Biologiczne Mechanizmy Zachowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lingwistyka Matematyczna
Advertisements

Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
(na podstawie badań ankietowych)
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Lev Manovich Język nowych mediów
Testy semestralne w naszej szkole!
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
SŁOWNIKI.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz. de.chat.
Komunikacja na skróty Wykonały: Aleksandra Dolaczyńska
KOMUNIKACJA KOMUNIKACJA.
Cierpliwie wysłuchaj tego, co chce Ci powiedzieć, reagując na treść jego komunikatu, a nie fakt jąkania się. Nie mów do niego: nie jąkaj się - takimi.
Ks. Jan Twardowski Kochać....
Kompetencje komunikacyjne
1.
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
6-LATEK W SZKOLE.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Język polski Ciekawostki
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Wymiana 2014.
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
SłowoŻycia Maj 2010 "Kto zaś Mnie miłuje, ten będzie umiłowany przez Ojca mego, a również Ja będę go miłował i objawię mu siebie" (J 14,21)
Rodzina - Źródłem życia, szacunku I miłości.
Wywiad z panią Dyrektor Zofią Krawczyk
Jak komputer dane mieli
Junior Academy Przedszkole Językowe
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
"Przyjaciel Lasu" Hubert Kotewa Szkoła Podstawowa nr 4
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
FILOZOFIA DLA STARSZYCH
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Test Test Chrles kocha język polski. lubić jechać nazywać się mieszkać słuchać robić mieć pić dawać być uczyć się 0 On..……Charles. On …..z Francji. On…..grać.
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
Komunikacja.
Pradzieje człowieka Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Spis treści 1. Czasy kiedy człowiek nie potrafił jeszcze mówić. 2. Od chwili kiedy już mówił do czasów wynalezienia elektryczności. 3. Od elektryczności.
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
Metody komunikacji. Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od.
Metody komunikacji.
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
Komunikacja.
Katarzyna Rusek kl. I D.  Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek.
Etapy rozwoju mowy. Urodziłam się 1984 r. W Gdańsku w rodzinie słyszącej. W tym czasie nie badano słuchu noworodkom, tak jak to się robi obecnie.
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
Filozofia wieku Jeśli nie przeczytać ją do końca, dowiedzieć się, że stracił dzień naszego życia. Ale jeśli czytasz to kończy, mam - Ta prezentacja wyśle.
Nikoletta Gabinek. Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Umożliwiła.
Metody Komunikacji.
KOMUNIKACJA DAWNIEJ I DZIŚ
Czyli jak człowiek komunikował się kiedyś i dziś.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Dorota Beata Wojewódzka Materiały do ćwiczeń słuchowych dla osób ogłuchłych zaopatrzonych w implanty ślimakowe lub aparaty słuchowe.
Np. Powiedz, o czym myślę: Stoją przy drogach na długich nogach wcale nie ptaki. Nauczyć mogą, jak jeździć drogą, drogowe
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Charakterystyka metody Glenna Domana
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
STAROŻYTNE CYWILIZACJE
Rozwój mowy dziecka.
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
Zapis prezentacji:

Biologiczne Mechanizmy Zachowania -12- Mowa i język

Co to jest język definicja Blocha i Tragera z 1942 (za Jean Aitchison, 1991) która mówi: “Język to system arbitralnych symboli dźwiękowych, za pomocą których współdziała dana społeczność”.

Jak to się robi? Charles Hockett zaproponował: Definicja określa dziesięć cech które musi spełnić gatunek by móc powiedzieć, że posługuje się on językiem, a mianowicie: posługiwanie się kanałem dźwiękowym, arbitralność, semantyczność, przekaz kulturowy, spontaniczne stosowanie języka, dialogowość, dwoistość strukturalna, autonomiczność mowy, strukturalność i kreacyjność.

Punkt wyjścia Nauczyć zwierzęta mówić słowa Uczyć takie, które są blisko z nami spokrewnione Dwie drogi próbowania: wychowywać zwierzę jak człowieka stosować zasady eksperymentalne

Pierwsze próby 1931 - Kellog I Kellog siedmiomiesięczna szympansica Gua - wychowywana jak ludzkie dziecko wraz z ich synem Donaldem rozumiała ponad 70 pojedynczych wyrazów - ale nigdy nic nie mówiła

Pierwsze próby 1947 - Hayes i Hayes szympansica Viki - bardzo instensywnie uczona angielskiego umiała powiedzieć 4 słowa po trzech latach ćwiczeń. mama papa cup up

Nowy paradygmat badań Zaczęło się od badań Gardnerów - 1969-1976 Szympansica Washoe wiek ok. pół roku nauka ALS Tryb - stale przebywała z ludźmi uczona przy okazji zdarzało się że zmieniała temat, wpadała w złość, uciekała, gryzła opiekuna.

Przypadek Washoe Postępy były zdumiewające. Początkowo opanowała podstawowe wyrazy iść, daj mi, pospieszyć się, słodki, łaskotki, po 21 miesiącach liczba używanych słów wynosiła 34 potem wzrosła do 100 Zarzuty psycholingwistów koncentrowały się na braku przestrzegania zasad gramatyki

Przypadek Sary (Premack) 1966 mieszkała w klatce i uczono ją układania żetonów na magnetycznej tablicy np. czerwony kwadrat = banan rozumiała ponad 100 wyrazów Przykłady prób eksperymentalnych: Kładziono jabłko i banan i „mówiono” jeżeli jabłko to czekolada. Sara położyć jabłko na talerz Czy kubek = łyżka? Prawidłowe odpowiedzi wynosiła 70/80 %

Przypadek Lany (Rumbaugh, 1977-1980) Lana - trening w modelu Sary Klatka to pokój z klawiaturą komputera na całą ścianę od 1971 roku uczona symboli na klawiaturze Klawiatura sprzężona jest z automatem wydawania rzeczy

Przypadek Koko (Paterson, 1978-1998) Koko gorylica IQ Koko = 85-95 (skala S-B) Po pięciu latach nauki 645 pozycji słownikowych, a słownik roboczy wynosi 375 słów

Przypadek Koko (Paterson, 1978-1998) Przykłady kreatywności i autonomizacji np. słomka = słomka do napojów, papieros, wąż plastikowy, antena radia. Oczy-kapelusz = maska Słodka skała = słodka czerstwa bułka Ja tam płakać = na obrazek goryla w kąpieli Przekleństwa = Pełny klozet, paskudny diabeł