Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach 2006-2007 Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Fundacja Fundusz Współpracy
Dochody i wydatki w gospodarce otwartej. Analiza międzyokresowa
Analiza progu rentowności
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Bilansowe uwarunkowania rozwoju akcji kredytowej w Polsce
Próg rentowności.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa - jak widzą 2011 r. i czy będą zatrudniać, zwiększać wynagrodzenia i inwestować w 2012 r.? Badania Monitoring sektora.
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
Ekonomia inflacja, oczekiwania i wiarygodność
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
OPIS PLANU FINANSOWEGO
Zarządzanie kapitałem obrotowym c.d.
NewConnect Growth Indicator (NCGIndicator) Wskaźnik koniunktury spółek z rynku NewConnect Zespół pod kierunkiem Prof. dr hab. Marii Sierpińskiej Wyższa.
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
Raport o stanie polskiej gospodarki
The Stanford Game X edycja, listopad kwiecień 2012
Analiza kosztów i przychodów
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE I półrocze 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE w okresie I-IX 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Funkcja produkcji.
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Jarocin ul. Poznańska www. izolacja-jarocin.pl
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
rachunkowość zajęcia nr 6
Plan zajęć: Czynniki kształtujące wartość firmy Podstawowe pojęcia
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy Warszawa,
Formuły cenowe.
Analiza ekonomiczno – finansowa
Analiza wyniku finansowego
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
Wykład 3.  Działalność lokacyjna związana jest z nabywaniem aktywów, z którymi Z.U. wiąże oczekiwania osiągnięcia korzyści ekonomicznych.  W działalności.
Akcje i nie tylko....
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Polityka fiskalna państwa
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Bilans płatniczy i współzależności makroekonomiczne
Analiza ekonomiczno – finansowa
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
Rachunkowość zarządcza
ANALIZA PRODUKCJI I PRZYCHODÓW
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
ANALIZA ZYSKU I RENTOWNOŚCI
ANALIZA SPRAWOZDANIA (RACHUNKU) PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
 stałe koszty są jednakowe dla wszystkich poziomów produkcji  wielkość produkcji jest funkcją kosztów  jednostkowe koszty zmienne są stałe (całkowite.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Oferta publiczna PKP Cargo. Podstawowe dane o emisji Istotne daty: 9-21 października - zapisy na akcje inwestorów indywidualnych 22 października - ustalenie.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
1 16 września 2013 r..
Jak czytać tabele giełdowe
Osiedle „Szanty”.
Opracowano na danych Polskiego FADN
Konrad Tarański, Wiceprezes Zarządu, CFO Comarch
Zapis prezentacji:

Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października 2007 r.

1. Tempo prywatyzacji w latach W całym okresie transformacji prywatyzacja nie była prowadzona tak wolno, jak w 2 ostatnich latach Przychody z prywatyzacji w latach w cenach z 2006 roku

1. Tempo prywatyzacji w latach Niskich przychodów z prywatyzacji nie da się wyjaśnić wysokim stopniem zaawansowania przekształceń własnościowych w Polsce Odsetek zatrudnionych w sektorze publicznym w wybranych krajach

2. Zablokowanie prywatyzacji a koszty obsługi długu publicznego Zablokowanie prywatyzacji było – w warunkach dużego deficytu – równoznaczne z istotnym przyrostem długu publicznego Skala spadku długu publicznego dla alternatywnych scenariuszy prywatyzacji w latach (w mln)

2. Zablokowanie prywatyzacji a koszty obsługi długu publicznego Od tego zwiększonego długu zapłacimy w przyszłym roku 0,28-2,61 mld zł (w zależności od przyjętej wielkości przychodów z prywatyzacji możliwych do zrealizowania w latach ). Ewentualny ubytek dochodów z dywidend byłby około 2 razy mniejszy Skala spadku kosztów obsługi długu w 2008 roku vs ubytek dochodów z dywidend w przypadku alternatywnych scenariuszy prywatyzacji w latach (w cenach z br.)

2. Zablokowanie prywatyzacji a koszty obsługi długu publicznego Najmocniej – tj. o 0,30-2,80 mld – koszty te wzrosną w 2012 roku Skala spadku kosztów obsługi długu w latach w przypadku alternatywnych scenariuszy prywatyzacji w latach (w cenach bieżących) W sumie, w latach będziemy musieli przeznaczyć na odsetki od długu o 1,21-11,20 mld zł więcej niż przeznaczylibyśmy przy szybszej prywatyzacji

2. Zablokowanie prywatyzacji a koszty obsługi długu publicznego Ale odsetki od tego długu będziemy musieli płacić także później. Łącznie (w cenach z br.) zapłacimy o 10,28-94,65 mld zł więcej niż moglibyśmy, gdyby nie zablokowano prywatyzacji Łączna skala spadku kosztów obsługi długu vs ubytek dochodów z dywidend w przypadku realizacji alternatywnych scenariuszy prywatyzacji w latach (w cenach z br.)

2. Zablokowanie prywatyzacji a koszty obsługi długu publicznego Nawet po uwzględnieniu kosztu pieniądza w czasie, koszt zablokowania prywatyzacji w postaci większych odsetek od podbitego długu jest olbrzymi – 5,1-47,3 mld zł. Tylko około połowy tych zwiększonych kosztów obsługi długu mogą pokryć większe dochody z dywidend Łączna skala spadku kosztów obsługi długu vs ubytek dochodów z dywidend w przypadku realizacji alternatywnych scenariuszy prywatyzacji w latach (po uwzględnieniu kosztu pieniądza w czasie)

2. Zablokowanie prywatyzacji a koszty obsługi długu publicznego Wzrost kosztów obsługi długu może być większy od naszych szacunków, natomiast dochody z dywidend powinny być raczej niższe Wybrane założenia przy szacowaniu kosztów obsługi długu Dzięki większym przychodom z prywatyzacji zmniejszyłyby się wszystkie emisje SPW Nie uwzględniono wpływu potrzeb pożyczkowych na rentowność SPW W przyszłości utrzyma się rentowność SPW z ostatnich 2 lat Koszty będą w pełni pokrywane z dochodów państwa Wybrane założenia przy szacowaniu dochodów z dywidend Dokonano korekty wyceny tylko akcji notowanych na GPW Zostaną zrealizowane plany dochodów z dywidend Wszystkie firmy kontrolowane przez państwo osiągają taką samą stopę zwrotu z majątku Polityka wysokich dywidend nie zmniejszy ich wysokości w przyszłości

3. Zablokowanie prywatyzacji a czysta strata społeczna z tytułu podatków na koszty obsługi długu Zwiększone koszty obsługi długu będą wymagały wyższych podatków, aby je sfinansować. Spadek produkcji z tym związany tylko w przyszłym roku można szacować na 0,02-0,22 mld zł – 0,25-2,46 mld zł Skala spadku czystej straty społecznej z tytułu podatków w przypadku realizacji alternatywnych scenariuszy prywatyzacji w latach

4. Zablokowanie prywatyzacji a perspektywy rozwojowe Zablokowanie prywatyzacji oznacza utrzymanie dużego sektora publicznego, który nie rozwija się nawet w okresie dobrej koniunktury Produkcja sprzedana przemysłu w latach

4. Zablokowanie prywatyzacji a perspektywy rozwojowe Nie ma w tym nic dziwnego, skoro sektor publiczny nie musi tak dbać o swoje zyski, jak firmy prywatne… Odsetek firm wykazujących zysk netto w 2006 rokuRentowność netto w 2006 roku

4. Zablokowanie prywatyzacji a perspektywy rozwojowe …co objawia się m.in. złą strukturą inwestycji… Struktura inwestycji w 2006 roku

4. Zablokowanie prywatyzacji a perspektywy rozwojowe …czy kształtowaniem wynagrodzeń bez związku ze zmianami wydajności pracy Dynamika wydajności pracy i wynagrodzeń w 2007 roku

4. Zablokowanie prywatyzacji a perspektywy rozwojowe Zablokowanie prywatyzacji nie oznacza braku przepływu majątku produkcyjnego i pracowników z sektora publicznego do sektora prywatnego. Sektor publiczny likwiduje miejsca pracy nawet w okresie dobrej koniunktury Dynamika zatrudnienia w latach