Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Magdalena.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Odświeżamy Nasze Miasta” TOB3CIT (Tobacco Free Cities)
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Szkoły wolne od dymu tytoniowego
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Palenie tytoniu a prawo polskie
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
Światowy Dzień Bez Tytoniu 31 maja Ogólnopolska Kampania Społeczna pt
Małgorzata Mądra-Janeda
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Wybierz Życie – Pierwszy Krok”
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Edukacja dla bezpieczeństwa
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Odwrócony łańcuch dystrybucji
Wypadki przy pracy rolniczej związane z czynnikiem ludzkim – analiza przyczyn wypadków w świetle działalności Państwowej Inspekcji Pracy. Narada służb.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Nie pal przy mnie proszę
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Narada Kierowników Higieny Komunalnej
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowego
Indywidualne nauczanie
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Eliza Iwanowicz Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
E-papierosy, a zdrowie.
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Aspekty nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii: Badania dotyczące skuteczności przeprowadzane.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Nadzór nad wyrobami tytoniowymi Jarosław r.
Przewożenie osób w pojazdach Lublin, dnia 19 października 2015 roku.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
ZROZUMIEĆ SZKOŁĘ Samorządowe Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kożuchowie r.
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Ubezpieczenie wypadkowe
Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Zapis prezentacji:

Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Magdalena Smolińska-Kornas Oddziała Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia WSSE Lublin

Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Elektroniczny papieros, czyli inhalator nikotyny jest urządzeniem elektronicznym, przy użyciu którego nie zachodzi czynność palenia. Nie znajduje się on w definiowaniu wyrobów tytoniowych w ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz.55 z późn. zm.) i jednocześnie nie podlega regulacjom prawnym zawartym w w/w ustawie.

1. Uchwały władz miejskich 2. Regulaminy 3. Statuty szkół Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Jak rozwiązać problem używania elektronicznych papierosów w miejscach użyteczności publicznej: 1. Uchwały władz miejskich 2. Regulaminy 3. Statuty szkół

Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Przykład takiego działania stanowi regulamin przewozu środkami lokalnego transportu zbiorowego w m. st. Warszawie, w którym uchwałą Rady Miasta wprowadzono zakaz używania e-papierosów w autobusach i wiatach przystankowych. Podobny zakaz wprowadzony został w Poznaniu.

Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Istnieje problem stosowania inhalatorów nikotyny przez dzieci i młodzież. W związku z tym e-papieros umieszczany jest w statutach szkół. - zakaz ten obejmuje całą społeczność szkolną: uczniów, nauczycieli, personel administracyjny oraz rodziców. - zakaz obowiązuje na terenie szkoły oraz podczas zajęć prowadzonych poza szkołą, np. podczas wycieczek szkolnych.

Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. W zakładach pracy, kwestia palenia e-papierosów może zostać uregulowana w przepisach wewnątrzzakładowych, w tym przede wszystkim w treści regulaminu pracy.

Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Korzystanie z e-papierosów może być źle odebrane przez współpracowników, kontrahentów czy klientów firmy, dlatego pracodawca może uregulować zasady używania e-papierosów argumentując to dbałością o komfort pracy pozostałych pracowników, czy też kwestiami wizerunkowymi, na podstawie art.100 i art.207 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). W takim przypadku pracownik może palić e-papierosy podczas przerwy przysługującej mu ze względu na wykonywana pracę.

Co wiemy nt. zdrowotnych skutków palenia Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Co wiemy nt. zdrowotnych skutków palenia e-papierosów? Eksperci wykazują na dużo mniejszą szkodliwość e-papierosów w porównaniu ze zwykłymi papierosami, jednak badania nadal trwają i na obecnym ich poziomie nie można zagwarantować pełnego bezpieczeństwa tych produktów. Z uwagi na niewiadomy skład uzupełnień do elektronicznych papierosów wyrób ten nie może być również zalecany jako środek terapeutyczny, gdyż nie posiada pozwolenia dopuszczenia do obrotu jako produkt leczniczy zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 Prawo Farmaceutyczne (Dz. U. 2001 Nr 126 poz.1381 z późn. zm.)

Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. W 2008 roku WHO wydało opinię, iż nie ma naukowych dowodów na skuteczność i bezpieczeństwo używania inhalatorów nikotyny. Nie istnieją także dowody na potwierdzenie tezy, że e-papierosy są skutecznym narzędziem w walce z uzależnieniem od palenia. Podobną informację zamieściła również amerykańska FDA, negatywnie odnosząc się do pomysłu uznania inhalatorów nikotyny jako jednej z nikotynowych terapii zastępczych.

Dziękuję za uwagę.