MECHANIK AUTOMATYKI PRZEMYSŁOWEJ I URZĄDZEŃ PRECYZYJNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Advertisements

ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
ZASADY REKRUTACJI DO GIMNAZJUM NA ROK SZKOLNY 2007/2008.
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIKUM Kształcąc się w technikum po czterech latach nauki będziesz mógł/mogła przystąpić do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi
MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW I MASZYN ROLNICZYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ
TECHNIK PRAC BIUROWYCH wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ ODLEWNICZYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
OPIEKUNKA ŚRODOWISKOWA wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA
TECHNIK SZTUKATORSTWA I KAMIENIARSTWA ARTYSTYCZNEGO
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Jak wybrać zawód?.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
KUCHARZ MAŁEJ GASTRONOMII
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
FACHOWA KONWERSACJA. Po każdym locie, piloci linii lotniczych są zobowiązani do wypełnienia kwestionariusza na temat problemów technicznych, napotkanych.
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
PONADGIMNAZJALNYCH NR 20
Jak prawidłowo przydzielić obowiązki nowym pracownikom ?
wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
PREZENTACJA ZAWODÓW ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 20 w Łodzi, ul. Warecka 41.
Dobry zawód, dobra praca!!! ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 20 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, ul. Warecka ŁÓDŹ tel
ELEKTROMECHANIK Kwalifikacja: montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych (E.7)
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

MECHANIK AUTOMATYKI PRZEMYSŁOWEJ I URZĄDZEŃ PRECYZYJNYCH wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

MECHANIK AUTOMATYKI PRZEMYSŁOWEJ I URZĄDZEŃ PRECYZYJNYCH Multimedialna charakterystyka zawodu Nazwa zawodu: MECHANIK AUTOMATYKI PRZEMYSŁOWEJ I URZĄDZEŃ PRECYZYJNYCH Kod zawodu w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego: 731[01] Kod zawodu w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy: 731102 Na wesoło

NA WESOŁO Matematyk, fizyk i inżynier dostali po kawałku siatki do ogrodzeniowej i zadanie by ogrodzić jak największy teren. - Inżynier ogrodził elegancki kwadrat. - Fizyk obliczył, że najlepszy stosunek powierzchni do obwodu ma koło i rozstawił siatkę w okrąg. - Natomiast matematyk rozstawił siatkę byle jak, wszedł do środka i powiedział, że jest na zewnątrz. Powrót

Syntetyczny opis zawodu i środowisko pracy Czy wiesz, że mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych: Obsługuje, naprawia i konserwuje aparaturę kontrolno-pomiarową (mierniki, urządzenia sterująco-regulujące), wytwarza urządzenia i przyrządy precyzyjne stosowane m. in. w przemyśle lotniczym, maszynowym. Narażony jest w swojej pracy na hałas i wibracje. Przeważnie pracuje w dobrze oświetlonych i wentylowanych pomieszczeniach o odpowiedniej temperaturze (hale produkcyjne lub małe warsztaty usługowe). Zwykle pracuje samodzielnie, sam przygotowuje stanowisko pracy, może współpracować z pracownikami pokrewnych działów (tokarze, szlifierzy, frezerzy). 5. Zwykle pracuje 8 godzin dziennie, na jedną (w usługach) lub dwie zmiany (w dużym przedsiębiorstwie).

Praca własna… Po zapoznaniu się z powyższym opisem zawodu i środowiska pracy z pewnością znalazłeś niezrozumiałe dla Ciebie sformułowania. Wypisz je, a następnie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, postaraj się wyjaśnić ich znaczenie. W tym celu, najlepiej porozmawiaj z osobami zatrudnionymi w zawodzie lub poszukaj samodzielnie informacji w Internecie. Efekty pracy udokumentuj poprzez stworzenie własnej rozszerzonej wersji charakterystyki zawodu. Może to być teczka, do której włożysz wszystkie, Twoim zdaniem ważne, informacje dotyczące zawodu. Uwaga: Podobnie postąp, kiedy będziesz zapoznawał się z treścią kolejnych slajdów. Na wesoło

NA WESOŁO Jasiu podchodzi do taty i pyta się: -Tato, czy umiesz podpisywać się z zamkniętymi oczami? - Dlaczego o to pytasz? - Bo mam kilka ocen do podpisania! Inżynierowie: mechanik, chemik i informatyk jadą jednym samochodem. Nagle silnik prycha, buczy, silnik gaśnie, auto staje. - To coś z silnikiem - mówi mechanik. - Myślę, że paliwo jest złej jakości - stwierdza chemik. - Wysiądźmy i wsiądźmy, może to pomoże - mówi informatyk. Powrót

Zadania i umiejętności zawodowe Montuje i uruchamia układy automatyki przemysłowej. Eksploatuje układy pomiarowe różnych obiektów przemysłowych. Wykonuje naprawy elementów automatyki i urządzeń pomiarowych. Uruchamia i obsługuje mechanizmy precyzyjne, drukarek, wag, kas sklepowych, mechanizmy zegarowe, maszyn do szycia oraz innych urządzeń. Diagnozowanie i naprawianie mechanicznych układów automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych. Świadczy usługi w zakresie wykonywania konserwacji i napraw mechanicznego sprzętu gospodarstwa domowego.

Czyta rysunki techniczne oraz schematy układów automatyki analogowej i cyfrowej. Wykonuje szkice elementów mechanizmów precyzyjnych oraz schematy układów automatyki przemysłowej. Rozpoznaje elementy mechanizmów precyzyjnych w przyrządach i układach automatyki przemysłowej. Dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do wykonywanych prac. Mierzy podstawowe wielkości fizyczne i geometryczne. Wykonuje podstawowe prace z zakresu obróbki ręcznej i mechanicznej obróbki skrawaniem. Rozpoznaje elementy napędów hydraulicznych, pneumatycznych i elektrycznych stosowanych w układach automatyki przemysłowej. Montuje elementy i zespoły układów automatyki przemysłowej, aparatury kontrolno-pomiarowej i urządzeń precyzyjnych. Dokonuje wymiany lub naprawy uszkodzonych elementów i podzespołów urządzeń precyzyjnych i automatyki przemysłowej. Dokonuje regulacji i konserwacji układów automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych. Ocenia stan techniczny urządzeń i ich zespołów. Praca własna… Uwaga: W podanych powyżej tekstach dotyczących zadań i umiejętności zawodowych z pewnością pojawiły się nowe niezrozumiałe sformułowania, spróbuj je rozszyfrować, korzystając z pomocy rodziców, nauczyciela, doradcy zawodowego, Internetu, literatury.

NA WESOŁO - Ile razy myli się mechanik? - Mechanik myli się do skutku. Serwisant AGD siedzi sobie przed telewizorem i odpoczywa. Wypoczywa tak już 3 tydzień. Siedzi i siedzi... To się zdrzemnie, przeciągnie... Całkowita nuda... nic się nie dzieje... i tak w kółko... Nagle przybiega klient i mówi: - Panie kochany lodówka mi się popsuła, proszę ją naprawić! A serwisant na to: - No weź Pan się w garść, teraz rzuć wszystko i napraw mu lodówkę!

Podstawowe narzędzia pracy w zawodzie Do pracy w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych niezbędne są: Nazwa narzędzia Opis klucze służy do demontażu urządzeń gwintowniki służą do wykonania gwintu wewnętrznego obrabiarki służą do wykonania części, która uległa zniszczeniu mierniki służą do sprawdzania wartości elektrycznych i mechanicznych płytki wzorcowe służą do precyzyjnego ustawiania urządzeń pomiarowych narzynka Służy do wykonywania gwintu zewnętrznego suwmiarka służy do pomiaru wymiarów zewnętrznych, wewnętrznych i głębokości

Cechy psychofizyczne Test samooceny 1/3 Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie mechanik automatyki i urządzeń precyzyjnych, powinniśmy przede wszystkim wziąć pod uwagę swoje możliwości, cechy osobowości, temperamentu, swoje zainteresowania, uzdolnienia i wymagania fizyczne. Przed przystąpieniem do testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst z cechami psychofizycznymi oraz wymaganiami fizycznymi i zdrowotnymi, a następnie oceń siebie pod kątem ich spełniania. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu zaznaczać nieprawdy, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Praca własna… Uwaga: W podanych treściach jest prawdopodobnie dużo nowych niezrozumiałych sformułowań, spróbuj je rozszyfrować.

Cechy psychofizyczne - test samooceny 2/3 Lp. Cechy osobowości, wymagania fizyczne Tak Nie 1 Czy możesz powiedzieć o sobie, że jesteś osobą cierpliwą? 2 Czy lubisz porządek? 3 Czy potrafisz przez dłuższy czas (np. 2 godziny) skoncentrować się na wykonywaniu tych samych czynności? 4 Czy Twoją mocną stroną jest zręczność rąk i w związku z tym potrafisz sprawnie i szybko wykonywać różne czynności przy ich użyciu? 5 Czy jesteś wytrwały, dążysz do zakończenia wcześniej rozpoczętego działania? 6 Czy jesteś skrupulatny w działaniu? 7 Czy możesz o sobie powiedzieć, że masz zainteresowania typowo techniczne? 8 Czy masz dobry słuch? 9 Czy masz dobry wzrok? 10 Czy uważasz, że masz umiejętności niezbędne do współpracy w grupie oraz potrafisz nawiązać kontakt z innymi ludźmi? Dodaj wszystkie punkty i w okienku zapisz wynik. Razem punktów:

Cechy psychofizyczne - test samooceny 3/3 Klucz odpowiedzi. Jeśli uzyskałeś:   Od 7 do 10 punktów – Twoje odpowiedzi sugerują, że prawdopodobnie jest to zawód, który możesz wziąć pod uwagę w swoich wyborach. Zawsze jednak warto dokładnie przemyśleć decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 4 do 6 punktów – możesz rozważyć ten wybór, ale zastanów się – być może istnieją zawody lepiej dopasowane do Twoich cech osobowości i wymagań fizycznych. Ewentualnie zbierz więcej informacji na temat danego zawodu i ponownie je przeanalizuj. Zawsze warto dokładnie przemyśleć decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 0 do 3 punktów – zastanów się, może warto przyjrzeć się dokładniej innym zawodom, bliższym Twoim predyspozycjom. Zachęcamy także do zbierania kolejnych informacji, które ułatwią Ci podjęcie decyzji. Zawsze warto przemyśleć ją dokładnie i skonsultować się z doradcą zawodowym. Na wesoło

NA WESOŁO Nauczyciel wyjaśnia na lekcji: - Ciepło sprawia, że rzeczy zwiększają swoją objętość, zimno - że się kurczą. Możecie podać jakieś przykłady? - Wakacje są dłuższe od ferii zimowych. Pani na lekcji języka polskiego pyta się Jasia: - Jasiu, podaj dwa zaimki osobowe. - Kto? Ja? - Bardzo dobrze szóstka! Powrót

Przeciwwskazania zdrowotne Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych, powinniśmy także wziąć pod uwagę przeciwwskazania zdrowotne. Test samooceny 1/3 Przed przystąpieniem do zrobienia testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst zawierający przeciwwskazania zdrowotne, a następnie oceń siebie pod kątem ich spełniania. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu wybierać nieprawdziwe odpowiedzi, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Uwaga: Zamieszczone treści zawierają dużo sformułowań medycznych, zanim na nie odpowiesz, postaraj się je wyjaśnić.

Przeciwwskazania zdrowotne - test samooceny 2/3 Lp. Przeciwwskazania zdrowotne Tak Nie 1 Czy masz skłonność do uczuleń na środki chemiczne? 2 Czy chorujesz na padaczkę? 3 Czy masz wadę wzroku? 4 Czy przydarzyły Ci się w niedawnej przeszłości sytuacje, w których zemdlałeś? 5 Czy masz zmiany zwyrodnieniowe stawów rąk? 6 Czy cierpisz na znaczną wadę słuchu? 7 Czy chorowałeś ostatnio na przewlekłe choroby płuc czy też oskrzeli? 8 Czy zauważyłeś potliwość rąk? 9 Czy cierpisz na choroby ograniczające ruchy Twoich rąk, np. na reumatyzm?

Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 3/3 Klucz odpowiedzi W przypadku, gdy choć raz, odpowiadając na powyższe pytania, wybrałeś wariant „TAK”, musisz się skontaktować z lekarzem medycyny pracy, który będzie w stanie stwierdzić, czy masz przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych. Pamiętaj, że istnieje dużo więcej przeciwwskazań do pracy w zawodzie, zatem warto, abyś dokonując wyborów zawodowych, szczegółowo się z nimi zapoznał. Zawsze możesz też skonsultować się z doradcą zawodowym. Na wesoło

NA WESOŁO Po każdym locie, piloci linii lotniczych są zobowiązani do wypełnienia kwestionariusza na temat problemów technicznych, napotkanych podczas lotu. Formularz jest następnie przekazywany mechanikom w celu dokonania odpowiednich korekt. Odpowiedzi mechaników są wpisywane w dolnej części kwestionariusza, by umożliwić pilotom zapoznanie się z nimi przed następnym lotem. P: - Oznacza problem zgłoszony przez pilota O: - oznacza odpowiedź mechaników P: Coś się obluzowało w kokpicie. O: Coś umocowano w kokpicie.   P: Ślady przecieków na prawym podwoziu głównym. O: Ślady zatarto. P: Przypuszczalnie szyba wiatrochronu jest pęknięta. O: Przypuszczalnie jest to prawda. P: Brak silnika nr 3. O: Silnik znaleziono na prawym skrzydle po krótkich poszukiwaniach. P: Samolot śmiesznie reaguje na stery. O: Samolot upomniano by przestał, latał prosto i zachowywał się poważnie. P: Radar mruczy. O: Przeprogramowano radar by mówił. P: Mysz w kokpicie. O: Zainstalowano kota. Powrót

Kształcenie w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych Aby pracować w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych, możesz: 1.1. Jako absolwent gimnazjum wybrać trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową, kierunek mechaniczny. 1.2. Po ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej możesz kontynuować naukę w trzyletnim technikum uzupełniającym, a po uzyskaniu matury może podjąć naukę na uczelni wyższej. Co zrobić, aby rozpocząć naukę w zasadniczej szkole zawodowej? – należy złożyć następujące dokumenty: świadectwo potwierdzające ukończenie gimnazjum (lub dawnej 8-letniej szkoły podstawowej) oraz zaświadczenie lekarskie, potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania zawodu mechanik precyzyjny. Zasadnicze szkoły zawodowe przyjmują uczniów, którzy nie ukończyli 18 roku życia.

Kształcenie w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych Czego będziesz się uczył w zasadniczej szkole zawodowej przygotowując się do wykonywania zawodu mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych? W ramach modułu: 3.1. Podstawy miernictwa: przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska; wykonywanie pomiarów warsztatowych; wykonywanie pomiarów przemysłowych; badanie układów elektrycznych i elektronicznych. 3.2. Mechaniczne techniki wytwarzania: posługiwanie się dokumentacją techniczną; dobieranie materiałów konstrukcyjnych; stosowanie podstawowych technik wytwarzania części maszyn; wykonywanie połączeń w urządzeniach precyzyjnych i układach automatyki przemysłowej. 3.3. Podstawy regulacji i wykorzystanie techniki komputerowej w automatyce: analizowanie struktury układu regulacji i charakterystyk regulatorów; stosowanie sterowników i komputerów w automatyce. 3.4. Układy automatyki przemysłowej i urządzenia precyzyjne: uruchamianie przetworników i regulatorów; obsługiwanie zespołów napędowych i nastawczych; określanie konstrukcji wybranych urządzeń precyzyjnych; stosowanie elementów sterowania i zabezpieczeń w urządzeniach precyzyjnych. 3.5. Eksploatacja układów automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych: wykonywanie obsługi i konserwacji układów automatyki przemysłowej; wykonywanie obsługi i konserwacji maszyn i urządzeń precyzyjnych. 3.6. Robotyka: analizowanie struktur robotycznych; określanie konstrukcji manipulatorów obrotowych i oprzyrządowania; montaż i eksploatacja robotów; programowanie robotów.

Kształcenie w zawodzie Praca własna…   Poszukaj w najbliższej okolicy adresów szkół zawodowych, w których możesz podjąć naukę w zawodzie mechanik automatyki i urządzeń precyzyjnych. Zapisz je, a następnie zapoznaj się z ich ofertą edukacyjną. Możesz to zrobić na kilka sposobów: odnaleźć strony szkół zawodowych w Internecie; przeglądać poradniki, w których zaprezentowano ofertę szkół ponadgimnazjalnych; rozmawiać ze znajomymi pracującymi w zawodzie lub z kolegami uczącymi się w danym zawodzie; i najtrudniejsze – wybierz się do szkoły, by na miejscu zrobić wywiad. Dokumenty potwierdzające Twoją aktywność w poszukiwaniu informacji o zawodzie, sukcesywnie wkładaj do teczki. Na wesoło

NA WESOŁO Zegarmistrz do klienta: - Ten zegarek, gwarantuję chodzi dwa tygodnie bez nakręcania. - A ile z nakręcaniem? Panie władzo! Szybko! Tam za rogiem ulicy... - wołają dwaj zadyszani chłopcy do przechodzącego policjanta. - Co się stało? - Tam... nasz nauczyciel... - Wypadek?! - Nie... on nieprawidłowo zaparkował! Powrót

Rynek pracy Czy wiesz, że: Typowymi stanowiskami pracy w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych są: monter układów mechanicznych automatyki przemysłowej, monter urządzeń precyzyjnych, monter układów hydraulicznych i pneumatycznych, serwisant urządzeń automatyki przemysłowej, serwisant urządzeń mechaniki precyzyjnej, konserwator układów sterowania automatyki przemysłowej, konserwator urządzeń precyzyjnych, konserwator urządzeń automatyki przemysłowej, brygadzista do spraw montażu i uruchamiania układów automatyki, brygadzista do spraw obsługi i konserwacji układów automatyki. Pokrewnymi stanowiskami pracy, na których może pracować mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych, są: tokarz, ślusarz, optyk, elektromechanik, zegarmistrz, konserwator sprzętu fotograficznego, fotooptyk. Mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych może poszukiwać pracy w dużych zakładach przemysłowych wytwarzających sprzęt elektryczny, elektroniczny, lotniczy, obrabiarki albo zakładach usługowych branży mechanicznej. Może także prowadzić własny warsztat serwisowy.

(ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Na wesoło Rynek pracy Praca własna… Czy są problemy ze znalezieniem pracy w zawodzie mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych ? Na to pytanie samodzielnie poszukaj odpowiedzi. W tym celu możesz przeprowadzić wywiady z kilkoma osobami, pracującymi w tym zawodzie. Jeżeli nie masz takiej możliwości, sięgnij po informacje z gazet (np. po ogłoszenia o pracę) lub z Internetu. Wyniki zapisz w przygotowanej przez siebie według poniższego wzorca tabeli. Lp. Źródło informacji (ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Najważniejsze informacje o zawodzie w skrócie (zadania zawodowe, cechy osobowości, wynagrodzenie) 1 2 3 Dodatkowo możesz zapoznać się z opracowaniami statystycznymi zamieszczonymi przez urzędy pracy. Takie zbiorcze opracowanie znajdziesz na portalu Publicznych Służb Zatrudnienia (www.psz.praca.gov.pl, patrz zakładka: „Informacje o rynku pracy”).

NA WESOŁO Rozmawiają dwaj koledzy z pracy: - Franek, dlaczego szef jest na ciebie zły od tygodnia? - Tydzień temu była impreza zakładowa i szef wzniósł toast „Niech żyją pracownicy". A ja zapytałem: - Tak? A z czego? Podobno zmieniłeś pracę - mówi kolega do kolegi. - Tak, zrobiłem to ze względów zdrowotnych. - A co Ci dolega? - Mnie nic, ale mojemu szefowi robiło się niedobrze na mój widok... Powrót

Źródła informacji I. Interesujące źródła informacji: Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę na temat świata zawodów, możliwości kształcenia, to zachęcamy do przejrzenia tytułów wskazanych w zakładce „Polecane publikacje”. II. Czasopisma specjalistyczne: Automatyka DIRECT (http://www.trademedia.us/pol/index2.php?id=11, 2009.12.17). Automatyka elektro energetyczna (http://www.ziad.bielsko.pl/AEE/automatykaAEE.htm, 2009.12.17). APA automatyka, podzespoły, aplikacje (http://automatykab2b.pl, 2009.12.17).

Źródła informacji III. Przy opracowywaniu charakterystyki wykorzystaliśmy poniższe źródła informacji: Doradca 2000 – przewodnik po zawodach. Mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych (https://doradca.praca.gov.pl/d2k5/zawody, 2009-12-17). Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych , Centralna Komisja Egzaminacyjna Warszawa, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna Wrocław, 2004. (http://www.cke-bip.waw.pl/assets/files/infor_ZAW_ZSZ/mech_autom_przemysl.pdf, stan na: 2009-12-17). Dolata R., Eliasz Z., Kozłowicz J..: Modułowy program nauczania. Mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych 731[01], Warszawa, MEN 2006. Klasyfikacja zawodów i specjalności – opis zawodu; Mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych (http://www.praca.gov.pl/pages/klasyfikacja_zawodow2.php, 2009-12-17). Lelińska K., Gruza M., Sołtysińska G. (red.), Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy zawodowego. Warszawa, MEN, 2005. s. 331-332. Krawczak P., Zankowski R., Krajowy standard kwalifikacji zawodowych. Mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych (731102), Warszawa MPiPS, 2007.

Źródła informacji Akty prawne:   Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia  2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (DZ. U. 2010 Nr 82, poz. 537).  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. nr 124, poz. 860 z późn. zm). Na wesoło

NA WESOŁO Jak prawidłowo przydzielić obowiązki nowym pracownikom? 1. W zamkniętym pokoju umieścić 400 cegieł. 2. Wpuścić nowo zatrudnionych do pokoju z cegłami, zamknąć drzwi. 3. Zostawić ich samych sobie, wrócić po 6 godzinach. 4. Ocenić sytuację: A. Jeżeli liczą cegły, dać ich do księgowości. B. Jak liczą po raz drugi, dać ich do audytu. C. Jak porozrzucali cegły po całym pokoju, dać ich do działu inżynieryjnego. D. Jak układają cegły w przedziwnym porządku, dać ich do planowania. E. Jak rzucają w siebie cegłami, dać ich do działu obsługi. F. Jak śpią, dać ich do działu zabezpieczeń. G. Jak pokruszyli cegły na gruz, dać ich do działu informatyki. H. Jak siedzą bezczynnie, dać ich do kadr. I. Jak mówią, że przetestowali różne kombinacje i szukają dalszych, ale nie ruszyli ani jednej cegły, dać ich do sprzedaży. J. Jak już wyszli do domu, dać ich do marketingu. K. Jak się gapią przez okno, dać ich do planowania strategicznego. L. Jak gadają między sobą, a nie przełożyli ani jednej cegły, pogratulować im i dać ich do zarządu. M. Jak się obłożyli cegłami w taki sposób, żeby nie było ich widać ani słychać - dać ich na listy wyborcze do parlamentu. Powrót

Dziękujemy za uwagę i zachęcamy do dalszych poszukiwań informacji na temat interesujących Cię zawodów.