BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KONFERENCJA INFORMACYJNO – PROMOCYJNA BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE INNOWACYJNY PROGRAM NAUCZANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH.
Advertisements

Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Klub Przedsiębiorczego Nauczyciela. Cele Klubu : Podnoszenie jakości pracy nauczycieli Podstaw przedsiębiorczości Podnoszenie jakości pracy nauczycieli.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Ekonomia społeczna. Szanse i ograniczenia dr Marek Rymsza Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski Toruń 26 listopada 2008 roku.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
KULTURA ORGANIZACYJNA
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Program Uczenie się przez całe życie Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Jak nauczać przedsiębiorczości studentów.
Psychologia w zarządzaniu
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce przedsiębiorczość
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
W Zespole Szkół Ekonomicznych nr 2
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Definicja kultury organizacyjnej
Psychologia w zarządzaniu
Rynek pracy w zakresie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu Andrzej Stanisław Barczak Katowice, 4 marzec 2010.
Projekt realizowany w Zespole Szkół nr 5 im. Józefa Rymera VII Liceum Ogólnokształcące i V Liceum Profilowane w latach
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
compulsory full-time education
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Work Based Learning Warszawa, 10 grudnia 2015
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Studia miejskie i regionalne
Zarządzanie międzynarodowe
Istota i etapy procesu przedsiębiorczego.
Istota i etapy procesu przedsiębiorczego.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zapis prezentacji:

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE KONFERENCJA INFORMACYJNO – PROMOCYJNA BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE INNOWACYJNY PROGRAM NAUCZANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH WROCŁAW, 26 LISTOPADA 2010

NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W KRAJACH UE prof. dr. Dietmar Roessl, mag. Johannes Linder, mag. Inge Koch – Polagnioli, Wirtschaftsunivesitaet Wien

PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W NAUCZANIU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W AUSTRII prof. dr. Dietmar Roessl, mag. Johannes Linder, mag. Inge Koch – Polagnioli, Wirtschaftsunivesitaet Wien

KSZTAŁTOWANIE POSTAW PRZEDSIĘBIORCZYCH – UWARUNKOWANIA I BARIERY dr hab. Krzysztof Safin, prof. UE

POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ujęcie atrybutowe zespół cech ujęcie procesowe proces tworzenia czegoś nowego ujęcie behawioralne postawa gotowości do działania ujęcie potoczne wszelki przejaw aktywności

POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Przedsiębiorczością nazywa się prowadzenie małej firmy; przedsiębiorczość utożsamiana jest z zespołem specyficznych cech, rozumiana jest też jako zjawisko społeczno-gospodarcze związane z tworzeniem firm i innowacyjności; przedsiębiorczość występuje jako przedmiot dydaktyki; oraz jako zdolność inwestowania, odnawiania i transformowania kapitału kariery (rozumianego jako zakumulowane kompetencje).

UWARUNKOWANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Niezależnie od sposobu definiowania, uznać należy, że „Przedsiębiorczość wymaga powiązania dwóch zjawisk: istnienia przedsiębiorczej jednostki oraz istnienia sposobności do występowania przedsiębiorczości”. Stąd dla zrozumienia istoty przedsiębiorczości i kształtowania postaw przedsiębiorczych niezbędne jest postrzeganie jej w kontekście zarówno pewnych predyspozycji jednostki, jak i całego spektrum uwarunkowań zewnętrznych. M. Bratnicki, J .Strużyna , Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice 2002. Wydawnictwo Uczelniane AE Katowice s.40

DYNAMICZNY MODEL KULTUROWYCH UWARUNKOWAŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI B. Glinka, Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. PWE Warszawa 2008,s110

SYSTEM EDUKACJI A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ „Procesy edukacyjne mogą wspierać i pobudzać działania przedsiębiorcze, co jest istotne zwłaszcza wtedy, kiedy brakuje innych podstaw kształtowania norm pro aktywnych (takich jak historycznie uformowane instytucje, wzory przekazywane z pokolenia na pokolenie)”

SYSTEM EDUKACJI A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Przy poszukiwaniu koncepcji kształcenia w zakresie przedsiębiorczości musi się uznać, że : Istnieją czynniki nierozpoznane, na które nie mamy wpływu i które znajdują się poza możliwościami wpływu przez system edukacji, Istnieją czynniki, których natura jest rozpoznana i są one podatne na działania edukacyjne, obejmują one: czynniki o bardzo długim okresie ujawniania , które poddają się zmianom w ciągu pokolenia lub dwóch, czynniki o krótkim okresie ujawniania , które poddają się zmianom pod wpływem bodźców doraźnych i które można kształtować w procesie nauczania. (J. Mugler, The Role of the Universities in Educations for Entrepreneurship. [w:] Beiträge zur Gestaltung des Faches “Ökonomie der Klein- und Mittelbetriebe” Fachverlag Wirtschaftsuniversität Wien.)

SYSTEM EDUKACJI A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Doraźnemu wpływowi systemu edukacji pozostaje bardzo ograniczona przestrzeń. Wszelkie przedsięwzięcia edukacyjne w tym obszarze powinny, jak się wydaje, być zorientowane na długą perspektywę i proces o trudno przewidywalnych efektach.

NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA Efektywna koncepcja nauczania przedsiębiorczości (w sensie programowym a nie organizacyjnym) powinna uwzględniać trzy poziomy Kształcenia.

NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA Poziom pierwszy – obejmujący takie formy kształcenia, które rozwijają przekonanie o alternatywnych (w stosunku do pracy najemnej) ścieżkach kariery, dostarczają wiedzy o cechach i uwarunkowaniach zachowań przedsiębiorczych, o możliwościach i ograniczeniach w doskonaleniu umiejętności przedsiębiorczych (aktywnych) zachowań.

NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA Drugi poziom, to obszar wiedzy ogólnej, obejmujący zagadnienia organizacyjne, prawne, finansowe i społeczne związane z zakładaniem i prowadzeniem własnego przedsiębiorstwa. Wiedza ta nie wystarcza do prowadzenia własnego biznesu, lecz daje wyobrażenie o skali i charakterze problemów z tym związanych.

NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA Trzeci poziom obejmuje wiedzę aplikacyjną, tzn. taką, która pozwoli absolwentowi, młodemu człowiekowi (przyszłemu przedsiębiorcy) rozwiązywać konkretne problemy z zakresu poszukiwania pracy, poszukiwania wspólników, przygotowania CV i/lub zarządzania przedsiębiorstwem istniejącym lub potencjalnym.

NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA

NAUCZANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - ZAŁOŻENIA „Sukcesem dydaktycznym byłoby to, gdyby około 30% absolwentów szkół ponadgimnazjalnych bądź wyższych wykazało na tyle postawę przedsiębiorczości, iż otworzyłoby własną działalność gospodarczą, np. w ramach biznesu rodzinnego” A. Biela, Nauka pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży. [w:] red. A. Biela, Nauka pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży. Kancelaria Senatu, Warszawa 2007, s. 47

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ