PODEJŚCIE INTERAKCYJNE PAULA WATZLAWICKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konflikt w negocjacjach
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Wprowadzenie w problematykę związaną z twierdzeniem Gödla
Warsztat o komunikacji społecznej
AAC MONIKA BROSZKIEWICZ KOCHAM ROZMAWIAĆ 1.
Komunikacja interpersonalna
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Interakcje społeczne Dorota Jurczyk.
Lev Manovich Język nowych mediów
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Podstawy socjologii- wykład VI
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
STOP pornografii.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Rola języka w poznaniu i myśleniu
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
INTELIGENCJE WIELORAKIE
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja i jej formy :
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
Komunikacja międzyludzka
Metody komunikowania się
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikowania się.
Komunikowanie siĘ.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
Aleksandra Kiełbania I G
Metoda sześciu kapeluszy
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawowe umiejętności pomagania
PODSTAWY KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Wykład I: Pytania o logikę
O potrzebie dziecka bycia zauważanym
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Ewa Niemiec Logika dla Prawników Ewa Niemiec
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Uogólnione funkcje języka:
Emocje Marta Riess.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Metody radzenia sobie ze stresem
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

PODEJŚCIE INTERAKCYJNE PAULA WATZLAWICKA „[...] życie to jest gra, której reguła numer jeden głosi: to nie jest gra, to się dzieje naprawdę.” Alan Watts

TRZY OBSZARY BADAŃ NAD KOMUNIKACJĄ syntaktyka – problematyka przekazu informacji (kodowanie, kanał, pojemność, redundancja, statystyczne właściwości języka). semantyka – znaczenie oparte o wspólnie dzielone informacje. pragmatyka – behawioralne efekty komunikacji (obserwacja manifestacji relacji).

AKSJOMATY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ 1 człowiek nie może się nie komunikować (warunek – konieczność fizycznej obecności; przykład: samolot) „pranie mózgu” (przykład: Alicja) możliwe reakcje: odmowa komunikowania się (niewygoda) akceptacja (niemożność zaprzestania) symptom jako komunikat: cesja kontroli (nerwy, choroba, lęk, alkohol, wychowanie...) Margaret Mead (osobowość rosyjska i amerykańska) eksperymenty nad „obroną percepcyjną” (McGinnies – podwyższony próg rozpoznania dla słów tabu)

AKSJOMATY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ 2/1 poziomy komunikacji - treść i relacja (warunek – utrzymywanie relacji) Dwa poziomy komunikacji z perspektywy interakcyjnej Treść Relacja Raport Dowodzenie Co zostało powiedziane Jak zostało to powiedziane Kanał werbalny Kanał niewerbalny Komunikacja Metakomunikacja Aspekt poznawczy Aspekt afektywny Dane w komputerze Program komputerowy Słowa Akcentowanie (interpunkcja)

AKSJOMATY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ 2/2 definiowanie siebie i innych - „Tak widzę siebie w relacji z tobą w tej sytuacji.” reakcje na definicję siebie potwierdzenie intuicji na swój temat odrzucenie dyskwalifikacja – „Nie istniejesz” (przykład: niezróżnicowane komplementy) samozaprzeczenia, niespójności, zmiany tematu, nieporozumienia, manieryzmy, dosłowne interpretacje metafor, metaforyczne interpretacje dosłownych przekazów

AKSJOMATY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ 3 akcentowanie sekwencji zdarzeń nieuzasadnione założenie o równorzędności informacji i wniosków (proces odrzucania informacji) rozbieżne akcentowanie prowadzi do odmiennych interpretacji błąd obserwatora

AKSJOMATY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ 4 komunikacja cyfrowa i analogowa idee abstrakcyjne, zaprzeczenie, wskazanie zróżnicowanych znaczeń.

AKSJOMATY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ 5 interakcja symetryczna i komplementarna: symetryczna eskalacja – odrzucenie sztywna komplementarność – dyskonfirmacja (kto ma prawo decydować o kwalifikacji zdarzeń)

PARADOKS W KOMUNIKACJI 1 teoria typów logicznych; przykład: „Jestem kłamcą” (Russell) teoria poziomów języka (Carnap, Tarski) język obiektów metajęzyk metametajęzyk... warunki paradoksu w komunikacji silna relacja komplementarna posłuszeństwo wobec nakazu wykonania czegoś wymaga niewykonania tego (przykłady – żołnierz, fryzjer, „spontaniczne uczucie”) niemożność metakomunikacji i wyjścia poza ramy paradoksu (niesubordynacja)

PARADOKS W KOMUNIKACJI 2 zaufanie DYLEMAT WIĘŹNIA b¹ b² a¹ 5 , 5 -5 , 8 a² 8 , -5 -3 , -3 Współzależność jako natura dylematu iluzja alternatywy (Weakland, Jackson) „Czy przestałeś już bić swoją żonę? Odpowiedź: ‘tak’ lub ‘nie’” przepisanie symptomu

„Czego nie możemy pomyśleć, nie możemy pomyśleć: dlatego też nie możemy powiedzieć tego, czego nie możemy pomyśleć” Wittgenstein