RADA MIASTA KRAKOWA GOSPODARKA ODPADAMI KOMUNALNYMI W KRAKOWIE ZAKŁAD TERMICZNEGO PRZEKSZTAŁCANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH DLA MIASTA KRAKOWA – ROZWIĄZANIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gospodarka odpadami.
Advertisements

Paweł Klimowicz Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Inwestycje Metropolitalne w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Krakowa Kraków, 2007.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
INSTALACJE TERMICZNEGO PRZEKSZTAŁCANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH –
SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
dr inż. Tadeusz Pająk, Eur Ing
INSTALACJE TERMICZNEGO PRZEKSZTAŁCANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH –
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Odzysk energetyczny odpadów w piecach Cementowni Górażdże
Badanie świadomości ekologicznej i postaw mieszkańców Łodzi wobec segregacji odpadów i planowanej inwestycji infrastrukturalnej – instalacji termicznego.
„PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA MIASTA ŁODZI - PGO - ŁÓDŹ” na lata z perspektywą na lata Łódź, Wydział Gospodarki Komunalnej.
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Prezentację przygotowali:
Gdańsk, 26 sierpnia 2011 r. Aktualizacja PGO 2010 dla województwa pomorskiego.
Zarząd Województwa Łódzkiego
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
AKCJA INFORMACYJNO – EDUKACYJNA pn.: ODPADY POD KONTROLĄ –
1 Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska Sosnowiec, ŻYCIE PO ŚMIECIACH Czy dzięki nowej ustawie region będzie.
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
Bezpieczeństwo energetyczno – klimatyczne Andrzej Sikora Instytut Studiów Energetycznych Kraków, 9 listopad 2009 r.
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Miasto publiczne – miasto prywatne
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
INTEGRACJA SYSTEMÓW GOSPODARKI ODPADAMI
Podstawowe elementy linii technologicznej
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
Rada RIPOK Warszawa, 4 grudnia 2013 r.
Gospodarka odpadami na poziomie lokalnym.
Inwestujemy w ekologię
Konferencja ACK ERN Transfer technologii w Euroregionie Nysa
Koszty zbiórki Odpadów Opakowaniowych a dopłaty Organizacji Odzysku „SPOŁECZNY MONITORING GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI I POUŻYTKOWYMI” Osieczany.
NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY I ZAGROŻENIA DLA NOWEGO SYSTEMU GOSPODAROWANIA
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Finansowanie gospodarki odpadami ze środków NFOŚiGW Kraków, 3 października 2011 roku.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
KONSULTACJE SPOŁECZNE
PLAN GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO REGIONY GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI projekt KRAKÓW, 3 października 2011.
Olgierd Dziedzic & Radosław Wasiak. Zasada czterech R.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Plan prezentacji Wytwarzanie, segregowanie, sortowanie i przekształcanie odpadów komunalnych, w ujęciu systemowym. Właściwości fizykochemiczne zmieszanych.
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI W KRAKOWIE Krakowski Holding Komunalny SA.
1 PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata INFORMACJE O REGIONACH Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Zanim utoniemy w „śmieciach” Krakowski system gospodarki odpadami komunalnymi.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
FUNKCJONOWANIE BIOGAZOWNI PRZY OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
10,9 mln Mg odpadów komunalnych Nieselektywna zbiórka
Debata „Przeglądu Komunalnego” i Forum Gospodarki Odpadami Dlaczego zapłacimy więcej za gospodarkę odpadami? Warszawa, 14 stycznia 2019 r.
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Zapis prezentacji:

RADA MIASTA KRAKOWA GOSPODARKA ODPADAMI KOMUNALNYMI W KRAKOWIE ZAKŁAD TERMICZNEGO PRZEKSZTAŁCANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH DLA MIASTA KRAKOWA – ROZWIĄZANIE ALTERNATYWNE Kraków – 22 października 2008 r. Dr inż. Tadeusz Pająk Akademia Górniczo – Hutnicza w Krakowie

ZAKRES PREZENTACJI: Zakład mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów (MBA) jako alternatywa dla spalarni odpadów na przykładzie projektu dla M. Krakowa, ZTPOK jako niezbędny element krakowskiego systemu gospodarki odpadami.

MBA VERSUS MVA czyli: ZAKŁAD MECHANICZNO- BIOLOGICZNEGO PRZETWARZANIA ODPADÓW, JAKO ALTERNATYWA DLA ZTPOK NA PRZYKŁADZIE PROJEKTU DLA MIASTA KRAKOWA

ZASADNICZE PYTANIA: 1.Czy dla Miasta Krakowa jest potrzebna instalacja typu MBA i jak duża. 2.Czy instalacja typu MBA będzie w stanie sprostać wymaganiom prawnym w zakresie składowania przetworzonych odpadów, a także odzysku energii. 3.Czy instalacja MBA może nie współpracować z zakładem termicznego przekształcania odpadów przetworzonych w paliwo. 4.Czym w sensie prawnym jest taki zakład? Czy paliwo z MBA nie jest odpadem? Czy zakład taki nie jest spalarnią? 5.Projekty instalacji MBA odrzuconych w Polsce – dlaczego?? 6.Instalacje MBA w opinii ekspertów z Niemiec i Austrii. 7.Czy w innych krajach UE buduje się instalacje MBA? MBA VERSUS MVA

ZASADNICZE PYTANIA: 1.Czy Miastu Kraków jest potrzebna instalacja typu MBA i jak duża. Odpowiedź: Kraków ma już szeroko rozbudowany system kompleksowego zagospodarowania odpadów. Nie ma w nim miejsca na instalację MBA i związany z tym nowy system zbioru odpadów (suche -mokre dla około 550 tys. mieszkańców??). Jedynym jego uzupełnieniem może być wyłącznie spalarnia odpadów. Jeśli uznać hipotetycznie, że taka instalacja byłaby niezbędna to jej skala powinna wynosić około Mg/rok, a nakład inwestycyjny rzędu 350 mln zł. Czy jest celowym inwestować tak duże pieniądze??? Czy MBA zyska akceptację??? MBA VERSUS MVA

CZEGO OBOK SPALARNI BRAKUJE W KRAKOWSKIM MODELU KOMPLEKSOWEJ GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI? Krakowski system gospodarki odpadami już obecnie zawiera: rozbudowany system selektywnego zbierania odpadów, system suche – mokre ma charakter pilotowy. nowoczesną sortownię odpadów, nowoczesną kompostownie odpadów, bezpieczne ekologicznie składowisko odpadów. Niezbędnym uzupełnieniem systemu powinny być: zbiorcze place selektywnego gromadzenia odpadów, instalacja do przeróbki odpadów, wielkogabarytowych i złomu elektronicznego, spalarnia odpadów resztkowych. ???

MIEJSCE I ROLA ITPOK W SYSTEMIE ZAGOSPODAROWANIA ODPADÓW PROJEKTOWANY UDZIAŁ METOD TERMICZNYCH OKOŁO 52%

ZASADNICZE PYTANIA: 2. Czy instalacja typu MBA będzie w stanie sprostać wymaganiom prawnym w zakresie składowania przetworzonych odpadów (czy odpowiednio zredukuje węgiel biogenny w materiale kierowanym na składowisko) Odpowiedź: Doświadczenia niemieckie i austriackie wskazują, że redukcja frakcji organicznej może być bardzo trudna. Na składowiska zostanie skierowane po przetworzeniu około 40% masy odpadów. W przypadku spalarni około 10%. Ponadto wyprodukowane z frakcji wysokokalorycznej paliwo pozostaje nadal odpadem i wymaga termicznego przekształcania, jak dla spalarni bądź współspalarni odpadów. MBA VERSUS MVA

ZASADNICZE PYTANIA: 3. Czy instalacja MBA może nie współpracować z zakładem termicznego przekształcania paliwa powstałego z przetworzonych odpadów. Odpowiedź: Instalacja MBA powinna współpracować z zakładem termicznego przekształcania wyprodukowanego w tej instalacji paliwa z odpadów (paliwo zastępcze, wtórne, alternatywne, formowane). Przekazanie paliwa do cementowni czy energetyki może być nierealne. Cementowania wykorzysta energię w paliwie dla swoich potrzeb, energetyka nie spełni wymagań prawnych. Nie ma zysku z zielonej energii, nie ma ciepła dla mieszkańców, w konsekwencji mieszkaniec zapłaci drożej. MBA VERSUS MVA

ZASADNICZE PYTANIA: 4. Czym w sensie prawnym jest zakład na paliwo z MBA? Czy nie jest spalarnią? Ile będzie kosztować? Odpowiedź: Zakład taki będzie w sensie prawnym spalarnią odpadów, gdyż spalanie tego rodzaju paliw nadal obowiązują te same reguły jak dla odpadów. Paliwo z MBA nie jest produktem!! Elektrownie nie będą stać w kolejce po jego odbiór!!! Jeśli taki zakład ma być w systemie MBA, a być powinien, to jego koszt wyniesie około 450 mln zł. MBA VERSUS MVA

ZASADNICZE PYTANIA: 4a. Czy paliwo z MBA jest odpadem a może produktem??? Proszę sprawdzić pod adresem: nr sprawy 2005/0281/COD. Według stanu na przekazano do Parlamentu Europejskiego opinię Komisji w sprawie poprawek w drugim czytaniu do projektu nowej dyrektywy ramowej o odpadach. Wśród aktualnie przyjętych poprawek do tej dyrektywy nie ma mowy o zmianie statusu paliw z odpadów. W uzasadnieniu do poprawki nr 34 przyjętej przez Komisję Europejską po drugim czytaniu wręcz zapisano: "...Zgodnie z obowiązującym prawem UE odpady, które są przetwarzane na paliwo, nie przestają być odpadami do czasu ich termicznego przekształcenia lub spalenia.... MBA VERSUS MVA

ZASADNICZE PYTANIA: 4a. Czy paliwo z MBA jest odpadem??? Ciąg dalszy Nie ma też informacji o zmianie statusu paliw z odpadów na stronie organizacji ERFO, grupującej najpoważniejszych wytwórców paliw z odpadów w Europie. Ponadto: Podstawowym dokumentem opisującym system klasyfikacyjny paliw alternatywnych jest opracowana przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) Specyfikacja Techniczna /CEN/TS Solid recovered fuels -- specifications and classes/. Według informacji zawartych w tym dokumencie (definicja), paliwo SRF może być wytwarzane wyłącznie z odpadów innych niż niebezpieczne i stosowane tylko w instalacjach spełniających standardy emisyjne, wynikające z dyrektywy 2000/76/EC dotyczącej spalania odpadów. MBA VERSUS MVA

ZASADNICZE PYTANIA: 5. Instalacje MBA odrzucone w Polsce – dlaczego?? Odpowiedź: Profesjonalnie opracowane Studia Wykonalności pod kątem potrzeb i ekonomicznego uzasadnienia instalacji typu MBA dla miast Białegostoku (2007) i Gdańska (2008) dały odpowiedź negatywną. W miastach tych nie będą budowane zakłady termicznego wykorzystania paliw wyprodukowanych w instalacji MBA lecz tradycyjne spalarnie odpadów, takie jak zaplanowano dla Miasta Krakowa. Podobne studia są prowadzone dla miasta Krakowa, także w ramach PGO. Czy wynik może być inny??? MBA VERSUS MVA

PERSPEKTYWY BUDOWY W POLSCE ITPOK METRO – SPALARNIA wg Prof. E. Kempy MIASTO Planowana wydajność [ Mg/a ] Ewentualna lokalizacja Perspektywa uruchomienia [ rok ] KRAKÓW 536 mln zł w trakcie negocjacji społecznych powyżej 2010 KATOWICE 1 o 539,03 mln zł 2 o 539,03 mln zł regionalna (Ruda Śląska) regionalna (????) w latach: 2010 ÷ 2015 Szczecin 300 mln ~ Zespół Elektrociepłownipowyżej 2010 Gdańsk 539 mln zł~ Regionalna dla Trójmiastapow WARSZAWA 1 o 533,04 mln zł 2 o brak szacunku ) b.d. teren ZUSOK, brak wskazania lokalizacji powyżej 2010 powyżej 2013 ŁÓDŹ 660 mln zł ~ w trakcie analizypowyżej 2010 POZNAŃ 640 mln ~ w trakcie negocjacji społeczn.powyżej ) -dotyczy uruchomienia drugiej linii dla istniejącej obecnie spalarni na terenie Zakładu Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych BIAŁYSTOK 220 mln ~ regionalna powyżej 2010 Łączna wydajność: Mg/a Łączny koszt inwestycyjny: mln zł PRETENDENCI: Bydgoszcz & Toruń, Olsztyn wraz z 40 gminami Warmii i Mazur

ZASADNICZE PYTANIA: 6. Instalacja MBA w opinii ekspertów z Niemiec i Austrii. Odpowiedź: Wg prof. Martina Faulstich – czołowego eksperta w Niemczech; MBA ist nicht das Gelbe vom Ei Również prof. B. Bilitewski (autor podręcznika w polskiej wersji) wypowiada się również bardzo krytycznie o MBA, Z wybudowanych w Niemczech z początkiem lat MBA obecnie pracuje około 40 i to z dużymi problemami. Negatywne doświadczenia potwierdzają instalacje MBA w Austrii (problemy odorowe, nieosiąganie zakładanych parametrów wydajnościowych, problemy z redukcją frakcji organicznej itp.). Negatywna opinia o MBA przekazana przez niemieckich ekspertów podczas konferencji w Gdańsku (kwiecień 2008) wstrzymała ten projekt. MBA VERSUS MVA

Aktualnie: 68 ITPOK (2007) 68 ITPOK (2007) 18,5 mln Mg/a termicznie przekształconych odpadów komunalnych (2007) 18,5 mln Mg/a termicznie przekształconych odpadów komunalnych (2007) Plany rozbudowy: wobec tzw. Deponieverbot ( r.) – plany budowy ITPOK na łączną wydajność 7 mln, z tego od r. 2 mln Mg/a ITPOK jest już w eksploatacji (a to odpowiada wszystkim polskim obecnym planom w zakresie budowy ITPOK!!!), a kolejne 2,3 mln Mg/a ITPOK znajduje się aktualnie w zaawansowanym etapie budowy. wobec tzw. Deponieverbot ( r.) – plany budowy ITPOK na łączną wydajność 7 mln, z tego od r. 2 mln Mg/a ITPOK jest już w eksploatacji (a to odpowiada wszystkim polskim obecnym planom w zakresie budowy ITPOK!!!), a kolejne 2,3 mln Mg/a ITPOK znajduje się aktualnie w zaawansowanym etapie budowy. Źródło danych: Materiały konferencyjne Energie aus Abfall, Berlin Wydawca: K.J. Thome-Kozmiensky, styczeń 2008 r. Źródło danych: Materiały konferencyjne Energie aus Abfall, Berlin Wydawca: K.J. Thome-Kozmiensky, styczeń 2008 r. NIEMCY

ZASADNICZE PYTANIA: 7. Czy w innych krajach UE buduje się instalacje MBA? Odpowiedź: W krajach UE bardzo rzadko buduje się instalacje MBA, a w zdecydowanej większości, w około 350 przypadkach, stosuje się model jak w projekcie krakowskim!! Również żadna z planowanych do budowy w Polsce spalarni odpad ów nie będzie współpracować z zakładem mechaniczno- biologicznego przetwarzania odpadów. Dlaczego w Krakowie miałoby być inaczej? Czy tylko dlatego, aby zatrzymać, udaremnić obecny projekt??? MBA VERSUS MVA

ZASADNICZE WNIOSKI: 1.Przedstawiony projekt MBA nie ma ani prawnego, ani ekonomicznego, ani tym bardziej środowiskowego uzasadnienia w odniesieniu do obecnego projektu spalarni odpadów dla krakowskiego systemu gospodarki odpadami. 2.Żadne z polskich miast z tzw. listy indykatywnej nie zdecydowało się na udział MBA, co potwierdziło profesjonalnymi analizami i studiami. 3.W przypadku Miasta Krakowa prowadzona jest w ramach Studium Wykonalności i projektu PGO dla Miasta Krakowa gruntowna analiza celowości zastosowania MBA. Wyniki nie będą zaskoczeniem. 4.Nie ma idealnych rozwiązań w gospodarce odpadami. Na pewno rozwiązaniem takim nie jest MBA. Optymalnym jest aktualny projekt. PODSUMOWANIE