BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE KONFERENCJA INFORMACYJNO – PROMOCYJNA BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE INNOWACYJNY PROGRAM NAUCZANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH WROCŁAW, 26 LISTOPADA 2010
NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W KRAJACH UE prof. dr. Dietmar Roessl, mag. Johannes Linder, mag. Inge Koch – Polagnioli, Wirtschaftsunivesitaet Wien
PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W NAUCZANIU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W AUSTRII prof. dr. Dietmar Roessl, mag. Johannes Linder, mag. Inge Koch – Polagnioli, Wirtschaftsunivesitaet Wien
KSZTAŁTOWANIE POSTAW PRZEDSIĘBIORCZYCH – UWARUNKOWANIA I BARIERY dr hab. Krzysztof Safin, prof. UE
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ujęcie atrybutowe zespół cech ujęcie procesowe proces tworzenia czegoś nowego ujęcie behawioralne postawa gotowości do działania ujęcie potoczne wszelki przejaw aktywności
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Przedsiębiorczością nazywa się prowadzenie małej firmy; przedsiębiorczość utożsamiana jest z zespołem specyficznych cech, rozumiana jest też jako zjawisko społeczno-gospodarcze związane z tworzeniem firm i innowacyjności; przedsiębiorczość występuje jako przedmiot dydaktyki; oraz jako zdolność inwestowania, odnawiania i transformowania kapitału kariery (rozumianego jako zakumulowane kompetencje).
UWARUNKOWANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Niezależnie od sposobu definiowania, uznać należy, że „Przedsiębiorczość wymaga powiązania dwóch zjawisk: istnienia przedsiębiorczej jednostki oraz istnienia sposobności do występowania przedsiębiorczości”. Stąd dla zrozumienia istoty przedsiębiorczości i kształtowania postaw przedsiębiorczych niezbędne jest postrzeganie jej w kontekście zarówno pewnych predyspozycji jednostki, jak i całego spektrum uwarunkowań zewnętrznych. M. Bratnicki, J .Strużyna , Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice 2002. Wydawnictwo Uczelniane AE Katowice s.40
DYNAMICZNY MODEL KULTUROWYCH UWARUNKOWAŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI B. Glinka, Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. PWE Warszawa 2008,s110
SYSTEM EDUKACJI A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ „Procesy edukacyjne mogą wspierać i pobudzać działania przedsiębiorcze, co jest istotne zwłaszcza wtedy, kiedy brakuje innych podstaw kształtowania norm pro aktywnych (takich jak historycznie uformowane instytucje, wzory przekazywane z pokolenia na pokolenie)”
SYSTEM EDUKACJI A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Przy poszukiwaniu koncepcji kształcenia w zakresie przedsiębiorczości musi się uznać, że : Istnieją czynniki nierozpoznane, na które nie mamy wpływu i które znajdują się poza możliwościami wpływu przez system edukacji, Istnieją czynniki, których natura jest rozpoznana i są one podatne na działania edukacyjne, obejmują one: czynniki o bardzo długim okresie ujawniania , które poddają się zmianom w ciągu pokolenia lub dwóch, czynniki o krótkim okresie ujawniania , które poddają się zmianom pod wpływem bodźców doraźnych i które można kształtować w procesie nauczania. (J. Mugler, The Role of the Universities in Educations for Entrepreneurship. [w:] Beiträge zur Gestaltung des Faches “Ökonomie der Klein- und Mittelbetriebe” Fachverlag Wirtschaftsuniversität Wien.)
SYSTEM EDUKACJI A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Doraźnemu wpływowi systemu edukacji pozostaje bardzo ograniczona przestrzeń. Wszelkie przedsięwzięcia edukacyjne w tym obszarze powinny, jak się wydaje, być zorientowane na długą perspektywę i proces o trudno przewidywalnych efektach.
NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA Efektywna koncepcja nauczania przedsiębiorczości (w sensie programowym a nie organizacyjnym) powinna uwzględniać trzy poziomy Kształcenia.
NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA Poziom pierwszy – obejmujący takie formy kształcenia, które rozwijają przekonanie o alternatywnych (w stosunku do pracy najemnej) ścieżkach kariery, dostarczają wiedzy o cechach i uwarunkowaniach zachowań przedsiębiorczych, o możliwościach i ograniczeniach w doskonaleniu umiejętności przedsiębiorczych (aktywnych) zachowań.
NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA Drugi poziom, to obszar wiedzy ogólnej, obejmujący zagadnienia organizacyjne, prawne, finansowe i społeczne związane z zakładaniem i prowadzeniem własnego przedsiębiorstwa. Wiedza ta nie wystarcza do prowadzenia własnego biznesu, lecz daje wyobrażenie o skali i charakterze problemów z tym związanych.
NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA Trzeci poziom obejmuje wiedzę aplikacyjną, tzn. taką, która pozwoli absolwentowi, młodemu człowiekowi (przyszłemu przedsiębiorcy) rozwiązywać konkretne problemy z zakresu poszukiwania pracy, poszukiwania wspólników, przygotowania CV i/lub zarządzania przedsiębiorstwem istniejącym lub potencjalnym.
NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA
NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA „Sukcesem dydaktycznym byłoby to, gdyby około 30% absolwentów szkół ponadgimnazjalnych bądź wyższych wykazało na tyle postawę przedsiębiorczości, iż otworzyłoby własną działalność gospodarczą, np. w ramach biznesu rodzinnego” A. Biela, Nauka pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży. [w:] red. A. Biela, Nauka pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży. Kancelaria Senatu, Warszawa 2007, s. 47
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ