„Komunikacja w zespole projektowym”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
KOMUNIKACJA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Łatwa obsługa Prosta instalacja Wieczysta licencja Praca w sieci
Role w zespole projektowym
PREZENTACJA PROGRAMU. Corbo Polska Sp. z o.o. Co to jest ISO Manager? ISO-Manager jest wygodnym i skutecznym narzędziem dla wszystkich organizacji mających.
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Komunikacja w zespole projektowym Przygotowała : Monika Bombol s2450.
Narzędzie wspomagające zarządzanie projektami i pracą grupową
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Artur Szmigiel Paweł Zarębski Kl. III i
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Zarządzanie projektem i zasoby
Zarządzanie projektami
Atlantis INSPECTOR System wspomagania zarządzaniem i ewidencją obiektów sieciowych.
Projekt systemu ekspertowego Nazwa Grupa: Zespół:…… …… ……. ……..
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Projekt z Baz Danych II Łukasz Wiatrak Marta Kowalczyk Krzysztof Cywicki.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Microsoft Solution Framework
Metodyki zarządzania projektami
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Sieciowe Systemy Operacyjne
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Propozycja projektu Andrzej Ziółkowski.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
1 Struktura organizacyjna przedsięwzięcia Opracował: Jan Józef Pośnik.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Zarządzanie zagrożeniami
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Komunikacja.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Nasz cel - sprawny urząd i zadowoleni mieszkańcy Oparta na doświadczeniach ze współpracy z samorządami, ngo’s i mieszkańcami, Całościowe zrządzanie BO.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

„Komunikacja w zespole projektowym” przygotowali: Krzysztof Pawlina Kamil Potaś

Czym jest komunikacja w IT ? Dobra komunikacja jest podstawą dobrego funkcjonowania każdego i wszystkich.

Jak się komunikować ? Wybór formy komunikacji powinien być świadomy, powinien zapewniać skuteczność i efektywność. Komunikacja międzyludzka dzieli się na komunikację werbalną i niewerbalną. Werbalna: spotkania, rozmowy telefoniczne, telekonferencje. Niewerbalna: listy, faxy, sprawozdania, mail, biuletyny. Gesty! mimika twarzy, postawa, brzmienie głosu, gestykulacja.

Definicja komunikacji dla informatyka

Kiedy dojdzie do aktu komunikacji ? informacja zostanie przekazana w języku zrozumiałym dla obu komunikujących się stron, zaistnieje skuteczny nośnik tej informacji, przekaz pozostanie czysty od zniekształceń przez czynniki zewnętrzne (tzw. szum), przekaz spotka się z odbiorem, informacja w założeniu będzie przeznaczona dla danego odbiorcy.

Zespół projektowy Organizacja zespołu projektowego wskazuje na dojrzałość organizacji i jej podejście do tego zagadnienia.

Struktury budowy zespołów projektowych: Struktura sieciowa, Struktura gwiaździsta, Struktura izomorficzna, Struktura specjalizacyjna, Struktura nieegoistyczna.

Struktura sieciowa Demokratyczna, dość równy udział członków w podejmowaniu decyzji rola lidera może być przechodnia w przypadku odejścia lidera – łatwa rekonstrukcja zespołu komunikacja „każdy z każdym” liczba członków 8-12

Struktura sieciowa (c.d.) lider: tylko koordynuje, reprezentuje zespół, pełni też funkcje administracyjne brak podziału ze względu na odległość służbową nie ma miejsca dla nowych, niedoświadczonych członków, gdyż nie nadążaliby za tempem prac często przeradza się w zespół o bardziej scentralizowanej strukturze (np. typu gwiaździstego)

Struktura sieciowa (c.d.)

Struktura gwiaździsta centralna pozycja lidera lider pośredniczy w przekazywaniu wszystkich informacji wyłącznie on zna całość projektu – jego odejście to ogromne niebezpieczeństwo lider przydziela wszystkim prace i kontroluje ich, każdego osobiście

Struktura gwiaździsta (c.d.) scentralizowana władza może być to zespół z niedoświadczonymi ludźmi ( lider pomaga niedoświadczonym) pracownicy o różnym poziomie zaawansowania problemem jest nieobecność kierownika- np. jego urlop, choroba

Struktura gwiaździsta (c.d.)

Struktura izomorficzna oddaje strukturę projektu opracowanie dokumentów zgodzie z kompetencjami zespołu prosta budowa jednoznacznie określona odpowiedzialność praca równolegle zastosowanie w projektach złożonych, wieloczęściowych

Struktura izomorficzna (c.d.)

Struktura specjalizacyjna odpowiedzialny za całość najbardziej doświadczony członek zadania dla osób wg ich specjalizacji istotne rozwijanie własnych predyspozycji wymaga samodzielności

Struktura specjalizacyjna (c.d.)

Struktura nieegoistyczna podstawą pracy są zadania i ich znaczenie praca członków podporządkowana realizacji zadań zespoły mają wspólny (w różnym stopniu i czasie) cel sukces lub niepowodzenie to zasługa całego zespołu wspólne podejmowanie decyzji, współdziałanie

Struktura nieegoistyczna (c.d.)

Zarządzanie komunikacją Planowanie komunikacji Dystrybucja informacji Raporty Administracja

Planowanie komunikacji Wymagania komunikacyjne (suma wymagań informacyjnych uczestników projektu) : - powiązania odpowiedzialności projektu i uczestników, - dziedziny i działy włączone w projekt, informacje o ilości i rozmieszczeniu uczestników, - dodatkowe potrzeby informacyjne (np. kontakty z mediami).

Planowanie komunikacji Technologia komunikacji (metody i techniki używane do transferu informacji) : - natychmiastowość dostarczenia informacji (jak szybko powinny być dostarczane), - dostępność technologii, przewidywane zasoby ludzkie (czy są zdolni do obsługi systemu), - czas trwania projektu. Ograniczenia Założenia

Planowanie komunikacji Plan zarządzania komunikacją, zawiera : - zestaw i strukturę metod, które będą używane do zdobywania i przechowywania informacji; strukturę systemu dystrybucji, - opis strony formalnej dystrybucji (metody, format, zawartość, itp.) - terminarz pokazujący kiedy informacje będą potrzebne - metody otrzymywania informacji pomiędzy zaplanowanymi spotkaniami - metody aktualizacji informacji.

Dystrybucja informacji Wyniki pracy Plan zarządzania komunikacją System zdobywania informacji - informacja może być dzielona pomiędzy członków zespołu z wykorzystaniem szeregu metod od manualnych po elektroniczne System dystrybucji informacji - dystrybucja może się odbywać przez spotkania, kopie dokumentów, dostęp do sieci i baz danych, fax, pocztę elektroniczną, wideokonferencje, itp.

Raporty Plany raportowania powinny uwzględniać: - odbiorcę raportu - okres raportowania - zawartość raportu - sposób dystrybucji raportu

Raporty Raporty podobnie jak inne plany projektu powinny byc realizowane w trakcie wykonywania kolejnych zadań Raporty zawierają informacje o postępie prac projektowych (o zakończeniu zadań lub stopniu ich zaawansowania) Podstawowym odbiorcą jest kierownik grupy. Kierownik projektu przedstawia raporty (informacyjne, i postęp prac) inwestorowi

Raporty Po co? Analiza odchyleń - porównywanie wyników projektu z planowanymi lub oczekiwanymi wynikami. Analiza trendu Analiza korzyści - jest to wszechstronne narzędzie badawcze, gdyż bierze pod uwagę zakres, koszty oraz terminarz. Dla każdego działania brane są pod uwagę trzy wartości: budżet, aktualny koszt (wykonana praca) oraz korzyść (wartość procentowa porównania budżetu z wykonaną pracą).

Raporty Narzędzia i techniki dystrybucji informacji Raporty wykonania - zestawienie informacji i wyników analiz. Często stanowi wejścia do procesów kontrolnych. Żądania zmian - jeżeli wyniki analiz wskazują na taką konieczność

Administracja Dokumentacja pomiarów wykonania - całą dokumentacja stworzona dla zapisania i analizy wykonania projektu, włącznie z dokumentami planistycznymi

Administracja Dokumentacja produktu projektu - dokumenty stworzone dla opisu produktu (plany, specyfikacje, dokumentacja techniczna, rysunku, pliki, itp.) Inne zapisy projektu Akceptacja formalna - dokumentacja, którą akceptuje klient lub sponsor produktu powinna zostać przygotowana i rozpowszechniona Zdobyta wiedza.

Dokumentacja Dokumentacja projektu stanowi jeden z elementów komunikacji w procesie projektowania.

Organizacja zebrań Większość przeglądów rewizji oraz innych form komunikacji w projekcie jest realizowana na zebraniach.

Charakter zebrań Zebrania mogą mieć charakter: - informacyjny - roboczy (rozdział zadań do realizacji) - uzgodnień realizacyjnych - narad roboczych organizowanych w celu rozwiązania jakiegoś problemu.

Organizacja zebrań Aby spotkania były zwięzłe i efektywne należy przygotowywać je kierując się kolejnymi fazami: - przygotowanie zebrania - zwołanie zebrania - organizacja zebrania - przeprowadzenie zebrania - zamknięcie zebrania i wnioski

Podsumowanie Dobra komunikacja jest podstawą dobrego funkcjonowania każdego i wszystkich. Umożliwia przepływ informacji, ułatwia porozumienie i minimalizuje konflikty, zwłaszcza te, które wynikają z nieporozumień. Sprawna komunikacja jest niezbędna przy realizacji projektów IT, gdzie w ramach projektu współpracują ze sobą: managerowie, architekci, projektanci, programiści, testerzy.

Koniec Dziękujemy za uwagę.