MOTYWACJA DO NAUKI ,,Prędzej czy później okazuje się,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
ocenianie, które pomaga się uczyć
SUKCES.
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
„Zostań wolontariuszem. zmieniaj świat i siebie!”
Jak pomagać dziecku w nauce?
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Jak motywować dziecko do nauki
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Recepta na sukces nauczyciela
Zasady dobrej komunikacji
warsztaty dla rodziców
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Jak pomagać dziecku w nauce?
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
8 zasad postępowania lidera
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak motywować dziecko do nauki ?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Motywowanie do nauki ROLA RODZICA
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

MOTYWACJA DO NAUKI ,,Prędzej czy później okazuje się, że ci, którzy wygrywają to ci, którzy myślą, że mogą wygrać.” Richard Bach

Czym jest motywacja do uczenia się? „Motywacja do uczenia się definiowana jest jako znaczenie i wartość nauki dla danego człowieka, jaką ów człowiek jej przypisuje, i charakteryzowana przez długoterminowe zaangażowanie się w proces uczenia się.” Anna Michalska

- brak chęci do wysiłku i działania. Z brakiem motywacji, łączy się potocznie: - lenistwo - brak chęci do wysiłku i działania. Taka „diagnoza” zwalnia z odpowiedzialności i podjęcia działań na rzecz rozwijania motywacji. Rodzice i nauczyciele mogą kształtować ją u dzieci i młodzieży. W znacznej części motywacja jest wyuczalna, podlega wychowaniu. Często określana jest jako ambicja. Równocześnie warto mieć świadomość tego, jak łatwo motywacja może być także osłabiana lub wręcz hamowana. Wyniki ankiety „Motywacja do nauki” wykazują, że poziom motywacji do nauki najbardziej obniżają nudne lekcje, trudność materiału oraz niesprawiedliwe ocenianie.

Co ogranicza naszą motywację do nauki?  Brak niezbędnej energii potrzebnej do nauki Brak celów Brak określonych i usystematyzowanych działań Brak konsekwencji i wytrwałości Brak wiary w swoje możliwości Błędne odczytywanie swoich pragnień, Obawa przed porażką i nowością Bierność Negatywne nastawienie Ważne! Mieć świadomość swojego nastawienia, być uwrażliwionym na nie by móc bronić siebie.

Poziom motywacji do nauki najbardziej podnosi: możliwość otrzymania dobrej oceny (motywacja zewnętrzna), zainteresowanie materiałem (motywacja wewnętrzna). Duże znaczenie uczniowie przywiązują także do tego, aby nauczyciel był miły i życzliwy.

Motywacja wewnętrzna

Motywacja wewnętrzna OPARTA NA ZAINTERESOWANIACH I CIEKAWOŚCI ŚWIATA. Najsilniejszy bodziec do nauki to MOTYWACJA POZNAWCZA OPARTA NA ZAINTERESOWANIACH I CIEKAWOŚCI ŚWIATA. Człowiek w każdym wieku pragnie wiedzieć więcej, zobaczyć coś w zupełnie nowym świetle i ciągle odkrywać. Wysiłek wówczas podejmuje się dla siebie, swojej satysfakcji i samorealizacji. Wszystko to niesie za sobą poniższe, pozytywne konsekwencje: wysoki poziom przyjemności czerpany z nauki, większa ciekawość świata, niższy poziom lęku przed szkołą, skłonność do podejmowania zadań stanowiących „wyzwanie” dla jednostki, lepsze osiągnięcia w nauce

USKRZYDLENIE Pojęcie, do którego odwołał się H. Gardner (2002) w swej teorii wielorakiej inteligencji. USKRZYDLENIE- NAJLEPSZA METODA UCZENIA DZIECI, URUCHAMIAJĄCA MOTYWACJĘ WEWNĘTRZNĄ. To forma wykorzystania EMOCJI w dążeniu do OSIĄGNIĘĆ. Pozytywne emocje skierowane są na wykonywane w danej chwili zadanie. Stan ten odczuwamy najczęściej, gdy osiągamy szczyty swoich możliwości, wykraczamy poza to, czego dotychczas dokonaliśmy. Co wówczas czujemy? Spontaniczna radość, Całkowicie pochłania nas koncentracja na zadaniu Zatracamy poczucie czasu i przestrzeni Nie myślimy ani o sukcesie ani o porażce Motywacją jest dla nas czysta przyjemność działania

SUKCES MOTYWACJA WEWNĘTRZNA= przekraczanie granic zainteresowanie radość MOTYWACJA WEWNĘTRZNA= SUKCES przyjemność ciekawość odkrywanie skupienie osiągnięcia

Motywacja zewnętrzna

Motywacja zewnętrzna To głównie: OCENY, OPINIA: RODZICÓW, NAUCZYCIELI, KOLEGÓW I INNYCH OSÓB. Cel: uzyskanie pozytywnej lub uniknięcie negatywnej oceny swoich kompetencji. To wszystko powoduje: unikanie porażek, mała wytrwałość podczas wykonywania zadań, niewykorzystanie w pełni swoich zdolności, w obliczu przeszkód, skłonność do lęków i negatywnego spostrzegania samego siebie, przypisywanie popełnianych błędów brakowi zdolności, niepewność, co do jakości efektu końcowego.

CO POTĘGUJE MOTYWACJĘ? wiara w swoje możliwości, odwaga w działaniu, umiejętność rozwiązywania problemów umiejętność radzenia sobie z porażkami i trudnościami, ambicja, jasno określone cele wynikające z potrzeb i marzeń, otwartość na nowości, systematyczność i wytrwałość, sukcesy

,,Co usłyszę, zapomnę. Co zobaczę, zapamiętam. Co zrobię, zrozumiem.” Konfucjusz

Wpływ rodziców na motywację dziecka Sposób, w jaki oceniają nas rodzice zostaje trwale zapisany w umyśle. Ich opinie i działania kształtowały nasze charaktery. Nawet utalentowane dzieci mogą zaprzepaścić swoje możliwości, jeśli są nadmiernie krytykowane przez rodziców. Przeciwnie również- dziecko przesadnie chwalone i doceniane, rośnie w poczuciu zadowolenia ze swojej osoby i działa odpowiednio do tego poczucia.

Pozytywne wpływy rodziców Służenie przykładem (rodzice czytają książki, czasopisma, dyskutują na różne tematy, mają hobby) Dostrzeganie sukcesów, stosowanie pochwał (zmiana na lepsze utrwali się jeśli zostanie dostrzeżona i doceniona, z czasem należy stopniowo zmniejszać ilość pochwał) Stawianie racjonalnych wymagań (aspiracje rodziców wobec dzieci powinny być odpowiednie do ich predyspozycji i uzdolnień) Właściwa organizacja czasu (pilnowanie, by dziecko miało wystarczająco czasu na naukę, zabawę, ruch, hobby) Pomoc w nauce (zachęcać dzieci do samodzielnego rozwiązywania problemów oraz pomagać mu, gdy sobie nie radzi- NIE ODRABIAĆ ZA DZIECKO PRAC DOMOWYCH) Interesowanie się problemami dzieci (dbanie o dobry kontakt z dzieckiem, jeśli rodzic wie, w czym tkwi kłopot dziecka, będzie mógł mu pomóc) Mądre karanie (stosowanie kar jak NAJRZADZIEJ i tylko gdy są konieczne, wymierzanie ich adekwatnie do przewinienia, NIE STOSOWANIE KAR CIELESNYCH) Nagradzanie (mądre nagradzanie, często wartościowsze od nagrody materialnej jest pochwalenie czy poklepanie) Traktowanie rodzeństwa na równi (dziecko faworyzowane zazwyczaj będzie starało się być w centrum uwagi, a dyskryminowane będzie chowało się w cieniu)

Kilka wskazówek dla nauczycieli Anna Michalska w swojej publikacji „Jak nakłonić dziecko do nauki” podaje kilka sposobów: powiąż wiedzę naukową z naturalnymi zjawiskami przyrodniczymi, odnieś wiedzę społeczną i historyczną do współczesności, wskaż na podobieństwo literatury do życiowych doświadczeń i problemów, podkreślaj zastosowanie matematyki w codziennym życiu, odwołuj się do rzeczy, które mają dla dziecka znaczenie, poszerzaj wiedzę zdobywaną w szkole, wzbogacaj doświadczenia dziecka, rozbudzaj jego zainteresowania

MIŁOŚĆ I AKCEPTACJA- klucz do sukcesu Dziecko, które wyrasta w atmosferze akceptacji, poczuciu, że jest kochane i szanowane, łatwiej przejmie punkt widzenia swoich rodziców, nauczycieli. Wiara w możliwości dziecka i pomoc w przekonaniu go do wiary w siebie czyni cuda! A dziecko, które nabierze wiary i pewności siebie, łatwiej pokona problemy i chętniej będzie stawiało czoła przeciwnościom