Parlament.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrola finansów publicznych
Advertisements

Reformy Sejmu Wielkiego( )
Prawo administracyjne
PRAWO FINANSOWE.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Jak powstaje ustawa?.
Władza ustawodawcza cz. 3. Władza wykonawcza cz. 1.
Procedura ustawodawcza
Władza ustawodawcza w Polsce na tle porównawczym.
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
CHORWACJA.
Rząd i prezydent.
Republika Federalna Niemiec
WŁADZA USTAWODAWCZA.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Władza ustawodawcza i wykonawcza w polsce.
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Władza ustawodawcza cz. 3. Władza wykonawcza cz. 1.
1. Konstytucja V Republiki
Władza ustawodawcza.
Zasady Współczesnej Demokracji
Konstytucja RP.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo Konstytucyjne - Parlament
Wiedza o społeczeństwie
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Trójpodział władzy w państwie demokratycznym
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Władza ustawodawcza cz. II
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Sejm RP "Między zachodem i wschodem Europy, na bardzo poczesnym miejscu mieszczą się dzieje Sejmu polskiego: późniejszego niż angielski parlament i francuskie.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Parlament Rzeczypospolitej Polskiej: Sejm i Senat
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
SZKOLENIE 27 marca 2015 UCHWAŁY W ODDZIALE ZNP.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
RZECZPOSPOLITA POLSKA JAKO DEMOKRATYCZNE PAŃSTWO PRAWNE
WŁADZA USTAWODAWCZA SEJM I SENAT RP
Władza wykonawcza Prezydent RP.
Konstytucja marcowa.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 2.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Sądy Administracyjne w Polsce
Zapis prezentacji:

Parlament

Art. 10 Konstytucji RP (zasada trójpodziału) władza ustawodawcza – Sejm i Senat władza wykonawcza – Prezydent RP i Rada Ministrów władza sądownicza – sądy i trybunały

Geneza parlamentum (średniowieczna łacina) - kolegialny organ obradujący nad sprawami państwa Anglia: w Plea Roll z 1236 r. i w Chancery Roll z 1242 r. Od 1265 r. nazwy “parlament” zaczęto w Anglii używać dla wspólnych zjazdów feudałów świeckich i duchownych oraz przedstawicieli rycerstwa i miast

Struktura parlamentu Jednoizbowy Wieloizbiowy (od 2 do 5) A. Esmain: „podział ciała prawodawczego na dwie izby zapobiega uniesieniom i błędom, którym z taką łatwością ulega zgromadzenie obradujące”

Pomarańczowy – jednoizbowe Niebieski – dwuizbowe

Parlamenty jednoizbowe National People's Congress in the People's Republic of China Legislative Yuan of the Republic of China (Taiwan) Croatian Sabor National Assembly of People’s Power of Cuba The Folketing of Denmark Parlamento Nacional of East Timor The Eduskunta of Finland The Vouli ton Ellinon of Greece The Althing of Iceland Knesset of Israel National Assembly of Iraq The Landtag of Liechtenstein The National Assembly of Mauritius New Zealand Parliament The Storting of Norway (2009) Assembly of the Republic of Portugal Assemblée Nationale of Seychelles Gukhoe of South Korea Parliament of Singapore National Congress of Honduras Parliament of Sri Lanka The Riksdag of Sweden (1971) Turkey's Grand National Assembly Asamblea Nacional of Venezuela Scottish Parliament The Parliaments of Spanish Autonomous Communities The Nebraska State Legislature Colonial legislatures of Pennsylvania and Georgia All German state parliaments

Pekin – 14 marca 2006 r. wystąpienie premiera Wen Jiabao's

Bikameralizm państwa federalne państwa unitarne tradycje arystokratyczne części składowe państw federalnych państwa arabskie (reformy)

Bikameralizm w państwach federalnych Argentyna, Australia, Belgia, Brazylia, Kanada, Niemcy, Indie, Malezja, Pakistan, Rosja, Afryka Południowa, Hiszpania, (prawie) Szwajcaria, USA

Washington DC Capitol

Tradycje arystokratyczne Wielka Brytania Japonia (do zakończenia II wojny światowej)

Bikameralizm w państwach unitarnych Japonia, Francja, Włochy, Holandia Filipiny, Republika Czeska, Republika Irlandii, Rumunia, Polska,

części składowe państw federalnych W federacjach takich jak USA i Australia również części składowe mają parlamenty dwuizbowe Wyjątki: Nebraska (USA) Queensland (Australia)

Państwa arabskie (reformy) Bahrajn – od 2002 system dwuizbowy Chamber of Deputies, Shura Council

Model trzyizbowy Afryka południowa Simon Bolivar (Ameryka Południowa) House of Assembly — 178 członków, House of Representatives — 85 członków, House of Delegates — 45 członków, Simon Bolivar (Ameryka Południowa) Chamber of Tribunes Senate, Censors

Polska Sejm RP Senat RP Zgromadzenie Narodowe (art. 114 Konstytucji RP)

Zgromadzenia Narodowe Czy ZN jest odrębnym organem ? zostało wymienione i nazwane przez konstytucję, dysponuje własnymi kompetencjami, może przyjąć własny regulamin ZN

Zgromadzenie Narodowe - kompetencje przyjmuje przysięgę od nowo wybranego prezydenta (art. 130 Konstytucji RP) uznaje trwałą niezdolność prezydenta do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia (art. 131 ust. 2 p. 4) stawia prezydenta w stan oskarżenia wysłuchuje orędzia prezydenta uchwala własny regulamin

Kadencja parlamentu Kadencja (łac. cadentia - upadek) określony przez prawo okres pełnienia danej funkcji (urzędu) przez urzędnika lub organ pochodzący z wyboru. Określona w konstytucji kadencja Sejmu i Senatu trwa 4 lata.

Długość kadencji Obecnie: 4 -5 lat – od 3 miesięcy do 12 lat (historycznie) Obecnie: 4 -5 lat

Skrócenie kadencji Sejmu na mocy własnej uchwały podjętej większością, co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby posłów, Przez Prezydenta RP: obligatoryjnie w wypadku nie powołania rządu przez Sejm w ramach tzw. trzeciej procedury fakultatywnie w wypadku nie przedłożenia do podpisu ustawy budżetowej w terminie 4 miesięcy od skierowania do Sejmu

Przedłużenie kadencji Przedłużenie kadencji obu izb byłoby możliwe wyłącznie w drodze zmiany konstytucji Jedynym wyjątkiem jest przedłużenie kadencji obu izb w czasie trwania stanu nadzwyczajnego do 90 dni po jego zakończeniu.

Sejm składa się z 460 posłów, wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, proporcjonalnych, w głosowaniu tajnym.

Funkcje Sejmu Funkcje Sejmu możemy podzielić na: ustrojodawczą, ustawodawczą, kreacyjną, kontrolną.

Funkcja ustrojodawcza Funkcja ustrojodawcza polega na określaniu zasad ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego. Realizując swój udział w wykonywaniu tej funkcji Sejm uczestniczyć może w procedurze nowelizacji konstytucji

Funkcja ustawodawcza Funkcja ustawodawcza jest najważniejszą kompetencją organu przedstawicielskiego, jakim jest Sejm. Polega na stanowieniu prawa

Funkcja kontrolna Funkcja ta polega na kontroli sprawowanej przez Sejm nad działalności innych organów państwowych (w szczególności Rady Ministrów). Kontrola taka może być wykonywana: przez Sejm działający in pleno, przez komisje sejmowe, przez parlamentarzystów działających indywidualnie. Sejm, w realizacji funkcji kontrolnej dysponuje również wyspecjalizowanym organem, jaki jest Najwyższa Izba Kontroli.

Funkcja kreacyjna Kompetencje kreacyjne polegają na powoływaniu przez Sejm innych organów państwowych. Kompetencje te możemy podzielić na: wykonywane samodzielnie przez Sejm (np. powołanie składu trybunału Konstytucyjnego), wykonywane przez Sejm z uczestnictwem Senatu (np. powoływanie Rzecznika Praw Obywatelskich, wykonywane przez Sejm na wniosek innych organów (np. powoływanie na wniosek prezydenta Prezesa Narodowego Banku Polskiego).

- art. 171 ust. 3 Konstytucji RP - art. 230 ust. 1 Konstytucji RP Działalność Sejmu wkraczająca w sferę zarezerwowaną dla organów innych władz - art. 89 – 90 Konstytucji RP - art. 116 Konstytucji RP - art. 171 ust. 3 Konstytucji RP - art. 230 ust. 1 Konstytucji RP - art. 231 Konstytucji RP - art. 232 zd. 2 Konstytucji RP

Dziękuję i do zobaczenia