Współczesne założenia polityki bezpieczeństwa RP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Integracja to proces tworzenia powiązań i współzależności politycznych i gospodarczych między krajami, poprzez zawarcie umów dotyczących swobody przepływu.
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
STRATEGIA OBRONNOŚCI PAŃSTWA
STUDIA WSCHODNIE.
ISTOTA OBRONNOŚCI RP WYKŁAD Temat 1: tel.:
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OBRONNEGO PAŃSTWA
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Otoczenie polityki społecznej
POLSKA STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA A STRATEGIE NATO I UE
POLSKIE DYLEMATY STRATEGICZNE
DYLEMATY BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO I NARODOWEGO
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
bezpieczeństwo państwa
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
ONZ i NATO.
Przygotował Andrzej Potucha
Bezpieczeństwo międzynarodowe
BIURO BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Instytut Europejski Stanowisko w sprawie polskiej prezydencji w Unii Europejskiej Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
BEZPIECZEŃSTWO POLSKI w świetle rezultatów SPBN
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA POLSKI
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP
Zarządzanie kryzysowe – system organizacji i zasady funkcjonowania
problem ocieplania klimatu nierozerwalnie związany jest z funkcjonowaniem geosystemu, tj. skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze,
KONCEPCJA SYSTEMU STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU (na agresję)
SIŁY ZBROJNE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
1 BADANIA NAUKOWE I PRACE ROZWOJOWE W DZIEDZINIE OBRONNOŚCI A REKOMENDACJE SPBN gen. broni w st. spocz. dr Lech KONOPKA Dyrektor Departamentu Zwierzchnictwa.
Bezpieczeństwo państwa
Międzynarodowe stosunki kulturalne
KONCEPCJA WZMOCNIENIA STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP Założenia i implementacja
STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP
Listopad 1
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. ul. Malczewskiego Radom Biuro w Warszawie ul. Nowy Świat 4a Warszawa tel. (48)
Planistyczne działania wspierające.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
PRIORYTETY STRATEGICZNE POLSKIEGO BEZPIECZEŃSTWA
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Współczesne założenia polityki bezpieczeństwa RP Patryk Gruszczyński

Polityka bezpieczeństwa narodowego „Politykę bezpieczeństwa narodowego stanowi celową zorganizowaną działalność kompetentnych organów państwa, zmierzająca do stałego zapewnienia bezpieczeństwa narodowego, a także współudziału państwa i tworzenie bezpieczeństwa narodowego”

Założenia podstawowe Dziedziny Polityczne Militarne Społeczne Etniczne Gospodarcze Ekologiczne Społeczne Etniczne

Rzeczpospolita Polska jako podmiot bezpieczeństwa -założenia ogólne jest samodzielnym podmiotem bezpieczeństwa, suwerennie określa własne interesy narodowe i cele strategiczne, uwzględnia czynniki historyczne, warunki polityczno- ustrojowe, uwzględnia potencjał, jakim dysponuje państwo, jest demokratycznym państwem prawnym z gospodarką. rynkową, przestrzegającym wiążącego ją prawa międzynarodowego.

Interesy narodowe i cele strategiczne Art.5. Konstytucji RP Niepodległość i nienaruszalność granic „Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju.”

Polska w Europie i świecie Wzmocnienie bezpieczeństwa poprzez współpracę i członkostwo w strukturach europejskich i międzynarodowych 1.NATO stanowi najważniejszą formę polityczno-wojskowej współpracy Polski z sojusznikami. 2.Unia Europejska wspiera rozwój społeczno-gospodarczy Polski i umacnia jej pozycję w świecie. 3.Najważniejszym partnerem pozaeuropejskim Polski pozostają Stany Zjednoczone Ameryki.

Współpraca w zakresie regionalnym 1.Dla Polski kluczowymi ugrupowaniami w tym zakresie są Trójkąt Weimarski i Grupa Wyszehradzka. 2.Rzeczpospolita Polska wspiera reformy państw Partnerstwa Wschodniego oraz opowiada się za ich ściślejszym powiązaniem z UE i NATO . 3.Jako sąsiad Federacji Rosyjskiej Polska stoi na stanowisku, że zarówno stosunki dwustronne, jak i stosunki NATO - Rosja i UE - Rosja powinny rozwijać się w oparciu o pełne poszanowanie prawa międzynarodowego, w tym suwerenności i integralności terytorialnej państw, a także swobody wyboru własnej ścieżki rozwoju i sojuszy politycznych i wojskowych. 4.Polska jest wiarygodnym członkiem Organizacji Narodów Zjednoczonych, odpowiedzialnej za utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, istotnego elementu europejskiego systemu kooperatywnego bezpieczeństwa.

Interesy narodowe i cele strategiczne Potencjał bezpieczeństwa Silna pozycja na arenie międzynarodowej Ochrona obywateli Rozwój potencjału społecznego i gospodarczego Sojusze i współpraca z innymi państwami Cyberbezpieczeństwo Polityka prorodzinna Bezpieczeństwo powszechne Bezpieczeństwo energetyczne, finansowe, klimatyczne, żywnościowe

Strategiczny potencjał bezpieczeństwa narodowego Podsystem obronny to nie tylko siły zbrojne, ale również: dyplomacja, służby specjalne działające na rzecz obronności, przemysł obronny i potencjał naukowo badawczy. Znacznie bardziej zróżnicowany wewnętrznie jest podsystem ochronny, na który składają się: 1. wymiar sprawiedliwości, 2. służby specjalne, policja, straże i inspekcje, 3. system ratowniczo – gaśniczy, a także podmioty prywatne (firmy ochrony osób i mienia), 4. organizacje pozarządowe.

Środowisko bezpieczeństwa Polski Globalizacja i rosnąca współzależność skutkują nieprzewidywalnością pojawiania się zjawisk, których zasięg nie jest ograniczany barierami geograficznymi, systemami politycznymi czy gospodarczymi. Zagrożenia noszą charakter zarówno militarny, jak i pozamilitarny, a w znacznej mierze – asymetryczny, pozbawiony klarownych reguł i trudny do uzgodnienia wspólnych, jednoznacznych ocen na poziomie sojuszniczym.

Globalne środowisko bezpieczeństwa Wymiar globalny   Globalne środowisko bezpieczeństwa Organizacja Narodów Zjednoczonych – jedyna struktura powołana w celu zapewnienia bezpieczeństwa globalnego – stała się dysfunkcjonalna i niedecyzyjna. Problemem jest też selektywne stosowanie norm prawa międzynarodowego przez niektóre państwa, osłabienie reżimów porozumień rozbrojeniowych, także w zakresie nieproliferacji broni masowego rażenia. Wśród zagrożeń na poziomie globalnym wymienia się także terroryzm zorganizowaną przestępczośćcyberprzestępczośćcyberterroryzmcyberszpiegostwocyberkonflikty z udziałem podmiotów niepaństwowych cyberwojny – konfrontację w cyberprzestrzeni pomiędzy państwami.

Wymiar regionalny W wymiarze regionalnym bezpieczeństwo Europy determinowane jest i będzie przez cztery główne czynniki: NATO, UE, strategiczną obecność USA, relacje z Rosją. Strategia jasno stwierdza, że w sąsiedztwie Polski istnieje ryzyko konfliktów o charakterze lokalnym i regionalnym, które mogą nas angażować pośrednio lub bezpośrednio. 

Na poziomie krajowym Strategia wśród wyzwań wymienia: Wymiar krajowy Na poziomie krajowym Strategia wśród wyzwań wymienia: -sytuację demograficzną, -rozwarstwienie społeczne, -bezpieczeństwo zdrowotne obywateli, - kwestie związane z ochroną ludności, -bezpieczeństwem imprez masowych i ruchu drogowego, -przestępczością zorganizowaną, gospodarczą, -przestępczością narkotykową i handlem ludźmi oraz terroryzmem.

Inne problemy wymiaru krajowego: Wymiar krajowy Inne problemy wymiaru krajowego: -aktywność obcych służb specjalnych, -funkcjonowanie systemu teleinformatycznego RP, -korupcja, -zagrożenia dla systemu finansowego państwa, -bezpieczeństwo energetyczne oraz niska konkurencyjność polskiej gospodarki i dekapitalizacja majątku narodowego.

Strategia operacyjna Interesy narodowe i cele strategiczne Polski w powiązaniu z diagnozą środowiska bezpieczeństwa narodowego określają priorytety polityki bezpieczeństwa i obronnej. Wskazują one na potrzebę zrównoważonego umiędzynarodowienia i samodzielności w zakresie bezpieczeństwa Polski, w tym zwiększenia strategicznej odporności kraju na różnego rodzaju zagrożenia.

Główny kierunek działań strategicznych określają trzy priorytety polityki bezpieczeństwa: 1.Zapewnienie gotowości i demonstracja determinacji do działania w sferze bezpieczeństwa i obrony oraz wzmocnienie narodowych zdolności obronnych; 2.Wspieranie procesów służących wzmocnieniu zdolności NATO do kolektywnej obrony; 3.Wspieranie i selektywny udział w działaniach społeczności międzynarodowej.

Strategia preparacyjna Czyli koncepcja przygotowań strategicznych Jej podstawą jest właściwe połączenie w systemie bezpieczeństwa narodowego jego składników militarnych i pozamilitarnych, wewnętrznych i zewnętrznych. W tej części również Strategia określa trzy priorytety: 1. integracja podsystemów kierowania bezpieczeństwem narodowym; 2. profesjonalizacja podsystemów operacyjnych – obronnego i ochronnych; 3. powszechność przygotowań podsystemów wsparcia – społecznych i gospodarczych.

Wnioski-wymiar wewnętrzny Rzeczpospolita Polska jest samodzielnym podmiotem bezpieczeństwa suwerennie określającym własne interesy narodowe i cele strategiczne, który ma się opierać na: własnych siłach zbrojnych i dyplomacji, przemyśle obronnym i potencjale naukowo badawczym, potencjale społecznym, potencjale gospodarczym, potencjale ekonomicznym, walce z korupcją, W tych aspektach Polska musi ulec wzmocnieniu, aby zrealizować swoje interesy strategiczne i cele strategiczne w dziedzinie bezpieczeństwa.

Wnioski-wymiar zewnętrzny Polityka bezpieczeństwa odpowiadająca współczesnym realiom uwzględniająca zmiany, które zaszły w globalnym, regionalnym i lokalnym środowisku bezpieczeństwa. Stawianie na własny, sprawnie działający system bezpieczeństwa i zdolności obronne. Wzmocnienie pozycji RP poprzez udział w sojuszach i organizacjach międzynarodowych. Podstawowym zagrożeniem dla bezpieczeństwa RP jest dziś agresywna polityka Rosji. Zwrócenie uwagi dla rozwoju sytuacji na bliskim wschodzie. Cyberbezpieczeństwo. Cyberwojna – konflikt w cyberprzestrzeni toczony pomiędzy państwami.

Dziękuję za uwagę! 