIM.
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
PROCESOWE WSPARCIE SZKOŁY „Zmiana. Dodaje otuchy, ma moc uzdrawiającą, ożywia, zaskakuje, otwiera nowe możliwości, przynosi świeże doświadczenie… Z całą.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
Projekt „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
SORE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

"Nowoczesny Nauczyciel – Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie Miasta Szczecin" Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół   Realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w mieście Szczecin przez Zachodniopomorskie Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej pod nazwą :Nowoczesny nauczyciel – kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie Miasto Szczecin”,  Priorytet III, Wysoka jakość oświaty; Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół,  w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Ma on na celu opracowanie zasad nowego modelu wspomagania pracy szkół. Od 2010 roku projekt realizowany jest przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Ma on na celu opracowanie zasad nowego modelu wspomagania pracy szkół. W ramach projektu organizowane są działania ułatwiające wprowadzenie do systemu oświaty nowego modelu doskonalenia nauczycieli, który polega na wspomaganiu pracy szkół- od diagnozy, przez planowanie i wdrażanie zmian, po ich ewaluację-oraz na prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Cechy nowego systemu wspomagania Odpowiedzialność szkoły za własny rozwój: -odpowiedzialność za wysoką jakość kształcenia, -dobrowolność korzystania ze wspomagania, -obszar wsparcia oraz sposób jego realizacji ustalane są i wypracowane przez dyrektora i radę pedagogiczną Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Diagnoza potrzeb rozwojowych jako podstawa działań: -wspomagania skoncentrowane na zdefiniowanych przez szkołę potrzebach rozwojowych, -wnioski z nadzoru i wyniki egzaminów zewnętrznych jako punkt wyjściowy w procesie diagnozowania potrzeb szkoły Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Placówka wspomagania jako partner szkoły: -współpraca szkoły i instytucji wspomagających, -wzajemna inspiracja do działania, -motywowanie nauczycieli do samodzielnej i zespołowej refleksji nad własną pracą, -SORE jako moderator i doradca Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Różne instytucje jako wsparcie dla szkoły: -Integracja działań różnych instytucji wspomagających szkołę-m.in. placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, -spójność działań prowadzonych w ramach nadzoru pedagogicznego i wspomagania pracy szkoły Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Wspomaganie jako proces: -towarzyszenie szkole w procesie rozwoju od diagnozy potrzeb przez zaplanowanie i przeprowadzenie działań wspomagających szkołę, pomoc w wykorzystaniu wiedzy i umiejętności w pracy zawodowej nauczycieli, po monitorowanie zmian. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Wspomaganie adresowane do szkoły jako organizacji -postrzeganie szkoły jako organizacji angażującej różne grupy –uczniów, nauczycieli, dyrekcję, rodziców i środowisko lokalne, -uwzględnianie różnorodnych perspektyw i potrzeb w procesie planowania wsparcia rozwojowego, -wzajemne wspieranie się w trakcie realizacji procesu wspomagania Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Wspomaganie blisko szkoły: -towarzyszenie szkole w całym procesie rozwoju, -bezpośredni kontakt pracowników systemu wspomagania ze szkołą, mobilność pracowników i praca na terenie szkoły, -formy doskonalenia realizowane w szkole Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Współpraca i samokształcenie: -formy doskonalenia wykorzystujące wiedzę i doświadczenie nauczycieli, -wymiana doświadczeń z nauczycielami i dyrektorami innych szkół, -wspólne wypracowanie rozwiązań i wdrażanie ich do szkolnej praktyki Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Diagnozę przeprowadzają nauczyciele, dyrektor z pomocą SORE. I etap: Wejście SORE ( dyrektor , rada pedagogiczna , lider WDN, pedagog ) wspólne wypracowanie pogłębionej diagnozy potrzeb szkoły. Diagnozę przeprowadzają nauczyciele, dyrektor z pomocą SORE. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Opracowanie rocznego planu wspomagania dla szkoły (RPW). II etap Opracowanie rocznego planu wspomagania dla szkoły (RPW). Plan ten zawiera: cele, zakładane wskaźniki realizacji , przewidziane działania np. konsultacje, warsztaty czy formy doskonalenia ), harmonogram realizacji, wykaz osób zaangażowanych w działania oraz ich zadania. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Etapy wspomagania: Diagnoza: Dzięki niej podejmowane działania odpowiadają na potrzeby konkretnej szkoły, uczniów, środowiska Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Planowanie działań: Planując zadania, nauczyciele i dyrektor szkoły korzystają z pomocy osoby organizującej wspomaganie ( SORE). Autonomicznie podejmują decyzję i opracowują harmonogram wykładów, warsztatów i konsultacji grupowych, a także sposoby wdrażania wypracowanych rozwiązań do praktyki szkolnej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Realizacja i monitorowanie: Prowadzenie wykładów, szkoleń i innych form doskonalenia jest zadaniem ekspertów merytorycznych. Organizator wspomagania SORE, prowadząc konsultacje indywidualne i grupowe, a także organizując lekcje otwarte, pomaga nauczycielom wykorzystywać nową wiedzę i umiejętności w praktyce. Monitoruje efekty wprowadzonych zmian i jeśli jest potrzeba modyfikuje plan pracy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Podsumowanie: Dyrektor szkoły i nauczyciele włączają badanie efektów realizowanego planu wspomagania do ewaluacji wewnętrznej. Organizator wspomagania ( SORE ) przygotowuje i przedstawia sprawozdania z działań, które jest omawiane na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Nauczyciele i dyrektor opracowują rekomendacje do pracy w kolejnym roku szkolnym. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Zadania dyrektora szkoły : -inicjowanie i udział w diagnozie potrzeb, -pozyskiwanie ekspertów, -motywowanie nauczycieli, -wspieranie zespołów zadaniowych, -pomoc organizacyjna, -monitorowanie działań, -włączenie oceny działań do ewaluacji wewnętrzej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Zdania ekspertów merytorycznych: -przygotowanie i przeprowadzenie dostosowanych do potrzeb szkoły warsztatów lub innych zaplanowanych form szkoleniowych dla nauczycieli (konsultacji, wykładów itd.). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Wspomaganie pracy szkół Prowadzone jest w projekcie na podstawie rocznego planu wspomagania. Realizacja tego planu wspomagania opiera się na współpracy szkoły ze szkolnym organizatorem rozwoju edukacji (SORE)- osoba pełniąca rolę moderatora i konsultanta. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Kim jest SORE i jaka jest jego rola? SORE jest zewnętrznym specjalistą zatrudnionym w ramach projektu przez koordynatora projektu. Wspiera szkołę i dyrektora, towarzysząc oraz służąc pomocą na kolejnych etapach przygotowania i realizacji planu wspomagania. Po uruchomieniu projektu SORE nawiązuje kontakt ze szkołą, buduje relacje z dyrektorem i radą pedagogiczną. Współpracuje z dyrektorem i radą pedagogiczną w przeprowadzeniu diagnozy i konstruowaniu rocznego planu wspomagania. Odpowiada za prawidłową organizację działań związanych z zewnętrznym wspomaganiem. Pozostaje w stałym kontakcie z dyrektorem i pracownikami zaangażowanymi w realizację rocznego planu wspomagania. Wspiera nauczycieli w czasie wdrażania nowych umiejętności i wypracowanych procedur. Swoje działania realizuje bezpośrednio w szkole, którą wspiera. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Zadania SORE: pomoc dyrektorowi w zdiagnozowaniu potrzeb szkoły, pomoc w formułowaniu celów wynikających ze zdiagnozowanych potrzeb i określeniu obszaru do rozwoju – współpraca z radą pedagogiczną, wsparcie szkoły w przygotowaniu rocznego planu wspomagania, odpowiadającego na potrzeby szkoły i zbudowanego na podstawie jednej z ofert doskonalenia wsparcie przy zapewnianiu obiegu informacji pozyskanie zewnętrznych ekspertów, organizowanie zaplanowanych form wspomagania - we współpracy ze szkołą, organizacja systemu wsparcia dla pracowników szkoły we wdrażaniu nowo nabytych umiejętności (np. organizacja i prowadzenie konsultacji) monitorowanie przebiegu realizacji rocznego planu wspomagania, dokumentowanie podejmowanych działań przygotowanie i przeprowadzenie wśród pracowników ankiet z przebiegu wspomagania, przygotowanie sprawozdania z przebiegu realizacji rocznego planu wspomagania, przedstawienie sprawozdania z przebiegu realizacji rocznego planu wspomagania dyrektorowi szkoły oraz radzie pedagogicznej, udział w podsumowaniu podjętych działań – współpraca z radą pedagogiczną nad rekomendacjami do pracy szkoły w kolejnym roku szkolnym. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Oferty doskonalenia nauczycieli : Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotował katalog ofert doskonalenia, do wykorzystania w pracy nad rocznym planem wspomagania. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Sieci współpracy i samokształcenia Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Sieci skupiają nauczycieli, dyrektorów, psychologów szklonych, pedagogów , bibliotekarzy i innych pracowników merytorycznych szkoły. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

-dzielenie się wiedzą i sprawdzonymi w praktyce sposobami działania, Cel sieci : -wymiana doświadczeń, -dzielenie się wiedzą i sprawdzonymi w praktyce sposobami działania, -wspólne sposobów działań oraz praca nad wybranymi zagadnieniami. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Spotkanie organizacyjne : -integracja uczestników sieci, -rozpoznawanie potrzeb i zasobów, -ustalenie celów, harmonogramu pracy działań na platformie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

-dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami, Spotkania robocze : -dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami, -spotkania z ekspertami, -tworzenie nowych rozwiązań. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Spotkanie podsumowujące: -podsumowanie i omówienie pracy sieci, -zaplanowanie promocji i sposobów udostępnienia wypracowanych rozwiązań innym, -ewaluacja. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

www.doskonaleniewsieci.pl Platforma internetowa to narzędzie dedykowane osobom organizującym wspomaganie, dyrektorom szkół i nauczycielom. Znaleźć tam można materiały samokształceniowe, narzędzia wykorzystywane w procesie doskonalenia oraz przykłady dobrych praktyk. Platforma daje możliwość wykorzystywania wideo konferencji, forów dyskusyjnych, blogów oraz e-lerningu, a także tworzenia rocznych planów wspomagania, harmonogramów pracy oraz ankiet. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Powodzenia w realizacji wspomagania! Dziękuję za uwagę Teresa Mamos Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego