Program promocji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FIRMY Badanie przeprowadzone przez: ASM- Centrum Badań i Analiz
Advertisements

Marketing usług transportowych
Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Wielkość i struktura wydatków na promocję
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
DYSTRYBUCJA Przygotowali: .....
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
STRATEGIA MARKETINGOWA BANKU
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
Katedra Marketingu Usług
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Zajęcia nr 4 Tematyka: Sposoby kupowania usług przez konsumentów
Promocja jako element marketingu mix
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
Cele przedsiębiorstwa i plan marketingowy
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Sztuka sprzedawania.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
czego się spodziewasz”.
Jak zwiększyć sprzedaż w hipermarketach?
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Technik Organizacji Reklamy
PROMOCJA OFERTY PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO
Strategia Promocji.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Reklama społeczna Co to jest?.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
1.MISSION 2. MARKET 3. MONEY 5.MEDIA 4.MESSAGE
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Strategie promocji.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
TECHNIK HANDLOWIEC.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
Komunikacja marketingowa (promocja)
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.
MARKETING MIX mgr Agata Wiznerowicz.
Materiały do zajęć o reklamie Materiał pomocniczy. Kurs internetowy „Włącz się. Młodzi i media”
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Segmentacja rynku.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
SEGMENTACJA RYNKU.
10 Najnowszych Trendów Public Relations
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

Program promocji

Program promocji Polega na podejmowaniu decyzji dotyczących instrumentów i działań związanych z promocją.

Proces tworzenia strategii promocji Gdy przedsiębiorstwo przygotowuje strategię promocji, musi zachować pewną kolejność postępowania.

Etapy programu promocji Etap I Etap II Etap III Etap IV Etap V Etap VI Identyfikacja odbiorców Określenie celów promocji Określenie budżetu promocji Określenie treści przekazu Wybór kanału promocji Ocena promocji

Ad.1) Identyfikacja odbiorców To określenie odbiorców promocji i motywacji zakupu Myśląc o skutecznej promocji należy odpowiedzieć sobie na pytanie, do kogo ma być ona skierowana?

Należy zidentyfikować segmenty odbiorców, aby trafić z właściwym przekazem do odpowiednich miejsc

Odbiorcy promocji to nie tylko osoby dokonujące zakupu, czyli nabywcy. To również: bezpośredni użytkownicy produktu (np. dzieci wpływające na decyzje rodziców o zakupie słodyczy), osoby decydujące o zakupie (np. nauczyciel wymagający od ucznia zakupu określonych podręczników lub przyborów szkolnych), inni użytkownicy produktu (np. koledzy posiadający już określony produkt), doradcy profesjonalni (np. mechanik samochodowy sugerujący zakup określonej marki oleju silnikowego),

sprzedawcy doradzający w punktach sprzedaży (np sprzedawcy doradzający w punktach sprzedaży (np. nakłaniający do wyboru tej a nie innej marki), instytucje uznane za wpływowe (np. przepisy prawne mówiące o konieczności przewozu dzieci w fotelikach samochodowych), liderzy opinii, czyli osoby uznane za godne naśladowania (np. powszechnie znani aktorzy, dziennikarze, sportowcy)

Znajomość odbiorców promocji umożliwia precyzyjne sformułowanie przekazu oraz właściwy dobór kanału komunikacji. Przykładem trafnego zdefiniowania odbiorcy jest umieszczenie przekazów promocyjnych sprzętu wędkarskiego w magazynach wędkarskich, czy też wysyłanie do szkół katalogów informujących o nowych podręcznikach do nauczycieli.

Ad. 2) Ustalenie celów promocji Cele te powinny wynikać z charakterystyki odbiorców, produktu oraz ogólnej strategii przedsiębiorstwa. Mogą przybierać formę: Celów sprzedażowych (odpowiadają na pytanie ile należy sprzedać?) Celów komunikacyjnych (co odbiorca powinien wiedzieć o firmie i produkcie?). W większości przypadków związek pomiędzy poszczególnymi celami jest ścisły – cel komunikacyjny wpływa bezpośrednio na cel sprzedażowy.

oraz Celów pomocniczych czyli np. objaśnianie działań promocyjnych przedsiębiorstw, utrzymywanie lojalności klientów, skłanianie do zwiększenia częstotliwości używania produktów

Ad. 3) Określenie budżetu promocji Budżet promocji – to wszystkie nakłady ponoszone na działalność promocyjną. Przedsiębiorstwo ma możliwość wykorzystania jednej z poniższych (lub kilku równocześnie) metod określających budżet promocji

Ustalenie budżetu promocyjnego – polega przede wszystkim na właściwym doborze metody kalkulacji:

Metoda możliwości finansowych (wydaję tyle, na ile mi wystarcza środków) Metoda procentu od sprzedaży Metoda na jednostkę towaru (wielokrotność kosztu jednostkowego) Metoda relacji do konkurencji (na poziomie wydatków promocyjnych konkurentów) Metoda celowa (wynika z konkretnych potrzeb w realizacji celów strategii promocyjnej; wydaje się tyle, ile potrzeba, aby zrealizować wyznaczony cel)

Ad. 4) Ustalenie treści przekazu Polega na określeniu idei, którą chcemy przekazać odbiorcy. Idea ta powinna pozwolić na zrealizowanie założonych celów promocji. W większości przypadków jest to związane z zaprojektowaniem takiego przekazu, który jest zgodny z tzw. formułą AIDA

Formuła AIDA To formuła psychologicznego oddziaływania promocji na odbiorców A – Attention – zwrócenie uwagi na produkt I – Interest – wzbudzenie zainteresowania produktem D – Desire – pobudzenie chęci posiadania produktu A – Action – wywołanie pożądanego działania (zakupu)

Formułowanie przekazu promocyjnego składa się z czterech etapów: określenia treści przekazu, czyli co powiedzieć i jakich argumentów użyć określenia sposobu przekazania wiadomości (struktury przekazu), czyli jak powiedzieć to logicznie? określenie użytych symboli (kształtu przekazu), czyli jaką formę nadać przekazowi i jakie symbole zastosować? określenia nadawcy (źródła przekazu), czyli kto powinien to powiedzieć?

Treść przekazu Ma największe znaczenie w tworzeniu programu promocji Informacje tworzące treść przekazu mogą przybrać formy apeli: apel racjonalny apel emocjonalny apel moralny

Apel racjonalny – odwołuje się do konkretnych korzyści, jakie przyniesie nabywcy zakup produktu. Wskazuje się na takie cechy jak: jakość, wartość, użyteczność, oszczędność. np.: apel sieci sklepów Biedronka: „Codziennie niskie ceny”, apel dotyczący odkurzaczy Zelmera: „Funkcjonalność, elegancja, solidność”

Apel emocjonalny – odwołuje się do uczuć odbiorcy i budzi emocje negatywne (np. strach, poczucie winy, wstydu) lub pozytywne (humor, miłość, radość), które motywują do pewnych działań lub ich zaniechania. Np. apel Wedla: „Każdy chciałby być bliżej nieba…”, Sieci telefonicznej Idea Optima: „Baw się z nami MMS-ami”

Apel moralny – kierowany jest do odczuć audytorium w kategoriach dobra i zła. Jest często wykorzystywany w reklamach społecznych. Przykładem jest odwoływanie się do akcji Pajacyk prowadzonej przez Polską Akcję Humanitarną i związanej z przekazywaniem części zysku ze sprzedaży produktu na dożywianie biednych dzieci lub podobnej akcji Polsatu „Podarujmy dzieciom słońce”

Ad. 5) Wybór kanału promocji Etap ten dotyczy wyboru sposobu oddziaływania na nabywcę. Można wykorzystać przy tym dwa rodzaje kanałów komunikacyjnych: osobowe – gdy występuje bezpośredni kontakt nadawcy z odbiorcą nieosobowe – gdy nadawca kontaktuje się z odbiorcą za pośrednictwem różnych mediów

Reklama i sponsoring mają zawsze charakter nieosobowy (np Reklama i sponsoring mają zawsze charakter nieosobowy (np. reklama w prasie, telewizji, sponsorowanie drużyny piłkarskiej). Sprzedaż osobista zawsze przybiera formę osobową (np. kontakt pomiędzy sprzedawcą a nabywcą). Natomiast promocja sprzedaży i public relations mogą przybierać niekiedy formę osobową (np. kontakt pomiędzy hostessą a klientem podczas promocji sprzedaży lub zapraszanie klientów na piknik z okazji jubileuszu firmy), a niekiedy nieosobową (np. stosowanie promocyjnych obniżek cen, dołączania upominku do zakupionego produktu lub publikowanie w prasie artykułów o jubileuszu firmy).

Ad. 6) Ocena promocji Jest ostatnim etapem programu promocji. Promocję można oceniać z dwóch punktów widzenia: Celów sprzedażowych Celów komunikacyjnych

Ocena realizacji celów sprzedażowych Pozwala na stwierdzenie, czy i o ile zwiększyła się sprzedaż w wyniku stosowania promocji. Nie jest to rzecz prosta. Wielkość sprzedaży zależy bowiem nie tylko od oddziaływania promocji, ale również od innych czynników (np. działań konkurencji). Z tego względu pomiary efektów sprzedażowych nie są w pełni obiektywne. Badanie efektów sprzedażowych polega na porównaniu wielkości sprzedaży osiąganej przed kampanią promocyjną i po jej zakończeniu. Najczęściej wykorzystuje się do tego analizy wielkości sprzedaży w firmie lub badania panelowe w punktach sprzedaży detalicznej.

Ocena realizacji celów komunikacyjnych Związana jest z określeniem wpływu promocji na znajomość i wizerunek firmy i jej produktów oraz skłonność do dokonywania zakupów. Wykorzystuje się do tego różnorodne badania marketingowe przeprowadzane wśród nabywców.

Pytania i ćwiczenia 1. Wymień i scharakteryzuj etapy programu promocji 2. Kto jest odbiorcą promocji w przypadku: Karmy dla zwierząt Mleka w proszku dla niemowląt Leku sprzedawanego na receptę Podręcznika „Podstawy marketingu” Pakietu produktów bankowych dla małych i średnich przedsiębiorstw 3. Czym różni się cel sprzedażowy od celu komunikacyjnego promocji?

4. Na podstawie analizy ogłoszeń prasowych i reklam telewizyjnych wypisz po pięć przykładów apeli racjonalnych, emocjonalnych i moralnych.

Ćwiczenie 1 W reklamach często występują znane i lubiane osoby. Wzmacniają one wiarygodność przekazu. Podaj kilka przykładów reklam telewizyjnych lub radiowych, w których pojawili się znani aktorzy. Zastanów się, które z tych reklam przemówiły do Ciebie najbardziej i dlaczego.

Ćwiczenie 2 Spróbuj zaprojektować przekaz promocyjny, którego celem ma być nakłonienie konsumentów do zwiększenia częstotliwości zakupu wody mineralnej.

Pytania 1. Jakie funkcje spełnia promocja w działalności przedsiębiorstwa? 2. Czym różni się strategia push od strategii pull?