Problematyka „obcego” a kwestia pogranicza – analiza socjologiczna Przygotowali studenci WSZiNS w Tychach:  Bartłomiej Skowron  Mariusz Kocoń  Piotr.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Konstruktywizm.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
w edukacji przedszkolnej
TOLERANCJA WOBEC OSÓB ZAKAŻONYCH HIV
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Legalność – konceptualizacja i operacjonalizacja
„Własności figur płaskich” TRÓJKĄTY
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Szczęście.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Uzależnienia a rozwój dziecka
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Materializm a idealizm
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
PRAWO ADMINISTRACYJNE
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Naród i postawy wobec narodu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
…– myślę o najbliższych
Czym jest dla nas tolerancja?
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
U fryzjera.
istotne cechy kryterium:
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Człowiek jako istota społeczna
Szkolny system wychowawczy
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
,,Lasy w mojej okolicy” Patrycja Olech. Las to najbardziej złożony i trwały ekosystem lądowy, naturalny lub ukształtowany przez człowieka, składa się.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Wykształcenie a szczęście Badania korelacji między poziomem wykształcenia a miarami szczęścia Wszystkie badania potwierdziły korelację (małą, ok. 0.10)
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
Wykorzystanie zamarzniętych tafli wody do celów żeglarstwa wynaleziono w XVII wieku w Holandii. Pierwsze żaglówki nie przypominały teraźniejszych, a służyły.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
Projektowanie kwestionariusza
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Szkolny plan zachowania
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Grupy społeczne.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Kultura współczesnego świata
Rola i istota doradcy restrukturyzacyjnego
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Problematyka „obcego” a kwestia pogranicza – analiza socjologiczna Przygotowali studenci WSZiNS w Tychach:  Bartłomiej Skowron  Mariusz Kocoń  Piotr Gątkiewicz

Typologia granic wg M. Golki linia okopów – pole minowe rzeka – prom ściana – brama parkan – boisko ulica – plac targowy

Rodzaje pogranicz wg J. Nikitorowicza Pogranicze terytorialne Pogranicze treściowo – kulturowe Pogranicze interakcyjne Pogranicze świadomościowe

„obcy” jako inny „obcy” jako niezrozumiały

„Przedmiot ludzki doświadczany jest przez podmiot ludzki jako obcy zawsze wtedy i tylko wtedy, gdy zachodzi między nimi styczność społeczna na podłożu rozdzielnych układów wartości”. Florian Znaniecki

Podział na to co bliskie, i na to co dalekie wg C. Levi- Strauss’a jest pierwotną i uniwersalną cechą ludzi.

„ Po to, żebym był rzeczywistym uczestnikiem świata kultury, potrzebna mi jest kultura drugiego człowieka. Nie mogę się ograniczać do tego, że pozwalam mu być odmiennym. Ale musze w jakiś sposób wprowadzić jego kulturę, jego wartości i prawdę w sferę mojego własnego myślenia. (…) To nie tylko tolerowanie czegoś innego, ale także zrozumienie, że bez tego innego ja nie mogę być samym sobą.” V.S. Bibler

Rozróżnienie dwóch poziomów swojskości wg Ewy Nowickiej Przedrefleksyjny Świadomy

Dwie koncepcje opozycji „swój-obcy” wg W. G. Sumner’a jasna dychotomie świata społecznego obce, nieokreślone, swojskie

Analityczne rozbicie struktur na komponenty wg E. S. Bogardus’a  poznawczy – wiedza pozytywna o obcym; zainteresowanie obcym  emocjonalny – postawy „od” i postawy „ku”  behawioralny - zachowanie

Najistotniejsze właściwości uprzedzeń  Oczekiwanie negatywnych skutków związanych z obecnością lub z działalnością obiektu uprzedzeń  Brak racjonalnych uzasadnień dla negatywnego stosunku do danej jednostki lub grupy, jak też nieświadomość irracjonalności własnego ustosunkowania do obiektu uprzedzeń

„Tam gdzie, jak w Unii Europejskiej, nie stosuje się gwałtu, by niszczyć narodowe odrębności, naród mógłby przestać istnieć tylko, gdyby istnieć nie chciał”. Abp Józef Życiński