Projekt powstał w odpowiedzi na problemy związane z wyludnianiem się miejscowości (przenoszenie się ludzi do miast, starzenie się społeczeństwa, problemy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
„Na dobry początek – staż”
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Rozwój społeczności lokalnych
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PRACA SOCJALNA.
WSPÓŁPRACA FINANSOWA I POZAFINANSOWA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI.
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Organizator Spółdzielnia Socjalna jako instrument resocjalizacji w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu Toruń, 21/09/2012.
Opracował J. Stryjkowski
Powołanie do życia Centrum Aktywnej Integracji WINDA w gminie Gozdnica
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Debata pod Honorowym Patronatem Starosty Puławskiego Sławomira Kamińskiego Puławy 3 grudnia 2009 r.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Współpraca Rad Osiedli i organizacji pozarządowych szansą na realizację projektów unijnych.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY OPS, PCPR I PUP
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Wyniki pracy warsztatów krajowych w ramach realizacji projektu współpracy ponadnarodowej pn. „ Starzeć się godnie w Europie – różnorodne wizje samorządów.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
II spotkanie dla NGO i grup nieformalnych Gminy Szczecinek 16 czerwca 2015 r. Szczecinek.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ NA TERENIE GMINY WIĘCBORK
Zapis prezentacji:

Projekt powstał w odpowiedzi na problemy związane z wyludnianiem się miejscowości (przenoszenie się ludzi do miast, starzenie się społeczeństwa, problemy narodowościowe), a także trudnościami małych miasteczek wynikającymi z niedostatecznej infrastruktury (brak komunikacji kolejowej i autobusowej). Pomysł projektu był inicjatywą oddolną. Wymyślił go jeden człowiek i zrealizował w 1988 r. po przejściu na emeryturę. Twórca Tonio zdobył 25 samochodów i zorganizował 25 grup niosących pomoc w odciętych od świata miejscowościach. Na początku jednostki te działały bez żadnych przepisów prawnych. Pierwsze uregulowania znalazły się w ustawie socjalnej z 1993 r., a pełne doprecyzowanie prawne nastąpiło w 2000 r.

Stowarzyszenie prowadzi jednostki na obszarach na których mieszka mniej niż 600 osób. Aktualnie działa 1200 takich jednostek. Jednostki prowadzone przez Stowarzyszenie Tonio finansowane są w 95% przez samorządy, a w 5% przez inne organizacje W jaki sposób są rekrutowani opiekunowie w ramach projektu Tonio?

Dana miejscowość demokratycznie wybiera osobę godną zaufania publicznego, która zostaje zatrudniona przez lokalny samorząd. Otrzymuje samochód (koszty benzyny finansuje państwo). Zadaniem tej osoby jest pomoc w zaspokajaniu potrzeb życiowych osób starszych (robienie zakupów, przynoszenie obiadów), a także doradztwo w przysługujących prawach i świadczeniach. Osoba zajmująca się osobami starszymi musi być dyspozycyjna i natychmiast reagować w przypadku pojawiających się problemów, a także pomóc w rozwiązywaniu ich ewentualnych kłopotów związanych z zamieszkiwaniem na terenach słabo zaludnionych.

Osoba pełniąca funkcję opiekuna nie musi mieć kierunkowego wykształcenia, musi jednak odbyć szkolenie, a najważniejsze to jej osobowość i indywidualne predyspozycje. Podstawą działania takiej jednostki jest posiadanie bezpiecznego samochodu, umożliwiającego wykonywanie wszystkich zadań. Program wyróżniony został nagrodą Węgierskiej Akademii Nauk za jego niepowtarzalność i skuteczność.

Profesjonalna i doświadczona kadra oraz zdobyte doświadczenie w realizacji usług opiekuńczych i specjalistycznych tj. opieka higieniczna, pielęgnacyjna i gospodarcza. Ponadto możliwość przygotowanie lokalnych liderów w formie szkoleń w ramach projektów do pełnienia roli opiekunów społecznych jest czynnikiem wspierającym wprowadzanie nowych metod pracy w stosunku do osób starszych.

Brak wzorców wdrażania tej metody w województwie Demotywacja będąca wynikiem zagrożeń płynących ze strony środowiska Brak odpowiedniej bazy transportowej również utrudniają wdrożenie nowej metody. Nieufność oraz niepewność jakości realizowanych usług. Niskie dochody osób korzystających z pomocy społecznej.

Przychylność społeczności lokalnej, władz, bezpośredniego kierownictwa placówki, Współpracę z organizacjami i instytucjami samorządowymi, rządowymi i pozarządowymi oraz innymi instytucjami wspomagającymi jak i gotowości instytucji pomocy społecznej do wsparcia projektu Poszerzenie oferty w ramach usług opiekuńczych, możliwość organizowania przez ośrodki kursów i szkoleń w tym zakresie. Wypracowanie przez ośrodki pomocy społecznej standardów usług. Możliwość utworzenia podmiotów ekonomii społecznej, aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych oraz integracja społeczna w środowisku lokalnym. Niższy koszt zapewnienia pomocy, niż utrzymanie mieszkańca w DPS.

Diagnoza potrzeb środowiska lokalnego. Analiza porównawcza wydatków w zakresie usług opiekuńczych. Przygotowanie opiekunów poprzez realizację szkoleń w ramach projektu oraz zlecanie część usług np. spółdzielniom socjalnym. Organizowanie kampanii informacyjno-promocyjnych np. na stronach internetowych instytucji m.in. pomocy społecznej oraz nawiązanie współpracy z lokalnymi mediami. Nawiązanie współpracy między gminami, innymi instytucjami oraz wolontariuszami i Urzędem Pracy. Efektem tego będzie utworzenie lokalnych koalicji na rzecz rozwiązania danego problemu społecznego, wymiana doświadczeń w zakresie pozyskiwania środków w celu poprawy sytuacji finansowej gmin. Natomiast współpracy z wolontariuszami pozwoli na poszerzenie usług opiekuńczych oraz odciążenie finansowe placówki a zaangażowanie bezrobotnych na ich aktywizację.

Prowadzenie różnorodnych zajęć mających za celu zachowywanie pewnych gestów, uczenie samodzielnego ubierania się i poczucia czystości, czy uczenie tolerancji. Prowadzenie ćwiczeń polegających na: rozpoznawaniu dźwięków, dotyku, rozróżnianiu kolorów, poznawaniu podobieństw i różnic, odróżnianiu całości od części, rozpoznawaniu mowy, itp..

Zajęcia wspomnieniowe zaprezentowane w Domu dla Starszych w Pesc polegały na zapamiętywaniu obrazów i miejsc znanych poszczególnym osobom w przeszłości Grupa pensjonariuszy wspólnie ogląda slajdy ze znanych wszystkim miejsc /zabytki Budapesztu, Pescu, znanego w tej okolicy festiwalu buczo itp./ i na pytania osoby prowadzącej zajęcia odpowiadają co dany obraz przedstawia.

Istniejąca baza lokalowa, wyposażenie terapeutyczne, posiadane zasoby. Wykwalifikowana kadra. Umiejętności i wiedza mieszkańców jako współtwórców zajęć. Współpraca z osobami z lokalnego środowiska.

Ograniczone środki finansowe na szkolenia w zakresie terapii dla pracowników. Postępująca demencja seniorów oraz brak chęci ze strony mieszkańców do uczestnictwa w zajęciach.

Poprawa opieki i stanu zdrowia oraz poprawa funkcji poznawczych i samopoczucia mieszkańców. Współpraca z rodziną. Współpracę instytucji z uniwersytetem, praktykantami, stażystami, wolontariuszami, Urzędem Pracy oraz instytucjami kultury- wymiana doświadczeń między różnymi instytucjami. Niskie koszty metody mogą spotkać się z przychylnością decydentów.

Trzeba posiadać bazę lokalową dostosowaną do potrzeb uczestników zajęć – również do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zajęcia powinny odbywać się indywidualnie lub w małych grupach w pokojach mieszkalnych w domach pomocy społecznej lub w miejscach wypoczynkowych. Warto zadbać by zajęcia miały formę integracyjną, by do prowadzenia zostały zaproszone osoby medialne i mające pasję. Efektem tego będzie urozmaicenie zajęć, wymiana doświadczeń oraz odciążenie finansowe placówki.

Pozyskanie funduszy ze środków unijnych, programów dotacyjnych i sponsorów oraz zlecenie usług jednostkom pozabudżetowych, np. stowarzyszeniom, czy fundacjom. Otwarte Konkurs ofert ogłaszane, np. przez Urząd Marszałkowski KONKURS NR 8/2010 WPIERANIE AKTYWNOŚCI I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ SENIORÓW, nabór ofert do Fundusz Inicjatyw Obywatelskich

Współpraca z rodziną oraz włączanie mieszkańców do organizacji zajęć i wykorzystanie ich umiejętności.

Motywacja do wdrażania nowej metody oraz otwartość na innowacje. Umiejętność poruszania się w realizacji projektów. Znajomość przepisów prawa. Dobra współpraca instytucjonalna oraz uznanie partnerów w tym organizacji pozarządowych.

Niska świadomość decydentów lokalnych o możliwości zapewnienia takiej formy opieki oraz środowiska lokalnego na temat tej formy pomocy. Słaba kondycja organizacji pozarządowych do samodzielnego prowadzenia tej metody.

Korzyści ekonomiczne, niższy koszt. Sprzyjające przepisy. Dobre praktyki. Baza lokalowa oferenta.

Przeprowadzenie akcji informacyjno- promocyjnej dla pracowników socjalnych, kadry kierowniczej ośrodków pomocy społecznej oraz władz lokalnych. Upowszechnianie tego rodzaju rozwiązania z wykorzystaniem dobrych praktyk. Organizowanie spotkań informacyjnych dla seniorów. Organizacja szkoleń w zakresie tworzenia rodzinnych domów pomocy dla pracowników, kierowników oraz potencjalnych zainteresowanych. Nawiązanie współpracy między gminami, innymi instytucjami oraz powiatami.

Organizowanie spotkań informacyjnych dla seniorów. Organizacja szkoleń w zakresie tworzenia rodzinnych domów pomocy dla pracowników, kierowników oraz potencjalnych zainteresowanych. Nawiązanie współpracy między gminami, innymi instytucjami oraz powiatami.