PORADNIA PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA w KONSTANTYNOWIE ŁÓDZKIM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Advertisements

Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Program wychowawczy szkoły
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Podstawy Pomocy Psychologicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Szkoła wspomaga wychowanie
Regulamin szkolnego konkursu „Super klasa”
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
i bezpieczeństwa uczniów
Szkoła Współpracy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Idea oceniania kształtującego
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
BEZPIECZNA SZKOŁA - BEZPIECZNY UCZEŃ
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Raport z ewaluacji wewnętrznej
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Nasza „mała” demokracja
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Gimnazjum nr 37 nasze miejsce na ziemi. Adres naszej szkoły: ul. Jarosławska Łódź tel www:
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Gimnazjum nr 37 nasze miejsce na ziemi. Adres naszej szkoły: ul. Jarosławska Łódź tel www:
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
 promocja,  kształtowanie,  zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkołach.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Praca metodą projektu edukacyjnego
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA w KONSTANTYNOWIE ŁÓDZKIM GIMNAZJUM w LUTOMIERSKU im. LESZKA CZARNEGO

Zdzisława Ignatowicz Grzegorz Gwis Mariusz Wielebski Andrzej Stasiak SZKOLNY SYSTEM ZAPOBIEGANIA ZACHOWANIOM PROBLEMOWYM UCZNIÓW

GIMNAZJUM W LUTOMIERSKU im. LESZKA CZARNEGO W GIMNAZJUM UCZY SIĘ 222 UCZNIÓW PROWADZIMY KLASY Z ROZSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM, Z ROZSZERZONYM PROGRAMEM Z INFORMATYKI ORAZ KLASY OGÓLNE ORGANIZUJEMY DODATKOWE ZAJĘCIA W RAMACH UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO, KLUBU EUROPEJSKIEGO, KOŁA INFORMATYCZNEGO I DZIENNIKARSKIEGO NASI UCZNIOWIE ZDOBYWAJĄ EUROPEJSKI CERTYFIKAT UMIEJĘTNOŚCI KOMPUTEROWYCH UZYSKUJĄ POZYTYWNE WYNIKI W KONKURSACH Z JĘZYKÓW OBCYCH, INFORMATYKI, FOTOGRAFIKI I PROMUJĄCYCH ZDROWIE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W KONSTANTYNOWIE ŁÓDZKIM PORADNIA PROWADZONA JEST PRZEZ POWIAT PABIANICKI PORADNIA OPIEKUJE SIĘ DZIECMI I MŁODZIEŻĄ ORAZ WSPIERA PLACÓWKI OŚWIATOWE Z GMINY KONSTANTYNÓW I LUTOMIERSK PORADNIA ZATRUDNIA 3 PSYCHOLOGÓW, 2 PEDAGOGÓW, 1 LOGOPEDĘ POD OPIEKĄ PORADNI ZNAJDUJĄ SIĘ: 2 PRZEDSZKOLA 6 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH 2 GIMNAZJA 2 LICEA ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH PAŃSTWOWY DOM DZIECKA W PLACÓWKACH TYCH UCZY SIĘ ŁĄCZNIE ok. 4000 DZIECI I MŁODZIEŻY

ZAŁOŻENIA OGÓLNE Szkolny system zapobiegania zachowaniom problemowym uczniów angażuje całą społeczność szkolną: uczniów, rodziców, nauczycieli, pedagoga, psychologa, pracowników niepedagogicznych szkoły. Opracowanie systemu poprzedzono identyfikacją najczęściej występujących w szkole zachowań problemowych uczniów oraz ich psychologiczną analizą – w aspekcie przyczyn i konsekwencji oraz stopnia niekorzystnego wpływu na rozwijającą się osobowość ucznia i jego rówieśników.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE Zachowanie problemowe ucznia powoduje konieczność podjęcia przez niego działań naprawczych, których celem nie jest karanie lecz pobudzanie do refleksji nad własnym postępowaniem oraz wyzwalanie kreatywności. Dla każdego zachowania problemowego opracowana została odrębna listy działań naprawczych. Autorami listy byli uczniowie, rodzice, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni szkoły.

Prace nad konstrukcją Systemu trwały od października do stycznia roku szkolnego 2008/2009. System został zatwierdzony do realizacji przez Radę Pedagogiczną, Samorząd Uczniowski i Radę Rodziców. Zaczął obowiązywać od początku drugiego półrocza roku szkolnego 2008/2009. Identyfikacja zachowań problemowych uczniów – zajęcia w klasach, w ramach których uczniowie i ich wychowawcy opracowali ‘Listę zachowań problemowych’. Cykl spotkań szkoleniowych dla Rady Pedagogicznej i rodziców (Rada Rodziców, trójki klasowe). Psycholog przedstawił charakterystykę zachowań problemowych zidentyfikowanych w szkole (przyczyny, skutki utrwalenia się danego zachowania dla rozwoju osobowości ucznia i jego otoczenia, kryteria oceny nasilenia danego zachowania problemowego). Opracowano schemat konstrukcji Systemu - proponowane działania naprawcze prowadzić powinny do uświadomienia i internalizacji w osobowości ucznia norm i wartości. Opracowano ‘Listę działań naprawczych’ (zajęcia w poszczególnych klasach, pedagog i psycholog spotkali się z rodzicami uczniów, nauczyciele i pracownicy szkoły zgłaszali własne propozycje. Ostateczną wersję Systemu przedstawiono uczniom i rodzicom na zebraniu ogólnoszkolnym oraz umieszczono na stronie Internetowej szkoły.

OCZEKIWANE KONSEKWENCJE DLA OSOBOWOŚCI UCZNIA SCHEMAT POSTĘPOWANIA ZACHOWANIE PROBLEMOWE – CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA Z UWZGLĘDNIENIEM STOPNIA ZAGROŻENIA PATOLOGIĄ (zaburzenia zachowania, niedostosowanie społeczne, demoralizacja) OCZEKIWANE KONSEKWENCJE DLA OSOBOWOŚCI UCZNIA WARTOŚCI DZIAŁANIA NAPRAWCZE PODEJMOWANE PRZEZ UCZNIA

LISTA ZACHOWAŃ PROBLEMOWYCH UCZNIÓW 1. Pali papierosy na terenie szkoły. 2. Zachowuje się w sposób agresywny w stosunku do innych uczniów w szkole (uderza, popycha, szarpie). 3. Używa wulgarnych słów. 4. Zakłóca przebieg lekcji (głośno porozumiewa się z kolegami, chodzi po klasie, rzuca przedmiotami). 5. Dokonuje kradzieży. 6. Zbyt swobodnie zachowuje się w relacjach z płcią przeciwną. 7. Miał doświadczenia z alkoholem. 8. W sposób poufały odnosi się do nauczyciela. 9. Nie przestrzega obowiązujących w szkole norm dotyczących stroju uczniowskiego. 10. Nie przestrzega regulaminu dotyczącego zmiany obuwia w szkole. 11. Opuszcza pojedyncze lekcje lub nie przychodzi do szkoły bez usprawiedliwienia (wagaruje). 12. Dopuszcza się niszczenia mienia szkolnego (np. pisanie po ławkach, rysowanie ostrym narzędziem).

WARTOŚCI KSZTAŁTOWANE POPRZEZ DZIAŁANIA NAPRAWCZE ZDROWY TRYB ŻYCIA OTWARTOŚĆ NA LUDZI KULTURA OSOBISTA SZACUNEK DLA INNYCH SZACUNEK DLA CUDZEJ WŁASNOŚCI ROLA KOBIETY, ROLA MĘŻCZYZNY W ŻYCIU SILNA WOLA GODNOŚĆ DRUGIEGO CZŁOWIEKA PRAWO OBOWIĄZEK SZKOLNY DOBRO WSPÓLNE

PRZYKŁADY DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH uczeń przygotowuje listę zwrotów grzecznościowych lub wystąpienie na temat kulturalnych form zachowania się w różnych sytuacjach, uczeń ma zadanie nauczyć się na pamięć wiersza z zakresu liryki miłosnej, uczeń przygotowuje informacje nt. genezy pojęcia wandalizmu oraz skutków wandalizmu w życiu społecznym, uczeń zapoznaje się z przepisami prawa regulującymi kwestie tzw. obowiązku szkolnego i podpisuje, w obecności rodziców, deklarację potwierdzającą znajomość prawa w tym obszarze, uczeń przygotowuje referat na temat zdrowego trybu życia (np. rola sportu, zdrowego żywienia, higieny), uczeń wykonuje laurkę lub pisze list ‘z wyjaśnieniami’ do nauczyciela, uczeń przygotowuje w formie komiksu ‘sprawozdanie’ na temat swojego zachowania w stosunku do nauczyciela (w ‘chmurki’ komiksu wpisuje uczucia i myśli nauczyciela, którego obrażał swoim zachowaniem), uczeń ma za zadanie przedstawić w formie graficznej karykaturę ‘pijaka’ oraz zastanowić się nad skutkami alkoholizmu w życiu człowieka (osobistym, rodzinnym, zawodowym), cała klasa wysyła listy do wagarowicza, w których zachęca go do przychodzenia do szkoły,

WDROŻENIE SYSTEMU Uczniowie ‘problemowi’ otrzymali informacje zwrotne na temat ich roli w tworzeniu klimatu w szkole (np. co społeczność szkolna sądzi o używania niecenzuralnego słownictwa, jaki wpływ na proces uczenia się innych ma niewłaściwe zachowanie ucznia na lekcji, jak czuje się osoba, której ktoś dokucza). Uczniowie dzięki dyskusji uświadomili sobie i mogli zwerbalizować na forum grupy, które zachowania koleżanek i kolegów są przyczyną ich dyskomfortu w szkole – zmniejszają poczucie bezpieczeństwa, utrudniają uczenie się, itp.

WDROŻENIE SYSTEMU Propozycja, aby działania naprawcze miały charakter niepunitywny i wiązały się z twórczym rozwiązaniem problemu była dla wielu uczniów zaskoczeniem. Została przyjęta z aprobatą. Istotne było także to, że uczniowie współtworzyli Listę działań naprawczych. Pomysły uczniów miały często znamiona kar, nierzadko surowych (np. zawiesić w prawach ucznia, postawić nieodpowiednią ocenę z zachowania, powiadomić policję, itp.).

WDROŻENIE SYSTEMU Rada Pedagogiczna podjęła dyskusję na temat zachowań problemowych uczniów oraz zgłosiła własne propozycje do Listy działań naprawczych.

WDROŻENIE SYSTEMU Spotkanie z rodzicami miało na celu przybliżenie idei Systemu, wypracowanie ‘Listy działań naprawczych’ oraz pogłębienie wiedzy o psychologicznych problemach adolescencji.

PRZYKŁADY REALIZACJI 1. Uczeń miał za zadanie graficznie przedstawić przebieg konfliktu z kolegą; 2. List ucznia do rodziców kolegi, którego uderzył. 1. 2.

PRZYKŁADY REALIZACJI 3. Takie kolorowe, zaprojektowane przez siebie, pompony noszą uczniowie, którzy nie zmieniają obuwia. 4. Opracowanie materiałów na lekcję j. polskiego – uczeń arogancko odnoszący się do nauczyciela.

WNIOSKI KOŃCOWE Stosowanie zadań naprawczych Systemu powinno dotyczyć tych zachowań problemowych, które uczeń powiela, bowiem incydentalne zachowania negatywne wymagają działań szybkich – doraźnych. Wykonywanie zadań naprawczych stanowi dla ucznia dużą uciążliwość, co również pozytywnie wpływa na zmianę zachowania. Niektórzy uczniowie unikają wykonania zadania – wychodzą z założenia, że „może się uda”, albo też nie radzą sobie z zadaniem. W takich przypadkach konieczna jest dodatkowa pomoc nauczyciela bądź pedagoga szkolnego. Szczera rozmowa z uczniem na temat jego podejścia do zadania i ewentualna pomoc w jego realizacji pomogą rozwiązać problem.

WNIOSKI KOŃCOWE Niezbędna jest konsekwencja w egzekwowaniu przyjętych przez uczniów zadań naprawczych (jest to warunek skuteczności działania całego Systemu). Dlatego też przydzielanie zadań poszczególnym uczniom powinno być przemyślane i dostosowane do ich możliwości. Uczeń powinien mieć świadomość, że wykonywanie przez niego zadania jest monitorowane przez nauczyciela lub pedagoga (obserwacja, kontrola, pomoc, ocena).

WNIOSKI KOŃCOWE Ważną rolę w funkcjonowaniu Systemu odgrywają rodzice. Biorą udział w wyborze zadania, bądź są informowani o przyjętym przez dziecko obowiązku. Często pomagają dziecku w wykonaniu zadania. Rodzice pozytywnie oceniają tę formę działań wychowawczych. Funkcjonowanie Systemu wymaga prowadzenia dokumentacji (patrz załącznik na stronie Internetowej Gimnazjum w Lutomiersku). W małej szkole dokumentację prowadzi pedagog. W szkołach o dużej liczbie uczniów będzie to raczej zadanie wychowawcy klasy.

INFORMACJE O AUTORACH Zdzisława Ignatowicz – pedagog Gimnazjum w Lutomiersku Andrzej Stasiak – dyrektor Gimnazjum w Lutomiersku Grzegorz Gwis – psycholog PP-P w Konstantynowie Łódzkim Mariusz Wielebski – dyrektor PP-P

ZAPRASZAMY NA NASZE STRONY INTERNETOWE DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ ZAPRASZAMY NA NASZE STRONY INTERNETOWE gimlutomiersk.szkoly.lodz.pl pppkonst.webd.pl