koncepcja MEN (propozycje)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Przekazywanie szkół i placówek
Odbywanie stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki status dyrektora szkoły?” Warszawa, 21 lipca 2010 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
25 sierpnia 2009 r. Delegatura Kuratorium Oświaty w Kościerzynie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
PRAWO PRACY KARTA NAUCZYCIELA.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Awans zawodowy nauczycieli -kilka uwag
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Prof. Tadeusz Więckowski
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Zmiany organizacyjne w szkole lub placówce oświatowej i ich wpływ na sytuację zatrudnionych nauczycieli.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Zatrudnianie nauczycieli
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
o finansowaniu zadań oświatowych Zmiany w przepisach kadrowych
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Przykładowy model podziału środków
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Awans zawodowy nauczycieli
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Dodatkowe rozwiązania dla nauczycieli. Rozmowy ze związkami zawodowymi
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Zapis prezentacji:

koncepcja MEN (propozycje) Karta Nauczyciela koncepcja MEN (propozycje)

Powody zmian Nowe zadania szkoły: - rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów, - prowadzenie zajęć edukacyjnych odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb, - praca zespołowa nauczycieli na rzecz realizacji programów wspierających ucznia, - współpraca z podmiotami i instytucjami zewnętrznymi wobec szkoły.

Powody zmian (cd.) Zmieniona rola nauczycieli: - zmiana charakteru zadań wykonywanych przez nauczycieli - konieczność zdefiniowania ich na nowo, - potrzeba dostosowania rozwiązań w zakresie statusu zawodowego nauczycieli do zmieniającej się rzeczywistości szkolnej.

Awans zawodowy nauczycieli Stan obecny – możliwe daty awansu: stażysta - po roku pracy awansuje go dyrektor szkoły, kontraktowy - po 3 latach pracy awansuje go organ prowadzący szkołę, mianowany - po 10 latach pracy awansuje go organ sprawujący nadzór pedagogiczny, dyplomowany - po 20 latach pracy można otrzymać tytuł honorowy profesora oświaty.

Awans zawodowy nauczycieli - propozycje Nauczyciel stażysta staż odbywa w trakcie przygotowania zawodowego, zakończonego egzaminem, jako warunek rozpoczęcia zatrudnienia.

Awans zawodowy nauczycieli (cd.) Nauczyciel kontraktowy: - pierwsza umowa o pracę na 3 lata, otrzymanie drugiej umowy warunkowane dobrą oceną pracy przez dyrektora szkoły, - awans na stopień nauczyciela dokonywany przez organ prowadzący szkołę, po 6 latach pracy.

Awans zawodowy nauczycieli (cd.) Nauczyciel mianowany (nauczyciel ze stopniem specjalizacji): nauczyciel mianowany może otrzymywać różne zadania przyznawane na rok szkolny przez dyrektora szkoły wraz z dodatkowym wynagrodzeniem, awans na stopień nauczyciela dyplomowanego przyznaje Rada Szkoły.

Awans zawodowy nauczycieli (cd.) Proponuje się ograniczenie w dostępie do tytułu nauczyciela dyplomowanego poprzez: zagwarantowanie osiągnięcia go tym nauczycielom, którzy zdobędą tytuł doktora, umożliwienie osiągania go dopiero po 20 latach pracy, umożliwienie osiągania go najwyżej 30% nauczycieli w konkretnej szkole, umożliwienie osiągania go najwyżej ocenianym przez społeczność szkolną.

Awans zawodowy nauczyciela (cd.) Nauczyciel dyplomowany – po 30 latach pracy może ubiegać się o tytuł honorowy profesora oświaty.

Ocena pracy nauczyciela Postulat połączenia oceny pracy nauczyciela z procedurami awansu zawodowego. Trzy wymiary oceny: ocena społeczności szkolnej, ocena dyrektora szkoły i wymiar zewnętrznej oceny akademickiej.

Status dyrektora szkoły: opiekun dla początkującego dyrektora, ocena pracy dyrektora oceną zarządzanej szkoły, dyrektor zatrudniany na kadencję w drodze konkursu, bez możliwości automatycznego przedłużania zatrudnienia, kandydat w konkursie na dyrektora szkoły, jeśli dotychczas był dyrektorem, obowiązkowo powinien przedstawić wynik ewaluacji pracy szkoły, która ostatnio zarządzał (zamiast oceny pracy), wynik ewaluacji lub kontroli pracy szkoły może zawierać wiążąca organ prowadzący rekomendację odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły.

Status dyrektora szkoły (cd.) Od dyrektora powinno zależeć: czy rozpoczynający pracę nauczyciel może kontynuować pracę w zawodzie w konkretnej szkole (pierwsza umowa na 3 lata i potem ocena, czy dana szkoła jest dla niego odpowiednim miejscem pracy) - jeśli nie, początkującemu nauczycielowi pozostaje możliwość rozpoczynania swojej kariery w innej szkole lub w innym zawodzie, czy doświadczony nauczyciel dostaje w szkole zwiększony zakres odpowiedzialności i zwiększone wynagrodzenie.

Kogo powinna obejmować Karta Nauczyciela? Nauczycieli „tablicowych”. Nauczycieli organizujących i wspierających pracę „tablicową’ (np. pracownicy poradni, placówek doskonalenia, dyrektorzy szkół, bibliotekarze, pedagodzy szkolni, nauczyciele świetlic, doradcy edukacyjno-zawodowi) w zakresie wymagań kwalifikacyjnych, gwarantowanego wynagrodzenia, możliwości awansu. Czas pracy i uprawnienia urlopowe określałby organ prowadzący, zależnie od lokalnych uwarunkowań i faktycznych potrzeb, w sposób uzgodniony lokalnie.

Kogo Karta nie obejmuje: urzędników, związkowców, pracowników systemu egzaminacyjnego.

Główne cechy propozycji zmian w sprawie statusu: określenie pracy „tablicowej” jako prowadzenie zajęć bezpośrednio z uczniami (obowiązkowych lub wynikających z planowanego indywidualnego podejścia do potrzeb uczniów), ustawowe określenie rocznej minimalnej liczby godzin dla nauczycieli „tablicowych”, rozważenie możliwości mniejszej obowiązkowej liczby godzin dla nauczycieli dziedzin egzaminacyjnych, możliwość umawiania się na zwiększone niż konieczne pensum (ale do rozsądnej granicy, istotnie mniejszej niż wynikająca z Kodeksu pracy),

Główne cechy propozycji zmian w sprawie statusu (cd.): warunki czasu pracy i urlopowe ustalane lokalnie dla nauczycieli innych niż „tablicowi” (powinny być lepsze niż przewiduje to Kodeks pracy, np. mniej godzin pracy tygodniowo, więcej urlopu), gwarancje zatrudnienia w okresie wakacji i na podstawie umowy o pracę dla nauczycieli pracujących w szkołach prowadzonych przez inne organy niż samorządy lokalne, możliwość powrotu do wykonywania zawodu nauczyciela, z zaliczeniem stażu pracy, po przerwie wynikającej z wykonywania pracy związanej z zarządzaniem oświatą w urzędzie (administracji rządowej lub samorządowej), związku zawodowym, systemie egzaminacyjnym, nadzorze pedagogicznym.

Zasady wynagradzania: włączenie do wynagrodzeń nauczycieli środków przeznaczonych obecnie na zwiększenie funduszu świadczeń socjalnych, dodatki wiejskie, mieszkaniowe, urlopy dla poratowania zdrowia, lokalne systemy wynagradzania - bardziej motywujące do pracy (elastyczne uregulowania prawne), dodatki za wykonywanie różnych zadań przydzielanych przez dyrektora (środki finansowe uzyskane w wyniku zniesienia dodatków socjalnych), gwarancja wyrównywania średnich w JST, gwarancja minimalnych wynagrodzeń zasadniczych w każdej grupie awansu w każdym rodzaju szkoły, ew. system wskaźnikowy wskazujący proporcje pomiędzy stawkami poszczególnych grup awansu, zamiast corocznego centralnego ustalania kwot wynagrodzeń.

Zasady zatrudniania: rezygnacja z zatrudnienia na podstawie mianowania na rzecz umów na czas nieokreślony z Kodeksu pracy (do rozważenia), gwarancja zatrudniania wszystkich nauczycieli na cały rok szkolny, konkretne i precyzyjne określenie możliwości sprawnego rozwiązania umowy o pracę z nauczycielem, który ma kłopoty z prawem, nałogami lub zdrowiem psychicznym.

Czas i warunki pracy szkoły: ok. 20% czasu pracy szkoły przeznacza się na zajęcia związane z zaspokojeniem dobrze zdefiniowanych potrzeb rozwojowych poszczególnych uczniów, możliwość włączenia tzw. 2 godzin dodatkowych do pensum (pensum ruchome lub widełki), do rocznego obowiązkowego wymiaru czasu pracy oddziału i nauczyciela równoprawnie powinny być wliczane zajęcia programowe realizowane poza szkołą, stworzenie odpowiednich warunków pracy w celu wykonywania przez nauczyciela innych czynności niż realizacja zajęć dydaktycznych.

Opracowanie Krzysztof Baszczyński