(ang. HQPT – High Quality Public Transport) MATERIAŁY DODATKOWE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
z uwzględnieniem zastosowania jej dla usług pozaenergetycznych
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
Zarządzanie logistyczne
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD Warszawa, 14 października 2009 r.
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Przygotowania Polski do EURO 2012 Grupa Robocza infrastruktura.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Zarządzanie projektami
Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy
Digitalizacja obiektów muzealnych
Rynek usług medycznych
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Szkolenia, Coaching, PR.
Ogólnokrajowa karta miejska
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Analiza i planowanie startegiczne 3
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Marek Litwin, Warszawa r.
Operacyjne sterowanie produkcją
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR
Zarządzanie mobilnością - Poczdam Warsztat: Zarządzanie i koordynacja w obszarze komunikacji Podkarpackie 5 grudnia 2012 Prezentacja: Ministerstwo Infrastruktury.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Your logo Here Wspólne użytkowanie pojazdów w SAGUNTO Wynajem samochodów elektrycznych Warsztat : Efektywność energetyczna i przyjazne dla środowiska podejście.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Komisja Zasilania IGKM „ Nowoczesne rozwiązania rozdzielnic prądu stałego i średniego napięcia dla elektrycznej trakcji miejskiej” r. Konin.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Efektywność energetyczna przez rozwój elektromobilności w Polsce
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
ALMADA – dobre praktyki transportowe
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
Kierowca – najważniejszy system bezpieczeństwa w każdym pojeździe
Zapis prezentacji:

Podstawy skutecznej obsługi i rozwoju transportu miejskiego wysokiej jakości (ang. HQPT – High Quality Public Transport) MATERIAŁY DODATKOWE Wskazówki dotyczące rozwoju HQPT w małych i średnich miastach europejskich

- ZAKRES: małe i średnie miasta w Unii Europejskiej OGÓLNE PROJEKT PROCEED – Podstawy skutecznej obsługi i rozwoju transportu publicznego wysokiej jakości (HQPT) - Projekt europejski projekt finansowany przez Komisję Europejską (2006-2009) - CEL: Pomoc w planowaniu, rozwoju i wdrażaniu efektywnych i wydajnych systemów publicznego transportu autobusowego - ZAKRES: małe i średnie miasta w Unii Europejskiej - EFEKT: „Wskazówki w zakresie transportu publicznego wysokiej jakości” oraz „Materiały dodatkowe” Więcej informacji oraz dokument z ostateczną wersją Wskazówek: http://www.proceedproject.net Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

ZAKRES NINIEJSZEJ PREZENTACJI OGÓLNE ZAKRES NINIEJSZEJ PREZENTACJI Planowanie, wdrażanie oraz obsługa systemu autobusowego transportu publicznego wysokiej jakości: Wskazówki dotyczące metod analizy rynku Wskazówki dotyczące rozwoju i unowocześniania sieci oraz infrastruktury Wskazówki dotyczące finansowania Wskazówki dotyczące zarządzania Wskazówki dotyczące marketingowych Przykłady i miejsca badań Rekomendacje Wnioski Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

- Jakich wskaźników można użyć do opisania docelowego poziomu jakości? OGÓLNE Kontrola jakości jako element zarządzania usługami transportu publicznego: - Jak osiągnąć określony poziom jakości usług (punktualność, niezawodność, …)? - Jakich wskaźników można użyć do opisania docelowego poziomu jakości? - Jak mierzyć, kontrolować, certyfikować lub normalizować jakość? Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Piramida jakości w transporcie publicznym OGÓLNE Zasada Koła Jakości Piramida jakości w transporcie publicznym Podstawowe charakterystyki usług są bazą TP, nad nimi komfort i usługi dodatkowe, na wszystko zaś wpływają kwestie organizacyjne / operacyjne. Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Metody analizy aspektu rynkowego Analiza: - Uwarunkowań lokalnych RYNEK Metody analizy aspektu rynkowego Analiza: - Uwarunkowań lokalnych - Lokalnego popytu na komunikację - Potrzeb i oczekiwań użytkowników - Monitoringu wyników Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Rozwój strategii planowania na początkowych etapach procesu planowania SIEĆ HQPT jako część miejskiej polityki transportowej zintegrowanej z planami zagospodarowania przestrzeni: Rozwój strategii planowania na początkowych etapach procesu planowania Wdrożenie polityki na obsługiwanych / nieobsługiwanych obszarach w celu znalezienia równowagi między ekonomicznym a społecznym popytem Potrzeba silnej woli politycznej Dobra współpraca między deweloperami, planistami miejskimi, finansowymi i transportowymi Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Rozwój i unowocześnianie sieci i infrastruktury - Plan na różnych poziomach: krótko- / średnio- / długo-terminowy - Koordynacja rozkładów jazdy - Intermodalność: strategie przesiadek - Buspas’y i uprzywilejowanie w ruchu drogowym Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Przykłady szlaków autobusowych i przywilejów w ruchu SIEĆ Rozwój i unowocześnianie sieci i infrastruktury: Przykłady szlaków autobusowych i przywilejów w ruchu Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Dostępność i lokalizacja przystanków autobusowych SIEĆ Wygląd pojazdów Wyświetlacze informacji w czasie rzeczywistym w autobusach, przystanki i miejsca przyciągania Dostępność i lokalizacja przystanków autobusowych Spowalnianie ruchu Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Przykłady SIEĆ Dwukierunkowy szlak autobusowy przylegający do ogólnodostępnej ulicy zapobiegający nieuprawnionemu użyciu szlaku w Annecy Znak drogowy wskazujący okresowy buspas w Cambridge Ogólnodostępna droga jednokierunkowa z kontrapasem autobusowym prowadzącym do centrum (0,7 km) w Chámbery Buspas o dostępie ograniczonym przez podnoszący się słupek Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

w miejskich sieciach autobusowych Popularne typy linii w miejskich sieciach autobusowych SIEĆ Linia średnicowa Linia pętlowa Linia okrężna Linia peryferyjna Linia promienista Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

W jaki sposób finansować udoskonalenia FINANSOWANIE W jaki sposób finansować udoskonalenia w systemach transportu publicznego? Uzasadnienie wywodzące się z ekonomii dobrobytu poprzez Analizę kosztów i korzyści (ang. Cost Benefit Analysis, CBA) Kontrakty i przetargi na usługi: regulacja rynku, programy motywacyjne oparte na wynikach, postanowienia dotyczące finansowania i świadczenia usług Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Innowacyjne finansowanie? - Podatek od wynagrodzeń - Opłaty i kary za parkowanie - Sponsorowane linie autobusowe - Podatki konsumpcyjne - Opłaty drogowe - Podatki od nieruchomości, itd., … Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Reklama na autobusach i przystankach Przykłady: FINANSOWANIE Reklama na autobusach i przystankach Przykłady: - Autobusy w Brighton i Hove (UK) - Reklama systemu Park & Ride na autobusach w Plymouth (UK) Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Poziom opłat FINANSOWANIE Struktura opłat System biletowy Ramy finansowe + Cele Ewaluacja / Informacje zwrotne System taryfowo-biletowy Wpływ / rezultaty Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Komputerowe systemy kontroli operacyjnej ZARZĄDZANIE ZARZĄDZANIE Komputerowe systemy kontroli operacyjnej Bezprzewodowa komunikacja między jednostką GPS w pojeździe, satelitą GPS, systemem radiowym i centrum kontroli ruchu przy pomocy GPS i sygnału radiowego Bezprzewodowa komunikacja między nadajnikami w pojazdach, infrastrukturą drogową i komputerem centralnym przy pomocy sygnału radiowego (Źródło obu ilustracji: ITS Decision, California Center for Innovative Transportation na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley i Caltrans, 2005) Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Planowanie operacyjne ZARZĄDZANIE Dlaczego powinno się stosować systemy automatycznego zliczania pasażerów w pojazdach? Planowanie operacyjne Planowanie strategiczne - Podział zysków Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

- Miejsce parkowania, konserwacja i naprawa pojazdów ZARZĄDZANIE - Miejsce parkowania, konserwacja i naprawa pojazdów - Strategie przeglądów i czyszczenia pojazdów - Strategie efektywnego wykorzystania pojazdów - Strategie rekrutacji i szkoleń pracowników oraz komunikacji z pracownikami - Oprogramowanie do zarządzania pracownikami i flotą - Struktura zarządzania Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

- Priorytety w sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach? ZARZĄDZANIE W jaki sposób system autobusowy może być tak skuteczny jak system tramwajowy: - Priorytety w sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach? - Skoordynowany system pojazdów i przystanków? Wysoka częstotliwość? Proste trasy? - Elastyczność w kwestii zmian tras? Wydzielone pasy? Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Opracowanie strategii marketingowych: - Sposoby przyciągnięcia nowych użytkowników Strategia budowania świadomości marki Tożsamość wizualna Marketing polityczny Ocena produktu Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

- Zarządzanie kontaktami z klientami MARKETING Która strategia marketingowa najlepiej pasuje do specjalnej grupy docelowej? - Zarządzanie kontaktami z klientami - Marketing jako czynnik biznesowy - System informacji i system biletowy Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Opracowanie strategii marketingowych: Baza wiedzy o potencjalnych klientach Informacje zwrotne od klientów Rada klientów Gwarancje dla pasażerów Centrum informacji dla klientów Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Przykład: Współpraca z „Parkuj i Jedź” w Cork MARKETING Przykład: Współpraca z „Parkuj i Jedź” w Cork Obiekt Park & Ride w Black Ash 904 miejsca parkingowe w pierwszym obiekcie tego typu w Irlandii Sfinansowany przez Ministerstwo Transportu Usługi świadczy Bus Éireann na mocy kontraktu z Cork City Council Dochód przekroczył koszty operacyjne Otrzymał nagrodę doskonałości w kategorii Usługi publiczne za innowacyjność Specjalne autobusy piętrowe Opłata za samochód (5 €) obejmuje przejazd autobusem Priorytet dla autobusów na korytarzu transportowym W 1-szym roku z usługi skorzystało 200 000 osób Autobus Park & Ride, Cork (Irlandia) Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Informacje przed, po i w trakcie podróży MARKETING Informacje przed, po i w trakcie podróży Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

MARKETING System biletowy: Perspektywa klienta Przykład: Przejrzysta tożsamość marki na specjalnych automatach biletowych sieci autobusowej Fastrack w Bluewater (Zjednoczone Królestwo) Przykład: Wygląd biletu jako część tożsamości marki w Jönköping (Szwecja) Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Plan ogólny i polityczny ZALECENIA Proces planowania Analiza rynku Plan ogólny i polityczny Funkcjonowanie systemu Charakterystyka systemu Wskazówki dot. HQPT w małych i średnich miastach europejskich

Plan ogólny i polityczny – zalecenia Należy zapewnić trwałe polityczne wsparcie dla projektu. Należy dążyć do bezpiecznego i długoterminowego finansowania. HQPT wymaga dodatkowego wsparcia w ramach polityki rozwoju transportu. Transport publiczny (TP) jest kluczowym elementem urbanistyki. Należy zapewnić jasny podział obowiązków między podmiotami zaangażowanymi w planowanie. Trzeba włączyć miejski transport autobusowy w lokalne założenia planowania ruchu. Korzystaj z najlepszych praktyk u innych. Zapewnij wysoką dostępność usług TP w ciągu całego dnia. Należy zapewnić ciągłość systemu.

Analiza rynku – zalecenia Konieczne jest zdobycie dokładnej wiedzy na temat danego obszaru miejskiego. Należy wdrożyć procedury zarządzania jakością w celu analizy wydajności. Korzystaj z najlepszych praktyk u innych.

Charakterystyka systemu – zalecenia Potraktuj TP jako kluczowy element planowania rozwoju miasta. Trzeba włączyć miejski transport autobusowy w lokalne założenia planowania ruchu. „Myśląc o tramwajach, wykorzystuj autobusy”. Korzystaj z najlepszych praktyk u innych. Należy dążyć do atrakcyjnej i obejmującej całe miasto integracji produktów transportu publicznego. Wysoka jakość w całym „zestawie” usług. Zapewnij wysoką dostępność usług TP w ciągu całego dnia. Stały marketing jako główny czynnik sukcesu. Należy zapewnić ciągłość systemu.

Funkcjonowanie systemu – zalecenia Należy zapewnić jasny podział obowiązków między podmiotami zaangażowanymi w planowanie. Należy wdrożyć procedury zarządzania jakością w celu analizy wydajności. Wysoka jakość w całym „zestawie” usług. Należy dążyć do atrakcyjnej i obejmującej całe miasto integracji produktów transportu publicznego. Korzystaj z najlepszych praktyk u innych. Atrakcyjna oferta biletów i przejrzysty system biletowy to konieczność. Trzeba rozważyć zakres wykorzystania sprzętu technicznego. Stały marketing jako główny czynnik sukcesu. Należy zapewnić ciągłość systemu.

PODSUMOWANIE Transport Publiczny Wysokiej Jakości (HQPT) to system transportu publicznego, który jest w stanie konkurować z wykorzystywaniem samochodów prywatnych. „Myśląc o tramwajach, wykorzystuj autobusy”. - Ważna rola kompleksowego podejścia: pojazdy, przystanki, materiały informacyjne, itp., jako jeden „produkt” – miejskie systemy autobusowe.