NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Organizacja nauczania indywidualnego
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
KONFERENCJE POWIATOWE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Z MIANY W PRAWIE O ŚWIATOWYM Kuratorium Oświaty w Lublinie sierpień 2011r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
psychologiczno –pedagogiczne
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA UDZIELANA DZIECIOM KRZYWDZONYM NA TERENIE SZKOŁY KONFERENCJA – 15 min. NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI Na dzisiejszej konferencji spotkaliśmy się jako przedstawiciele różnych instytucji , służb i organizacji, aby doskonalić system pomocy dzieciom krzywdzonym. Moim zadaniem jest przedstawienie udziału nauczycieli w pomocy uczniom, którzy są ofiarami przemocy. Pan Kurator przywołał wszystkie akty prawne stanowiące podstawę działań pomocowych szkoły, ja skoncentruję się na Rozporządzeniu MEN z dnia 17.11.2010 r. Dorota Maciejewska

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Jest to dokument określający zasady i sposoby organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych. A zatem mówi również o tym jak należy zorganizować pomoc dziecku krzywdzonemu. Ta nowa koncepcja pomocy psychologiczno-pedagogicznej obecnie jest realizowana w przedszkolach, gimnazjach i szkołach specjalnych a w przyszłym roku szkolnym obejmie także szkoły podstawowe i ponadgimnazjalne. Szkoła to miejsce ważne dla dziecka krzywdzonego z dwóch powodów: To tu często nauczyciel jako pierwszy dostrzeże niepokojące objawy u dziecka – ofiary przemocy To tu zostanie mu udzielona pomoc pedagogiczna i psychologiczna

W praktyce szkolnej oznacza to trzy rzeczy: 1) Konieczność indywidualnego rozpoznania potrzeb i możliwości ucznia. 2) Zapewnienie pomocy wszystkim dzieciom, które jej potrzebują, jak najbliżej ucznia czyli środowisku nauczania i wychowania – na terenie szkoły. 3) Zespołową formułę pracy nauczycieli, pedagogów, wychowawców i specjalistów. Działanie tego Rozporzadzenia W praktyce szkolnej oznacza to trzy rzeczy: Konieczność indywidualnego rozpoznania potrzeb i możliwości ucznia. Zapewnienie pomocy wszystkim, którzy jej potrzebują, jak najbliżej ucznia czyli środowisku nauczania i wychowania – na terenie szkoły. Zespołową formułę pracy nauczycieli, pedagogów, wychowawców i specjalistów. Oznacza to, iż każde dziecko krzywdzone będzie miało udzieloną pomoc psychologiczno-pedagogiczna na terenie szkoły czy przedszkola do którego uczęszcza. Będzie potraktowane jako indywidualny przypadek a pomoc zorganizowana tak aby uwzględnić potrzeby dziecka będącego ofiarą przemocy. Wymagania edukacyjne dostosowane do jego możliwości tak by pomimo problemów emocjonalnych mogło się uczyć. Pomoc będzie udzielana na terenie szkoły a wszyscy ci którzy mogą pomóc spotkają się w zespole, który zaplanuje i będzie koordynował działania. Model udzielania pomocy uczniom na terenie szkoły 3 3

Wśród uczniów mogą znaleźć się dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia innego typu lub opinie wydane przez PPPP. Mogą znaleźć się też uczniowie, u których nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem widzą trudności z nauką lub inne problemy, chociaż uczniowie ci nie posiadają żadnego dokumentu na potwierdzenie takiego stanu rzeczy. 4

W skład Zespołu wchodzą osoby: 5

W modelu pracy z uczniem potrzebującym pomocy wyróżnione zostały trzy poziomy: poziom diagnostyczny, programowy i praktyczny. Zespół zostanie powołany bez względu na to czy uczeń ma orzeczenie czy opinię z PPPP czy po prostu potrzebuje pomocy Zespół opracuje program pomocy w postaci IPETu lub Planu działań wspierających. Będzie monitorował jego realizację. 6

1 – POZIOM DIAGNOSTYCZNY Praca zespołu prowadzi do C. dostosowania otoczenia, rodzaju pomocy i wsparcia przez inne osoby (np. specjalistów) oznaczana jest na schematach literą C. 1 – POZIOM DIAGNOSTYCZNY 7

Dziękuję za uwagę! W przypadku ucznia, który doświadcza przemocy w rodzinie, funkcjonowanie zespołu nauczycieli i specjalistów na terenie szkoły jest dużą szansą na: wczesne rozpoznanie problemu, uruchomienie procedury Niebieskiej karty oraz przygotowanie i realizację planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zamykając dzisiejsze wystąpienie powiem, coś o czym wszyscy wiemy: że pomaganie takim dzieciom nie jest łatwe, bo są one poranione nie tylko fizycznie. że jest też ,tym trudniejsze im mniej możemy liczyć na współpracę z rodziną dziecka. Wiemy również to jak dorośli zawiedli a mieli opiekować i wychowywać czyli w myśl najkrótszej definicji wychowania Kochać i dawać dobry przykład. 8 8