Katarzyna Salamon, Stanislaw Bobula Norbert Karaszewski, Jerzy Rządzki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
„PRACA Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
im. Króla Jana III Sobieskiego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Absencja uczniów.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Wzajemne wspomaganie się nauczycieli 30 – 31 maja 2008 Bukowina Tatrzańska.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Przeciw przemocy w szkole Fundacja PRAESTERNO grudzień 2007.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Praca z dzieckiem agresywnym
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Ankietowaniem objęto uczniów kl. IV – VI, oraz rodziców Liczba ankietowanych uczniów – 29 na 32 ogółem Liczba ankietowanych rodziców – 4 na 15 wydanych.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
1  Zamość  ul. Okrzei 24  ;  
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Katarzyna Salamon, Stanislaw Bobula Norbert Karaszewski, Jerzy Rządzki Program Nauki Zachowania (PNZ) jako systemowe wsparcie dla uczniów przejawiających trudności w zachowaniu i obniżonej motywacji do nauki Katarzyna Salamon, Stanislaw Bobula Norbert Karaszewski, Jerzy Rządzki

? Czy jesteście Państwo pełni wdzięczności dla swoich koleżanek i kolegów z powodu daleko posuniętej współpracy i wsparcia, jakie od nich na co dzień otrzymujecie? Czy wizja kolejnego dnia w Waszej szkole wywołuje w Was dreszczyk radosnej emocji, ekscytacji wyzwaniem z powodu oczekiwanych zachowań Waszego najbardziej pomysłowego ucznia?

PNZ PROGRAM NAUKI ZACHOWANIA

Nasze cele: zapoznanie uczestników z koncepcją systemowego rozwiązania podjęcie refleksji na temat tego, w jaki sposób zastosować program w szkołach

Wymagania, w których mieści się tematyka sesji: Wymaganie 5: Respektowane są normy społeczne Wymaganie 6: Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji Wymaganie 9: Rodzice są partnerami szkoły lub placówki

Z jakimi trudnymi zachowaniami mamy do czynienia w szkole

Ok. 5% grupa uczniów przejawiających skrajnie trudne zachowania wymagająca działań specjalnych 20% - 30% grupa uczniów przejawiających trudne zachowania wymagająca szczególnej uwagi 65% - 75% grupa uczniów dążących do konstruktywnych zachowań i współpracy Dla kogo? UCZNIOWIE W MOJEJ KLASIE/ SZKOLE

Elementy szkolnego systemu dyscyplinarnego O TYM NIE BĘDZIEMY MÓWIĆ: Elementy szkolnego systemu dyscyplinarnego PODEJŚCIE PROFESJONALNE Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom (PNZ) Funkcjonalna analiza zachowania (FAZ) SZKOLNY SYSTEM MOTYWACYJNY Ogólnoszkolny system wzmacniania pozytywnych zachowań Wspieranie oczekiwanych zachowań PODEJŚCIE LEGISLACYJNE Działania oparte na zasadach szkolnych i logicznych konsekwencjach matryca zachowania Procedury działania dyscyplinarne

PROGRAM NAUKI ZACHOWANIA

Kluczowe elementy programu Rozmowa motywująca z uczniem (nauczyciel zapraszający) Rozmowa motywująca z rodzicem (uczeń i nauczyciel) Rozmowa poranna (koordynator/ nauczyciel) Rozmowa przed lekcją (nauczyciel przedmiotu) Rozmowa po lekcji (nauczyciel przedmiotu) Rozmowa na koniec dnia (koordynator/ nauczyciel)

KTÓRE Z ZACHOWAŃ WYMIENIONYCH PRZEZ WAS WCZEŚNIEJ NADAJĄ SIĘ DO PNZ?

CHODZI PO KLASIE AGRESJA SŁOWNA FIZYCZNE ZACHOWANIA AGRESYWANE WULGARYZY ODMOWA WYKONANIA POLECENIA SPÓŹNIANIE MÓWI DO N. NA TY MÓWI GŁUPIA JESTEŚ MASTURBACJA OBRAŻANIE SIĘ WYSMIEWA ZACHOWANIA WYDAWANIE „DŹWIEKÓW” PRZYNOSI OSTRE NARZĘDZIA OBRAŹLIWE WPISY W INTERNECIE OPUSZCZANIE TERENU SZKOŁY WAGARY AUTOAGRESJA UZYWANIE INNYCH SRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH ROBIENIE SOBIE ZDJĘĆ W SZATNI PALENIE RZUCANIE PRZEDMIOTAMI OBNAŻANIE SIĘ PRZEZYWANIE

Kryteria doboru uczniów do programu PNZ Uczeń przejawia nieodpowiednie zachowania: Cyklicznie (powtarzające się) W różnych sytuacjach (okolicznościach) W obecności więcej niż jednego nauczyciela/pracownika szkoły Zachowanie ma tendencję pogłębiania się Negatywne konsekwencje: Społeczne dla ucznia, rówieśników lub dorosłych Zaburza tok nauki swój lub innych uczniów Zachowanie problemowe nie stwarza niebezpieczeństwa dla samego ucznia lub innych osób

PYTANIA ?

PNZ DOŚWIADCZENIA

  Wprowadziłam dla uczniów z trudnościami zachowania: spotkania motywujące dla ucznia,  wstępne spotkanie z udziałem rodzica i późniejsze, wspierające spotkania z rodzicem, zebranie zespołu nauczycieli pracujących z danym uczniem Dla ucznia przygotowywałam codzienne tabele z systemem punktowym lub piktogramami - zależnie od wieku i stopnia niepełnosprawności intelektualnej. W niektórych przypadkach po wdrożeniu wychowawcy to on koordynował program. Zdarzyło się również, że przygotowywałam dla jednego ucznia tabele do domu w celu wsparcia procesu wychowawczego rodzica. PNZ zazwyczaj przynosił oczekiwaną zmianę zachowania. Nauczyciele podchodzili z entuzjazmem do programu. Zespół Szkół Specjalnych w Raciborzu

Udało mi się zaszczepić ideę wśród grona Udało mi się zaszczepić ideę wśród grona. Nie wdrożyliśmy jeszcze pełnego systemu, ale stosujemy zasady motywowania uczniów, "łapiemy" ich na dobrych uczynkach, prowadzimy rozmowy wspierające. Gimnazjum w Wierzchosławicach Stworzyliśmy system wzorowany na PZN, ale z pewnymi modyfikacjami. Modyfikacja polegała na dostosowaniu kryteriów w raporcie dziennym do konkretnego ucznia. Na początek  objęliśmy nim  3 uczniów klasy piątej szkoły podstawowej oraz 3 z klasy pierwszej gimnazjum. Zdecydowanie wyższe rezultaty udało się uzyskać w  szkole podstawowej niż w gimnazjum. W bieżącym roku  - podobnie uczestniczy kilku uczniów klasy piątej. Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Staszkówce

Stworzyliśmy system wzorowany na PZN, ale z pewnymi modyfikacjami Stworzyliśmy system wzorowany na PZN, ale z pewnymi modyfikacjami. Modyfikacja polegała na dostosowaniu kryteriów w raporcie dziennym do konkretnego ucznia. Na początek  /rok szk. 2011/2012/ objęliśmy nim  3 uczniów klasy piątej szkoły podstawowej oraz 3 z klasy pierwszej gimnazjum. Zdecydowanie wyższe rezultaty udało się uzyskać w  szkole podstawowej niż w gimnazjum. W bieżącym roku  - podobnie uczestniczy kilku uczniów klasy piątej. Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Staszkówce

www.programnaukizachowania.pl