Kreatywna ekonomia w sieciach:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Advertisements

Fakty Internet stanowi obecnie główne źródło informacji dla wszystkich grup uczestników rynku budowlanego Wzrasta również jego rola w procesie wyboru.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
BUDOWA TELEFONU KOMURKOWEGO
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Przeobrażenia społeczne następujące pod wpływem mediów
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
K ULTURA W INTERNECIE. I NAUGURACJA DZIAŁALNOŚCI FORUM E -K ONGRES , Chłodna 25, Warszawa.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
TALENTY NA RYNKU PRACY PRZYSZŁOŚCI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Temat 1: Podstawowe pojęcia dotyczące lokalnej sieci komputerowej
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
Uniwersytet Medyczny im
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa gospodarka – kluczowe trendy Dominik Batorski.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą Eksperta
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Programowanie perspektywy finansowej
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Inspiracje mądrego korzystania z Internetu na rzecz dzieci i młodzieży
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Przemysły kreatywne Na podstawie raportu:
3T jako klucz do sukcesu R. Florida zaproponował model 3T: technologia-talent-tolerancja, którego obecność w jakimś miejscu decyduje o powstaniu „ośrodków.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
wyzwania i perspektywy rozwoju
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Zapis prezentacji:

Kreatywna ekonomia w sieciach: Kazimierz Krzysztofek Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie Fundacja Pro Cultura Kreatywna ekonomia w sieciach: Od ekonomizacji kultury do rekulturacji ekonomii Międzynarodowa Konferencja Ekonomika kultury – od teorii do praktyki, IAM – NCK Warszawa 29-30.11

Plany kultury w planie wartości: etyka, estetyka, ekspresja, twórczość, tożsamość, sacrum i in., które decydują o człowieczeństwie; w planie życia: style życia, czas wolny, rozrywka, konsumpcja, eskapizm – Erlebnis; w planie modernizacji społecznej: kultura jako zespół wartości, wzorów i instytucji, które motywują ludzi do działania; w planie ekonomicznym: jako zasoby kultury materialnej i symbolicznej odziedziczone z przeszłości, które można przekształcić w przemysły, kapitał rozwojowy; w planie technologicznym: kultura on-line jako symbole zasiedlające cyberprzestrzeń tworzące nowe środowiska kulturowe.

Gospodarka i kultura W społeczeństwie informacyjnym wielkie kompleksy ekonomiczno-kulturowe: produkcja – konsumpcja – style życia rodzą się już nie tyle pod wpływem wynalazków, wykorzystywanych następnie do produkcji dóbr materialnych jak np. samochód a wynalazków wykorzystanych do tworzenia, przetwarzania i transmisji symboli: komputer – Internet – telefonia komórkowa

mamy do czynienia z jednoczesną: Tożsamość kultury mamy do czynienia z jednoczesną: ekonomizacją kultury, oraz rekulturacją ekonomii kultura  technologia-globalizacja-komunikacja  ekonomia

Model dyfuzji

Sektor kreatywny rośnie najszybciej najbardziej wartościowe są idee i znaczenia produkowane nie przez maszyny a wyobraźnię i talenty W krajach rozwiniętych zrozumiano to już dość dawno W Europie Wielka Brytania jako pierwsza pojęła, że bardziej opłaca się uhonorowanie przez Królową twórców popkultury (the Beatles) niż utrzymywanie ciężkich dźwigni rozwoju – kopalń, których opór złamała „Żelazna Dama” w kilkanaście lat później.

Nowe mantry: sieć i projekt Software – interfejs is the King Ars vs τέχνη

Cechy produktów i usług sieciowych (1) Ekonomia kreatywna czerpie z zasobów, które przyrastały przez stulecia jak rafa koralowa: religii, mitów, opowieści, podań, legend, kulinariów, wiedzy lokalnej, języka, stylów życia, sztuki ludowej, tańca, relacji międzyludzkich, sposobów ekspresji i kodów znaczeń, historii itp. Przemysły kreatywne są domeną jednostek wyposażonych w umiejętności i zdolności twórcze, które menedżerowie i technolodzy potrafią przekuć w produkty rynkowe. Ich ekonomiczna wartość wypływa z kultury i/lub z intelektualnych cech i własności twórców Te produkty biorą się z umiejętności i talentów, które tworzą potencjał przysparzający bogactwa, zajęć i stałej pracy przez generowanie własności intelektualnych. Produkty tych przemysłów nie maja wartości fizycznej, albo jest ona drugorzędna: taśma filmowa, papier, druk, dyski komputerowe.

Cechy produktów i usług sieciowych (2) Wartością jest zawartość, stąd mówi się o content industries: znaczenie, reprezentacje, symbole, które są tworzywem filmu, opowieści, fotografii, muzyki itp.. Mają funkcje informacyjną, perswazyjną, rozrywkową; są po prostu atrakcyjne. produkcja wysokiego ryzyka - wartości przypisywane produktom kultury i wiedzy on line są niestabilne, zużywają się wraz z przemijającą modą, stylem życia itp. Klasa kreatywna – „bez kołnierzyków”; zatrudnieni w tym sektorze są bardzo wysoko kwalifikowani - plasują się wysoko na drabinie prestiżu i dochodów. Mobilność sieciowa, znika pojęcie etatowości, liczy się inwestor, sieć i projekt. nowe profesje w kreatywnych przemysłach - ulegają one szybkiemu “starzeniu się”

Cechy produktów i usług sieciowych (3) Prawo Metcalfa: potęgowy rozkład relacji w sieci. Im więcej użytkowników - tym większa szybkość przesyłania, każdy kolejny użytkownik zwiększa swym komputerem przepustowość sieci. To tak jakby każdy przyłączał się do ruchu z własnym kawałkiem autostrady

Cechy produktów i usług sieciowych (4) produkcja wrażliwa w kwestii jej ochrony z tytułu praw własności intelektualnej; sprzeczność: blokowanie dostępu do zawartości instrumentami prawnymi i technologicznymi w imię słusznej ochrony własności intelektualnej może zdusić twórczość akurat w momencie, gdy technologie informacyjne wsparte talentem stwarzają możliwości twórcze milionom ludzi, personalizacji urządzeń, samplingu i rozwijania bardziej wyrafinowanych zainteresowań.

Cechy produktów i usług sieciowych (5) coraz gęstsza sieć tanich i niezawodnych połączeń intensyfikuje przestrzeń przepływów dóbr symbolicznych Z tego czerpie się dziś największe zyski: z przemieszczania się symboli, z połączeń, stąd teleinformatyka to sztandarowa dziedzina kreatywnej ekonomii. produkcja semiotyczna, produkcja znaczeń (reklama, tożsamość, status, przynależność i in.).

Cechy produktów i usług sieciowych (6) upowszechnianie wirtualnej koncepcji pracy i własności, poszerzanie palety usług i produktów, podwajanie oferty rynkowej Rewolucja organizacyjna: mnogość podmiotów Złoża kultury i wiedzy poza korporacjami i rynkiem: crowdsourcing – trendhunting Świat w wersji beta: wykorzystywanie sieci do testowania miękkich technologii Web Native – coraz więcej dóbr i usług ma postać tylko cyfrową Wiele twórczych przemysłów nie da się zinformatyzować pozostaną częścią „żywego planu” kultury

Energia przetwarzania „siłowego” służy w coraz większym stopniu przetwarzaniu intelektualnemu przejście z przemysłowego przetwarzania fizycznych obiektów przyrody na przetwarzanie kognitywne: naukę i nowe technologie

Sukces produktów Apple’a (i-Phone, iPod, iPad i in.) pokazuje drogę Rola nauk o kulturze i człowieku w badaniu i zaspokajaniu potrzeb konsumentów - dostosowywaniu nowych technologii do gustów estetycznychintuicyjnego oprogramowania i oczekiwań co do funkcjonalności technologii.

Kuszenie 2.0

Liczyć się będą innowacje innego charakteru decydujące o bogactwie i innowacyjności Rośnie waga innowacji w zakresie nauk społecznych i technologii kulturowych, Kluczowa staje się umiejętność badania innowacji technologicznych pod kątem potrzeb konkretnych jednostek, grup społecznych, kultur

Przykłady: Google, Facebook, YouTube, E-Bay: do stworzenia tych potężnych innowacji kulturowych nie trzeba było inwestować w badania podstawowe Dwaj studenci o relatywnie niewielkiej wiedzy matematycznej stworzyli potężny algorytm wart jeszcze kilka lat temu $150 mld Wystarczyła im wiedza logiczno-matematyczna na poziomie magisterskim (Master of science) Dlatego tak ważny jest wolny dostęp do wiedzy

Kluczowe innowacje o różnorakim przeznaczeniu konsumenckim, rozrywkowym, publicznym, administracyjnym, edukacyjnym powstają nie w laboratoriach przemysłowych, lecz w studiach, think tankach, atelier sztuki, Internecie

Toczy się walka o dominację w sferze „miękkich” technologii „złoża kultury” Eksploatuje je m.in. Google mnożąc systemy informacji – Google Health, Google Earth, Google Book Shelf, Google Flu, Google Squared, Google Street View i in.

Coraz więcej ludzkiej działalności przepływa przez sieć, co daje możliwość sledzenia trendów i „domyślania się przyszłości” analityka kultury - culture intelligence

badanie, jakie procesy rządzą kulturą w epoce YouTube i Facebooka, badanie mód – „infekcji” i „epidemii” kulturowych – memetyka Ciągła pokusa przewidywania przyszłości i wpływu na nią – bez „domyślania się” przyszłości nie ma nad nią kontroli

innowacje i nowe idee nie tylko w sferze nauk przyrodniczych, inżynieryjnych ścisłych, biomedycznych i in., ale także studiach kulturowych, naukach społecznych i nauce o organizacji, sztuce, nowych procesach biznesowych, trafianiu w potrzeby konsumentów związane z produkcją niszową, specjalistycznymi produktami i usługami nastawionymi na jakość życia, atrakcyjny dezajn, odwoływanie się do indywidualnych gustów.

wzrost inteligentny w społeczeństwie cyfrowym zwiększenie roli wiedzy, innowacji i edukacji w jakościowej zmianie Europa’2020 Europejska Agenda Cyfrowa Do 2013 r. wszyscy mieszkańcy Europy powinni mieć dostęp do szybkiego łącza internetowego.