Przedmiot: Kształtowanie i ochrona środowiska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Związku Miast Polskich
Zasady polityki regionalnej UE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Temat: Modele rozwoju gospodarczego
Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego UG
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Lokalny ekorozwój - założenia, a rzeczywistość
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
POLITYKA EKOLOGICZNA POLSKI NA RZECZ ZDROWIA ŚRODOWISKOWEGO
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Prezentację wykonali: Rafał Aleksiejuk Dawid Kiertowicz Michał Starak.
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Rozwój zrównoważony Marzena Łyp.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
EkorozwójEkorozwój. Cele ekorozwojuCele ekorozwoju Celami ekorozwoju są: - długotrwałe wykorzystywanie odnawialnych zasobów naturalnych, - efektywna eksploatacja.
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Współczesne kierunki polityki społecznej
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Przedmiot: Kształtowanie i ochrona środowiska III rok geografii rok akademicki 2005/2006 prowadzący: dr A. Majchrowska

Czym jest ekorozwój?   Ekorozwój oznacza nową filozofię rozwoju globalnego, regionalnego i lokalnego, przeciwstawiającą się wąsko rozumianemu wzrostowi gospodarczemu. Filozofia ta, powstała w odpowiedzi na globalny charakter zagrożeń środowiska, formułuje wizje oraz sposoby ich łagodzenia lub likwidacji poprzez realizację koncepcji społeczeństwa poszanowania zasobów

Droga do ekorozwoju Procesy przemian dokonywane przez człowieka w środowisku zaczęły się nasilać od czasów rewolucji przemysłowej, a w ciągu ostatnich 100 lat nakładają się na siebie potęgując efekt końcowy, dwa zjawiska: postęp techniczny wzrost liczby ludności. Zainteresowanie wpływem zanieczyszczenia na ludzi – po wystąpieniu smogu w Donora (Pensylwania)-1948, Londynie (1952).

Punkty zwrotne na drodze do ekorozwoju 1962 -Rachel Carson –”Cicha wiosna” (Silent spring) 1969 - raport Sekretarza Generalnego ONZ Sithu U Thanta, wyrażony w rezolucji nr 2390 Zgromadzenia Ogólnego ONZ, "Człowiek i jego środowisko" (The problems of human environment) Najważniejsze zagadnienia poruszane w tym raporcie: • brak powiązania wysoko rozwiniętej techniki i technologii z wymogami środowiska • wyniszczenie ziem uprawnych • bezplanowy rozwój stref miejskich • zmniejszanie się powierzchni wolnych, otwartych terenów • znikanie wielu form życia zwierzęcego i roślinnego • zatruwanie i zanieczyszczanie środowiska.

Punkty zwrotne na drodze do ekorozwoju cd. 1972 – I konferencja ONZ „Człowiek i środowisko” - Sztokholm Powołanie UNEP- UN Environmental Programme – Program Środowiskowy Narodów Zjednoczonych 1972 - Donella i Dennis Meadows "Granice wzrostu" (I raport Klubu Rzymskiego) ostrzegali przed konsekwencjami wykładniczego wzrostu populacji i konsumpcji ekonomicznej. 1974 –” Ludzkość w punkcie zwrotnym” –M. Mesarovic, E. Pestel (II raport) 1976 - „Kształtowanie ładu międzynarodowego” J. Tinberg (III raport)

Punkty zwrotne na drodze do ekorozwoju 1980 - Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN) – przyjęcie światowej strategii ochrony przyrody 1983 –powołanie Światowej Komisji Środowiska i rozwoju (WCED) Narodów Zjednoczonych, tzw. komisja Brundtland 1987 – WCED publikuje raport – „Nasza wspólna przyszłość” –zawierający definicję ekorozwoju 1992 konferencja w Rio de Janeiro ONZ „ Środowisko i rozwój” (WCED) – Agenda 21, Deklaracja z Rio i Deklaracja o ochronie lasów, Konwencja o różnorodności biologicznej, Konwencja o ochronie klimatu. 1997 – Konferencja w Nowym Jorku – Rio+5 2002 -Światowy 'Szczyt Zrównoważonego Rozwoju” w Johannesburgu (Republika Południowej Afryki).

Czy „ekorozwój” i „rozwój zrównoważony” to pojęcia tożsame? W zasadzie zakresy obu pojęć uznaje się za tożsame lub bliskoznaczne, choć zdarzają się próby zawężenia pierwszego z nich do ochrony środowiska przyrodniczego. W praktyce, zwłaszcza w polskim ustawodawstwie dominuje tendencja zastępowania ekorozwoju pojęciem rozwoju zrównoważonego. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej w art. 5. „zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasada zrównoważonego rozwoju”.  

Paradygmaty ekorozwoju (wg Kistowski 2003) typ rozwoju społeczno-gospodarczego - realizowany przez człowieka, w technosferze, „dla człowieka” koncepcja międzypokoleniowa proces integrujący wszystkie działania człowieka - aby osiągnąc cel musi być stosowany powszechnie i przez wszystkich powinien prowadzić do maksymalnego wyrównania mozliwości zaspokojenia potrzeb wszystkich mieszkańców Ziemi Ekorozwój a ochrona i kształtowanie środowiska Ekorozwój to pojęcie szersze. Ochrona i kształtowanie środowiska rozumiane ogólnie jako działania prowadzące do powstrzymania degradacji i poprawy stanu środowiska przyrodniczego są elementami ekorozwoju

Cele ekorozwoju  Ekorozwój na wysokim poziomie ogólności definiowany jest jako zbiór celów społecznie nadrzędnych, wśród których wymienia się najczęściej:    dobrobyt (materialny i społeczny),     sprawiedliwość,     bezpieczeństwo. Ich wspólnym mianownikiem jest lepsze zaspokojenie fizycznych i psychicznych potrzeb człowieka poprzez prawidłowe ułożenie jego stosunku do środowiska, a zwłaszcza poprzez utrzymanie funkcji ekologicznych środowiska przyrodniczego. Podstawowym, choć nadal trudnym do ostatecznego rozszyfrowania, nadrzędnym celem ekorozwoju jest wysoka jakość życia.

Jakie zasady wyjaśniają pojęcie ekorozwoju? Zasada respektowania ekorozwoju, nazywana też zasadą ekologizacji gospodarki i jej rozwoju lub zasadą integralności systemu ekologicznego, gospodarczego i społecznego. Zasada integralności środowiska (integralności ekosystemu); jej istotą jest zalecenie, aby “Myśleć globalnie (całościowo, holistycznie), lecz działać lokalnie”. Zasada ekonomizacji, nazywana też zasadą efektywności ekonomicznej i ekologicznej ekorozwoju ( w tym ochrony środowiska); postuluje realizację takiej polityki, aby cele ekologiczne były osiągane minimalnym kosztem społecznym. Zasada ta, stanowiącą podstawę ochrony środowiska w krajach OECD, łączy się z kilkoma zasadami praktycznymi: zanieczyszczający płaci (odpowiedzialności finansowej producenta i konsumenta - użytkownika jako sprawcy zanieczyszczenia), płacą poszkodowani (dobrowolne włączanie się poszkodowanych w realizację zadań ochronnych zanieczyszczającego środowisko), wspólnej odpowiedzialności,  etapowania i wyboru priorytetów,  uwzględniania wymogów ochrony środowiska w działalności planistycznej.

Zasady ekorozwoju cd. Zasada prewencji (zapobiegania), - zasadą aktywnej polityki, lub w węższej interpretacji, zasadą likwidacji zanieczyszczeń u źródła. Zasada reagowania na istniejące zagrożenia ekologiczne, (nazywana też - nie zawsze w sposób uzasadniony - zasadą biernej polityki) Zasada partnerstwa (współdziałania) i partycypacji publicznej (społecznej), zwana też zasadą udziału społeczności w rozwiązywaniu problemów ekologicznych lub zasadą uspołecznienia. Zasada regionalizacji rozumiana jako postulat dostosowywania wymagań ochronnych do regionalnych i lokalnych warunków oraz umożliwienia regionalnej i lokalnej władzy wyboru narzędzi realizacji idei ekorozwoju. Zasada praworządności - w warunkach polskich oznacza konieczność takiej przebudowy systemu prawa ekologicznego i sposobu jego realizacji, aby każdy przepis był ściśle przestrzegany i niemożliwe było zastępowanie przepisów argumentacją o “wyższej konieczności”, “interesie społecznym”, lub „jesteśmy za biedni na ochronę środowiska” itp. Zasada przestrzegania międzypokoleniowej sprawiedliwości ekologicznej, nazywana zasadą międzygeneracyjnego egalitaryzmu ekologicznego.

Która z zasad ekorozwoju jest szczególnie ważna?  Zasada ekologicznej sprawiedliwości międzypokoleniowej. Np.: w definicji z 1987 roku Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju - ekorozwój to rozwój, który zaspokajając dzisiejsze potrzeby nie uniemożliwia zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. Np.: Konstytucja RP w pkt. 1 art. 74 „Władze Publiczne prowadzą politykę zapewniajacą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom” Np..: Definicja zrównoważonego rozwoju przyjęta w ustawie o Prawo ochrony środowiska :Rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.

Jakie „łady” integruje ekorozwój, czyli jak powstaje ład zintegrowany? Czy wymienione cechy, cele i zasady ekorozwoju dostatecznie i pkraktycznie “rozszyfrowują” koncepcję ekorozwoju? Nie. Dalszy postęp i uporządkowanie koncepcji ekorozwoju można uzyskać, posługując się pojęciem ładu. Ekorozwój to w praktyce integracja pięciu ładów: ekologicznego - determinującego konieczność budowy polityki ekologicznej, społecznego i ekonomicznego - determinującego konieczność budowy strategii i polityk rozwoju społecznego i gospodarczego, przestrzennego - determinującego konieczność nowego podejścia do zagospodarowania przestrzennego i tworzenia polityki przestrzennej, instytucjonalno-politycznego - doceniającego w sensie politycznym i w sferze zarządzania kategorię ekorozwoju

Jakie łady integruje ekorozwój?  Rzeczywista współzależność podstawowych stref rozwoju oznacza, że ład zintegrowany musi być kształtowany z równoczesnym uwzględnieniem praw rozwoju społecznego, ekonomicznego i przestrzennego zagospodarowania oraz naturalnych praw ładu ekologicznego. Wynika z tego, że należy tworzyć w sposób zintegrowany i przenikający się nawzajem 4 polityki, tzn. ekologiczną, ekonomiczną, społeczną i przestrzenną, które wspomagane są systemem zarządzania (sfera instytucjonalno-polityczna). Podstawę kształtowania ładu zintegrowanego tworzy więc system celów strategicznych odnoszacych się do wymienionych sfer. Wprowadzanie ekorozwoju powinno polegać na ocenie stopnia realizacji poszczególnych ładów i stopnia ich integralności (przenikania).

Agenda 21- jak rozszyfrować to tajemnicze pojęcie? Agenda - to program, 21 - to XXI wiek, czyli Agenda 21 to program działań na rzecz ekorozwoju w perspektywie XXI wieku. Działania te tworzą uspołeczniony (partnerski), dynamiczny proces wprowadzania w życie idei ekorozwoju, w którym społeczności uczestniczą w podejmowaniu kluczowych decyzji. Agenda 21 została przyjęta na Szczycie Ziemi w Rio de Janeiro w 1992 r. Jej sygnatariuszami są 172 kraje ONZ, w tym Polska. Działania na rzecz ekorozwoju powinny być podejmowane równocześnie w skali: globalnej globalna i międzynarodowe Agendy 21, krajowej narodowe Agendy 21, regionalnej regionalne Agendy 21, lokalnej lokalne Agendy 21. Agenda 21 wskazuje w jaki sposób rozwój może zostać praktycznie zrównoważony w kategoriach ekonomicznych, społecznych, ekologicznych, przestrzennych i polityczno-instytucjonalnych.

Agenda 21- jak rozszyfrować to tajemnicze pojęcie? Agenda 21 jest wszechstronnym planem działania dla Narodów Zjednoczonych, rządów i grup społecznych w każdym obszarze, w którym człowiek ma wpływ na środowisko. U jej podstaw leży refleksja, że ludzkość doszła do przełomowego momentu w historii. Kontynuując dotychczasowa politykę, przyczyniamy się do pogłębienia przepaści gospodarczej w społeczeństwach i między państwami, rozszerzenia się sfer ubóstwa, głodu, chorób i analfabetyzmu. Będziemy też powodować postępującą degradację środowiska naturalnego, od którego zależy życie na Ziemi. Możemy jednak zdecydować się na zmianę kursu - poprawić poziom życia potrzebujących, lepiej zarządzać ekosystemami, chronić je i tym samym budować przyszłość dla siebie. Agenda 21 stwierdza, że żaden naród nie jest w stanie osiągnąć tego na własną rękę. Konieczne jest globalne porozumienie dla zrównoważonego rozwoju. Agenda 21 domaga się nowych sposobów inwestowania w przyszłość, aby w XXI wieku osiągnąć globalny zrównoważony rozwój. Zakres jej zaleceń rozciąga się od nowych metod nauczania po nowe metody wykorzystania surowców i uczestniczenia w tworzeniu zrównoważonej gospodarki. Ambicją Agendy 21 jest bezpieczny i sprawiedliwy świat, w którym każda żywa istota będzie w stanie zachować swa godność.

· Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju ( EBRD). Agenda 21- Jakie organizacje międzynarodowe wspierają realizację globalnej Agendy 21? ·    Komisja Trwałego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNCSD), najważniejsze instytucjonalne ciało powołane w wyniku Szczytu Ziemi; jej zadaniem jest gromadzenie odpowiednich środków do wprowadzenia w życie Agendy 21, ·   Program Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNDP), który opracował swój własny projekt realizacji transferu wiedzy i technologii w celu promocji ekorozwoju w krajach rozwijających się; ·      Program Ochrony Środowiska Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNEP), organizuje monitorowanie zmian w środowisku, a także uczestniczy w tworzeniu prawa międzynarodowego adekwatnego do pojawiających się problemów środowiskowych; ·      Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody I Zasobów Przyrody (IUCN), twórca m.in. Światowej Strategii Ochrony Przyrody, ·      Bank Światowy (World Bank) zaangażowany m.in. w formułowanie tak zwanych "zielonych warunków kredytowych" i budowy wskaźników ekorozwoju, ·      Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), ma znaczące osiągnięcia w budowie systemu monitorowania ekorozwoju, ·      Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju ( EBRD).  

Dlaczego zrównoważony rozwój jest ważny ? Współzależność zjawisk oraz procesów przyrodniczych, społecznych i gospodarczych w ujęciu przestrzennym; Od lokalnych do globalnych zagrożeń; Skończoność fizyczna zasobów na Ziemi; Nie ma coś takiego jak obiad za darmo (sprawiedliwość międzypokoleniowa); Trwałość podstawowych procesów przyrodniczych na Ziemi i zachowanie różnorodności biologicznej szansą przetrwania cywilizacji ludzkiej.

Ekorozwój w Polsce Art. 5 Konstytucji R.P. „Rzeczpospolita Polska ……………zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju.” Definicja zrównoważonego rozwoju wg Prawa ochrony środowiska „Rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń”. Definicja wg Raportu Polskich ruchów ekologicznych "Ekorozwój w Polsce" 1992 Zrównoważony rozwój zwany ekorozwojem „… jest tam, gdzie ludzie przewidują ograniczenia, związane ze skończonością Planety i niezależnym od człowieka rytmem przyrody (...). Jest to strategia osiągania godnego życia w ramach tego, co jest fizycznie i biologicznie możliwe. Gwarantuje ona zaspokajanie podstawowych potrzeb obecnego i przyszłych pokoleń zachowując jednocześnie trwałość funkcjonowania środowiska przyrodniczego oraz naturalną różnorodność, zarówno gatunków jak i ekosystemów".

Ekorozwój w Polsce Dokumenty strategiczne i akty prawne: Strategia trwałego i zrównowazonego rozwoju Polski do 2025 roku (1999) II Polityka Ekologiczna Państwa (2001) Prawo ochrony Środowiska (2001) Ustawa o odpadach (2001) Prawo wodne (RDW) (2001)

Niezrównoważony, zrównoważony na przykładzie rozwoju transportu Brak myślenia o kształtowaniu potrzeb Dominacja samochodu Ograniczanie roli kolei Niedostrzeganie pieszych i rowerzystów Promocja konsumpcji indywidualnej, duże zużycie zasobów, groźne zanieczyszczenia w tym globalne, fragmentacja przyrody, większe zagrożenie życia i zdrowia ludzi, strata czasu w korkach, przenoszenie kosztów na innych, w tym przyszłe pokolenia Zrównoważony Ograniczanie potrzeb w miarę możliwości Dominacja transportu publicznego Wysoka ranga transportu kolejowego Równoprawność dla pieszych i rowerzystów Promocja konsumpcji zbiorowej, mniejsze zużycie zasobów i mniejsza ilość zanieczyszczeń, szansa na mniejsze rozczłonkowanie cennych przyrodniczo terenów, zdrowsze warunki do życia ludzi, mniej korków, ponoszenie pełnych kosztów przez tych, którzy korzystają z transportu

GOSPODARKA I SPOŁECZEŃSTWO NSTYTUCJE ŚRODOWISKO ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ INTEGRACJA RÓWNOŚĆ SZANS

Wymiary ekorozwoju -wg Kistowski 2003

Narzędzia wdrażania ekorozwoju a sfery rozwoju

Narzędzia wdrażania ekorozwoju Narzędzia edukacyjne: Cele: podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa o procesach zachodzących w środowisku i interakcjach człowiek-środowiska edukacja formalna szkolna pozaszkolna (np. Parki Narodowe, Parki Krajobrazowe, ogrody botaniczne, itp.) edukacja nieformalna (mass media, rodzina i środowisko lokalne, organizacje pozarządowe). Narzędzia ekonomiczne podatki za gospodarcze korzystanie ze środowiska (np.. eksploatacje kopalin) podatki lub opłaty od emisji określonych zanieczyszczeń kary za przekraczanie dopuszczalnych pozwoleniami poziomów emisji zanieczyszczeń subsydia publiczne dla podmiotów gospodarczych, służące finansowaniu kosztów instalacji urządzeń lub prowadzenia działań mających na celu ograniczenie zanieczyszczeń lub poprawę stanu środowiska Kształtowanie środowiska przyrodniczego szeroki zestaw działań realizowanych w odniesieniu do komponentów biotycznych i abiotycznych środowiska. Praktyki korzystnego ekologicznie krajobrazu powinny być stosowane we wszystkich przejawach działalności gospodarczej, a w szczególności w obrębie aktywności bezpośrednio oddziałujących na przyrodę: górnictwo, rolnictwo, gospodarka lesna, turystyka.

Narzędzia wdrażania ekorozwoju Narzędzia organizacyjne : Zarządzanie środowiskiem i ekorozwojem - nowa dziedzina, która wymaga: zdefiniowania przedmiotów podlegających zarządzaniu określenia zadań konkretnych wykonawców procesu zarządzania ustalenie kompetencji i uprawnień tych wykonawców określenie odpowiedzialności za realizację zadań. Narzędzia planistyczno-lokalizacyjne: Doskonalenie systemu planowania przestrzennego. Narzędzia prawne: (regulują sposób realizacji opisanych wcześniej narzędzi ekorozwoju (np. finansowych, planistycznych, organizacyjnych) zasady ochrony komponentów i elementów środowiska przyrodniczego normy prawne dotyczące korzystania ze środowiska zasady postępowania administracyjnego (np. wstrzymanie działalności, rekompensaty). Narzędzia techniczne (technologiczne) Ich rola polega na takim konstruowaniu urządzeń i tworzeniu produktów, które maksymalnie ograniczy presję na środowisko produkcja i produkty materiało-, energo - i transportooszczędne.

Bariery wdrażanie ekorozwoju