Laura PÉREZ ÁLVAREZ – Wydział D5 – Dobrostan Zwierząt

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Zasady szkolenia maszynistów
Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Problemy i perspektywy w transporcie drogowym zwierząt
Polska w strefie Schengen
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Witamy w Parlamencie Europejskim
Europa NASZ DOM.
Dyrektor ds. Zdrowia Publicznego
Przepisy unijne dotyczące ochrony zwierząt podczas transportu
System nawigacji satelitarnej
1 Zmiany dotyczące raportów z IRZ. 2 Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
INSPEKCJA WETERYNARYJNA
NIEZGODNOŚCI – bydło OCENA WAGI WEDŁUG KRYTERIUM DOTKLIWOŚCI
System nawigacji satelitarnej w długotrwałym transporcie zwierząt.
IDENTYFIKACJA KONIOWATYCH W UE
Fizjologia i zachowanie świń
Fizjologia i zachowanie
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Przerwy pomiędzy regularnymi kontrolami
SANCO działania szkoleniowe 2008
Opinie EFSA i sprawozdania naukowe: wykorzystanie literatury w celu ulepszenia standardów w zakresie dobrostanu zwierząt podczas transportu. Warszawa,
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Katarzyna Michalska kl.V a
Wydział Spraw Świadczeniobiorców
Podstawowe warunki ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego po uboju w gospodarstwie
Europejski obszar gospodarczy
POLSKA W UNI EUROPEJSKIEJ
POLSKA PREZYDENCJA W RADZIE UNII EUROPEJSKIEJ na matematyce
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
EUROPEJSKI SYSTEM TACHOGRAFÓW CYFROWYCH prezentacja: Hanna Żelichowska
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
Uporządkuj państwa od 1 do 16.
Nazwa ECTAA - Group of National Travel Agents and Tour Operators Associations within the EU. ECTAA – Ugrupowanie Krajowych Stowarzyszeń Agentów Podróży.
Nowe przepisy dotyczące utrzymania loch i loszek Główny Inspektorat Weterynarii 11 kwietnia 2012 r.
Unia Europejska.
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
CZAS PRACY KIEROWCÓW TACHOGRAFY, REGULACJE, ANALIZA, SANKCJE NARUSZEŃ Jacek Musioł Kierownik Oddziału Konin WITD POZNAŃ Poznań, r.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Ekonomika ochrony zdrowia (I)
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
PROJEKT DYREKTYWY W SPRAWIE POŚREDNICTWA UBEZPIECZENIOWEGO (IMD2)
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Przewożenie osób w pojazdach Lublin, dnia 19 października 2015 roku.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Wymagane dokumenty na drodze
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Erasmus + Anna Kaminska-Abram.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Rozporządzenie Rady (WE) 1/2005 oczekiwania, skutki wprowadzenia do porządku prawnego Laura PÉREZ ÁLVAREZ – Wydział D5 – Dobrostan Zwierząt Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów – Komisja Europejska

Transport zwierząt-motywy Transportowanie zwierząt jest częścią produkcji Główne czynniki motywacyjne transportowania: Różne koszty hodowli i utrzymania zwierząt w państwach członkowskich UE Ograniczone możliwości uboju/możliwości przetwarzania Ograniczone zapotrzebowania konsumenta Wydarzenia kulturalne czy religijne → większa konsumpcja produktów mięsnych

Środki transportu dla zwierząt Zdecydowana większość (90%) transportu zwierząt odbywa się na drogach, transport lotniczy i na statkach ma raczej marginalne znaczenie Większość ruchu w UE odbywa się na poziomie krajowym Duże odległości transportowania zwierząt między państwami członkowskimi są stosunkowo rzadką działalnością

Transport zwierząt wewnątrz UE Prawie 60 milionów (źródło: TRACES) zwierząt gospodarskich było transportowanych w 2007 roku Świnie: 33 miliony Owce: 14 milionów Bydło: 7 milionów Konie: 0,2 miliona zarejestrowanych w UE 6.000 pojazdów  

Szlaki transportowe

Szlaki transportowe Świnie Bydlo Owce Konie Dania-Niemcy Holandia-Hiszpania Hiszpania-Portugalia Polska-Niemcy, Holandia Węgry-Włochy Rumunia-Grecja, Włochy Polska-Włochy, Francja

Przegląd kontekstu regulacyjnego i politycznego w UE Pierwsza Dyrektywa z zakresu ochrony zwierząt została przyjęta w 1977 roku.  Rozporządzenie (WE) nr 1/2005: wprowadza wyższe standardy dla lepszego zastosowania: Mające na celu objęcie całego łańcucha transportowego („załadunek i wyładunek zwierząt, transfer i odpoczynek aż do chwili zakończenia wyładunku zwierząt w miejscu przeznaczenia” Rozporządzenie 1/2005 Art.2 Definicje lit.w) Ulepszonych wzmocnień Podwyższonych standardów Jednak, czas podróżowania i powierzchnia dla zwierząt w transporcie pozostają bez zmian, jak w 1997 roku

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Obowiązuje od stycznia 2007 roku Bardziej szczegółowe zastosowania Lepsze standardy Czas podróży i wielkość powierzchni ładownej dla zwierząt pozostają takie same

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu   Autoryzacja przewoźników 2 rodzaje zezwoleń na transport zwierząt zgodnie z Art.10, 11 Rozporządzenia 1/2005, różne wymagania dla przewoźników w przypadku: Transportu do 8 godzin Długotrwałego transportu – podróż przekraczająca 8 godzin Licencje dla kierowców i osób obsługujących pojazdy drogowe przewożące domowe nieparzystokopytne lub gatunki bydła, owiec, kóz i świń Świadectwo zatwierdzenia środka transportu drogowego Szczegóły procedury kontroli tras pojazdów drogowych Plany kryzysowy w nagłych przypadkach Elektroniczna baza danych dla autoryzacji transportowych

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Certyfikat kompetencji dla kierowców i opiekunów Szkolenie w zakresie obchodzenia się ze zwierzętami: fizjologia zwierząt, opieka nad zwierzętami w nagłych wypadkach, względy bezpieczeństwa Zatwierdzony organ szkoleniowy

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Świadectwo zatwierdzenia środka transportu przeznaczonego do długotrwałych przewozów Wymogi: Postanowienia ogólne Wymogi dodatkowe: dach, pokarm, przegrody, dostarczanie wody, wentylacja i system nawigacyjny Derogacja : Środki transportu drogowego w podróżach, które nie przekraczają 12 godzin do chwili dotarcia do miejsca docelowego.

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Systemy nawigacji w transporcie powyżej 8 godzin Od 1 stycznia 2007 roku w przypadku środków transportu, wprowadzanych po raz pierwszy do użytku Od 1 stycznia 2009 roku w przypadku wszystkich środków transportu Zapis informacji odpowiadającej rejestrowi podróży(odp. sekcji 4 dziennika podróży) i otwieraniu/zamykaniu klapy ładunku.

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Jeśli zwierzęta(nieparzystokopytne, inne niż zarejestrowane nieparzystopkopytne, bydlo, owce, kozy i świnie) mają być transportowane dłużej niż 8 godzin i jeśli trzeba przekroczyć granicę w czasie podróży, musi im towarzyszyć dziennik podróży. Zawiera następujące sekcje: 1.Planowanie 2.Miejsce wyjazdu 3.Miejsce przeznaczenia 4.Oświadczenie przewoźnika 5.Raport o nieprawidłowościach

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Czas trwania podróży(transport drogowy) BYDŁO, KOZY, OWCE Ponad 8 godz., jeśli spełniono wymogi dodatkowe, zawarte w rozdz.VI niniejszego Rozp.1/2005 (14 h podróży, 1 h odpoczynku, kolejne 14 godzin podróży) ŚWINIE Ponad 8 godz., jeśli spełniono wymogi dodatkowe(świnie mogą podróżować maksymalnie 24 godziny, w czasie podróży stały dostęp do wody pitnej ) KONIE Nie stosuje się do zarejestrowanych koniowatych Konie domowe: Ponad 8 godz., jeśli spełniono wymogi dodatkowe(transport maksymalnie 24 h, w czasie podróży staly dostęp do wody, karmione w razie konieczności co 8h)

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Wielkość powierzchni ładownej dla zwierząt, minimalna powierzchnia podłogowa zależy od: Środka transportu (drogowy, kolejowy, morski, powietrzny) Wieku/wagi/rozmiaru zwierzęcia/czasu trwania podróży jagnięta/świnie/młode dot transportu drogowego i kolejowego: nie są wyszczególnione

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Ocena obecnej sytuacji -Raporty z kontroli środków transportu w państwach członkowskich,składane do KE -FVO regularnie odwiedza państwa członkowskie, aby weryfikować, czy właściwe władze wdrożyły metody kontroli zastosowania legislacji UE: 2008: Belgia, Włochy, Wielka Brytania, Węgry, Irlandia, Estonia, Polska, Czechy -raporty organizacji pozarządowych

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Ocena obecnej sytuacji w zakresie czasu podróży i gęstości zwierząt w transporcie Zasady UE dotyczące czasu podróży i ilości miejsca są trudne do wprowadzenia: Złożoność Rozporządzenia, np.: -Przepisy różnią się w zależności od środka transportu (drogowy, powietrzny, morski) -Brak minimalnej powierzchni podłogowej dla prosiąt, małych jagniąt/młodych -Brak spójności z przepisami UE odnoszącymi się do kierowców

ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r., w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85

ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 Maksymalny czas prowadzenia pojazdu dziennie (trwanie czynności prowadzenia) to 9 godzin (przerwa 45 minut). Regularny okres odpoczynku dziennie to co najmniej 11 godzin. Maksymalny czas prowadzenia pojazdu dla dwuosobowego zespołu to 20 godzin poprzedzający wymagany odpoczynek. Każdy kierowca musi mieć dzienny okres odpoczynku wynoszący co najmniej 9 godzin.

Rozporządzenie 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu Ocena obecnej sytuacji w zakresie czasu podróży i gęstości zwierząt w transporcie Przepisy rozporządzenia 1/2005 nie oddają najnowszej wiedzy naukowej Komitet Naukowy ds. Zdrowia Zwierząt i Dobrostanu Zwierząt (2002, 2004) Najnowsze badania o dobrostanie zwierząt

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!!!!