Superwizja koleżeńska w profilaktyce wypalenia zawodowego pedagogów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

Ewaluacja pod kątem wysokiej jakości nauczania - WSTĘPNY MODEL INFORMACJE ZWROTNE OD WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW 6 marca 2013 r. Cynthia C. Nambo.
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
Małgorzata Taraszkiewicz Grupa Edukacyjna 21
Normy praktyki zawodowej
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Problem tłumaczy i tłumaczeń migowych
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Referencje w procesie selekcji kandydatów do pracy
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Raport z ewaluacji wewnętrznej
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Podsumowanie Konferencji
ROPS Poznań Konsultacje z PUP grupa docelowa projektu i instrumenty aktywizacji edukacyjnej PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Analiza ankiety przeprowadzonej w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej na temat zdrowego żywienia -Ankieta przeprowadzona we wrześni 2015r -Badanie miało.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
Opracowanie: mjr dr Robert Poklek Zakład szkolenia penitencjarnego
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Przykłady dobrych praktyk
TRENER KADR SEKTORA TURYSTYCZNEGO
Szkoła Promująca Zdrowie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Co chcieliśmy osiągnąć?
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Absolwent UwB jako pracownik.
Zapis prezentacji:

Superwizja koleżeńska w profilaktyce wypalenia zawodowego pedagogów

Brytyjskie Towarzystwo Doradztwa i Psychoterapii Formalna dyskusja na tematy dotyczące pracy Prowadzi ją osoba doświadczona w konsultowaniu Celem jest wzrost efektywności pracy z klientem Ważność reakcji, komentarzy, konfrontowania przez superwizora Poszerzenie horyzontów, wypracowanie adekwatnych standardów i metod konsultacji

Z tego wynika, że Superwizja nie jest przede wszystkim oceną, lecz jest przede wszystkim pomocą Jest też możliwością rozwoju dla pracownika

Departament Zdrowia w Wielkiej Brytanii Formalny proces profesjonalnego pomagania i uczenia Daje możliwość praktykom do wzrastania w kompetencjach, wiedzy i odpowiedzialności wobec praktyki Jest wsparciem w sytuacjach klinicznych

Z tego wynika, że Superwizja powinna wspierać w trudnych sytuacjach zawodowych. W przypadku psychologa klinicznego, psychoterapeuty to sytuacje kliniczne W przypadku pedagoga to sytuacje nadmiernego obciążenia pracą, wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji, czy też obniżenia poczucia własnych dokonań zawodowych

Butterworth Superwizja ma centralne miejsce w praktyce klinicznej Jest źródłem wzrostu profesjonalnego i edukacyjnego Proponowana w kształceniu pielęgniarek, terapeutów, lekarzy, menagerów, pracowników socjalnych oraz psychologów

Superwizja koleżeńska Brak formalnego lidera Około 7 osób mających względnie zbliżony zakres profesjonalnych doświadczeń Zadaniem pomoc koleżeńska w rozpoznawaniu ukrytych lęków i przeniesień Nie jest to grupa wzajemnej adoracji

Superwizja koleżeńska Jej zadaniem nie jest również bezproduktywne narzekanie Pilnowanie zasad jest zadaniem lidera Ważne ustalenie obowiązków każdego należącego do grupy Grupa powinna być mała

Superwizji koleżeńska Na zasady powinni zgodzić się wszyscy Osoby w grupie powinny mieć wspólne doświadczenie zawodowe Należy ustalić na jakich zasadach podejmowane są decyzje Ustalenie czasu spotkań, ich organizacji

Wypalenie zawodowe Wyczerpanie emocjonalne Depersonalizacja Brak poczucia dokonań zawodowych

Cherniss – wypalenie zawodowe Brak poczucia dokonań Brak poczucia kompetencji

Badania Problem badawczy: Jakie jest poczucie kompetencji zawodowej studentów III roku pracy socjalnej? Grupa – 57 studentów pracy socjalnej Metoda – sondaż diagnostyczny Technika – ankieta Narzędzie – kwestionariusz ankiety Zmienne: poczucie kompetencji, znajomość realiów przyszłego zawodu, znajomość metod samopomocy

Narzędzie - Czuję pewność, że dam sobie radę w przyszłej pracy. - Czuję, że zdobyłem wystarczającą wiedzę do pracy zawodowej. - Znam realia mojej przyszłej pracy zawodowej. - Wiem, gdzie szukać pomocy w sprawach zawodowych. - Znam metody somopomocy, które mi pomogą w pracy zawodowej.

Histogram 1: Pewność studentów, że dadzą sobie radę w przyszłej pracy Histogram 1: Pewność studentów, że dadzą sobie radę w przyszłej pracy. 1-tak, 0-nie (Źródło: badania własne)

Tabela 1: Częstość odpowiedzi na 1 pytanie kwestionariusza ankiety (Źródło: badania własne) Procent Procent ważnych Procent skumulowany Ważne 16 28,1 1 41 71,9 100,0 Ogółem 57

Histogram 2: Poczucie posiadania wystarczającej wiedzy do podjęcia pracy zawodowej (Źródło: badania własne)

Tabela 2: Częstość odpowiedzi na 2 pytanie kwestionariusza ankiety (Źródło: badania własne) Procent Procent ważnych Procent skumulowany Ważne 45 78,9 1 12 21,1 100,0 Ogółem 57

Korelacja pomiędzy odpowiedziami na pierwsze i drugie stwierdzenie rho=0,227 p=0,09 Część osób, które uważają, że nie mają wystarczającej wiedzy, uważa również, że nie da sobie rady w pracy zawodowej, czyli grupa uważająca, że nie da sobie rady w pracy zawodowej jest prawdopodobnie tożsama z częścią grupy uważających, że nie mają wystarczającej wiedzy

Histogram 3: Przekonanie o znajomości realiów pracy zawodowej (Źródło: badania własne)

Tabela3: Częstość odpowiedzi na 3 pytanie kwestionariusza ankiety (Źródło: badania własne) Procent Procent ważnych Procent skumulowany Ważne 10 17,5 1 47 82,5 100,0 Ogółem 57

Histogram 4: Przekonanie o znajomości źródeł pomocy w sprawach zawodowych (Źródło: badania własne)

Tabela 4: Częstość odpowiedzi na 4 pytanie kwestionariusza ankiety (Źródło: badania własne) Procent Procent ważnych Procent skumulowany Ważne 31 54,4 1 26 45,6 100,0 Ogółem 57

Histogram 5: Znajomość metod samopomocy w sprawach zawodowych (Źródło: badania własne)

Tabela 5: Częstość odpowiedzi na 5 pytanie kwestionariusza ankiety (Źródło: badania własne) Procent Procent ważnych Procent skumulowany Ważne 29 50,9 1 28 49,1 100,0 Ogółem 57

Korelacja pomiędzy znajomością miejsc, do których można się zwrócić o pomoc i znajomością metod samopomocy rho=0,227 p=0,089 Osoby nie wiedzące, gdzie się zgłosić po pomoc, nie znają też metod samopomocy

Wnioski z analizy - w większości badani studenci mają poczucie, że dadzą sobie radę w zawodzie, a więc mają poczucie sprawstwa i jakiejś wewnętrznej kontroli, - poczuciu temu jednak towarzyszy często przekonanie o zbyt małej wiedzy dotyczącej spraw zawodowych. Można więc powiedzieć, że studenci ci nie mają poczucia kompetencji, a więc są oni bardziej narażeni na wypalenie zawodowe, - niestety większość studentów III roku, a więc tych, którzy są przed samym egzaminem licencjackim, dającym uprawnienia zawodowe, nie zna metod samopomocy i nie wie, gdzie zwrócić się o pomoc w sprawach zawodowych.

Ogólny wniosek z badań zastanych superwizja odpowiada na potrzebę posiadania większych kwalifikacji i kompetencji dając informacje zwrotne, dając wsparcie, będąc możliwością konsultacji z innymi profesjonalistami oraz zmniejszając lęk związany z wejściem w zawód. Będąc zaś metodą zwiększającą kompetencje staje się równocześnie, jak można podejrzewać na podstawie teorii C. Chernissa, metodą zmniejszającą poziom wypalenia zawodowego

Dziękuję za uwagę