Zmiany instytucjonalne po socjalizmie Prof. Leszek Balcerowicz 19 maj, 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Organizacje pozarządowe
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Modele norweskich organów odpowiedzialnych za regulację mediów oraz radiofonii i telewizji Modele norweskich organów odpowiedzialnych za regulację mediów.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Władza sądownicza w Polsce
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski
Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
CZYNNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO W KRAJACH AFRYKI
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Plan Prezentacji Transformacja , krótka charakterystyka
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Maciej Tokarski wg publikacji P. Opali i A. Rzońcy Ile wolności gospodarczej Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Źródła wzrostu gospodarczego
Czy demokratyzacja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Administracja publiczna
Gospodarka nieruchomościami
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Warunki dla konkurencyjności rynku szkolnictwa wyższego Gospodarka-Edukacja-Nauka Seminarium Otwartość, mobilność i umiędzynarodowienie uczelni, a konkurencyjność.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Główne wyzwania społeczno- gospodarcze i proponowane kierunki działań Prof. Krzysztof Rybiński Rektor, Akademia Vistula.
Gospodarka w Polsce po roku 1989
Gospodarka rynkowa.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Upadek gospodarki centralnie planowanej
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Współczesne systemy społeczno - gospodarcze
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
CO TO TAKIEGO Statut?.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Wpływ regulacji sektora bankowego na system finansowy. Katarzyna Bogusiewicz.
Prawo Administracyjne
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Ustrój administracji publicznej
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Solidaryzm społeczny czy efektywność rynku?
Zapis prezentacji:

Zmiany instytucjonalne po socjalizmie Prof. Leszek Balcerowicz 19 maj, 2009 r.

Zmiany instytucjonalna po socjalizmie SocjalizmUstrój w 2009Zmiany instytucjonalne I. Porządek prawny 1.Prawa klasyczne (negatywne) Zasadniczo ograniczone. Próby korzystania z tych praw uznane za przestępstwa przeciw socjalizmowi Pełny katalog, podobnie jak na Zachodzie Liberalizująca (wolnościowa) legislacja 2. Prawa socjalne (pozytywne) Rozległy katalog Po-socjalistyczna legislacja, włącznie z konstytucją, na ogól utrwaliła rozległe prawa socjalne

Porządek prawny (2) SocjalizmUstrój w 2009Zmiany instytucjonalne 3.Prawo gospodarcze -Zapewniało monopol własności państwowej i państwowe monopole -Tworzyło podstawę dla centralnego planowania i zakazywało rynku -Uznanie prywatnej własności i rynku. Pełny katalog ustaw niezbędnych dla rynku -Eliminacje regulacji zapewniających monopol własności państwa i tworzących państwowe monopole -Masowa legislacja prorynkowa 4. Prawo cywilne odnoszące się do społeczeństwa obywatelskiego Uniemożliwiało tworzenie niezależnych stowarzyszeń I fundacji Prawo wyborcze, umożliwiające pluralizm polityczny Tworzenie podstaw prawnych dla demokracji

I.Porządek prawny (3) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiany instytucjonalne 5. Prawa regulujące politykę Prawo wyborcze, które zapewniało monopol mono-partii Prawo wyborcze umożliwiające pluralizm polityczny Tworzenie podstaw prawnych dla demokracji

II. System organizacji (1) SocjalizmUstrój w 2009Zmiana instytucjonalna II. System organizacji 6. System partyjny Monopartie mające monopol na władzę w antyliberalnym państwie System wielopartyjnyTransformacja odziedziczonych partii, tworzenie nowych 7. Parlament FasadowyOdbija pluralizm politycznyOd instytucji fasadowej do autentycznej

II. System organizacji (2) SocjalizmUstrój w 2009Zmiana instytucjonalna 8. Administracja publiczna Kontrolowana przez aparat partyjny. Wiele branżowych ministerstw :obsługujących centralne planowanie W zasadzie oddzielone od systemu partyjnego – zdecydowanie mniej ministerstw Eliminacja kontroli partii, reorganizacja tworzenie nowych urzędów regulacyjnych (nadzór finansowy, telekomunikacja, itp.) 9. Samorząd lokalny BrakIstnieje – jako jeden z mechanizmów dekoncentracji władzy politycznej Dekoncentracja władzy politycznej w przekroju: centrum – rejony - gminy

II. System organizacji (3) SocializmUstrój w 2009Zmiana instytucjonalna 10. Aparat bezpieczeństwa Rozległy, dominujący nad zwykłym aparatem ścigania dla ścigania przestępstw przeciw socjalizmowi Zasadniczo zredukowana rola wewnętrzna Demontaż starego, budowa nowego aparatu 11. Armia Kontrolowana przez mono- partię. Ostateczne narzędzie utrzymywania socjalizmu Oddzielona od systemu partyjnego, poddana nowej formie cywilnej kontroli Różny zakres restrukturyzacji i przeszkolenia

II. System organizacji (4) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 12. Policja Kontrolowana przez aparat partyjny, słabo ograniczona w działaniach wobec ludzi spoza elity władzy, różny zakres efektywności w ściganiu pospolitych przestępstw Oddzielona od systemu partyjnego, silniej ograniczona – przez prawa obywatelskie – w działaniach wobec ludzi. Różna efektywność w ściganiu pospolitych przestępstw Różny zakres restrukturyzacji i przeszkolenia

II. System organizacji (5) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 13. Prokuratura Kontrolowana przez aparat partyjny, używana do ścigania przestępstw przeciw socjalizmowi. Dominująca wobec sądów Generalnie oddzielona od systemu partyjnego Skoncentrowana na ściganiu przestępstw pospolitych: większa równowaga w relacjach z sądami Różny zakres restrukturyzacji i przeszkolenia

II. System organizacji (6) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 14. Sądy W razie potrzeby kontrolowane przez mono- partię Niezależne. Różny zakres trafności orzeczeń i efektywności działania Przyznanie prawnej niezależności. Różny zakres reform w zakresie efektywności

II. System organizacji (7) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 15. Organizacja egzekwujące orzeczenia sądów Więziennictwo słabo ograniczone przez prawa jednostki. Brak specjalistów egzekwujących prawa wierzycieli, np. komorników, bo brak upadłości Silniejsze choć różne ograniczenia w formie praw jednostki. Zwiększona liczba specjalistów egzekwujących prawa wierzycieli Różny zakres restrukturyzacji. Rozwój nowych organizacji i zawodów egzekwujących prawa wierzycieli

II. System organizacji(8) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 16. Media Politycznie kontrolowane przez formalną i nie formalną cenzurę Wolne od politycznej kontroli z ewentualnym wyjątkiem mediów publicznych Eliminacja politycznej kontroli. Rozwój nowych prywatnych mediów

II. System organizacji (9) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 17. Społeczeństwo obywatelskie Zdławione. Oficjalne organizacje społeczne poddane ostatecznej kontroli aparatu mono-partii Możliwy rozwój niezależnych stowarzyszeń i fundacji. Zrestrukturyzowane i zredukowane co do skali Spontaniczny rozwój Restrukturyzacja

II. System organizacji (10) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 18. Organizacje gospodarcze Sektor finansowy: monobank podporządkowany centralnemu planowaniu. Niewymienialny pieniądz Sektor niefinansowy: bezwzględna dominacja mono-politycznych organizacji państwowych Niezależny bank centralny. Głównie prywatne banki komercyjne w inne organizacje finansowe. Wymienialny pieniądz. Wiele konkurujących głównie prywatnych firm Wydzielenie banku centralnego. Prywatyzacja banków państwowych, wejście nowych. Wprowadzenie wymienialności pieniądza. Eliminacja przymusowych zgrupowań, prywatyzacja firm państwowych, wchodzenie nowych..

II. System organizacji (11) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 19. Oświata podstawowa i średnia Monopol państwa. Polityczna kontrola w zakresie wrażliwych przedmiotów (nauki społeczne) W zasadzie zachowany. Ograniczony udział szkół niepublicznych. Zmienione programy odbijające przejście do demokracji i kapitalizmu Ograniczone wejście szkół niepaństwowych Zmiany w programach

II. System organizacji (12) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 20. Szkolnictwo wyższe, sektor B+ R Monopol państwa. Badania i edukacja w naukach społecznych poddane kontroli politycznej B+R w naukach technicznych ograniczone przez antyinnowacyjny wpływ socjalizmu Dość duży, choć mniejszościowy udział szkół niepublicznych. Odpolitycznione programy w naukach społecznych. Różny zakres przekształceń odziedziczonych ośrodków B+R. Nowe ośrodki w ramach firm prywatnych Znaczące wejście szkół niepublicznych, pewna restrukturyzacja publicznych. Liberalizacja badań i edukacji w naukach społecznych. Różny zakres restrukturyzacji. Tworzenie nowych ośrodków B+R

II. System organizacji (13) SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna 21. System socjalny Na ogół rozległy repartycyjny system emerytalny. Rozległy zakres innych świadczeń Dominacja państwa w świadczeniu i finansowaniu usług zdrowotnych Na ogół zachowany. W niektórych krajach tworzenie dodatkowych systemów kapitałowych. Różny zakres zreformowania. Dodano zasiłki od bezrobocia. Zwiększona rola prywatnych świadczeniodawców. Nadal dominacja publicznego finansowani Różny zakres reform emerytalnych. Różny zakres reform. Pewne reformy zwiększające rolę prywatnych świadczeniodawców i zmiana formy publicznego płatnika

III. Mechanizmy masowego i regularnego współdziałania SocjalizmUstrój w 2009 r.Zmiana instytucjonalna III. Mechanizmy masowego i regularnego współdziałania 22. Mechanizm nakazowo- rozdzielczy Głównie rynek, otwarty na świat Demontaż aparatu centralnego planowania, spontaniczny rozwój transakcji rynkowych 23. Brak autonomicznych negocjacji zbiorowych, bo brak niezależnych pracodawców i związków zawodowych Zwiększona, choć rożna rola negocjacji zbiorowych wskutek pojawienia się niezależnych związków zawodowych i organizacji pracodawców Pojawienie się niezależnych związków zawodowych i organizacji pracodawców

Niezależność, bezstronność i efektywność sądów, 1996 – 2008 Kraj Niezależność sądów (1) Bezstronność sądów (2) Egzekwowanie kontraktów w dniach (3) Egzekwowanie kontraktów - koszty (% należności) (4) Liderzy pod względem praworządności Denmark Finland98, New Zealand 98, Switzerland8, (1) and (2) Fraser Institute, Economic Freedom of the World: 2008 Annual Report (3) and (4) World Bank

Kraj Niezależność sądów (1) Bezstronność sądów (2) Egzekwowanie kontraktów w dniach (3) Egzekwowanie kontraktów - koszty (% należności) (4) Niezależność, bezstronność i efektywność sądów, 1996 – 2008 Kraje po-socjalistyczne Bulgaria Czech Republic Estonia76, Hungary5, Latvia4, Lithuania Poland4, Romania Slovakia44, Slovenia Belarus Russia2,52, Ukraine2, ,5 China44, (1)and (2) Fraser Institute, Economic Freedom of the World: 2008 Annual Report (3) and (4) World Bank

Niezależność, bezstronność i efektywność sądów, 1996 – 2008 Kraj Niezależność sądów (1) Bezstronność sądów (2) Egzekwowanie kontraktów w dniach (3) Egzekwowanie kontraktów - koszty (% należności) (4) (1) and (2) Fraser Institute, Economic Freedom of the World: 2008 Annual Report (3) and (4) World Bank Kraje OECD poza liderami praworządności Greece5, Italy4,553,54, Portugal7,5855, Spain4,5555,551517

Dziękuję za uwagę