PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Borowem
TROCHĘ STATYSTYKI Informacje o szkole rok szkolny 2010/2011: Liczba uczniów: 57 +16 dzieci 5,6-letnich w oddziale przedszkolnym Liczba uczniów z opinią: 4+1 Liczba uczniów objętych pomocą w ramach pilotażu : 5
JAK BYŁO WCZEŚNIEJ? 1. Opinia /orzeczenie wydane przez PPP-P 2. Wychowawca klasy opracowywał kartę pracy z uczniem w uzgodnieniu z innymi nauczycielami zawierającą: -Rodzaj deficytu -Zalecenia poradni do pracy z uczniem - Metody i firmy pracy -Sposoby dostosowywania warunków - Osoby odpowiedzialne za realizację 3. Rada pedagogiczna zatwierdzała formy pomocy 4. Nauczyciele podczas zajęć realizowali zawarte w karcie zalecenia
STOSOWANE FORMY POMOCY: Dostosowywanie wymagań Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze z przedmiotów Koła zainteresowań
PO CO PILOTAŻ Żeby „oswoić strach przed nowym” Żeby wyposażyć radę pedagogiczną w niezbędną wiedzę i umiejętności do nowego sposobu udzielania pomocy zanim stanie się ona obowiązkiem Żeby skorzystać z pomocy i doświadczeń innych
JAK PRACOWALIŚMY W TRAKCIE PILOTAŻU NA POCZĄTEK: Szkolenia nauczycieli -udział w warsztatach i konferencjach Spotkanie z panią ekspert
Analiza opinii Powołanie zespołów przez dyrektora Zapoznanie się z opinią przez nauczycieli Przygotowanie pytań dla rodziców oraz opracowanie szablonu Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia i Planu Działań Wspierających przez przewodniczącego zespołu (jest nim zawsze wychowawca klasy) Ustalenie terminu posiedzenia zespołu/zaproszenie rodziców Praca zespołu i opracowanie w/w dokumentów Kolejne spotkania (razem 3) Dokonanie ewaluacji prowadzonych działań i sformułowanie wniosków do dalszej pracy
STOSOWANE FORMY POMOCY Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z przedmiotów Zajęcia wyrównawcze dla uczniów dyslektycznych Zajęcia logopedyczne dla uczniów klas I-III Koła zainteresowań , dla uczniów z uzdolnieniami ,w tym w ramach realizowanych projektów
EFEKTY Przekonanie rodziców o konieczności ich udziału w udzielaniu pomocy psychologiczno –pedagogicznej własnemu dziecku Pozbycie się lęku przed „nowym” przez nauczycieli Lepsza współpraca nauczycieli
CO POMAGAŁO Niewielka liczba uczniów objętych pomocą Pozytywne nastawienie nauczycieli Pomoc eksperta wojewódzkiego pani Jadwigi Gluźniewicz Możliwość wymiany doświadczeń z dyrektorami i koordynatorami szkół biorących udział w pilotażu podczas spotkań
TRUDNOŚCI „Zgranie” czasowe rodziców i nauczycieli i ustalenie terminów posiedzeń zespołów Długość spotkań zespołów Brak możliwości przydzielenia godzin na prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i innych specjalistycznych
CO DALEJ Kontynuujemy pomoc w formie zapoczątkowanej w pilotażu w szkole , a także realizujemy ją w oddziale przedszkolnym gdzie jest ona obowiązkowa w nowej formie
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Opracowały : Sławomira Mrowiec Jadwiga Beim Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Borowem ul. Długa 75 www.spborowe.vizz.pl sborowe@kdmnet.pl Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Borowem