Znaczenie wychowania przedszkolnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sześciolatek idzie do szkoły
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
„Sześciolatek w szkole”
Sześciolatek idzie do szkoły
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
Reforma edukacji Zmiana programowa
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego –”Sześciolatki w szkole”. 6.
Sześciolatek w I klasie
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Główne założenia nowej Podstawy Programowej.
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Sześciolatek idzie do szkoły
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ
Opracowanie graficzne: Przedszkole „JEDYNECZKA” w Morągu
SZEŚCIOLATEK W „SZÓSTCE”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
spotkania informacyjne marzec 2009 roku
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Dojrzałość szkolna dziecka
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Moje dziecko w szkole. Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
„Sześciolatek w szkole”
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„Sześciolatek w szkole”
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
Zapis prezentacji:

„Sześciolatki w szkole” Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego

Znaczenie wychowania przedszkolnego Jest to najważniejszy etap w życiu dziecka W tym okresie kształtuje się znaczna część możliwości intelektualnych Najłatwiej wyrównywać szanse edukacyjne u najmłodszych dzieci POLSKA KRAJE UE 60% dzieci pięcioletnich uczęszcza do przedszkola 90% dzieci pięcioletnich uczęszcza do przedszkola

WAŻNE Jeszcze przez dwa lata sześciolatki w pierwszej klasie zgodnie z wolą rodziców – projekt nowelizacji ustawy do konsultacji Przedłużenie o dwa lata okresu, w którym rodzice podejmują decyzję o rozpoczęciu przez dziecko sześcioletnie edukacji szkolnej. Oznacza to, że o rozpoczęciu nauki w szkole dzieci urodzonych w latach 2006 i 2007 nadal decydować będą rodzice.

Objęcie obowiązkiem szkolnym wszystkich dzieci sześcioletnich od 1 września 2014r. Oznacza to, że dzieci urodzone w 2008r. i w latach kolejnych będą rozpoczynały naukę w szkole w wieku 6 lat. Dzieci urodzone w latach 2006 i 2007, które – zgodnie z decyzją rodziców – nie rozpoczną nauki w szkole w wieku 6 lat, będą nadal uczęszczać do przedszkoli lub oddziałów przedszkolnych w szkołach. W podjęciu decyzji o zapisaniu sześciolatka do klasy pierwszej rodzicom pomoże informacja o poziomie przygotowania dziecka do edukacji szkolnej, przygotowana przez nauczyciela w przedszkolu.

Diagnoza przedszkolna

Zadaniem nauczycieli przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego jest prowadzenie obserwacji mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Zadaniem nauczycieli jest także przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej (oceny stanu gotowości szkolnej dziecka) w roku szkolnym poprzedzającym termin rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole

Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej

Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego

Podstawa programowa Podstawa programowa to zapis osiągnięć przewidzianych dla przeciętnie uzdolnionego ucznia. Podstawa programowa opisuje efekty kształcenia po każdym etapie edukacji. Nowa podstawa programowa zastąpi w przyszłości standardy wymagań egzaminacyjnych.

Istota reformy: spójność programowa Diagnoza dojrzałości dziecka i wsparcie decyzji rodziców, Łagodne przejście od metodyki przedszkolnej do szkolnej, Opieka świetlicowa jak w przedszkolu, przy wsparciu nauczyciela. Przedszkole Szkoła Podstawowa

Nowa podstawa programowa Efekty kształcenia wyrażone są w języku wymagań na koniec każdego etapu kształcenia Wymagania ogólne – opisują cele kształcenia Wymagania szczegółowe – opisują treści kształcenia

Nowa podstawa programowa cele wychowania przedszkolnego Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji. Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.

Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.

Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadanie się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne. Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

EDUKACJA POLONISTYCZNA Dziecko, które kończy przedszkole i rozpoczyna naukę w klasie I: Potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym, górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; Potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

Dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania, nauki pisania: Interesuje się czytaniem i pisaniem, jest gotowy do nauki czytania i pisania; Słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; Układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; Rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.

rozwoju intelektualnego edukacją matematyczną Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną

EDUKACJA MATEMATYCZNA Dziecko, które kończy przedszkole i rozpoczyna naukę w klasie I: Liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego; Wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych; Ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi;

Rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów; Wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą; Zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego Intencją autorów podstawy programowej była troska o zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki, w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest proporcjonalne zagospodarowanie czasu pobytu dziecka w przedszkolu na zabawę, gry na świeżym powietrzu, zajęcia dydaktyczne oraz czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne.

Zagospodarowanie czasu przebywania dziecka w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym co najmniej 1 2 czasu czasu 5 5 Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne. co najmniej 1 czasu 5 najwyżej 1 czasu 5

Jakie umiejętności nabywa sześciolatek w przedszkolu, a czego nauczy się w szkole? Sześciolatek w I klasie uczy się: - Wszystkich liter alfabetu - Rozwija sprawność rąk (rysuje, wycina, lepi z plasteliny) przygotowuje się do nauki pisania - Pisać proste, krótkie zdania - Słucha bajek, wierszy, opowiadań – rozwija swoje zainteresowania czytaniem i pisaniem - Czytać krótkie teksty - Dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w wyrazach o prostej budowie - Rozróżniać pojęcia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie oraz posługiwać się nimi

- Uczy się odróżniać błędne liczenie od poprawnego, liczy z wykorzystaniem konkretnych przedmiotów - Poprawnie liczyć (także wspak) do 20 oraz zapisywać liczby cyframi do 10 - Podejmuje próby dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych konkretach - Sprawnie dodawać i odejmować do 10 oraz zapisywać te działania - Rozwiązywać zadania z treścią - Dowiaduje się, na czym polega pomiar długości i poznaje proste sposoby mierzenia Mierzyć długość, posługując się np. linijką porównywać długości obiektów - Ważyć przedmioty - Poznaje pory dnia, roku, dni tygodnia i miesiące - Zależności między porami roku a zjawiskami przyrody - Korzystać z kalendarza, nazywa dni tygodnia i miesiące w roku

Kiedy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole? Od dziecka rozpoczynającego naukę szkolną oczekujemy: Umiejętności w zakresie czynności samoobsługowych Radzenia sobie w typowych, codziennych sytuacjach Rozumienia, że trzeba dbać o swoje zdrowie Umiejętności porozumiewania się, w tym zadawania pytań i słuchania odpowiedzi, a także przywitania się, przedstawienia, zaproszenia dzieci do zabawy, zwrócenia się o pomoc

Zabawy w dziecięce gry i stosowania się do ich reguł Współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi Wytrwałości w realizowaniu zadań i własnych pomysłów Przygotowania do nauki czytania i pisania Przygotowania do nauki matematyki Sześciolatek jest gotowy do nauki w I klasie, jeśli posiada umiejętności oczekiwane od dzieci kończących przedszkole, jest zainteresowany szkołą, stara się być wytrwały w podejmowanych zadaniach.

Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole? Staje się bardziej odważny, samodzielny i pewny siebie, Jest bardziej otwarty w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi, Wykorzystuje w pełni naturalny potencjał rozwojowy, Korzysta z zasobów środowiska szkolnego, Rozwija swoje zainteresowania korzystając z oferty zajęć pozalekcyjnych, Uczestniczy w zajęciach z języka obcego, Uczy się zasad samorządności,

Uczy się odpowiedzialności za siebie i innych, Zdobywa doświadczenia we współdziałaniu w grupie, Dzięki systematyczności zyskuje dobre podstawy do dalszej nauki, W przypadku trudności korzysta z zajęć terapii pedagogicznej, Uczy się właściwego wykorzystania komputera i Internetu.

Dziękujemy za uwagę