Opracowanie projektu ustawy budżetowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Administracja finansów publicznych
Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
1. Pojęcie budżetu 2. Charakter prawny budżetu 3
Organizacje pozarządowe
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola finansów publicznych
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Narodowy bank centralny
PRAWO FINANSOWE.
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Budżet państwa.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Procedura budżetowa w Polsce
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Budżet.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Dochody i wydatki budżetu państwa
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Wprowadzenie do prawa budżetowego
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy PROJEKT PLANU FINANSOWEGO na 2016 rok realizowany poprzez Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty.
WIELOLETNIE PLANOWANIE FINANSOWE
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej. Wykonywanie budżetu państwa obejmuje gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków ujętych w ustawie budżetowej.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Zasady realizacji i rozliczania dotacji przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego w dziale 752 (Obrona Narodowa) Warszawa, kwiecień-maj 2016 roku.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego Katedra Prawa Finansowego rok akademicki 2015/2016.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Prawo budżetowe.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Dług publiczny Deficyt budżetowy
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
Zapis prezentacji:

Opracowanie projektu ustawy budżetowej

Kompetencje w zakresie planowania budżetowego – Minister Finansów. Minister Finansów jest redaktorem budżetu.

Fazy planowania budżetowego: opracowanie przez Ministra Finansów założeń projektu budżetu państwa na rok następny i przedstawienie go Radzie Ministrów; organizację prac nad projektem ustawy budżetowej przez Mini­stra Finansów; przygotowanie materiałów do projektu ustawy budżetowej przez dysponentów części budżetowych; przygotowanie projektu ustawy budżetowej wraz z uzasadnie­niem przez Ministra Finansów; przedłożenie projektu ustawy budżetowej przez Ministra Finansów Radzie Ministrów do uchwalenia.

Przedstawienie przez Ministra Finansów założeń projektu budżetu państwa na rok następny. brak w ustawie o finansach publicznych terminu przedłożenia założeń, brak zakresu i charakteru tych założeń oraz roli Rady Ministrów w tej fazie prac budżetowych. W konsekwencji ustaleń w tym zakresie można dokonać jedynie w sposób doktrynalny, biorąc pod uwagę praktykę budżetową. Wynika to stąd, że:

Założenia projektu budżetu. Założenia projektu budżetu obejmują: 1. priorytety ekonomiczne i spo­łeczne, którymi kierowano się ustalając limity wydatków budżetowych, 2. prognozy makroekonomiczne dotyczące produktu krajo­wego brutto, cen, stopy procentowej, kursu walutowego, bilansu płatniczego, zatrudnienia i bezrobocia oraz wynagrodzeń w gospodarce narodowej; 3. przewidywane wielkości dochodów i wydatków budżetowych; 4. wielkość przewidywanego deficytu budżeto­wego oraz sposoby jego pokrycia; 5. zasady ustalania limitów wy­datków dla poszczególnych części budżetu. Z ustawy o finansach publicznych wynika obowiązek przedstawienia łącznie z założeniami projektu budżetu wykazu jednostek sektora rządowego, których plany przychodów i wydatków Minister Finansów zamierza objąć projektem budżetu.

Termin przedłożenia przez Ministra Finansów założeń projektu budżetu. Brak ustawowego terminu. Z uwagi na fakt, że założenia po­przedzają prace nad opracowaniem projektu ustawy budżetowej oraz nad uchwaleniem projektu ustawy budżetowej przez Radę Mi­nistrów i zgłoszenie przez nią tego projektu Sejmowi do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, należy przyjąć, że termin przedstawienia założeń musi być odpowiednio wcześniejszy (np. początek drugiego kwartału).

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania i prezentacji Ministrowi Finansów materiałów niezbędnych dla przygotowania projektu ustawy budżetowej. Rozporządzenie to jest wydawane każdego roku i dotyczy opracowania projektu budżetu państwa na rok następny. Wśród wymaganych materiałów znajdują się m.in. plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych oraz projekty planów dochodów i wydatków poszczególnych części budżetowych.

Na podstawie wytycznych zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów odbywają się prace budżetowe, które umożliwiają sporządzenie przez Ministra Finansów całościowego projektu ustawy budżetowej. Negocjacje. W stosunku do projektów przedkładanych przez niektórych dysponentów części budżetowych, wskazanych w art. 83 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, Minister Finansów ma obowiązek włączenia ich do projektu ustawy budżetowej w proponowanej przez nich wielkości. Tylko niektóre jednostki mają prawo do samodzielnego projektowania swoich dochodów i wydatków, a Minister Finansów ma obowiązek włączenia ich do projektu ustawy budżetowej. Natomiast Sejm nie musi uchwalać tych wielkości w proponowanych wersjach.

Klasyfikacja budżetowa. Opracowując projekt ustawy budżetowej, dysponenci części budżetowych oraz Minister Finansów są zobowiązani stosować zasady klasyfikacji budżetowej. Budżet państwa składa się z części odpowiadających organom władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądów i trybunałów oraz administracji rządowej, przy czym dla poszczególnych działów administracji rządowej oraz dla urzędów nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów ustala się odpowiednio odrębne części budżetu. W odrębnych częściach budżetu państwa ujmuje się: 1) subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, 2) rezerwę ogólną, 3) rezerwy celowe, 4) obsługę długu Skarbu Państwa, 5) przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej.

Klasyfikacja budżetowa. cd. W uzasadnionych przypadkach w budżecie państwa mogą być tworzone odrębne części dla: 1) państwowych jednostek organizacyjnych nie będących organami władzy lub administracji rządowej, 2) zadań ogólnych, jeżeli wyodrębnienie części jest uzasadnione koniecznością zapewnienia bieżącej kontroli wydatków. Podział klasyfikacji budżetowej na części określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 września 1999 r. w sprawie klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów (Dz. U. nr 78, poz. 880). Natomiast pozostałe przedziałki klasyfikacji budżetowej są ustalone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 59, poz. 688).

Rezerwy budżetowe. Rezerwa ogólna. W budżecie państwa tworzy się obligatoryjną rezerwę ogólną, nie wyższą niż 0,2% wydatków budżetu.

Fakultatywne rezerwy celowe na: wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu, wydatki, których źródłem finansowania są środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w tym również nie podlegające zwrotowi, gdy inne ustawy tak stanowią.

Rezerwy budżetowe można określić mianem kredytów budżetowych, które różni od pozostałych kredytów budżetowych brak jakiegokolwiek przeznaczenia (rezerwy ogólne) lub konkretnego przeznaczenia (rezerwy celowe).

Treść projektu ustawy budżetowej. Należy przyjąć, że projekt powinien zawierać ustalenia, których wymaga się od ustawy budżetowej (patrz art. 86 ustawy o finansach publicznych).

Uzasadnienie projektu ustawy budżetowej Uzasadnienie projektu ustawy budżetowej. Ustawodawca zobowiązał projektodawcę ustawy budżetowej do załączenia do projektu ustawy budżetowej uzasadnienia o określonym kształcie. W świetle art. 87 ustawy o finansach publicznych do projektu ustawy budżetowej załącza się uzasadnienie zawierające w szczególności:

Główne cele polityki społecznej i gospodarczej,

Założenia makroekonomiczne na rok budżetowy i dwa kolejne lata, dotyczące: kształtowania się produktu krajowego brutto, państwowego długu publicznego oraz długu Skarbu Państwa, poziomu cen towarów i usług konsumpcyjnych, bilansu płatniczego, obrotów bieżących, poziomu zatrudnienia i bezrobocia, dochodów budżetu państwa, deficytu budżetu państwa,

kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa,

Przewidywane wykonanie budżetu państwa za rok poprzedzający rok, którego dotyczy projekt ustawy budżetowej,

Omówienie projektowanych: przychodów i rozchodów oraz dochodów i wydatków budżetowych, przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych,

Informacje o przewidywanej na koniec roku budżetowego wysokości długu Skarbu Państwa oraz aktywów finansowych Skarbu Państwa, będących jednocześnie długiem innych podmiotów sektora finansów publicznych, wraz z odpowiednimi wartościami odnoszącymi się do kwot zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji.