GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Wykonanie : Aleksandra Browarska kl. Vc
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Środki dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Jak pisać pracę dyplomową?
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
MATEMATYCZNE METODY SZYFROWANIA
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Podsumowanie z realizacji projektu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Nauczanie zintegrowane
Lekcja dla I klasy gimnazjum
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
PRZEDSZKOLE 2014 Prezentacja oferty.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Metody przygotowujące do nauki czytania i pisania
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„Ortograffiti w mojej szkole”
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
AlFaBET.
POLSKA GRA JĘZYKOWA „MÓJ PIERWSZY QUIZ”. PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich.
Normy rozwoju mowy.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
wykonała Edyta Gagracz
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Logopedia w szkole.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
FONETYKA.
Wady wymowy.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Charakterystyka metody Glenna Domana
GLOTTODYDAKTYKA.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
opracowała Edyta Gagracz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. Lecha Wierusza w Świebodzinie

Glottodydaktyka jest metodą nauki czytania, pisania oraz podstaw ortografii. Jej twórcą jest polski naukowiec – językoznawca prof. Bronisław Rocławski.

Metoda ta w latach 70-tych została wprowadzona do szkół polskich jako eksperyment Obecnie stosowana jest głównie w przedszkolach, gdyż jej największym sukcesem okazało się dobre przygotowanie dzieci do szkoły.

Glottodydaktyka może być stosowana wyłącznie przez nauczycieli posiadających certyfikat ukończenia kursu prowadzonego przez prof. Rocławskiego i jego żonę Izabelę Rocławską.

Uczestnicy kursu glottodydaktyki w Świebodzinie

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA GLOTTODYDAKTYKI

Naukę zaczynamy już z dziećmi 3-4 letnimi Przygotowanie do nauki czytania i pisania rozpoczyna się od najmłodszej grupy wiekowej, czyli już od 3-latków, m.in. poprzez zabawy usprawniające język, wzrok, słuch (niezbędny czynnik warunkujący naukę czytania i pisania).

Usprawnianie buzi i języka O wiele więcej możesz uzyskać na stronie www.piątka.pl

Nauka odbywa się przez zabawę Do wykorzystania jest wiele różnorodnych pomocy edukacyjnych oferowanych przez firmę Glottispol: są to m. in. klocki LOGO ze 150 literami, rozsypanki wyrazowo-obrazowe, plansze do początkowej nauki czytania, alfabet glotto, zestawy książek, glottodywaniki, gry planszowe, itp.).

Klocki LOGO

Ćwiczenia przygotowujące do pisania

Seria: „Bawię się i uczę się”

Elementarz „Świat głosek i liter”

Nie pospieszamy Każde dziecko pracuje we własnym tempie i na własnym poziomie (w tym samym czasie uczą się dzieci, które są na etapie poznawania liter i te, które potrafią już czytać).

Praca na wielu poziomach Metoda ta pozwala na pracę wielopoziomową, dzięki czemu wszystkie dzieci mają możliwość osiągnięcia sukcesu.

Dzięki temu dzieci nie są znudzone podczas zajęć, a także nie zaniżają samooceny i nie zniechęcają się do nauki.

Zachowujemy kolejność etapów Bardzo ważne jest przestrzeganie poszczególnych etapów metody. Przechodzimy z dziećmi do kolejnych etapów dopiero po opanowaniu przez nie etapów poprzednich (np. zapoznawanie dzieci z literami może nastąpić wtedy, kiedy osiągną one etap głoskowania wyrazów; jeżeli podczas czytania dzieci potrafią łączyć wybrzmiewane głoski i zapamiętywać je – następuje etap czytania ze zrozumieniem, itd.).

Aktywizujemy – dzieci uczą się przez odkrywanie W zajęciach prowadzonych metodą glottodydaktyki główną aktywność wykazują dzieci, a nie nauczyciel. Dzieci uczą się przez odkrywanie, wykonywanie zadań dostosowanych do swoich możliwości.

Wyskakiwanie wyrazów z dywanikowych literek

Klocki LOGO Każde dziecko powinno posiadać własny komplet klocków LOGO. Klocki mają ułatwić nauczycielom i rodzicom organizowanie różnorodnych zabaw. Służą one zarówno do nauki wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki.

Ćwiczenia z klockami „Logo”

Układanie wyrazów z wykorzystaniem rozsypanek wyrazowo-obrazowych

Głoski w izolacji Od nauczyciela glottodydaktyka wymagana jest poprawna wymowa głosek w izolacji: bez zbędnego dodawania głoski „y” po spółgłosce – przy wybrzmiewaniu spółglosek np. „s, m”. Wybrzmiewając je nieprawidłowo, mówiąc: „sy”, „my”, wprowadzamy dziecko w błąd.

Ćwiczenia ortofoniczne - wymowa głosek w izolacji siema

Prawidłowy podział wyrazów na głoski Prawidłowy podział wyrazów na głoski umożliwia dokonywanie prawidłowego zapisu wyrazów. – np. wyraz „pas” nieprawidłowo wybrzmiewany brzmi: „py, a, sy” Powstaje wówczas bezsensowny wyraz oraz zmienia się liczba pojedyncza w mnogą.

Przy takim wybrzmiewaniu głosek, istnieje niebezpieczeństwo, że w miejscach, gdzie głoska „y” będzie konieczna do wybrzmiewania, dzieci będą ją pomijały, gdyż wcześniej głoska ta już została użyta. - np.: wyraz „ryba”, składający się z 4 liter i 4 odpowiadających im głosek, podzielony zostanie na 3 głoski: „ry, by, a”.

Alfabet glotto

Alfabet Tym, co odróżnia w sposób znaczący metodę glottodydaktyki od metod tradycyjnych, jest alfabet składający się z 44 liter. Tworzy go 36 tzw. liter podstawowych oznaczanych kolorem czarnym: a, ą, b, c, cz, ć, d, dz, dź, dż, e, ę, f, g, ch, i, j, k, l, ł, m, n, ń, o, p, r, s, sz, ś, t, u, w, y, z, ź, ż i 8 liter niepodstawowych oznaczanych kolorem czerwonym: ci, dzi, h, ni, ó, rz, si, zi.

Dzięki obcowaniu z całym alfabetem dzieci potrafią przeczytać każdy tekst, a nie tylko specjalnie przygotowany.

Wyszukiwanie liter, układanie wyrazów

Czytanie techniką „ślizgania” W glottodydaktyce dzieci czytają tzw. techniką „ślizgania”. Polega ona na płynnym „przechodzeniu” z głoski na głoskę. Głoskowanie podczas czytania może spowodować, że dzieci nie będą rozumiały czytanego tekstu.

Czytanie techniką „ślizgania” halo

Pismo „pętelkowe” W glottodydaktyce inne, niż tradycyjne jest także opracowanie graficzne liter oraz sposób ich łączenia. Profesor Rocławski wprowadził tzw. „pismo pętelkowe”, które jest tak przygotowane, aby można było pisać wyrazy bez odrywania pióra od kartki papieru. Jest to naturalny sposób, jakim posługują się dorośli. W metodzie tradycyjnej dzieci uczone są odrębnego pisania każdej litery, a następnie łączenia ich w nienaturalny sposób.

Ćwiczenia w pisaniu chwilunia

Warto dodać, że technika pisma pętelkowego jest stosowana z sukcesem w pracy z dziećmi, a nawet młodzieżą z dysgrafią.

Kreślenie liter po śladzie

Samodzielne odwzorowywanie

Cztery warianty liter Dzięki temu, że w glottodydaktyce dzieci równolegle zapoznawane są z czterema wariantami liter: małych, wielkich, drukowanych i pisanych, nie sprawia im trudności przeczytanie żadnego tekstu, także pisanego – jest to ważny element, szczególnie przy czytaniu wypracowań własnych lub tekstu napisanego przez inne osoby.

Ortografia

Trudności ortograficzne W glottodydaktyce systematycznie dzieci zaznajamiane są z trudnościami ortograficznymi polegającymi na tym, że jedna litera może oznaczać dwie lub więcej różnych głosek.

Trudności ortofoniczme Wszystkie litery, które mogą sprawiać dzieciom trudność w zapisie oznaczone są kolorem czerwonym - np. w wyrazie „lew” czy „ławka”, gdzie do zapisu używana jest litera „w”, a słyszana jest litera „f”.

Wyszukiwanie wyrazów w słowniku ortograficzno- ortofonicznym

Samodzielne przepisywanie tekstu z uwzględnieniem zasad ortograficznych i ortofonicznych

OPRACOWAŁA MGR AGNIESZKA NOGAJEWSKA-TYLMAN KONIEC OPRACOWAŁA MGR AGNIESZKA NOGAJEWSKA-TYLMAN