BIBLIOTEKA PRZYSZŁOŚCI, ALE JAKIEJ? Ewa Parzonka, Elżbieta Pieńkowska Biblioteka Główna Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu UWARUNKOWANIA EKONOMICZNE I.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Fakty Internet stanowi obecnie główne źródło informacji dla wszystkich grup uczestników rynku budowlanego Wzrasta również jego rola w procesie wyboru.
Otoczenie polityki społecznej
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
[odpowiedzi spontaniczne]
Grażyna Wojsznis Biblioteka Główna Politechniki Szczecińskiej
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
KONFERECJA Jestem Kobietą Pracującą czyli o zarobkowej i nie zarobkowej pracy kobiet, 10 grudnia 2005 Kobiety na rynku pracy w Polsce. Aspekty ekonomiczne.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
„Nasza przeszłość nadaje kształt naszej przyszłości.” Antoni Kępiński
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Uniwersytet Medyczny im
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Filary gospodarki opartej na wiedzy – perspektywa ICT
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
Pogranicze polsko – niemieckie, rynek pracy jako nowe wyzwanie społeczne Dr hab. prof. UZ. Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski 2011.
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem Fundacji Billa i Melindy Gates w przedsięwzięciu, które ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp.
H YBRYDOWY MODEL FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI WYŻSZEJ UCZELNI EKONOMICZNEJ (N A PRZYKŁADZIE B IBLIOTEKI G ŁÓWNEJ UEK) Danuta Domalewska, Aureliusz Potempa.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Kto handluje z kim?.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Rynek światowy i globalny system gospodarczy
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Der polnische Arbeitsmarkt und Chancen der deutsch-polnischen grenznahen Zusammenarbeit Ulrike Geith Leiterin des Referates für Arbeitsmarkt und Sozialpolitik.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
Globalizacja mierniki
1 WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY (Wyzwania dla pracodawców i edukacji … oraz dla nas wszystkich) Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu Październik 2015 r.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Bezrobocie.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Firmy globalne.
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

BIBLIOTEKA PRZYSZŁOŚCI, ALE JAKIEJ? Ewa Parzonka, Elżbieta Pieńkowska Biblioteka Główna Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu UWARUNKOWANIA EKONOMICZNE I DEMOGRAFICZNE

„W czasach stabilizacji wszystko ma nazwę i wszystko jest na swoim miejscu, bardzo niewiele można podważyć. W czasach zawieszenia mamy natomiast olbrzymią siłę i moc wpływania na życie osobiste, zawodowe i instytucjonalne. Potrzebujemy tylko poczucia sensu, jasnej idei, jasnej wizji drogi, jaka jest przed nami. Mój Boże, w jakich fantastycznych czasach żyjemy!” J. Naisbitt: Megatrendy MOTTO

GLOBALIZACJA – PROCES ZMIENIAJĄCY ŻYCIE Pojęcie globalizacji: aspekt ekonomiczny i socjologiczny Cechy globalizacji:  przyspieszanie dystrybucji dóbr i usług  zwiększanie roli instytucji i korporacji ponadnarodowych  zmiana koncepcji „suwerenności państwa”  ekspansja różnych kultur i zmiana w świadomości społecznej  zwiększanie się różnic społecznych

GLOBALIZACJA – PROCES ZMIENIAJĄCY ŻYCIE Kraj Pozycja w 2005 roku Pozycja w 2004 roku Zmiana pozycji Singapur121 Irlandia21 Szwajcaria330 USA473 Polska31310 Ukraina39434 Rosja Chiny54573 Ranking wybranych krajów wg wskaźnika globalizacji [GI]

GLOBALIZACJA WIEDZY Cele dla Polski: podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa poprawa finansowania szkolnictwa i nauki poprawa finansowania szkolnictwa i nauki dostosowanie systemów edukacji do standardów europejskich dostosowanie systemów edukacji do standardów europejskich poszerzanie elit naukowych poszerzanie elit naukowych wspieranie i kreowanie rozwoju innowacyjności wspieranie i kreowanie rozwoju innowacyjności

PROCESY GLOBALIZACJI W BIBLIOTEKACH Funkcje bibliotek Informacyjno – dydaktyczna Kulturoznawczo - socjalizująca Informacyjno – dydaktyczna Kulturoznawczo - socjalizująca Zjawiska i przejawy globalizacji: dostęp do informacji dostęp do informacji polityka informacyjna polityka informacyjna badanie jakości działań bibliotecznych badanie jakości działań bibliotecznych marketing marketing

PROCESY GLOBALIZACJI W BIBLIOTEKACH Modernizacja bibliotek – komputeryzacja, dostęp do Internetu Hybrydyzacja bibliotek – połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym Homogenizacja bibliotek – ujednolicanie standardów działania

PROCESY GLOBALIZACJI W BIBLIOTEKACH Liczba bibliotek publicznych i ich filii W tym skomputeryzowanych i komputeryzujących się Procent skomputeryzowanych i komputeryzujących się 9,30%15,08%25,66% Liczba bibliotek skomputeryzowanych w 100 % 294 Procent skomputeryzowanych w 100 % 3,39% Stan komputeryzacji bibliotek publicznych

INTERNET JAKO NARZĘDZIE GLOBALIZACJI 1.Połączenie stałej obecności informacji z szybkością jej przekazywania 2.Natychmiastowość odbioru 3.Multimedialność 4.Minimalizacja kosztów i czasu działania

INTERNET JAKO NARZĘDZIE GLOBALIZACJI Liczba internautów (w mln) Odsetek całości populacji (w %) Świat81312,7 USA20168,8 Afryka131,4 Azja2587,1 Ameryka Północna22268,3 Ameryka Południowa5610,3 Australia i Oceania1548,5 Europa23131,6 Dostęp do Internetu na świecie w 2004 roku

INTERNET JAKO NARZĘDZIE GLOBALIZACJI Rozwój dostępu do Internetu w wybranych krajach UE w latach KrajLiczba użytkowników Internetu (w tys.) w latach: Przyrost nowych użytkowników w latach Odsetek całości populacji Francja ,7 %41,5 % Holandia ,1 %66,2 % Niemcy ,6 %56,2 % Polska ,4 %23,5 % Szwecja ,1 %74,3 %

PRZEBUDOWA SYSTEMU GOSPODARCZEGO: GOW, SOW 1.„Nowa gospodarka” – gospodarka oparta na wiedzy: nowoczesne technologienowoczesne technologie innowacjeinnowacje konkurencyjnośćkonkurencyjność 2.Budowa społeczeństwa informacyjnego rola wiedzy i umiejętnościrola wiedzy i umiejętności zmiany na rynku pracyzmiany na rynku pracy znaczenie kapitału społecznegoznaczenie kapitału społecznego

UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE Czynniki zmian do roku 2030:  emigracje  malejąca dzietność  zmiana modelu rodziny  wzrastająca długość życia

UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE Liczba osób z wykształceniem wyższym: Żródło: Narodowy Spis Powszechny ,2 ml n 1,8 ml n ,2 ml n 1,8 ml n ,8 ml n 3,2 ml n ,2 ml n 1,8 ml n ,8 ml n 3,2 ml n ,2 ml n 1,8 ml n ,2 ml n 1,8 ml n ,8 ml n 3,2 ml n 1,8 mln 3,2 mln Obecnie około 11% społeczeństwa polskiego posiada wykształcenie wyższe

UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE Populacja (w tys.) Aktywni (w tys.) Pracujący (w tys.) Bezrobotni (w tys.) Współczynnik aktywności zawodowej (w %) 53,552,853,0 Wskaźnik zatrudnienia (w %)44,245,346,7 Stopa bezrobocia (w %)17,514,411,9 Stan populacji i sytuacja na rynku pracy osób w wieku 15 lat i więcej

UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE Zagrożenia dla równomiernego rozwoju społeczeństwa: powiększanie się obszarów biedypowiększanie się obszarów biedy źródła ubóstwaźródła ubóstwa dezintegracja społeczeństwadezintegracja społeczeństwa Programy strukturalne UE

PODSUMOWANIE Wniosek 1: Wobec wzrastającej roli wiedzy i wykształcenia we współczesnym świecie biblioteki powinny już teraz przygotowywać się do tego, że zmienią się oczekiwania ich użytkowników i obecna oferta będzie dla nich niewystarczająca. Przyszły czytelnik – użytkownik – klient biblioteki będzie lepiej przygotowany do korzystania ze zdobyczy techniki, a więc bardziej wymagający. Należy pomyśleć, w jaki sposób dostosować jakość i charakter usług świadczonych przez biblioteki do zmian, jakie przyniosą zaprezentowane w referacie zjawiska.

PODSUMOWANIE Wniosek 2: Państwa przodujące pod względem gospodarczym stawiają na wiedzę. Biblioteki od zawsze były i są „magazynami wiedzy”. Potencjał wiedzy, tkwiący w bibliotekach, wymaga pewnych modyfikacji, zorientowania na cele i zdobywania nowych umiejętności. Wszechobecność Internetu, wymogi gospodarki opartej na wiedzy oraz rozwój społeczeństwa informacyjnego wymusza zmianę podejścia do roli bibliotekarza. Konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji przez bibliotekarzy jest bezdyskusyjna. Bibliotekarz przyszłości powinien umieć poruszać się wśród coraz większej liczby informacji przy pomocy coraz nowocześniejszych narzędzi służących ich wyszukiwaniu.

PODSUMOWANIE Wniosek 3: W związku z widoczną pauperyzacją naszego społeczeństwa biblioteki mogą i powinny spełniać jeszcze jedną rolę – rolę instytucji niwelującej różnice w dostępie do wiedzy. To z kolei umożliwiłoby wielu osobom podniesienie kwalifikacji, pozwalając tym samym wyjść z marazmu i ubóstwa.

PODSUMOWANIE „Każda dziedzina aktywności ma swoich wygranych i przegranych. Wygrają te państwa i narody, które docenią wagę naukowego przełomu. Ci zaś, którzy odniosą się do niego z lekceważeniem, znajdą się zapewne na obrzeżach globalnej gospodarki XXI wieku”. „Każda dziedzina aktywności ma swoich wygranych i przegranych. Wygrają te państwa i narody, które docenią wagę naukowego przełomu. Ci zaś, którzy odniosą się do niego z lekceważeniem, znajdą się zapewne na obrzeżach globalnej gospodarki XXI wieku”. M. Kaku: Wizje czyli jak nauka zmieni świat w XXI wieku