20 lat funkcjonowania Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Budowa centralnego odcinka II linii metra
Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI
Strategia działania KZK GOP na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
TRANSPORT – jak się poruszasz ?
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Komunikacja bez barier
I FORUM TRANSPORTU AGLOMERACYJNEGO
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
Prywatyzacja usług publicznych.
Komunikacja i Turystyka
Czysty transport miejski
"Potencjał inwestycyjny węzłów integracyjnych – obecne i przyszłe projekty dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w Gminie Miasta Gdańska Dzięki bezzwrotnym.
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Dla Związku Komunikacyjnego Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie Katowice, sierpień 2011 r.
Propozycje zmian w istniejącym rozkładzie jazdy Na podstawie wniosków mieszkańców oraz badań potoków pasażerskich wykonanych na zlecenie Urzędu Miasta.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Elektroniczna Karta Miejska i Publiczne Punkty Dostępu do Internetu w Mieście Rybnik.
mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
mgr inż. Magdalena Lubiecka-Budzanowska
115 lat komunikacji miejskiej w Białymstoku
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
Gdańsk Gdynia INVESTGDA INVESTMENT MODELE ZARZĄDZANIA PORTAMI MORSKIMI W POLSCE I EUROPIE Szczecin Świnoujście Dobre praktyki w zakresie udziału samorządów.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Nazwa projektodawcy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinku Sp. z o.o. „Wzmocnienie potencjału transportowego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Transport trolejbusowy w Gdyni w świetle wyników badań marketingowych projektu TROLLEY dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański.
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Zarządzanie transportem Wybrane elementy
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Panel: Transport komunalny
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
CZY WIESZ, ŻE...? … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Strategia ZIT Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot do 2020 roku Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na.
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.

Transport drogowy na Mazowszu
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zakopane 25 października 2018
LOTOS Kolej sp. z o.o. Prezentacja Spółki 19 kwietnia 2019.
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

20 lat funkcjonowania Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni

Przesłanki powołania ZKM w Gdyni utworzenie niezależnego od przewoźników organizatora reprezentującego interesy pasażerów i gmin; wprowadzenie konkurencji w realizacji przewozów jako mechanizmu wymuszającego wzrost ich efektywności; dostosowanie ilości i jakości usług do potrzeb przewozowych i popytu.

Początki działalności ZKM w Gdyni 1 października 1992 r. – rozpoczęcie funkcjonowania przez ZKM w Gdyni w zakresie projektowania rozwoju komunikacji miejskiej, opracowywania rozkładów jazdy, przygotowywania informacji oraz obserwacji ilości i jakości usług; 1 stycznia 1993 r. – przejęcie sprzedaży i kontroli biletów, obsługi przystanków oraz częściowo nadzoru, i regulacji ruchu; 1 czerwca 1994 r. – przejęcie tzw. centrali ruchu, obejmującej kompleksowy nadzór i regulację ruchu.

Etapy rozwoju gdyńskiej komunikacji miejskiej w okresie funkcjonowania ZKM w Gdyni Wprowadzenie konkurencji w przewozach i zapewnienie odczuwalnej poprawy standardu usług (1992-1997). Proefektywnościowe kształtowanie funkcjonowania komunikacji miejskiej (1998-2004). Realizacja projektów innowacyjnych i powierzenie świadczenia usług przewozowych operatorom komunalnym (2005-2012).

Etap wprowadzenia konkurencji w przewozach i zapewnienia odczuwalnej poprawy standardu usług (1992-1997) (1/3) otwarcie rynku dla operatorów pozakomunalnych (PKS w Gdyni, PKS w Gdańsku, PKS w Wejherowie, PA Gryf i innych przewoźników prywatnych); przekształcenie zakładu budżetowego MZK w Gdyni w trzy spółki: autobusową, autobusowo-trolejbusową i remontowo-naprawczą; zastąpienie okresowych biletów trasowanych atrakcyjnymi cenowo biletami sieciowymi; osiągnięcie wskaźnika regularności na poziomie 99,7% zakup 60 autobusów niskopodłogowych Jelcz-Mercedes dla przewoźników komunalnych przez gminę Gdynia;

Etap wprowadzenia konkurencji w przewozach i zapewnienia odczuwalnej poprawy standardu usług (1992-1997) (2/3) rozpoczęcie realizacji badań marketingowych przychodowości linii komunikacyjnych jako podstawy określania dopłaty budżetowej gmin oraz preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców jako podstawy kształtowania oferty przewozowej; wprowadzenie mechanizmu przetargowego w kontraktowaniu przewoźników; uruchomienie podsystemów komunikacji minibusowej i midibusowej;

Etap wprowadzenia konkurencji w przewozach i zapewnienia odczuwalnej poprawy standardu usług (1992-1997) (3/3) wprowadzenie skoordynowanych rozkładów jazdy zbudowanych z wykorzystaniem tabeli następstw czasowych; zainstalowanie nowoczesnych wiat przystankowych przez firmy reklamowe; uruchomienie nowej trasy trolejbusowej do Pustek Cisowskich.

Etap proefektywnościowego kształtowania funkcjonowania komunikacji miejskiej (1998-2004) (1/2) wydzielenie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. ze struktur spółki autobusowo-trolejbusowej; wzrost udziału przewoźników prywatnych w realizacji pracy eksploatacyjnej do 20%;

Etap proefektywnościowego kształtowania funkcjonowania komunikacji miejskiej (1998-2004) (2/2) prywatyzacja spółki remontowo-naprawczej; wzrost wskaźnika odpłatności usług do 73%; wprowadzenie mechanizmu odtwarzania taboru przez przewoźników komunalnych z własnych środków i źródeł zewnętrznych; przygotowanie Zintegrowanego Planu Rozwoju Transportu Publicznego w Gdyni jako podstawy inwestycji taborowych i infrastrukturalnych.

Etap realizacji projektów innowacyjnych i powierzenia świadczenia usług przewozowych operatorom komunalnym (2005-2012) (1/6) realizacja I projektu modernizacji komunikacji trolejbusowej przy wsparciu UE (budowa nowej sieci do Dąbrowy i Kaczych Buków, budowa nowej zajezdni trolejbusowej i zakup 10 nowych niskopodłogowych trolejbusów);

Etap realizacji projektów innowacyjnych i powierzenia świadczenia usług przewozowych operatorom komunalnym (2005-2012) (2/6) uruchomienie tramwajów wodnych do Helu i Jastarni;

Etap realizacji projektów innowacyjnych i powierzenia świadczenia usług przewozowych operatorom komunalnym (2005-2012) (3/6) zakup przez komunalnego przewoźnika PKM Sp. z o.o. 14 autobusów przegubowych zasilanych CNG i budowa stacji paliwowej CNG;

Etap realizacji projektów innowacyjnych i powierzenia świadczenia usług przewozowych operatorom komunalnym (2005-2012) (4/6) realizacja II projektu modernizacji komunikacji trolejbusowej (budowa 5 nowych podstacji i centrali zasilania energetycznego, modernizacja sieci trakcyjnej na trasie od Wzgórza Św. Maksymiliana w Gdyni do pętli przy ul. Reja w Sopocie, zakup 28 nowych trolejbusów z napędem pomocniczym);

Etap realizacji projektów innowacyjnych i powierzenia świadczenia usług przewozowych operatorom komunalnym (2005-2012) (5/6) realizacja przy wsparciu UE trzech projektów promocji komunikacji miejskiej dla dzieci i młodzieży (Wychowanie Komunikacyjne, YOUTH, Mamo, tato – wybieram eko-transport); wprowadzenie do eksploatacji 30 niskopodłogowych trolejbusów w wyniku konwersji używanych autobusów marki Mercedes (środki przeznaczone na konwersję umożliwiłyby zakup tylko 8 nowych trolejbusów);

Etap realizacji projektów innowacyjnych i powierzenia świadczenia usług przewozowych operatorom komunalnym (2005-2012) (6/6) wprowadzenie elektronicznych biletów okresowych; upowszechnienie w pojazdach monitoringu oraz głosowego i wizualnego zapowiadania przystanków; przekształcenie ZKM z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową; odejście od przetargowego zawierania umów z przewoźnikami komunalnymi na rzecz powierzenia; obniżenie poziomu odpłatności usług do 42%; wzrost jakości świadczonych usług znajdujący odzwierciedlenie w wynikach reprezentatywnych badań mieszkańców Gdyni powtarzanych co 2 lata z 3,39 w 1994 r. do 4,18 w 2010 r. (w skali 2-5).

Misja i wizja ZKM w Gdyni Misja: zaspokajanie potrzeb przewozowych mieszkańców obsługiwanych obszarów w zakresie podróży miejskich, przy uznaniu za podstawowe wartości oferty: punktualności, częstotliwości, dostępności, bezpośredniości i niezawodności usług. Wizja: nowoczesny i proekologiczny transport zbiorowy, spełniający oczekiwania pasażerów w sposób tworzący z tego transportu realną alternatywę dla podróży realizowanych własnym samochodem osobowym.

Rynek usług ZKM w Gdyni Rynek usług ZKM w Gdyni obejmuje Gdynię i 9 gmin, z którymi Gdynia zawarła porozumienia gminne, w tym 6, w których ZKM jest organizatorem (404 tys. mieszkańców). Rocznie w sieci ZKM wykonywanych jest ok. 19 mln wozokilometrów (w tym prawie 5 mln trolejbusami) i przewożonych jest około 90 mln pasażerów. Zadania przewozowe realizowane są na 90 liniach komunikacyjnych, w tym 77 autobusowych i 13 trolejbusowych. Udział ZKM w podróżach realizowanych w Gdyni wszystkimi środkami transportu, włącznie z SKM i samochodami osobowymi, wynosi 44%.

Główne atrakcje i innowacje w roku 20-lecia uruchomienie nowego serwisu internetowego; wycofanie z eksploatacji ostatnich autobusów i trolejbusów wysokopodłogowych; uruchomienie nowej linii trolejbusowej obsługiwanej przez trolejbusy zabytkowe (Saurer z 1957 r., Skoda 9TR z 1975 r., Jelcz PR120 z 1994 r.); realizacja II edycji programu Wychowanie Komunikacyjne;

Kierunki rozwoju gdyńskiej komunikacji miejskiej pozwalające na pełne urzeczywistnienie wizji ZKM w Gdyni wprowadzenie do wszystkich pojazdów urządzeń systemu biletu elektronicznego, pozwalających na uruchomienie elektronicznej portmonetki; wprowadzenie systemu informacji dynamicznej o rozkładach jazdy, elektronicznej lokalizacji pojazdów oraz zapewniania priorytetu na skrzyżowaniach pojazdom komunikacji miejskiej w ramach projektu Tristar; zwiększenie liczby trolejbusów z napędem pomocniczym oraz autobusów zasilanych CNG; wprowadzenie do wybranych osiedli komunikacji trolejbusowej korzystającej na ich obszarach wyłącznie z napędu pomocniczego.

Kierunki rozwoju gdyńskiej komunikacji miejskiej pozwalające na pełne urzeczywistnienie wizji ZKM w Gdyni pełna integracja transportu pasażerskiego w ramach metropolii, obejmująca poza komunikacją komunalną także transport kolejowy i regionalny transport autobusowy (ZKM stałby się wówczas oddziałem MZKZG); wydzielenie pasów wyłącznego ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej na głównych ciągach ulicznych; zwiększenie liczby nowoczesnych węzłów integracyjnych; włączenie do systemu komunikacji miejskiej nowej linii kolejowej – Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – kursującej z Gdyni do Gdańska przez zachodnie dzielnice metropolii i Port Lotniczy w Gdańsku.