Materiały na zajęcia z dydaktyki informatyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Zakład Pielęgniarstwa Społecznego Zofia Sienkiewicz
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Elementy systemu operacyjnego
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Model treści nauczania
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Pedagogika szkoły wyższej
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Dydaktyka ogólna.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele kształcenia.
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Treści kształcenia.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
INTEGRACJA TI z innymi dziedzinami Ewa Kołczyk. Nowe technologie w edukacji zNowy obiekt zainteresowania – stale pojawia się coś nowego... zKorzyści edukacyjne.
Nauczanie z pomocą technologii informacyjnej Ewa Kołczyk Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Sprawdzian szóstoklasisty
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Informatyka i technologia informacyjna?
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Sopocka Akademia Tenisowa
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Materiały na zajęcia z dydaktyki informatyki Dydaktyka ogólna Materiały na zajęcia z dydaktyki informatyki Ewa Kołczyk

Podstawowe terminy uczenie się – świadomy proces nabywania wiadomości, umiejętności i nawyków nauczanie – planowe kierowanie procesem uczenia się kształcenie – proces nauczania-uczenia się wpływający na wszechstronny rozwój zdolności poznawczych: myślenia, spostrzegania, uwagi, pamięci, wyobraźni Ewa Kołczyk

Rozwój systemów dydaktycznych Jan Amos Komeński (1592-1670), sztuka nauczania (i wychowania), system klasowo– lekcyjny, zasada poglądowości Jan Fryderyk Herbart (1776-1841), teoria nauczania wychowującego, nauczanie przez przyswajanie, szkoła tradycyjna John Dewey (1859-1952), sztuka uczenia się, uczenie się przez działanie, nauczanie problemowe Ewa Kołczyk

Podstawowe terminy pedagogika – nauka o wychowaniu dydaktyka ogólna – nauka pedagogiczna, badająca działalność osób uczących się i nauczających dydaktyka przedmiotowa – teoria i praktyka nauczania i uczenia się konkretnego przedmiotu metodyka nauczania – dyscyplina praktyczna zajmująca się metodami nauczania wybranych treści Ewa Kołczyk

Funkcje dydaktyki eksplanacyjna, diagnostyczna i prognostyczna instrumentalno-techniczna normatywna – ustalanie celów kształcenia, kryteriów doboru materiału, wymagań w zakresie opanowania wiedzy Ewa Kołczyk

Materiał nauczania - uproszczona wersja dyscypliny naukowej Programy nauczania cele kształcenia materiał nauczania (tematy) instrukcja metodyczna Materiał nauczania - uproszczona wersja dyscypliny naukowej Ewa Kołczyk

Instrukcja metodyczna Cele kształcenia cele ogólne (ideały, zadania) cele szczegółowe (operacyjne) Instrukcja metodyczna standardy osiągnięć uczniów sposoby oceniania Ewa Kołczyk

Tendencje w doborze treści kształcenia materializm (encyklopedyzm) formalizm utylitaryzm strukturalizm egzemplaryzm HISTORYCZNIE WSPÓŁCZEŚNIE Ewa Kołczyk

Kryteria doboru treści kształcenia zainteresowania użyteczność wyuczalność wykonalność niezależność istotność rzetelność DZIEDZINA UCZEŃ Ewa Kołczyk

Treść nauczania (wg prof. B. Niemierki) materiał nauczania cele nauczania wymagania programowe Ewa Kołczyk

Układ treści kształcenia w kursie nauczania liniowy spiralny koncentryczny Ewa Kołczyk

Funkcje podręcznika informacyjna (uporządkowany przekaz) badawcza (pytania, pobudzanie do myślenia, ukierunkowanie na syntezę) transformacyjna (przykłady zastosowania, modelowe rozwiązania, ćwiczenia) samokształceniowa Ewa Kołczyk

Sposoby uczenia się i metody nauczania Czynności nauczyciela Czynności ucznia podające przez przyswajanie podawanie gotowej wiedzy przyswajanie gotowej wiedzy poszukujące przez odkrywanie kierowanie procesem rozwiązywanie problemów eksponujące przez przeżywanie eksponowanie wartości poznawanie wartości praktyczne przez działanie organizowanie działalności przeobrażanie rzeczywistości Ewa Kołczyk

Metody nauczania wykład pogadanka opowiadanie objaśnienie praca z tekstem Metody nauczania podające metoda problemowa aktywizujące poszukujące gry dydaktyczne dyskusje metoda przypadków metoda sytuacyjna eksponujące wycieczka wystawa pokaz doświadczenie ćwiczenia metoda projektów praktyczne Ewa Kołczyk

Stożek doświadczenia Dale’a czytanie słuchanie oglądanie obrazów, diagramów oglądanie filmu, demonstracji gry z podziałem na role, praktyczne działanie zastosowanie w praktyce, nauczanie innych Ludzie pamiętają 5-10% 10-30% 50-70% 90% Ewa Kołczyk

Pomoce dydaktyczne podręczniki, dokumentacje, leksykony oprogramowanie – cechy klas programów programy do demonstracji zagadnień slajdy, instrukcje, karty pracy, plansze, pomoce elektroniczne: adresy stron WWW, pliki do ćwiczeń Ewa Kołczyk

Formy pracy indywidualna zbiorowa – cała klasa grupowa – w grupach 2-4 osobowych Ewa Kołczyk

Schemat budowy lekcji wersja 1 przygotowanie klasy do pracy sprawdzenie/nawiązanie do pracy domowej określenie celów lekcji, nawiązanie do poprzedniego materiału przebieg zajęć podający problemowy operacyjny ekspozycyjny podsumowanie lekcji wyjaśnienie zadania domowego Ewa Kołczyk

Schemat budowy lekcji wersja 2 Zaangażowanie Poszukiwanie Transformacja Prezentacja Refleksja Ewa Kołczyk

Konspekt lekcji Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia Temat lekcji Data: Czas trwania zajęć: Szkoła: Klasa:  Informacja o tym, co już uczniowie umieją i co jest przewidziane na kolejnych zajęciach  Cele lekcji:  Środki dydaktyczne:   Treści zadań (rozwiązania zadań), przykładów, definicji, opisów poleceń, algorytmów itp. Plan lekcji Ewa Kołczyk

Plan lekcji czas trwania materiał rzeczowy sposób realizacji osiągane cele sposób oceniania uwagi min. pytania treści przykłady zadania metody formy czynności nauczyciela i uczniów czego się uczą co i jak Ewa Kołczyk

Style uczenia się racjonalny intuicyjny słowny wzrokowy aktywny refleksyjny sekwencyjny globalny Ewa Kołczyk

Dokumentowanie pracy dziennik arkusze ocen zeszyty uczniowskie rozkład materiału + PSO / plan wynikowy codzienny plan pracy (konspekty) Ewa Kołczyk

Plan wynikowy problematyka zajęć temat zajęć wymagania podstawowe rozszerzające dopełniające środki dydaktyczne procedury sprawdzania i oceniania liczba godzin Ewa Kołczyk

Cele nauczania cele z kategorii: wiedza umiejętności postawa cele hierarchiczne: uczeń musi, powinien, może cele operacyjne: wiedzieć, rozumieć, analizować, wskazać, wyjaśnić, dobrać, klasyfikować, formułować, napisać, narysować, obliczyć, odczytać z wykresu, planować, podać nazwę, sprawdzić, rozpoznać, uruchomić, wykazać, wyróżnić, zbudować, zmienić, oznaczyć.... Ewa Kołczyk

Zasady nauczania poglądowości przystępności (stopniowania trudności) świadomego i aktywnego udziału ucznia systematyczności trwałości wiedzy operatywności (wiązania teorii z praktyką) Ewa Kołczyk

Zasady w nauczaniu informatyki pozwól na eksperymenty proponuj zadania na miarę ucznia podawaj pomysły, a nie rozwiązania wprowadzaj nowe, gdy jest potrzebne utrwalaj nowe rozmawiaj o procesie, nie tylko o efekcie Ewa Kołczyk

Funkcje oceny diagnostyczna metodyczna dydaktyczna wychowawcza selekcyjna Ewa Kołczyk

Wymagania programowe służą do zdefiniowania treści ukrytej za skalą stopni szkolnych hierarchia wymagań wykraczające dopełniające rozszerzające Skala stopni: dopuszczający dostateczny dobry bardzo dobry celujący podstawowe konieczne Ewa Kołczyk

Stopień szkolny: oznacza spełnienie wymagań ma charakter pomocniczy jest elementem niezbędnej informacji zwrotnej różnicuje uczniów ze względu na osiągnięcia Ewa Kołczyk

Testy dydaktyczne zamiast zadań „opowiedz” i „opisz” zadania praktyczne poprawne formułowanie pytań i zadań dobór treści pytań zgodny z przyjętymi celami nauczania jednolitość formy zadań w obrębie testu rzetelność, trafność i obiektywizm Ewa Kołczyk

Rzetelność – zgodność wyników (dla tych samych uczniów w równoległych wersjach testu) Przyczyny nierzetelności wyrywkowa reprezentacja treści dyspozycja ucznia brak konsekwencji w punktowaniu Podnoszenie rzetelności większa liczba czynności dłuższy czas szczegółowy schemat punktowania Ewa Kołczyk

Trafność pomiaru – zasadne wnioskowanie o osiągnięciach ucznia Brak trafności mało czynności pomijanie czynności czynności pozaprogramowe Oszacowanie trafności zgodność treści planowanej z realizowaną zgodność treści realizowanej ze sprawdzaną Ewa Kołczyk

Formy zadań testowych pisemne teoretyczne: rozszerzonej odpowiedzi, krótkiej odpowiedzi, z luką, wyboru wielokrotnego, na dobieranie, prawda-fałsz. 20 min 3 min 40 sek 90 sek 60 sek 30 sek praktyczne: próba pracy, nisko symulowane, wysoko symulowane. 100 min 20 min 10 min Ewa Kołczyk

Narzędzia sprawdzania obserwacja sprawdzian teoretyczny i praktyczny projekt - kryteria oceny odpowiedź ustna zadanie domowe praca na lekcji zeszyt uczniowski e-portfolio Ewa Kołczyk

Taksonomia celów nauczania poznawczych A – zapamiętanie wiadomości B – zrozumienie wiadomości C – zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych D – zastosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych Wiadomości praktycznych A – naśladowanie działania B – odtwarzanie działania C – sprawność działania w stałych warunkach D – sprawność działania w zmiennych warunkach Działania Umiejętności Umiejętności Ewa Kołczyk

Wymagania programowe a kategorie celów podstawowe A i B rozszerzające B i C dopełniające C i D Ewa Kołczyk

Jakościowe określanie wymagań na stopnie dst – umie wykonać zadanie wg instrukcji (z pomocą nauczyciela) db – umie wykonać samodzielnie analogiczne zadanie bdb – umie samodzielnie zanalizować inne zadanie i wykorzystać w nim zdobyte umiejętności celująca – umie samodzielnie analizować zadania i rozpoznawać nowe funkcje i możliwości nieznanego oprogramowania Ewa Kołczyk

Budowanie testu sprawdzającego dobór form zadań i czasu trwania testu, ułożenie zadań, określenie czynności sprawdzanych, przypisanie ich do kategorii celów, określenie poziomu wymagań, opracowanie modelu odpowiedzi i schematu punktowania, przeliczanie punktów na ocenę. Ewa Kołczyk

Przedmiotowy system oceniania wymagania (na poszczególne stopnie) regulamin (kontrakt) narzędzia oceny sposób ustalania oceny końcowej Ewa Kołczyk

Przygotowanie uczniów do życia umiejętność ciągłego uczenia się umiejętność samodzielnego myślenia umiejętność rozwiązywania problemów przez: mówienie i słuchanie, czytanie i pisanie, stosowanie arytmetyki i matematyki rozbijanie problemu na podproblemy, stosowanie rysunku, schematu, prowadzenie ,,burzy mózgów'', używanie komputera Ewa Kołczyk

Umiejętność myślenia niższego rzędu polega na odtwarzaniu zapamiętanych faktów wyższego rzędu wymaga znajomości faktów, ale także rozumienia zasad rządzących faktami i zależności między nimi Ewa Kołczyk

Opisowa definicja problemu dane – opis sytuacji początkowej w postaci faktów cel – opis pożądanej sytuacji końcowej, jak można sprawdzić, czy problem został rozwiązany przydatne narzędzia, źródła pozyskania pomocy, ograniczenia, reguły, których należy przestrzegać dlaczego problem jest ważny dla ciebie? Ewa Kołczyk

Plan rozwiązywania problemu zrozumieć problem zaplanować kolejne kroki rozwiązania wykonać zaplanowane kroki sprawdzić, czy problem został rozwiązany Ewa Kołczyk

Strategie rozwiązywania problemów metoda zstępująca metoda wstępująca operacja elementarna = idea + proces rozwiązania „poszukaj czegoś podobnego” Ewa Kołczyk

Metody algorytmiczne i heurystyczne określoność pełna niezawodność gwarantowana zastosowanie ograniczone typowe zadania rutynowa sprawność nieokreśloność brak niezawodności zastosowanie w różnych sytuacjach nowe, nieznane zadania postawa twórcza Ewa Kołczyk

Zjawisko transferu bliski, wykonywany automatycznie odległy, pozornie brak powiązań i analogii wspomaganie uczenia skierowanego na transfer odległy Ewa Kołczyk

Model problemu myślowy słowny pisany matematyczny komputerowy Ewa Kołczyk

Zadanie: Ile jest równań postaci x2-px+q=0, gdzie p,q są naturalne i pierwiastki równania są mniejsze od 8? Ewa Kołczyk