ROLE I FUNKCJE NAUCZYCIELA POMYSŁY NA PROWADZENIE LEKCJI
KIM JEST NAUCZYCIEL? dyrygentem orkiestry aktorem na scenie ogrodnikiem doglądającym swoich roślin doradcą, asystentem trenerem, aktywizatorem
CZYM JEST LEKCJA? wspinaczką pod górę wspólnym posiłkiem , spotkaniem wizytą u lekarza zakupami symfonią
ROLE NAUCZYCIELA 1 kontroler organizator oceniający prowokator uczestnik
ROLE NAUCZYCIELA 2 źródło wiedzy wychowawca obserwator dostarczyciel modelu języka
ROLE NAUCZYCIELA - UWAGI wpływ teorii humanistycznych i podejścia komunikatywnego na zmianę wizerunku nauczyciela nowe wymagania - uczyć uczenia się rola nauczyciela zmienia się w zależności od rodzaju lekcji, a nawet w czasie jej trwania role przyjmowane przez nauczyciela muszą być w zgodzie z jego osobowością i charakterem
PRZYKŁADOWE ZACHOWANIA NAUCZYCIELA PODCZAS RÓŻNYCH TYPÓW ZADAŃ GRA, ZABAWA - zachęcanie, angażowanie, ocenianie ODGRYWANIE RÓL - wyjaśnianie, wspieranie SŁUCHANIE - zwracanie uwagi, precyzyjne skupianie się GŁOŚNE CZYTANIE - informowanie, ogłaszanie, intrygowanie
NAUCZYCIEL JAKO MODEL JĘZYKA niedoceniana,choć użyteczna rola możliwość dostosowania trudności, tempa, długości tekstu do potrzeb i zainteresowań klasy rutynowe, organizacyjne komendy i polecenia (prawdziwa komunikacja ) przykładowe teksty do czytania (mówienia): historie, opowiadania, wiersze, scenki.
SPOSOBY UROZMAICANIA LEKCJI tempo organizacja pracy umiejętności trudność temat charakter
UKŁAD KOMPONENTÓW LEKCJI trudniejsze przed łatwiejszymi ciche przed głośnymi cała klasa/grupa wspólnie na początku i na końcu pomyśl o przejściach zakończ pozytywnym akcentem
RODZAJE INTERAKCJI (ORGANIZACJA PRACY) zadania w parach praca w grupach indywidualna nauka „studiowanie” pytania otwarte (do klasy lub do indywidualnych uczniów) pytania zamknięte (do klasy lub do indywidualnych uczniów) prezentacja,” wykład” nauczyciela
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PLANOWANIA LEKCJI przygotuj więcej niż potrzebujesz zdecyduj wcześniej z czego zrezygnować dbaj o czytelność instrukcji (przed rozpoczęciem zadania) nie zostawiaj zadania domowego na ostatni moment zaangażuj uczniów do prac organizacyjnych
PRZYKŁADOWE KRYTERIA EFEKTYWNOŚCI LEKCJI materiał został zrozumiany /zapamiętany uczniowie byli zaangażowani w pracę uczniowie byli aktywni miała miejsce komunikacja lekcja odbyła się wg planu
GRAMATYCZNE GRY JĘZYKOWE- PRZYKŁADY stopniowanie przymiotników- quiz dla drużyn ( np. o sporcie, geografii ) okresy warunkowe- dokańczanie zdań( np..Jeśli pojadę do Indii............ ) Czas Przeszły Prosty- wymyślanie historii do nagłówków gazetowych określenia ilości - kółko i krzyżyk czasowniki nieregularne- wąż słowny
GRY JĘZYKOWE NA SŁOWNICTWO - PRZYKŁADY państwa/ miasta lub inne kategorie( występuje w parach, żyje w wodzie, porusza się szybko) dopasowywanie odpowiedzi do pytań (liczebniki) uzupełnianie brakujących liter (samogłosek) -pisownia zaznaczanie nie pasującego elementu zgaduj-zgadula (pytania) dopasuj zapożyczenia do krajów
PRAWDA CZY FAŁSZ ? podręczniki czasem przeszkadzają w nauczaniu zawsze najpierw wyjaśnienia potem działanie to JAK mówisz może być ważniejsze niż CO mówisz naturalna konwersacja nie jest możliwa na poziomie elementarnym nie można lekcji prowadzić zza biurka
PRAWDA CZY FAŁSZ ? trudność tekstu zależy od użytego słownictwa język ojczysty jest nieunikniony na lekcji powtórki są nieodzowną częścią nauki błędy zawsze trzeba poprawiać prawidłowa kolejność to:usłyszeć , powiedzieć zobaczyć
BIBLIOGRAFIA Harmer,J (2001): THE PRACTICE OF ENGLISH LANGUAGE TEACHING, Longman Scrivener,J (2005) LEARNING TEACHING, Mcmillan Seymour, D (2003) 700 CLASSROOM ACTIVITIES,Macmillan Ur,P (1996) A COURSE IN LANGUAGE TEACHING Cambridge
DO ZOBACZENIA NA WARSZTATACH DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ