Komercjalizacja wyników prac B+R

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Kwalifikowalność kosztów w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa Adam Futymski.
2012 Warszawa, 7 maja 2012 r. Wsparcie na pierwsze wdrożenie wynalazku w działalności gospodarczej przedsiębiorcy w ramach 4.osi priorytetowej Inwestycje.
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Poznań,
Działalność ubezpieczeniowa Dotychczasowe projekty legislacyjne oraz planowane działania.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
1 Spółki celowe w systemie transferu technologii Spotkania centrów transferu technologii w ramach projektu Kreator Innowacyjności finansowanego przez MNiSzW,
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ocena wsparcia dla MŚP w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, XVI posiedzenie Grupy roboczej ds. MŚP przy KK NSRO Warszawa,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków JULIAN PAWLAK – Prezes KUPS 6 grudnia 2006 roku, Warszawa.
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wykład specjalizacyjny
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
Inowrocław, 22 listopada 2011 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
spotkanie informacyjne
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Doktoraty wdrożeniowe – szanse i zagrożenia
Zapis prezentacji:

Komercjalizacja wyników prac B+R I oś priorytetowa PO IG

Główne cele Państwowych Jednostek Badawczych (PJB): prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, rozpowszechnianie wiedzy poprzez: działalność dydaktyczną, publikacje transfer technologii (komercjalizacja) Zgodnie z definicją z Rozporządzenia KOMISJI (WE) NR 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.: „organizacja badawcza” - podmiot (prawa publicznego lub prywatnego) taki jak wyższa uczelnia czy instytut naukowo-badawczy, niezależnie od jego statusu prawnego lub sposobu finansowania, którego głównym celem jest prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych oraz rozpowszechnianie ich wyników poprzez działalność dydaktyczną, publikacje lub transfer technologii. Wszystkie zyski są reinwestowane w działalność badawczą, rozpowszechnianie jej wyników lub dydaktykę. Przedsiębiorstwa mogące wywierać wpływ na taką organizację w roli, na przykład, jej udziałowców/akcjonariuszy czy członków nie mają preferencyjnego dostępu do potencjału badawczego tej organizacji ani do wyników prowadzonych przez nią badań.

Sposoby komercjalizacji: 1. Sprzedaż wyników prac badawczo-rozwojowych Komercjalizacja wyników prac B+R - całokształt działań związanych z odpłatnym przenoszeniem wyników badań do praktyki gospodarczej (spowodowanie gospodarczego ich wykorzystywania przy użyciu określonej formy prawnej). Sposoby komercjalizacji: 1. Sprzedaż wyników prac badawczo-rozwojowych 2. Udzielenie licencji na wyniki prac B+R 3. Wniesienie wyników prac B+R do spółki „Przewodnik. Komercjalizacja B+R dla praktyków” dostęp bezpłatny: http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/ministerstwo/ Aktualnosci/20101210_KomercjalizacjaBR_web2.pdf

Różnica pomiędzy pojęciami „wdrożenie rezultatów prac B+R” i „komercjalizacja rezultatów prac B+R” Komercjalizacja rezultatów prac B+R – transfer wyników badań w celu wdrożenia do praktyki gospodarczej (sprzedaż wyników prac B+R, udzielenie licencji lub wniesienie ich aportem do spółki). Wdrożenie rezultatów prac B+R – praktyczne zastosowanie wyników prac B+R (po ich komercjalizacji) w działalności gospodarczej, np. uruchomienie produkcji przez przedsiębiorcę.

Kto jest właścicielem wyników badań? Przed komercjalizacją: Beneficjent (o ile przejął prawa autorskie od twórców na podstawie umów cywilno-prawnych) w przypadku konsorcjum – określa umowa konsorcjum. Po komercjalizacji – zależy od sposobu komercjalizacji: 1. Nabywca – w przypadku sprzedaży wyników prac B+R 2. Beneficjent – w przypadku udzielenia licencji na wyniki prac B+R 3. Spółka – w przypadku wniesienia wyników prac B+R do spółki WAŻNE: Beneficjent powinien zagwarantować sobie w umowie dot. komercjalizacji wyników: prawo do wykorzystania nowej wiedzy wytworzonej w ramach projektu w swojej dalszej działalności badawczej i dydaktycznej, prawo do rozpowszechniania uzyskanych wyników (publikacje, konferencje, prace doktorskie i in.)

Kto ma prawo do przychodów z komercjalizacji wyników badań Kto ma prawo do przychodów z komercjalizacji wyników badań? Prawo do przychodów ze sprzedaży prac B+R powstałych w wyniku realizacji projektu ma Beneficjent. W przypadku konsorcjów – określa umowa konsorcjum.

Jak skutecznie komercjalizować? „Przewodnik. Komercjalizacja B+R dla praktyków” Kolejne kroki: Upewnić się czy Beneficjent posiada prawa autorskie do wyników prac B+R. Rzetelna wycena wyników badań (brak = niegospodarność środkami publicznymi). Odpowiednie ujęcie w księgach rachunkowych (WNiP). Decyzja czy wystąpić o prawną ochronę wyników (zgłoszenie patentowe). Decyzja o sposobie komercjalizacji (sprzedaż, licencja, aport). Uzyskać zgodę ministra nadzorującego jednostkę naukową lub Prezesa PAN (dot. transakcji pow. 20.000 euro) lub Ministra Skarbu (pow. 50.000 euro). Poszukiwanie nabywcy na rynku (szeroka informacja, procedura konkursowa). Zawarcie umowy (określić pola eksploatacji lub dokładnie określić dobro własności przemysłowej).

Jakie są zagrożenia przy komercjalizacji? niewłaściwa umowa (luki, niejasności, brak zabezpieczenia interesów Beneficjenta, niejasno określone pola eksploatacji = spory sądowe); naruszenie zasad pomocy publicznej; nierzetelna wycena lub jej brak = przejaw niegospodarności = dyscyplina finansów publicznych; naruszenie regulacji podatkowych (VAT, CIT) = uszczuplanie dochodów budżetu państwa; problem generowania dochodu przez projekt badawczy; ryzyko, że transakcja będzie nieważna – niewystąpienie o zgodę/ brak zgody ministra nadzorującego, Prezesa PAN lub Ministra Skarbu; brak zainteresowania nabyciem wyników prac B+R przez podmioty gospodarcze.

Komercjalizacja wyników badań a pomoc publiczna Beneficjenci otrzymują dofinansowanie = 100% wydatków kwalifikowalnych – bez charakteru pomocy publicznej; Zakaz bezpośredniego wdrożenia wyników prac B+R przez Beneficjenta oraz konsorcjantów – czyli zastosowania ich we własnej działalności gospodarczej (np. uruchomienie produkcji); Obowiązek przekazania przedsiębiorcy wyników na zasadach rynkowych Nieodpłatne udostępnienie wyników projektu konkretnemu przedsiębiorcy = pośrednia pomoc publiczna! W przypadku konsorcjów naukowo-przemysłowych - konsorcjant przemysłowy nie może być preferencyjnie traktowany, może nabyć wyniki na zasadach rynkowych; Zakaz reinwestowania zysków z komercjalizacji w działalność gospodarczą Beneficjenta (zyski muszą zasilać działalność badawczą lub dydaktykę).

Czy będzie spełniony wymóg równych zasad rynkowych jeżeli pewne grupy rezultatów projektu będą udostępniane na różnych zasadach – jedne grupy będą sprzedawane, inne przekazywane nieodpłatnie? Zasada zbywania wyników prac B+R na zasadach rynkowych: szerokie upowszechnienie informacji o możliwości nabycia wyniku; zapewnienie możliwości nabycia wyników wszystkim zainteresowanym podmiotom (procedura konkursowa, zebranie ofert, jasne i obiektywne zasady wyboru nabywcy); zbycie po cenie rynkowej. Kwestia NIEODPŁATNEGO udostępniania wyników prac B+R: Obowiązek wyceny wyników B+R – przed ujęciem w księgach rachunkowych: - zbycie wyników poniżej ich wartości – naruszenie interesów Skarbu Państwa, niegospodarność, dyscyplina finansów publicznych; - konieczność przestrzegania regulacji podatkowych (np. VAT, CIT). Nieodpłatne przekazanie wyników badań = zapewnienie nieograniczonego dostępu wszystkim zainteresowanym podmiotom (pełne wyniki na stronie internetowej).

Konieczne ustalenie szczegółów planowanej transakcji: Projekt nie zakładał sprzedaży wyników badań (nie zawarto takiej deklaracji we wniosku i w studium wykonalności) - czy obecnie Beneficjent winien zastosować się do nowej interpretacji wskaźnika "Liczba skomercjalizowanych wyników badań B+R wykonanych w jednostce naukowej", którą MNiSW wydało w sierpniu 2009 roku i sprzedawać wyniki badań? Czy nie ma przy tym znaczenia, że projekt zakładał komercjalizację nieodpłatną ze względu na tematykę ważną ze względów społecznych i realizowany jest zgodnie z zapisem Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (str. 25) – Przykładowe rodzaje projektów w brzmieniu: „Poddziałanie 1.3.1 Projekty rozwojowe - Dofinansowanie projektów badawczych o charakterze aplikacyjnym, ukierunkowanych na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży / gałęzi gospodarki lub o szczególnym wymiarze społecznym. Projekty rozwojowe rozumiane są jako projekty mające na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowania w praktyce.” Konieczne ustalenie szczegółów planowanej transakcji: komu konkretnie zostaną udostępnione wyniki projektu? na jakich warunkach? czy dostęp będzie miał każdy zainteresowany podmiot? czy przedsiębiorcy będą mogli korzystać z wyników? w jaki sposób wyniki będą udostępniane? czy będzie zawarta umowa z nabywcą? Jaki rodzaj umowy?

Wyniki projektu (o potencjale komercjalizacyjnym) Czy każda sprzedaż wyników badań realizowanych w ramach projektu, winna być uznana za komercjalizację (pytanie dotyczy np. wyników cząstkowych)? Tak. Wyniki projektu (o potencjale komercjalizacyjnym) mogą pojawiać się już w trakcie realizacji projektu.

Komercjalizacja wyników prac B+R a art Komercjalizacja wyników prac B+R a art. 55 Rozporządzenia 1083/2006 (projekty generujące dochód) Art. 55 ust. 1: „Do celów niniejszego rozporządzenia projekt generujący dochód oznacza jakąkolwiek operację obejmującą inwestycję w infrastrukturę, korzystanie z której podlega opłatom ponoszonym bezpośrednio przez korzystających lub jakąkolwiek operację pociągającą za sobą sprzedaż gruntu lub budynków lub dzierżawę gruntu lub najem budynków, lub jakiekolwiek inne odpłatne świadczenie usług” Czy art. 55 ma zastosowanie do dochodów z tytułu komercjalizacji wyników projektów badawczych w I priorytecie PO IG? – zapytanie wysłane do Komisji Europejskiej, obecnie brak jednoznacznej interpretacji.

Czy mamy prawo skierować do bezpośredniej sprzedaży prototypowe egzemplarze rozwiązań, które powstały w ramach projektu do celu testowania opracowanych technologii i zbierania opinii o proponowanych rozwiązaniach? Zgodnie z założeniami, w ramach projektu zostało do tej pory i zostanie w przyszłości wytworzonych kilkadziesiąt egzemplarzy różnych urządzeń prototypowych, przy czym koszty wytworzenia tych egzemplarzy zostały sfinansowane w 100% z budżetu dotacji. W przypadku zainteresowania nabyciem testowanych prototypów przez naszych kontrahentów musimy być zorientowani na temat możliwości komercjalizowania wyników projektu również tą drogą. Zasada: prototyp nie jest na sprzedaż Można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do celów demonstracyjnych i dowodowych. Sprzedaż prototypu wiąże się z generowaniem przez projekt dochodu. Naruszenie obowiązku zachowania trwałości projektu?

Dziękuję za uwagę