NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Wychowanie fizyczne Komentarz do podstawy programowej
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Monitorowanie jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej.
Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!”
EDUKACJA ZDROWOTNA W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
Planowanie i organizacja obowiązkowych zajęć fakultatywnych
w nowej podstawie programowej
I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Program wychowawczy szkoły
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Zasady konstruowania programów projakościowych
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
szkół ponadgimnazjalnych
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ORGANIZACJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W INNYCH FORMACH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Realizacja czwartej godziny wychowania fizycznego w szkołach podstawowych województwa dolnośląskiego.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
Planowanie i organizacja zajęć wychowania fizycznego „do wyboru przez ucznia” Bydgoszcz, kwiecień 2009 Ewa Czerska.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Szkoła Podstawowa nr uczniów 33 klasy 60 nauczycieli
Cztery sposoby realizacji zajęć fakultatywnych
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Nowy status edukacji zdrowotnej
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
TENIS ZIEMNY – ZDROWY STYL ŻYCIA Innowacja pedagogiczna
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE - Materiał przygotowany przez zespół konsultantów i doradców wychowania fizycznego z ośrodków doskonalenia na terenie województwa kujawsko-pomorskiego opracowanie: Beata Derkowska – CKU-TODM i DN NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE - Fojutowo 23 – 24 stycznia 2009r

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Plan prezentacji ZAŁOŻENIA OGÓLNE Cele kształcenia Istota zmian Kalendarz zmian programowych Ilość wychowania fizycznego Edukacja wczesnoszkolna Szkoła podstawowa Gimnazjum Szkoła ponadgimnazjalna Obszary edukacji w ramach systemu klasowo – lekcyjnego Zajęcia fakultatywne Procedura wdrażania oferty Edukacja zdrowotna WNIOSKI

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Podstawa programowa to zapis tego, czego państwo zobowiązuje się nauczyć przeciętnie uzdolnionego ucznia W podstawie programowej wychowania fizycznego: * wiadomości i umiejętności – opisane są w języku EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (po każdym etapie edukacji) * cele kształcenia – sformułowane są w języku WYMAGAŃ OGÓLNYCH * treści nauczania i oczekiwane umiejętności uczniów – sformułowane są w języku WYMAGAŃ SZCZEGÓŁOWYCH MEN

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Nowa podstawa programowa wychowania fizycznego zgodna jest z najnowszymi tendencjami programowymi: wolnością treści oraz całościowym wspieraniem rozwoju ucznia. Wychowanie fizyczne w nowej podstawie programowej ma zapewniać wszystkim uczniom solidne fundamenty zdrowia (fizycznego, psychicznego i społecznego), a także radość z regularnej aktywności ruchowej. Ma wyposażyć ucznia w kompetencje umożliwiające uczestnictwo w kulturze fizycznej (ruchu), fundamentalnego składnika zdrowego stylu życia.

PODSTAWA PROGRAMOWA WF cele kształcenia II ETAP EDUKACJI Bezpieczne uczestnictwo w aktywności fizycznej o charakterze rekreacyjnym i sportowym ze zrozumieniem jej znaczenia dla zdrowia III ETAP EDUKACJI Dbałość o sprawność fizyczną, prawidłowy rozwój, zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne oraz zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem IV ETAP EDUKACJI Przygotowanie do całożyciowej aktywności fizycznej oraz ochrona i doskonalenie zdrowia własnego oraz innych

PODSTAWA PROGRAMOWA WF istota zmian zwiększenie wymiaru godzin częściowe odejście od zajęć prowadzonych w systemie klasowo – lekcyjnym dokonywanie przez ucznia wyborów form aktywności fizycznej wprowadzenie edukacji zdrowotnej swoboda nauczyciela w planowaniu i doborze treści kształcenia opracowanie przez szkołę oferty zajęć fakultatywnych

PODSTAWA PROGRAMOWA WF kalendarz zmian programowych Rok szkolny Zreformowane nauczanie w klasach 2009/2010 I SP I Gimnazjum 2010/2011 II SP II Gimnazjum 2011/2012 III SP III Gimnazjum 2012/2013 IVSP I L I T I ZSZ 2013/2014 V SP II L II T II ZSZ 2014/2015 VI SP III L III T III ZSZ 2015/2016 IV T I LU 2016/2017 II LU

PODSTAWA PROGRAMOWA WF ilość wychowania fizycznego I ETAP II ETAP III ETAP IV ETAP 4 godz. lekcyjne 2 godz. lekcyjne 1 godz. lek. 2 GODZ. FAKULT. 2 GODZ. FAKULT. GODZINY LEKCYJNE W TRADYCYJNYM SYSTEMIE KLASOWO - LEKCYJNYM POZALEKCYJNE LUB POZASZKOLNE, OBLIGATORYJNE CO DO UDZIAŁU I FAKULATYWNE CO DO TREŚCI 6 lat 18 lat

PODSTAWA PROGRAMOWA WF edukacja wczesnoszkolna - I etap PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA: - 4 godziny wychowania fizycznego tygodniowo - zajęcia mogą prowadzić nauczyciele: * edukacji wczesnoszkolnej (2 godz.) * wychowania fizycznego (2 godz.) - treści wyszczególniają: * kształtowanie sprawności fizycznej dzieci * edukację zdrowotną - zakres wymagań z wiadomości i umiejętności ustalono oddzielnie dla: * ucznia kończącego klasę pierwszą * ucznia kończącego klasę trzecią (w zakresie: sprawności fizycznej, treningu zdrowotnego, sportów całego życia i wypoczynku, bezpieczeństwa i edukacji zdrowotnej) - dalej obowiązuje ocena opisowa, lecz w klasie III ocena ta może być uzupełniona stopniem szkolnym

PODSTAWA PROGRAMOWA WF szkoła podstawowa - II etap PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA: - 4 godz. wychowania fizycznego tygodniowo * 2 godz. realizowane w systemie klasowo-lekcyjnym * 2 godz. realizowane w systemie fakultatywnym - szkoła w ramach obowiązkowego wychowania fizycznego, umożliwia uczniom uczestnictwo w fakultetach realizowanych w formie zajęć: * pozalekcyjnych * pozaszkolnych - szkoła organizuje fakultety o profilu: * sportowym * rekreacyjno-zdrowotnym * tanecznym * turystycznym - treści nauczania – wymagania szczegółowe (z obszarów działania): * diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego * trening zdrowotny * sporty całego życia i wypoczynek * bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista * sport * taniec

PODSTAWA PROGRAMOWA WF gimnazjum - III etap PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA: - 4 godz. wychowania fizycznego tygodniowo: * 2 godz. realizowane w systemie klasowo – lekcyjnym * 2 godz. realizowane w systemie fakultatywnym - szkoła w ramach obowiązkowego wychowania fizycznego, umożliwia uczniom uczestnictwo w fakultetach realizowanych w formie zajęć: * pozalekcyjnych * pozaszkolnych - szkoła organizuje fakultety o profilu: * sportowym * rekreacyjnym * tanecznym * turystycznym - treści nauczania – wymagania szczegółowe (z obszarów działania): * diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego * trening zdrowotny * sporty całego życia i wypoczynek * bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista * sport * taniec

PODSTAWA PROGRAMOWA WF szkoła ponadgimnazjalna – IV etap PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA: - 3 godz. wychowania fizycznego tygodniowo: * 1 godz. realizowane w systemie klasowo – lekcyjnym * 2 godz. realizowane w systemie fakultatywnym - szkoła w ramach obowiązkowego wychowania fizycznego, umożliwia uczniom uczestnictwo w fakultetach realizowanych w formie zajęć: * pozalekcyjnych * pozaszkolnych - szkoła organizuje fakultety o profilu: * sportowym * rekreacyjnym * tanecznym * turystycznym - treści nauczania – wymagania szczegółowe (z obszarów działania): * diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego * trening zdrowotny * sporty całego życia i wypoczynek * bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista * sport

Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego PODSTAWA PROGRAMOWA WF obszary edukacji w ramach systemu klasowo – lekcyjnego Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego Sporty całego życia i wypoczynek Trening zdrowotny Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista Taniec Sport Edukacja zdrowotna

I ETAP II ETAP III ETAP IV ETAP PODSTAWA PROGRAMOWA WF obszary edukacji w ramach systemu klasowo – lekcyjnego I ETAP II ETAP III ETAP IV ETAP 4 GODZ. LEKCYJNE 2 GODZ. LEKCYJNE 1 GODZ. LEKC diagnozy sprawności fizycznej diagnozy spraw. i aktywności fiz. oraz rozwoju fiz. diagnozy sprawności i aktywności fiz. treningu zdrowotnego sportów całego życia i wypoczynku sportów całego życia i wypoczynku I wypoczynku bezpieczeństwa i higieny osobistej sportu tańca

PODSTAWA PROGRAMOWA WF zajęcia fakultatywne Profil Cel zajęć Adresaci Czas trwania zajęć Rodzaj zajęć Sportowy rozwijanie uzdolnień sportowych uczniowie uzdolnieni ruchowo 2 godz. jedna lub kilka dyscyplin sportowych Rekreacyjny systematyczna aktywność ruchowa, wybór sportu „całego życia” wszyscy uczniowie dopuszcza się możliwość łączenia godzin różne formy aktywności ruchowej z akcentem na zajęcia w środowisku naturalnym Taneczny kształtowanie umiejętności z zakresu tańca jedna lub kilka form tańca Turystyczny rozbudzanie zainteresowań turystyczno-krajoznawczych różne formy turystyki w zależności od warunków terenowych

PODSTAWA PROGRAMOWA WF zajęcia fakultatywne

PODSTAWA PROGRAMOWA WF procedura wdrażania oferty 1. Zatwierdzenie oferty zajęć fakultatywnych przez dyrektora szkoły po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną, radę szkoły lub radę rodziców 2. Rozpropagowanie oferty wśród uczniów i rodziców (kwiecień) 3. Przygotowanie kart deklaracji wyboru (kwiecień) 4. Ogłoszenie sposobu i terminu składania deklaracji wyboru zajęć fakultatywnych (maj) 5. Zebranie deklaracji od uczniów klas III-V (II etap) lub od uczniów klas I-II (III i IV etap edukacji) (maj - czerwiec) 6. Zebranie deklaracji od kandydatów do szkoły (III i IV etap) 7. Podział uczniów na grupy fakultatywne (czerwiec lub lipiec - sierpień) 8. Wywieszenie informacji dla uczniów o przydziale do grup fakultatywnych (do dnia 1 września) 9. Przekazanie informacji wychowawcom klas o zajęciach fakultatywnych

PODSTAWA PROGRAMOWA WF edukacja zdrowotna Obecna podstawa programowa edukacji zdrowotnej w III i IV etapie edukacyjnym jest zgodna z modelem zalecanym przez WHO Wiodący przedmiot – wychowanie fizyczne Wymagania dotyczące zdrowia włączone do wielu przedmiotów

PODSTAWA PROGRAMOWA WF edukacja zdrowotna Bloki tematyczne wymagań w podstawie programowej WF szkoła podstawowa dbałość o ciało bezpieczeństwo zdrowie i choroby Dominuje podejście tradycyjne

PODSTAWA PROGRAMOWA WF edukacja zdrowotna Bloki tematyczne wymagań w podstawie programowej WF gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne aktywność fizyczna, praca i wypoczynek, żywienie rozwój fizyczny w okresie dojrzewania i młodzieńczym dbałość o ciało, bezpieczeństwo, choroby zdrowie i dbałość o zdrowie zdrowie psychospołeczne, umiejętności życiowe Realizacja: III etap – jeden semestr IV etap – jeden semestr z puli zajęć fakultatywnych WF

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Wnioski Wdrażanie nowej podstawy programowej WF to wyzwanie dla szkoły i wielu instytucji ją wspierających Niezbędne są: zmiana organizacji pracy szkoły uwzględnienie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych w arkuszu organizacyjnym pracy szkoły umiejscowienie edukacji zdrowotnej w cyklu kształcenia (III i IV etap) wprowadzenie zmian (uchwałą rady pedagogicznej) na wszystkich poziomach, od września 2009r (jeżeli istnieją warunki) doskonalenie nauczycieli w zakresie edukacji zdrowotnej

Dziękuję za cierpliwość Beata Derkowska