Zarządzanie strategiczne Dr inż. Aleksander Gwiazda Wykład 3 Kultura organizacji a wyzwania strategiczne
Plan wykładu Wprowadzenie Cechy kultury organizacji ???
Pojęcie kultury organizacji Wprowadzenie Pojęcie kultury organizacji Całokształt stosunków społecznych i wypracowanych wzorów zachowań, mających powtarzalna formę, określa się jako kulturę organizacji.
Tożsamość organizacji Wprowadzenie Tożsamość organizacji Kultywując swoją kulturę organizacja kreuje swoja tożsamość rynkową, dzięki której staje się rozpoznawalna. Pozwala to zaliczyć tożsamość organizacji do jej silnych stron.
Tożsamość europejska Wprowadzenie Organizacja bazuje na podziale zadań i funkcji. Jedni wyznaczeni są do myślenia, inni do pracowania. Jedni odpowiadają za jakość, inni za ilość. Jedni zlecają, inni wykonują.
Tożsamość japońska Wprowadzenie Organizacja stanowi wspólnotę. Wszyscy odpowiadają za kreowanie jakości i ilości. Wspólnota również wymusza i nagradza za inicjatywę każdego. Organizacja zatem jest zbiorowym obowiązkiem. Mobilizuje każdego do działania.
Tożsamość japońska Wprowadzenie Organizacja stanowi wspólnotę. Wszyscy odpowiadają za kreowanie jakości i ilości. Wspólnota również wymusza i nagradza za inicjatywę każdego. Organizacja zatem jest zbiorowym obowiązkiem. Mobilizuje każdego do działania.
Metafory kultury organizacji Wprowadzenie Metafory kultury organizacji Do metafor kultury organizacji zaliczyć należy: metaforę teatru metaforę pola walki metaforę rynku
Rola kultury narodowej Wprowadzenie Rola kultury narodowej Organizacja nie jest odizolowaną całością. Jej pracownicy zachowują nadal swoje cechy narodowe. Zatem nie można przeszczepić jednego modelu kultury organizacji do innego otoczenia kulturowego.
Zakres pojęcia kultura organizacji Cechy kultury organizacji Zakres pojęcia kultura organizacji Do zakresu pojęcia kultury organizacji zaliczane są: wierzenia wartości normy mity rytuały tabu
Wierzenia Cechy kultury organizacji Wierzenia to opinie o funkcjonowaniu własnego środowiska organizacji. - tylko grupa może rozwiązać wszystkie problemy
Wartości Cechy kultury organizacji Wartości to narzucane grupie określone preferencje. najważniejsze jest bezpieczeństwo jakość kształtuje wizerunek firmy
Normy Cechy kultury organizacji Normy to reguły zachowań odnoszące się do członków danej społeczności donoszenie na kolegów jest naganne nadgodziny są pożądane
Mity Cechy kultury organizacji Wyidealizowane przekazy dotyczące historii danej organizacji. Rolą mity jest wyjaśnianie zjawisk zachodzących w danych organizacjach. mit samouka osiągającego wyżyny mit o sposobie zwalniania pracowników
Rytuały Cechy kultury organizacji Rytuały wywodzą się z mitów. Ich celem jest cementowanie jedności społeczności organizacji. Mają one charakter działań powtarzalnych metafizycznym charakterze. Barbórka, majówki organizacji
Tabu Cechy kultury organizacji Tabu to obszary strachu w organizacji. Związane są one z wieloma obszarami jej funkcjonowania. Najczęściej próbuje się je ignorować. zamachy blokady
Podsumowanie Współczesne organizacje muszą rozwijać swoją kulturę aby nie zginąć na globalny polu walki. Kulturę tworzy system różnorodnych elementów o różnych funkcjach.
Dziękuję z uwagę