INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
dr Krzysztof B. Matusiak
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
1.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Programowanie perspektywy finansowej
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA Prof. dr hab. Wanda M. Gaczek Poznań, 17.12.2003r. Badania naukowe jako podstawa budowy Regionalnej Strategii Innowacji

Rola innowacji w rozwoju społeczno-gospodarczym regionu Konkurencyjność regionów pogłębia się w warunkach globalizacji, Innowacyjność i postęp technologiczny warunkiem konkurencyjności, Realizacja polityki przemysłowej i technologicznej przenoszona na poziom regionów; decentralizacja, Konkurencyjność regionu to zdolność otwartej gospodarki do zrównoważonego rozwoju w długim okresie (Jewtuchowicz). Regiony mają określoną zdolność do generowania zewnętrznych korzyści dla przedsiębiorstw oraz charakteryzują się zróżnicowaną zdolnością adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia.

Czynniki konkurencyjności regionu to: Nowoczesność i różnorodność struktury gospodarczej oraz wysoki stopień innowacyjności gospodarki, zdolność do tworzenia i wchłaniania innowacji efektem wiedzy skumulowanej w środowisku lokalnym, Jakość zagospodarowania przestrzennego, wewnętrzna i zewnętrzna dostępność komunikacyjna, rozwinięta infrastruktura techniczna, ład przestrzenny, Kwalifikacje siły roboczej i kapitał ludzki, endogeniczne czynniki rozwoju społeczno-gospodarczego,

Instytucje i kapitał społeczny, reguły gry w społeczności regionu, organizacja społeczna, sposób działania i tworzenie interaktywnych sieci miedzy instytucjami władzy administracyjnej i samorządowej, przedsiębiorstwami oraz organizacjami społecznymi, kultura i tradycje historyczne, Jakość otoczenia okołobiznesowego, infrastruktura innowacyjna, specyficzne instytucje budowane przez władze nie mogą zastępować rynku, rynek decyduje o wyborze innowacji.

Paradygmat innowacyjnego rozwoju Innowacja jako rezultat złożonego procesu społecznego, środowisko lokalne wykazuje powiązania ze światem zewnętrznym, Innowacja jako celowa i korzystna zmiana w dotychczasowym stanie, Innowacja środkiem realizacji celów rozwojowych jednostki, Innowacja nośnikiem postępu technicznego jeżeli przynosi korzystne efekty ekonomiczne, Innowacje wymagają wiedzy technicznej, ekonomicznej i socjopsychologicznej,

Dynamizm innowacyjny przedsiębiorstwa wyraża się ciągłym poszukiwaniem przez pracowników nowych lub udoskonalanych rozwiązań w dziedzinie techniki i technologii, organizacji pracy i produkcji, metod zarządzania, sposobów działania na rynku i szybkim ich wdrażaniu do codziennej praktyki, Dynamizm innowacyjny przedsiębiorstw regionu zależy od czynników zewnętrznych i czynników wewnętrznych,

Kultura innowacyjna składa się z dwóch elementów: formalnego (modele zachowania ludzi i przedmioty wytwarzane) i ukrytego (przesłanki, normy, wartości i wierzenia) Stopień zaangażowania władz regionalnych i lokalnych w podnoszenie innowacyjności przedsiębiorstw zależy od poziomu rozwoju społeczno- gospodarczego, Środowisko innowacyjne regionu tworzą miękkie i twarde czynniki rozwoju. Władza jest istotnym członem społecznego procesu tworzenia środowiska innowacyjnego.

Polityka regionalna tworzenia i wspierania innowacyjnego środowiska Działania zmierzające do wzmocnienia i rozwoju lokalnego i regionalnego potencjału technologicznego poprzez tworzenie systemu innowacji i transferu technologii, Tworzenie popytu na innowacje, wspieranie potencjału innowacyjnego małych i średnich przedsiębiorstw, Zorganizowanie procesu nabywania i wdrażania nowych technologii, Tworzenie infrastruktury innowacyjnej.

Infrastruktura innowacyjna obejmuje: władze samorządowe (wszystkich szczebli) i wojewódzkie, agencje rozwoju regionalnego, wyższe uczelnie, instytuty B+R, ośrodki transferu techniki, ośrodki doradztwa, stowarzyszenia twórcze i zawodowe, instytucje finansowe, firmy konsultingowe, firmy produkcyjne i usługowe

Celem działania instytucji infrastruktury innowacyjnej regionu jest: tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju przedsiębiorstw, szczególnie w fazie finalizacji projektów, wspieranie inwestycji różnicujących strukturę przemysłową, przyspieszenie modernizacji lokalnych firm, podniesienie na wyższy poziom ich zdolności zarządzania i innowacyjności oraz skierowanie ich rozwoju w stronę nisz rynkowych o wyższej wartości, ułatwianie powstania i rozwoju przedsiębiorstw innowacyjnych, sprzyjanie wykorzystaniu lokalnych zasobów ludzkich, rzeczowych i intelektualnych,

wzrost nowoczesności technologicznej przedsiębiorstw i ich zdolności do wdrażania nowych projektów oraz rozwoju technologicznych specjalności regionu, tworzenie warunków do pojawiania się innowacji w określonych centrach i jej transferu do przedsiębiorstw, komercjalizacja wyników prac badawczych i projektów technologicznych przez lokalne firmy, a tym samym zwiększanie współpracy nauki z przemysłem,

Proces podnoszenia poziomu innowacyjności wymaga rozwijania strategii współpracy i oparcia działalności na sieci partnerów – strategie kooperacji

Organizacja transferu technologii (A. Jewtuchowicz, 2000) PAŃSTWO Polityka przemysłowa i technologiczna REGION Polityki własne regionów Regionalne agendy państwa PODAŻ TECHNOLOGII OŚRODKI B + R Laboratoria badawcze Uniwersyteckie instytuty technologiczne Licea techniczne Centra technologii Organizowanie struktury transferu lub transfer technologii (Infrastruktura innowacyjności) Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) POTRZEBY W ZAKRESIE INNOWACJI Struktura podaży Formułowanie potrzeb (Sieci dyfuzji technologii) Organizacja transferu technologii (A. Jewtuchowicz, 2000)

Koncepcja zarządzania innowacyjnego w organizacjach innowacyjnych (kreatywnych i uczących się), J. Baruk, 2002 Strategie tworzenia nowej kultury Strategia działalności innowacyjnej Wdrażanie przedsięwzięć zamykających ustalone luki. Działania motywacyjne Komunikacja, wybór, pozyskiwanie i wykorzystanie techniki i technologii. Generowanie pomysłów Poziom innowacyjności przedsiębiorstwa Szkolenie, kształcenie, wymiana doświadczeń, informacji Poziom kultury innowa- cyjnej Samoocena, ustalanie luk w zakresie kultury innowacyjnej Samoocena, Identyfikacja luk. Wybór pomysłów

Badania w procesie budowy strategii „Innowacyjna Wielkopolska” Cztery grupy badawcze: Potrzeby innowacyjne przedsiębiorstw województwa wielkopolskiego (160 przedsiębiorstw przemysłowych, przemysłowo-usługowych), Potencjał systemu badań i edukacji, Usługi okołobiznesowe i usługi transferu technologii, Sytuacja w słabiej rozwiniętych obszarach Wielkopolski,

Efektem badań - diagnoza stanu innowacyjności Wielkopolski (rozdział III roboczego dokumentu Strategii innowacji) będąca punktem wyjścia analizy SWOT (rozdział IV dokumentu)

Innowacje czynnikiem pokonania słabości Innowacje źródłem sukcesu przedsiębiorstw i czynnikiem rozwoju społeczno - gospodarczego regionu