SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE Procedury działań (czyli jak postępować ?)
Definicja sytuacji kryzysowej SYTUACJA KRYZYSOWA to każde, zwłaszcza niespodziewane, niekorzystne wydarzenie o szerokim zasięgu w otoczeniu organizacji lub w niej samej. P. Lignar
Sytuacje kryzysowe To również niespodziewane sytuacje, które dezorganizują dotychczasowy porządek lub zaburzają równowagę psychiczną człowieka.
Sytuacje kryzysowe w szkole wymiar jednostkowy wymiar organizacyjny
Kryzys nie pojawia się znikąd… patologia w rodzinie przemoc wśród nastolatków niekompetencja kadry pedagogicznej przemoc instytucjonalna w oświacie zdarzenia losowe
Szkoła w sytuacji kryzysowej Gwałtowna śmierć pracownika lub klienta, ciężkie zranienia lub uszkodzenia ciała na terenie szkoły lub w niej samej. Wypadek w pracy, pożar, atak terrorystyczny. Wymuszenia, narkotyki, porachunki, podpalenie. Katastrofy naturalne.
Jak jest… W sytuacji kryzysowej stres i silna potrzeba jego redukcji są przyczyną 75% błędów w postępowaniu. Brak przygotowania stanowi przyczynę lekceważenia zaistniałej sytuacji. Błędy w komunikacji są powodem jej uproszczenia i tym samym prowadzą do niezrozumienia. (nie wiemy o co pytać)
Jak być powinno… Zarządzanie w sytuacji kryzysowej spoczywa na Dyrektorze szkoły. Jednak wychowawcy klas, nauczyciele, pracownicy administracyjni są jednakowo odpowiedzialni za bezpieczeństwo w szkole.
Procedura postępowania Należy stworzyć modelowy plan działania w sytuacjach różnych ! Ustalić kto odpowiada za działania i będzie podejmował krytyczne decyzje ! Jak i skąd pozyskać zasoby niezbędne do natychmiastowej reakcji ? Co robić ? Jakie działania należy podjąć natychmiast i kto je wykona ?
Procedura postępowania c.d. Poniżej 3 przykłady różnego postępowania w sytuacjach kryzysowych. 1/dyrekcja 2/wychowawcy 3/nauczyciele dyżurujący 4/pracownicy administracyjni. Apteczki w szkole znajdują się w sali nr 18, w pokoju nauczycielskim i w pomieszczeniu socjalnym dla pracowników. Pierwszej pomocy, udziela osoba najbliższa zdarzeniu.
Działania… Reaguj błyskawicznie i zdecydowanie Trzymaj nerwy na wodzy Pokaż, że kontrolujesz sytuację, wówczas zapobiegniesz panice w swoim otoczeniu Nie stawiaj diagnozy za lekarza Udziel pierwszej pomocy Wezwij odpowiednie służby Powiadom najbliższych o zajściu
SYTUACJA 1 - POŻAR ewakuację szkoły sygnalizują 3x30sek. dzwonki, uczniowie pozostawiają rzeczy, ustawiają się w pary i idą do najbliższego wyjścia ze szkoły, nauczyciel zabiera z sobą dziennik, przed wyjściem z klasy wyłącza urządzenia elektryczne z sieci, zamyka okna, a po wyjściu drzwi, wszyscy zbierają się na boisku szkolnym lub placu przed szkołą, ustawiają się w dwuszeregu, nauczyciele sprawdzają stan uczniów obecnych i nieobecnych, w międzyczasie wzywa się straż pożarną 998.
Jeżeli płomienie odetną drogę do wyjścia, pamiętaj o zasadzie CO² Nigdy nie idź w stronę dymu, nie staraj się zobaczyć co się pali, gasić na własną rękę, czy otwierać okna i wietrzyć. Jeżeli płomienie odetną drogę do wyjścia, pamiętaj o zasadzie CO² przy podłodze jest jego najmniejsze stężenie, połóż się i czekaj na pomoc, oddychanie może ułatwić kawałek materiału nasączony wodą.
SYTUACJA 2 – WYPADEK W OKOLICACH SZKOŁY Należy odizolować/usunąć z miejsca wypadku uczniów. Zabezpieczyć i odpowiednio oznaczyć miejsce zdarzenia. Wezwać odpowiednie służby. Udzielać pierwszej pomocy.
SYTUACJA 2 c.d. Na pobliskiej drodze wywróciła się ciężarówka z toksyczną substancją. Uczniowie zaczynają skarżyć się na bóle głowy, nudności, w końcu wymioty, słabną. Odizolować dopływ toksyn do pomieszczeń szkolnych, zamknąć okna, uszczelnić drzwi, nie wpuszczać nikogo z zewnątrz. Wezwać pomoc.
SYTUACJA 3 – ZGON Człowiek upada, wzywamy kogoś do pomocy. Udzielamy pierwszej pomocy. Dzwonimy po pogotowie 999. Zabezpieczamy dopływ tlenu rozpędzając gapiów, izolując uczniów. Nie przestajemy resuscytować do przyjazdu karetki pogotowia (złote 2 minuty).
SYTUACJA 3 c.d. – USZKODZENIE CIAŁA Udzielamy pierwszej pomocy zgodnie z zasadą pomóc, a nie zaszkodzić. Dzwonimy po pogotowie 999. Zabezpieczamy dopływ tlenu, izolujemy gapiów. Opatrujemy rany, złamania, krwotoki zgodnie z zasadą pierwszej pomocy.
nie bagatelizujemy urazu, nie pozwalamy osobie podszkodowanej przemieszczać się, wzywamy pomoc, zachowujemy spokój, polegamy na swojej wiedzy i umiejętnościach.
Przygotowała: K. Kowalska Bądkowo, dn. 21.11.2012