Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROJEKT ZMIANY USTAWY O INFORMATYZACJI. I INNYCH AKTÓW PRAWNYCH
Advertisements

Departament Informatyzacji MAiC
Doręczenia elektroniczne Automatyczne systemy orzekania
Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 5
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Wszczęcie postępowania (art. 61 KPA)
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
Informatyzacja a prawo podatkowe
Cele Ustawy z dnia r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i instrumenty ich osiągania.
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Nowe regulacje prawne e-administracji dr Wojciech Wiewiórowski Uniwersytet Gdański, MSWiA .
UŁATWIENIA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW Zbigniew Derdziuk
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Dokument elektroniczny w administracji publicznej
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
USŁUGA POWSZECHNA ePUAP PISMO OGÓLNE
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Cyfrowy Urząd
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
Zakładane cele : Jednolity kanał udostępniania elektronicznych usług publicznych przez administrację publiczną (ESP) Platforma współkorzystania z wypracowanych.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
E - obywatel.
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski.
Rozwój portalu PUE – integracja z ePUAP
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Nowelizacja ustawy o informatyzacji
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Założenia do nowej ustawy o ogłaszaniu aktów prawnych Marek Głuch Rządowe Centrum Legislacji Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
Zmiana imienia i nazwiska
Petycja Twoje Prawo.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
PRZEGLĄDANIE AKT - kodeks zakłada, że oskarżonemu, na jego żądanie, należy wydać bezpłatnie jeden uwierzytelniony odpis każdego orzeczenia; odpis ten wydaje.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
E-zwolnienia Zmiany wchodzące od roku.
Planowane wydatki inwestycyjne w zakresie informatyki na 2016 rok: 1
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Nowe pełnomocnictwa do spraw podatkowych
Cyber Security Management
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Rejestry dłużników – likwidacja Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, utworzenie Krajowego Rejestru Zadłużonych sędzia Aneta Komenda.
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 24 czerwca 2019 r.
Zapis prezentacji:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

Informatyzacja administracji publicznej a zmiany w: Ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne; Kodeksie postępowania administracyjnego; Ordynacji podatkowej; Ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Sposób osiągnięcia celu: Cel: Ułatwienie obywatelom, przedsiębiorcom oraz cudzoziemcom kontaktów z administracją publiczną i sądami administracyjnymi. Sposób osiągnięcia celu: Likwidacja barier prawnych oraz wprowadzenie nowych rozwiązań, ułatwiających świadczenie usług drogą elektroniczną oraz kontakty uprawnionych podmiotów z administracją publiczną.

Zmiany w ustawie o informatyzacji (…) Proponowane zmiany Obligatoryjne ESP Stworzenie bazy adresów ESP Obowiązek zgłaszania wzorów dokumentów elektronicznych do crwd obowiązek udostępniania formularzy elektronicznych Obowiązek aktualizacji usług Usługi na ePUAP podmiotów innych niż publiczne Rozszerzenie listy uprawnionych do potwierdzania profilu zaufanego ePUAP Nowy tryb dofinansowywania przedsięwzięć informatycznych PZIP zamiast PIP

Obowiązek udostępniania i korzystania przez podmioty publiczne z elektronicznych skrzynek podawczych, spełniających standardy określone przez ministra ds. informatyzacji (publikowane w repozytorium interoperacyjności) - obligatoryjność nie fakultatywność. Obowiązek przekazania przez podmioty publiczne Ministrowi AiC informacji o adresach udostępnianych skrzynek podawczych celem stworzenia bazy adresów ESP - zapewnienie możliwość wyszukiwania wszystkich adresów w jednym miejscu. III. Obowiązek: zgłaszania wzorów dokumentów elektronicznych do Centralnego Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych; przekazywania do Ministra AiC opisu usługi; udostępniania formularza elektronicznego; zapewnienie możliwości skorzystania ze wzorów elektronicznych oraz aktualności opisu dostępnych usług.

IV. Stworzenie podstaw prawnych umożliwiających Ministrowi AiC podjęcie właściwej reakcji w przypadku, gdy formularze elektroniczne nie będą spełniały właściwych standardów: - wezwanie do dostosowania formularza; - usunięcie formularza z platformy. V. Stworzenie po stronie podmiotów udostępniających usługi na ePUAP obowiązku: - zapewnienia zgodności usług z przepisami stanowiącymi podstawę sporządzania wzoru pisma w postaci elektronicznej; - dokonania aktualizacji w katalogu usług. przeciwdziałanie sytuacji, w której raz wystawiona usługa nie podlega aktualizacji nawet w sytuacji zmiany podstawy prawnej do jej wydania.

VI. Umożliwienie wystawiania usług na ePUAP przez podmioty inne niż podmioty publiczne za zgodą Ministra AiC. Warunkiem wyrażenia zgody jest realizacja zadania publicznego. Zwiększenie liczby dostępnych usług na ePUAP. VII. Wprowadzenie podstawy prawnej do rozszerzenia listy podmiotów, które będą uprawnione za zgodą ministra ds. informatyzacji do potwierdzania profilu zaufanego ePUAP: operator pocztowy, banki, instytucje kredytowe. Zwiększenie liczby punktów potwierdzających profil zaufany ePUAP – wpływ na wzrost liczby osób posiadających profil zaufany ePUAP. VIII. Zmiana trybu dofinansowywania przedsięwzięć informatyzacyjnych. Tryb konkursowy umożliwi dofinansowanie projektów umożliwiających rozwiązywanie bieżących problemów związanych z informatyzacją i rozwojem społeczeństwa informacyjnego oraz interweniowanie w obszarach niedostatecznie zinformatyzowanych.

Zastąpienie Planu Informatyzacji Państwa Programem Zintegrowanej Informatyzacji Państwa. PZIP jako program rozwoju w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – PZIP jako dokument wykonawczy do Strategii Sprawne Państwo określający podstawowe cele. Stworzenie podstawy prawnej do udzielenia - przez podmioty publiczne uprawnione do wykonywania praw majątkowych do programu komputerowego stworzonego przez pracowników w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy świadczonej na rzecz tych podmiotów - nieodpłatnej licencji do oprogramowania komputerowego, innym podmiotom publicznym.

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego

I. Rozszerzenie przedmiotu zgody strony lub innego uczestnika postępowania na stosowanie w komunikacji z nią drogi elektronicznej - proponowana w projekcie zgoda będzie miała charakter dodatkowy w stosunku do obecnej zgody przewidzianej w K.p.a. (art. 391 K.p.a.) i dotyczyć będzie stałego komunikowania się z daną osobą za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w określonej przez organ kategorii spraw prowadzonych na podstawie przepisów K.p.a. Po udzieleniu takiej zgody nie będzie konieczne jej ponowne wyrażanie w ramach każdej następnej załatwianej sprawy będącej przedmiotem „zgody”. II. Wprowadzenie nowej przesłanki dopuszczającej e-doręczenia przez organ - już samo złożenie elektronicznego podania obliguje organ do elektronicznej komunikacji.

III. Przyjęcie fikcji elektronicznych doręczeń – rozwiązanie to uprości proces doręczania oraz zapobiegnie celowemu przedłużaniu tego procesu, poprzez nieodbieranie dokumentu przesyłanego środkami komunikacji elektronicznej. IV. Rozszerzenie zakresu prawa strony do elektronicznego wglądu w akta sprawy - projekt nowelizacji dopuści elektroniczny wgląd w akta sprawy w pełnym zakresie, co odciąży stronę od konieczności stawiania się w siedzibie organu w celu realizacji tego uprawnienia. Rozwiązanie to, dzięki funkcjonalności systemu elektronicznego zarządzania dokumentami, umożliwi dostęp do informacji związanych z prowadzonym postępowaniem nie tylko urzędnikowi, ale także stronie postępowania, będącej adresatem działań organu.

V. Umożliwienie posługiwania się elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych – powyższe będzie możliwe po uwierzytelnieniu kopii przez wnoszącego przy użyciu mechanizmów określonych w ustawie o informatyzacji (przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP), o ile strona lub inny uczestnik postępowania nie ma możliwości uzyskania w formie dokumentu elektronicznego wymaganego zaświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego. VI. Wprowadzenie zmian w przepisach, w których dopuszczono – oprócz dotychczasowej formy pisemnej – formę dokumentu elektronicznego dla określonych rodzajów czynności w postępowaniu administracyjnym: - udzielanie pełnomocnictwa procesowego; - złożenie zeznań lub wyjaśnień; - elementy wezwania organu obejmujące komunikację elektroniczną; - sporządzenie przez urzędnika adnotacji; - wezwanie na rozprawę.

Zmiany w Ordynacji Podatkowej Propozycje w zakresie zmieniającym Ordynację podatkową dotyczą zmian analogicznych do rozwiązań proponowanych do wprowadzenia do Kodeksu postępowania administracyjnego. Różnice pomiędzy projektowanymi rozwiązaniami wynikać będą jedynie z różnic systemowych istniejących pomiędzy ww. aktami prawnymi.

Zmiana ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

System Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją w sądach – EZD jako narzędzie wspierające sposób prowadzenia akt sprawy sądowej. Zapewnienie dostępu on-line do akt sprawy – alternatywa dla dotychczasowego sposobu zapoznania się z treścią pism w sprawie, tj. osobistego stawiennictwa w siedzibie sądu. Doręczanie dokumentów elektronicznych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem ESP/podpisu elektronicznego – oszczędność czasu oraz środków finansowych. Brak obowiązku strony do doręczania odpisów dokumentów elektronicznych. Akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej będą przekazywane do sądu w tej postaci.

V. Kompleksowe unormowanie kwestii tworzenia i doręczania e-pism – trzy przesłanki dopuszczalności elektronicznego doręczenia: żądanie strony w przedmiocie e-doręczenia wraz z podaniem przez nią adresu elektronicznego do doręczeń; zgoda strony w tym przedmiocie (adresata pisma) wraz z podaniem przez nią adresu elektronicznego do doręczeń; złożenie do sądu pisma w formie dokumentu elektronicznego, w którym strona – jako obowiązkowy element – podaje adres elektroniczny do doręczeń. VI. Fikcja doręczeń dokumentów elektronicznych w postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Dziękuję za uwagę