Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa"— Zapis prezentacji:

1 BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa
Szkoła Podstawowa nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Sportowymi im. Arkadego Fiedlera w Gorzowie Wlkp. Maj-Czerwiec 2019

2 Wejście do budynku szkoły
Szkoła znajduje się na terenie ogrodzonym. W szkole znajduje się monitoring wewnętrzny. Klucze wejściowe znajdują się w stałym posiadaniu osób upoważnionych lub wydawane są zgodnie z ustalonymi przez szkołę procedurami. W szkole przy wejściu do budynku znajduje się portiernia - osoby wchodzące/wychodzące kontrolowane są przez wyznaczoną osobę dyżurującą przy wejściu.

3 Wejście do budynku szkoły
Procedura wejścia/wyjścia 1) Uczniowie najczęściej wpuszczani są do budynku wejściem głównym. 2) Osoby z zewnątrz podlegają kontroli portiera lub osoby wyznaczonej, stosowany jest również wpis do księgi gości. często gość jest doprowadzany do celu, co uniemożliwia mu swobodne poruszanie się po placówce szkolnej.

4 System alarmowy Placówka posiada system alarmowy – dzwonek.
Szkoła prowadzi ćwiczenia praktyczne z użyciem sygnałów alarmowych na wypadek ewakuacji.

5 Procedura wezwania odpowiednich służb drogą telefoniczną:
System alarmowy Ewakuacja w trakcie lekcji i przerwy – zasady postępowania po ogłoszeniu alarmu w szkole Procedura wezwania odpowiednich służb drogą telefoniczną: wybranie numeru odpowiedniej służby. Po zgłoszeniu się dyżurnego operatora danej służby podanie następujących informacji: rodzaj stwierdzonego zagrożenia nazwę i adres szkoły imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję telefon kontaktowy zrealizowane dotąd działania w reakcji na zagrożenie 2) potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia i zapisanie danych przyjmującego zgłoszenie.

6 System alarmowy O zagrożeniu należy bezzwłocznie poinformować odpowiednie służby: Policja 997 Straż Pożarna 998 Pogotowie Ratunkowe 999 Europejski Telefon Alarmowy obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej 112 Pogotowie Energetyczne 991 Pogotowie Gazowe 992 Pogotowie Ciepłownicze 993 Pogotowie Wodno-Kanalizacyjne 994 Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego 987 Infolinia Policji (połączenie bezpłatne)

7 System alarmowy Najważniejsze zasady, które powinien pamiętać i przestrzegać każdy uczeń z chwilą ogłoszenia alarmu w szkole słuchać i wykonywać dokładnie polecenia nauczyciela być opanowany, nie ulegać panice po przerwaniu zajęć udać się na miejsce zbiórki wraz z klasą drogą wskazywaną przez nauczyciela pomagać osobom słabszym bezwzględnie podporządkować się osobom funkcyjnym nie lekceważyć zagrożenia.

8 Drogi ewakuacyjne Drogi ewakuacyjne w budynku szkolnym są oznakowane.
Miejscem docelowym ewakuacji jest boisko szkolne. Zbiórka na placu alarmowym służy sprawdzeniu obecności uczniów klas i ustalenia osób nieobecnych.

9 Agresywne zachowania ucznia w szkole
Procedura postępowania na wypadek wystąpienia agresywnych zachowań w szkole Agresja fizyczna Obowiązkiem każdego pracownika szkoły, który zaobserwował atak agresji fizycznej lub został o nim poinformowany jest przerwanie tego zachowania W razie potrzeby należy zadbać o uniemożliwienie dalszego kontaktu między uczniami Należy powiadomić pedagoga/psychologa , dyrektora szkoły, wychowawcę/ów, pielęgniarkę szkolną oraz rodziców (opiekunów prawnych) agresora i ofiary

10 Agresywne zachowania ucznia w szkole
cd. W przypadku zagrożenia życia (stan nieprzytomny) - pielęgniarka, pedagog/psycholog lub dyrektor szkoły wzywa natychmiast karetkę pogotowia, nawet bez uzyskania zgody rodziców (opiekunów prawnych) Opiekę nad uczniem podczas udzielania pomocy medycznej, ale bez możliwości udzielenia zgody na operację, sprawuje osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły Decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmują rodzice (opiekunowie prawni) poszkodowanego Pedagog szkolny/psycholog szkolny i wychowawcy klas przeprowadzają rozmowy z rodzicami (opiekunami prawnymi) obydwu stron oraz ze sprawcą i ofiarą. Z rozmów sporządzają notatkę

11 Agresywne zachowania ucznia w szkole
cd. Pedagog/psycholog szkolny powinien udzielić wsparcia ofierze przemocy, wskazać, jak należy rodzić sobie w kontaktach z innymi W przypadku agresji fizycznej poczucia bezpieczeństwa i wsparcia wymagają również świadkowie ataku. Należy przeprowadzić rozmowę ze świadkami przemocy, wyjaśnić im pojęcie agresji, przypomnieć normy i zasady reagowania na przemoc, ustalić działania w podobnych przypadkach W przypadku wszczynania kolejnych ataków przez agresora, z widocznymi skutkami pobicia - szkoła kieruje sprawę na policję, od postępowania której zależą dalsze losy sprawcy przemocy. Wobec agresora stosuje się konsekwencje przewidziane w statucie szkoły.

12 Agresywne zachowania ucznia w szkole
cd. 2. Agresja słowna Należy bezzwłocznie podjąć działania mające na celu powstrzymanie i wyeliminowanie tego zjawiska Należy powiadomić wychowawcę klasy i/lub dyrektora, pedagoga /psychologa Wychowawca (pedagog lub psycholog) przeprowadza rozmowę z uczniem mającą na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia. Rozmowę z ofiarą i agresorem należy przeprowadzić osobno Wychowawca (pedagog/psycholog) przeprowadza rozmowę ze sprawcą i ofiarą w celu ustalenia okoliczności zdarzenia O zaistniałym zdarzeniu należy poinformować rodziców/opiekunów prawnych uczestników zdarzenia

13 Agresywne zachowania ucznia w szkole
cd. Pedagog/psycholog szkolny powinien udzielić wsparcia ofierze przemocy, wskazać, jak należy rodzić sobie w kontaktach z innymi W przypadku agresji fizycznej poczucia bezpieczeństwa i wsparcia wymagają również świadkowie ataku. Należy przeprowadzić rozmowę ze świadkami przemocy, wyjaśnić im pojęcie agresji, przypomnieć normy i zasady reagowania na przemoc, ustalić działania w podobnych przypadkach W poważnych przypadkach np. uzyskania informacji o popełnieniu przestępstwa powiadamiana jest policja Wobec ucznia przejawiającego zachowania agresywne stosuje się konsekwencje przewidziane w statucie szkoły.

14 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
Procedura postępowania na wypadek znalezienia w szkole substancji psychoaktywnych 1) W przypadku znalezienia podejrzanej substancji odurzającej na terenie szkoły, należy: zachować szczególne środki ostrożności zabezpieczyć substancję przed dostępem do niej uczniów oraz ew. jej zniszczeniem powiadomić dyrektora szkoły, który powiadamia policję ustalić (jeżeli to możliwe), do kogo znaleziona substancja należy przekazać policji zabezpieczoną substancję oraz informację o zaistniałej sytuacji.

15 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
cd. 2) W przypadku podejrzenia ucznia o posiadanie środków odurzających należy: odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie powiadomić pedagoga/psychologa szkolnego powiadomić dyrektora szkoły, dyrektor powiadamia policję zażądać od ucznia w obecności innej osoby/pedagoga przekazania posiadanej substancji zażądać od ucznia pokazania zawartości plecaka oraz zawartości kieszeni powiadomić rodziców/prawnych opiekunów ucznia

16 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
cd. poinformować rodziców o obowiązujących procedurach w szkole/placówce przeprowadzić z uczniem w obecności rodziców / opiekunów prawnych dziecka rozmowę o złamaniu obowiązującego prawa szkolnego podjąć wraz z rodzicami działania profilaktyczne w zakresie posiadania i rozprowadzania środków odurzających.

17 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
cd. 3) W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia alkoholem należy: powiadomić wychowawcę klasy ucznia odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie powiadomić pedagoga/psychologa szkolnego przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego powiadomić dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji powiadomić rodziców ucznia z prośbą o przybycie do szkoły /placówki

18 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
cd. poinformować rodziców o obowiązującej w szkole procedurze postępowania na wypadek znalezienia w szkole substancji psychoaktywnych przeprowadzić rozmowę z rodzicami wskazując argumenty dla zagrożenia zdrowia, wskazać działania, instytucje mogące służyć pomocą w zaistniałej sytuacji powiadomić właściwe instytucje.

19 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
cd. 4) W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia narkotykami należy: przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy poinformować pielęgniarkę/pedagoga szkolnego w momencie rozpoznania odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego poinformować dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji wezwać do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia przekazać rodzicom informację o obowiązującej procedurze postępowania

20 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
cd. przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z uczniem zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu od odurzania się, wskazać działania, instytucje mogące służyć pomocą w zaistniałej sytuacji powiadomić właściwe instytucje.

21 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
cd. 5) W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia „dopalaczami” należy: przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy w momencie rozpoznania odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie poinformować pedagoga/psychologa szkolnego przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego poinformować dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji wezwać karetkę pogotowia ratunkowego wezwać do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia

22 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
cd. przekazać rodzicom informację o obowiązującej procedurze postępowania przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności lub indywidualnie w celu wyciszenia emocji udzielić pomocy i zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu od odurzania się powiadomić właściwe instytucje.

23 Znalezienie w szkole substancji psychoaktywnych
cd. 6) W przypadku odmowy współpracy przez rodziców: szkoła pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję szkoła współpracuje z instytucjami w zakresie pomocy i wsparcia ucznia.

24 Kradzież lub wymuszenie przedmiotu znacznej wartości:
Procedura postępowania na wypadek wystąpienia kradzieży lub wymuszenia przedmiotów wartościowych Osoba, która wykryła kradzież, winna bezzwłocznie powiadomić dyrektora szkoły Należy przekazać sprawcę czynu (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) pod opiekę pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły Należy zabezpieczyć dowody przestępstwa tj. przedmiotów pochodzących z kradzieży lub wymuszenia i przekazanie ich Policji

25 Kradzież lub wymuszenie przedmiotu znacznej wartości:
cd. Należy zażądać, aby uczeń przekazał skradzioną rzecz, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni we własnej odzieży oraz przekazał inne przedmioty budzące podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną rzeczą - w obecności innej osoby, np. wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, psychologa, dyrektora lub innego pracownika szkoły We współpracy z pedagogiem szkolnym należy ustalić okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia Dyrektor szkoły winien wezwać rodziców (opiekunów prawnych) sprawcy i przeprowadzić rozmowy z uczniem w ich obecności. Należy sporządzić notatkę z tej rozmowy podpisaną przez rodziców Należy powiadomić Policję.

26 Instytucje, do których można się zgłosić o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawczej np. Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych Adres Czereśniowa 4, Telefon Gorzowskie Centrum Pomocy Rodzinie Adres Walczaka 42, Telefon Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Adres Okrzei 39, Telefon Monar. Ośrodek Profilaktyki i Wczesnej Terapii Adres Ogińskiego 43, Telefon Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii. Oddział Terenowy Adres Okrzei 42, Telefon Para Familia. Instytut zdrowia psychicznego Adres Walczaka 12, Telefon Policja Lekarz rodzinny

27 Dziękujmy za uwagę


Pobierz ppt "BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa"

Podobne prezentacje


Reklamy Google