1 Opracowanie koncepcji systemowego wsparcia przedsiębiorczości na obszarach wiejskich w ramach projektu pn. Rozwój przedsiębiorczości na terenach wiejskich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Schematyczny układ podsystemu instytucjonalnego RSI
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Założenia diagnozy strategicznej Obszaru Metropolitalnego Warszawy
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Program „Samorządowa Polska” Mechanizm finansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach Programu „Samorządowa Polska” Prezentacja dla.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Strategia Rynku Pracy Obszaru Funkcjonalnego Partnerstwo Nyskie 2020 Prezentacja założeń.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Województwa Lubuskiego Pożyczki dla przedsiębiorców.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Paczków dnia r..
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

1 Opracowanie koncepcji systemowego wsparcia przedsiębiorczości na obszarach wiejskich w ramach projektu pn. Rozwój przedsiębiorczości na terenach wiejskich - diagnoza, kierunki, rekomendacje dla polityki rozwoju obszarów wiejskich Zamawiający: MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI DEPARTAMENT DORADZTWA, OŚWIATY ROLNICZEJ I NAUKI Wykonawcy: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN Fundacja na Rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa

2 Prof. dr hab. Jerzy Bański (kierownik projektu) – IGiPZ PAN Mgr Monika Szymańska (z-ca kierownika ds. organizacyjnych i zarządzania projektem) - FDPA Dr Konrad Czapiewski (z-ca kierownika ds. merytorycznych) – IGiPZ PAN Mgr Katarzyna Sabarańska – FDPA, Mgr Marcin Mazur – IGiPZ PAN, Mgr Michał Konopski – IGiPZ PAN, Mgr Barbara Solon – IGiPZ PAN Eksperci Dr inż. Paweł Chmieliński (ekspert w zakresie ekonomii) Dr Adam Wasilewski (ekspert w zakresie ekonomii) Dr hab. Wojciech Knieć (ekspert w zakresie socjologii wsi) Prof. SGH dr hab. Agnieszka Alińska (ekspert w zakresie finansów) Mgr Piotr Rogowiecki (ekspert w zakresie prawa) Zespół badawczy

3 Prezentacja założeń projektu

4 „dostarczenie informacji wspierających decyzje z zakresu rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, podejmowanych w ramach realizacji Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 r. oraz innych programów finansowanych ze środków europejskich, które przyczynią się do pozarolniczego rozwoju obszarów wiejskich”. Cele szczegółowe 1) ocena obszarów wiejskich pod względem warunków dla rozwoju sektora MŚP, 2) ocena aktywności podmiotów gospodarki rynkowej działających na terenach wiejskich, 3) analiza konkurencyjności przedsiębiorstw z obszarów wiejskich, 4) rozpoznanie związków pomiędzy aktywnością przedsiębiorców a wsparciem instytucjonalnym, 5) zidentyfikowanie barier rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, 6) uzyskanie kompleksowej diagnozy przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, 7) ocena przedsiębiorczości jako elementu zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, 8) uzyskanie rekomendacji dla przyszłych działań mających na celu rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich. Cele projektu

5 ZAKRES PRZESTRZENNY Obszar całej Polski ze szczególnym uwzględnieniem skali regionalnej. ZAKRES PODMIOTOWY Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw na terenach wiejskich, instytucje otoczenia biznesu oraz osoby prowadzące równocześnie działalność rolniczą i pozarolniczą. ZAKRES MERYTORYCZNY uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i przestrzenne obszarów wiejskich oddziałujących na charakter przedsiębiorczości wiejskiej, jej formy i strukturę, konkurencyjność przedsiębiorstw oraz ich zdolność do innowacji i współpracy, funkcjonalność systemu instytucjonalnego wspierającego przedsiębiorczość, znaczenie wsparcia finansowego w ramach WPR w zakresie odchodzenia od rolnictwa w małych gospodarstwach i tworzenia alternatywnych miejsc pracy, szanse rozwoju przedsiębiorczości społecznej na obszarach wiejskich w kontekście poprawy jakości życia osób zajmujących się działalnością rolniczą w małych gospodarstwach rolnych oraz mieszkańców obszarów wiejskich, potencjał wsi w zakresie rozwoju przedsiębiorczości. Zakres badania

6 Koncepcja badania

7 Analizowane obszary problemowe i pytania badawcze Obszar I - Otoczenie instytucjonalne Jakiego rodzaju wsparcie jest oferowane obecnie przez instytucje otoczenia biznesu? Jakie przepisy determinują ofertę instytucji otoczenia biznesu? Jakie czynniki sprzyjają, a jakie ograniczają współpracę przedsiębiorstw wiejskich z otoczeniem instytucjonalnym? Obszar II - Otoczenie regulacyjne Czy (i jakie) obecne regulacje prawne ograniczają rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich? Jakie prawne regulacje prowadzenia działalności gospodarczej mają wpływ na rozwój przedsiębiorczości wiejskiej? W jaki sposób otoczenie regulacyjne wspomaga przedsiębiorstwa w pokonywaniu barier ekonomicznych i organizacyjnych? Obszar III - Wsparcie finansowe Jakie są dostępne źródła finansowania przedsiębiorstw i jaka jest ich struktura? Czy aktualne wsparcie finansowe dla przedsiębiorczości na wsi jest przedmiotowo właściwie ulokowane i czy wywołuje ono spodziewane rezultaty? Jakie przeszkody napotyka finansowanie przedsiębiorczości na obszarach wiejskich i jak dążyć do ich ograniczenia? Obszar IV - Konkurencyjność przedsiębiorstw Jakie są najbardziej konkurencyjne sektory, w których działają przedsiębiorstwa na wsi, a jakie sektory wykazują deficyt konkurencyjności? Jakie są atuty (przewagi konkurencyjne) przedsiębiorstw działających na obszarach wiejskich i czy są one należycie wykorzystywane? Jakie bariery (np. prawne/ekonomiczne/społeczne) powodują niedostatek konkurencyjności przedsiębiorstw na wsi? Obszar V - Współpraca przedsiębiorstw Czy poziom kooperacji przedsiębiorców działających na terenach wiejskich jest odpowiedni? Jakie czynniki kształtują możliwości rozwoju współpracy przedsiębiorstw na wsi? Co ogranicza współpracę przedsiębiorstw na wsi?

8 Diagnoza Wyniki badań kwestionariuszowych i wywiadów

9 Wykonane wywiady pogłębione Instytucje rządowe, administracyjne i samorządowe ARiMR, MRiRW, Starostwo Powiatowe w Płocku, Starostwo Radom, Starostwo Szydłowiec, Stowarzyszenie i Starostwo Powiatowe Świdwin Urząd Gminy Siedlce, ARIMR Limanowa Instytucje finansoweBOŚ, FM Bank, PKO BP SA, Polski Związek Funduszy Pożyczkowych, Międzygminny Bank Spółdzielczy, BIURO RACHUNKOWE IWONA FERENC, Bank Spółdzielczy w Starej Białej, Łomżyński Fundusz Poręczeń Kredytowych (ŁFPK), Bank Spółdzielczy w Sokołach, Usługi Ubezpieczeniowe Barbara, Perkowska, PKO BP SA Łosice, Regionalny Ośrodek Funduszu Społecznego w Siedlcach, Bank Spółdzielczy Świdwin, Fundusz Poręczeń Kredytowych Nowy Sącz, BGŻ Nowy Sącz Instytucje doradcze i szkoleniowe MODR Płock, Fundacja Wspomagania Wsi, Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Zambrowie, MODR N. Sącz, MODR Karniowice, SIEĆ PIFE Małopolska Izba Rolnicza Nowy Sącz, Sądecka Izba Gospodarcza, MODR w Warszawie, Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych, Stowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Gospodarczych w Białogardzie, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Łosickie Stowarzyszenie Rozwoju EQUUS, Stowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Gospodarczych w Świdwinie, WODR Świdwin, Stowarzyszenie Białogard, ODR Połczyn-Zdrój, Pow. Urząd Pracy Świdwin, ZODR Baszkowice, Consulting Doradztwo Finansowe, AGROEXPERT, MODR Siedlce Urzędy pracyWUP Urząd Pracy Płock, PUP Powiatowy Urząd Pracy w Płocku, Powiatowy Urząd Pracy w Limanowej, Powiatowy Urząd Pracy N. Sącz, Powiatowy Urząd Pracy w Sokołowie Podl., Powiatowy Urząd Pracy Zambrów, Pow. Urząd Pracy Świdwin, PUP w Siedlcach, PUP Łosice, LGDLGD "Aktywni Razem„, LGD RdR (Razem dla Radomki), LGD "Brama na Bagna„, LGD Powiatu Świdwińskiego, LGD Świdwin, LGD Złocieniec

10 Wykonane badania kwestionariuszowe Liczebność ankietowanych przedsiębiorc ó w wg wojew ó dztw

11 Liczba podmiotów gospodarczych na 1000 mieszkańców w wieku produkcyjnym, 2012, Źródło: opracowanie własne Diagnoza przedsiębiorczości Wieś charakteryzuje się niższą aktywnością gospodarczą niż przeciętna w kraju i dużym zróżnicowaniem przestrzennym w tym zakresie. Większa aktywność cechuje tereny zachodnie Polski oraz strefy oddziaływania dużych ośrodków miejskich. Podstawowymi przyczynami niskiej aktywności są: niski poziom wykształcenia ludności oraz niedorozwój infrastruktury finansowej i instytucji wspierania przedsiębiorczości. Zmiana wartości wskaźnika przedsiębiorczości w okresie wg typów funkcjonalnych gmin. A – gminy miejskie, B – obszary urbanizowane, C – wielofunkcyjne obszary przejściowe, D – obszary wybitnie rolnicze, E – obszary z przewagą funkcji rolniczej, F – obszary o funkcjach turystycznych i rekreacyjnych, G – obszary o funkcjach leśnych oraz H – obszary o funkcjach mieszanych.

12 Charakterystyka badanych przedsiębiorstw Struktura wieku przedsiębiorców w badaniu kwestionariuszowym Struktura wykształcenie respondentów w badaniu kwestionariuszowym

13 Charakterystyka badanych przedsiębiorstw Struktura wielkościowa przedsiębiorstw w badaniu kwestionariuszowym Struktura przedsiębiorstw w badaniu kwestionariuszowym wg przestrzennego zasięgu prowadzonej działalności

14 Struktura badanych przedsiębiorstw wg rodzaju prowadzonej działalności Charakterystyka badanych przedsiębiorstw

15 Charakterystyka badanych przedsiębiorstw Przeciętny przedsiębiorca jest mężczyzną w wieku czterdziestu kilku lat z wykształceniem wyższym lub średnim technicznym. Bardzo niewielu jest na wsi młodych przedsiębiorców w wieku poniżej 30 lat. Kobiety kierują średnio co czwartym przedsiębiorstwem wiejskim. Wśród przedsiębiorców na wsi dużą grupę stanowią osoby o przygotowaniu technicznym (wykształcenie średnie techniczne i zasadnicze zawodowe). Struktura przedsiębiorstw na wsi zdominowana jest przez mikroprzedsiębiorstwa, wśród których duży odsetek stanowią przedsiębiorstwa jednoosobowe. Stosunkowo największy udział mają podmioty działające na rynku lokalnym obejmującym od kilku wsi po kilka gmin. W strukturze branżowej przeważają firmy usługowe, a następnie handlowe i produkcyjne. Przeciętny wiek badanej firmy wynosi 11 lat; największą grupę stanowią firmy młode powstałe po 2000 roku. Bardzo niewiele jest firm, które utrzymują się na rynku od ponad 25 lat.

16 Scenariusze

17 Scenariusze - wnioski Pozytywne zmiany w otoczeniu regulacyjnym i finansowym będą miały najsilniejszy wpływ na rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Zdecydowanie najmniejszą rolę w kształtowaniu pozytywnych zmian przypisuje się otoczeniu instytucjonalnemu. Najbardziej negatywne zmiany w przedsiębiorczości na wsi mogą wynikać z niekorzystnych trendów w zakresie konkurencyjności związanych ze spadkiem popytu na produkty i usługi, spadkiem podaży na rynku pracy i wzrostem liczby przepisów prawnych Można przyjąć, że najprawdopodobniej w najbliższej perspektywie korzystne trendy wystąpią w otoczeniu finansowym, współpracy (poprawa poziomu zbytu i premiowanie współpracy) i konkurencyjności (nowe rynki zbytu, innowacyjność). Negatywnych trendów należy oczekiwać w otoczeniu instytucjonalnym i regulacyjnym.

18 Koncepcja misja, cele, kierunki działań

19 Schemat celów strategicznych

20 Cel strategiczny 1 – Różnorodność i wykorzystanie lokalnych przewag W rozwoju polskiej wsi należy w większym stopniu uwzględnić jej lokalne i regionalne atuty. Wykorzystanie lokalnej specyfiki przyrodniczej i społeczno-gospodarczej sprzyja większej efektywności i różnorodności przedsiębiorstw działających na obszarach wiejskich. Struktura społeczno-gospodarcza polskiej wsi podlega powolnym przemianom, które powinny zmierzać m.in. do zwiększania jej różnorodności z uwzględnieniem lokalnych i regionalnych atutów. Przedsiębiorczość wiejska powinna być mozaiką firm charakteryzujących się większą niż obecnie różnorodnością i wykorzystującą lokalne i regionalne przewagi. W polityce rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej należy więc zwrócić uwagę na promowanie i sprzyjanie rozwojowi tych przedsiębiorstw, które wykorzystują w swojej działalności lokalna specyfikę. Nie oznacza to jednak podejmowania „administracyjnych” decyzji o kierunku rozwoju przedsiębiorczości na danych obszarze; każdy przedsiębiorca powinien mieć pełną swobodę wyboru działalności gospodarczej, którą chce prowadzić.

21 Cel strategiczny 2 – Budowanie systemu instytucji wspierających biznes Efektywne wykorzystanie systemu instytucji wsparcia biznesu tworzy dobre podstawy do rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej oraz do optymalnego wykorzystania pomocy finansowej i podnoszenia konkurencyjności firm działających na obszarach wiejskich. Należy stworzyć taki system instytucjonalnego otoczenia przedsiębiorczości wiejskiej, który w sposób efektywny wykorzysta swoje możliwości wsparcia i kreowania działalności gospodarczej oraz przyczyni się do kształtowania struktury przedsiębiorstw zgodnej z potrzebami mieszkańców oraz lokalną specyfiką wsi. Instytucje otoczenia biznesu powinny stworzyć komplementarny system instytucji wspierających przedsiębiorczość wiejską pod warunkiem pełnego wykorzystania potencjału każdej z nich. Należy poprawić poziom dostępności instytucji otoczenia biznesu.

22 Cel strategiczny 3 – Stabilność otoczenia regulacyjnego Stabilne, bezpieczne i jednoznacznie interpretowane przepisy otoczenia regulacyjnego są warunkiem koniecznym w rozwoju przedsiębiorczości na terenach wiejskich. Otoczenie regulacyjne jest uwarunkowaniem rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej wymagającym najpilniejszych zmian. Należy dążyć przede wszystkim do stabilizacji przepisów w otoczeniu regulacyjnym przedsiębiorstw poprzez redukcję niepotrzebnych unormowań, ich uproszczenie i ograniczenie swobody interpretacyjnej. Ważnym postulatem jest dostosowanie niektórych przepisów do funkcjonowania mikroprzedsiębiorstw na wsi. W zakresie wsparcia finansowego najsilniejszy pozytywny wpływ mogą wywrzeć: uproszczenie wniosków, większe wsparcie dotacjami przedsiębiorców, dostępność gwarancji, poręczeń i kredytów.

23 Cel strategiczny 4 – Współpraca zwiększająca efektywność i konkurencyjność Droga do modernizacji i rozwoju pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich wiedzie przez konkurencyjność przedsiębiorstw wiejskich. Poza inwestycjami kapitałowymi, elementami niezbędnymi w tym procesie są: „skracanie dystansu” do korzyści aglomeracji poprzez powszechnie wykorzystywany Internet, wykorzystanie rosnących kwalifikacji pracowników jako przewagi konkurencyjnej oraz współpraca przedsiębiorców. Tylko konkurencyjne przedsiębiorstwa będą w stanie w dłuższej perspektywie utrzymać się na rynku i przyczyniać się do rozwoju obszarów wiejskich, zarówno gospodarczego, jak i społecznego. Większość przedsiębiorstw na wsi będzie prowadzić działalność usługową, handlową i usługowo-handlową, co jest związane z mniejszymi wymaganiami, co do zasobów finansowych i kompetencyjnych niż w przypadku firm produkcyjnych. Przedsiębiorstwa wiejskie w przypadku większości branż już na początku swojej działalności muszą przezwyciężyć barierę słabszej dostępności do środków produkcji, mniejszego rynku pracy i rynku zbytu, czy słabszych możliwości kooperacji w stosunku do przedsiębiorstw zlokalizowanych w miastach i ich bezpośrednim otoczeniu.

24 Cel strategiczny 4 – Współpraca zwiększająca efektywność i konkurencyjność W imieniu zespołu badawczego Dziękuję za uwagę W imieniu zespołu badawczego Dziękuję za uwagę