Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Wydział Ekonomiczno-Społeczny kierunek: Ekonomia specjalność: Ekonomika Gospodarki Żywnościowej Kamila Kobusińska ROLA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
polskiego sektora mleczarskiego jest jedynym rozwiązaniem ?
Advertisements

Turystyka – definicje (5)
Kongres Uzdrowisk Polskich Muszyna r
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Magdalena Dul Winnice jako specyficzny produkt turystyczny Polski - metody promocji   PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA Promotor: Prof. nadzw. dr hab. inż.
T.Szumlicz, konferencja RzU: Ochrona konsumentów ...
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
DOBRY PRZEPIS NA SUKCES
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Wyniki badań grona spożywczego na Podkarpaciu Charakterystyka potencjału województwa Zarys analizy materiału empirycznego.
Projekt systemowy Stypendia naukowe dla doktorantów realizowany przez Departament Gospodarki i Innowacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Organizacja badań w ramach systemu AGROKOSZTY
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Autor: mgr Tomasz Napierała Promotor: prof. dr hab. Maria Kuchlewska
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
Przyjazne formy turystyki
Urząd Statystyczny w Rzeszowie
Turystyka wiejska, w tym agroturystyka, jako element zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich” Kielce, kwiecień „Projekt finansowany.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Rola promocji w kształtowaniu wizerunku gospodarstwa agroturystycznego
Przygotowała: Iuliia Posternak 6LTD(45486)
Preferencje turystyczne osób wypoczywających na wsi
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
Usługi turystyczno-rekreacyjne świadczone w agroturystyce
DECYZJE CENOWE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO
Rozwój turystyki wiejskiej i agroturystyki Doświadczenia XX - lecia
Uniwersytet Medyczny im
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Technik Turystyki Wiejskiej
DRUGA GENERACJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ Wyzwania na przyszłość III Międzynarodowa Konferencja AGROTRAVEL Kielce, Janusz Majewski Uniwersytet.
Doświadczenia z wdrażania systemu
Współpraca w obszarze turystyki wiejskiej i agroturystyki Warsztat III
Instytut na rzecz Ekorozwoju
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
2013 Polska Federacja Turystyki Wiejskiej ,,Gospodarstwa Gościnne’’
Regionalne Obserwatorium Terytorialne Województwa Łódzkiego
Rozwój społeczno-gospodarczy województwa śląskiego
Marketing usług agroturystycznych
OFERTA INFORMACYJNA STATYSTYKI PUBLICZNEJ DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W REGIONIE URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Zielona Góra, 27 lutego 2015 r. Iwona.
Hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny Dr inż. Henryk Marjak ANALIZA WYKORZYSTANIA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH JAKO INNOWACYJNEGO.
Izabela Kurtyka – Marcak
MIĘDZYNARODOWY RUCH TURYSTYCZNY
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
Znaczenie zwierząt w tworzeniu produktu turystyki wiejskiej
REALIZACJA PLANU DZIAŁANIA KSOW WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE stan na r.
Konferencja Gdańsk - PODR
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Możliwości rozwoju turystyki wiejskiej w gminie Pszczew mgr inż. Justyna Kozłowska- Hałas.
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
OFERTA INFORMACYJNA STATYSTYKI PUBLICZNEJ DLA REGIONU URZĄD STATYSTYCZNY w ZIELONEJ GÓRZE Łagów, dnia 14 maja 2015 r. Iwona Goździcka.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Wisła wzdłuż i w poprzek
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Turystyka zrównoważona
„Skonsolidowany rachunek wydatków na turystykę w Polsce”
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Wydział Ekonomiczno-Społeczny kierunek: Ekonomia specjalność: Ekonomika Gospodarki Żywnościowej Kamila Kobusińska ROLA PRODUKTU W KONKUROWANIU GOSPODARSTW AGROTURYSTYCZNYCH (na przykładzie województwa dolnośląskiego i lubelskiego) Seminarium: prof. dr hab. Walenty Poczta Praca magisterska wykonana w Katedrze Ekonomii i Polityki Gospodarczej w Agrobiznesie Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pod kierunkiem dr Lucyny Przezbórskiej

AGROTURYSTYKA WALKA KONKURENCYJNA Uzasadnienie wyboru tematu AGROTURYSTYKA ALTERNATYWNA FORMA TURYSTYKI WAŻNE MIEJSCE W WIELOFUNKCYJNYM ROZWOJU WSI FUNKCJE EKONOMICZNE, SOCJOPSYCHOLOGICZNE I ŚRODOWISKOWE CIĄGŁY ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI AGROTURYSTYCZNEJ WALKA KONKURENCYJNA

CELE CZĄSTKOWE OBEJMOWAŁY ANALIZĘ: Cel główny i cele cząstkowe CEL GŁÓWNY Ustalenie roli i znaczenia produktów w konkurowaniu gospodarstw agroturystycznych roli, funkcji, charakterystyki rozwoju agroturystyki CELE CZĄSTKOWE OBEJMOWAŁY ANALIZĘ: specyfiki produktu agroturystycznego potencjału agroturystycznego woj. dolnośląskiego i lubelskiego potencjału usługowego gospodarstw agroturystycznych konkurencji na rynku usług agroturystycznych

Zakres podmiotowy, przedmiotowy, terytorialny i czasowy PODMIOTOWY – gospodarstwa agroturystyczne PRZEDMIOTOWY – rola produktów i usług oferowanych w gospodarstwach agroturystycznych w konkurowaniu TERYTORIALNY – woj. dolnośląskie (48 gospodarstw) i lubelskie (49 gospodarstw) CZASOWY – dane wtórne - od lat 90. do 2007 roku – dane pierwotne - okres funkcjonowania badanych gospodarstw

ŹRÓDŁA WTÓRNE ŹRÓDŁA PIERWOTNE Materiały źródłowe ŹRÓDŁA WTÓRNE Zwarte pozycje literaturowe Artykuły naukowe Raporty Instytutu Turystyki Dane PFTW „Gospodarstwa gościnne” Publikacje Głównego Urzędu Statystycznego ŹRÓDŁA PIERWOTNE Badania ankietowe (wywiad standaryzowany) Wywiad bezpośredni Metody: analiza deskryptywna, porównawcza, SWOT, elementy statystyki opisowej.

WYNIKI BADAŃ

BADANYCH GOSPODARSTW AGROTURYSTYCZNYCH OFERTA PRODUKTOWA BADANYCH GOSPODARSTW AGROTURYSTYCZNYCH PRODUKT POSZERZONY PRODUKT RZECZYWISTY RDZEŃ PRODUKTU atrakcje turystyczne spacery, przygotowanie ogniska lub grilla, grzybobranie hipoterapia, plenery malarskie, przejażdżki na quadach, strzelanie z łuku, nauka jazdy na nartach baza noclegowa ceny usług noclegowych usługi żywieniowe wypoczynek w cichym i spokojnym środowisku wiejskim możliwość kontaktu ze zwierzętami

KONKURENCJA NA RYNKU USŁUG AGROTURYSTYCZNYCH

Struktura badanych gospodarstw agroturystycznych według opinii ich właścicieli o zmianach poziomu konkurencji na rynku usług agroturystycznych Źródło: opracowanie własne na podstawie badań ankietowych, n=97.

Główne atuty gospodarstw w opinii badanych właścicieli RDZEŃ PRODUKTU PRODUKT RZECZYWISTY PRODUKT RZECZYWISTY PRODUKT POSZERZONY PRODUKT RZECZYWISTY Źródło: opracowanie własne na podstawie badań ankietowych, woj. dolnośląskie n=48, woj. lubelskie n=49.

Deklarowane zmiany w ofercie mające na celu uzyskanie przewagi konkurencyjnej w stosunku do innych gospodarstw PRODUKT POSZERZONY Źródło: opracowanie własne na podstawie badań ankietowych, woj. dolnośląskie n=48, woj. lubelskie n=49.

ANALIZA KONKURENCYJNOŚCI PRODUKTÓW I USŁUG AGROTURYSTYCZNYCH Zależność liczby gości od oferowania usług żywieniowych w badanych gospodarstwach agroturystycznych Zależność liczby gości od liczby oferowanych atrakcji w badanych gospodarstwach agroturystycznych Zależność długości pobytu agroturystów od liczby oferowanych atrakcji w badanych gospodarstwach agroturystycznych

WNIOSKI

WNIOSKI (1): Walka konkurencyjna przybiera formę przede wszystkim konkurencji pozacenowej. Konkurencja na rynku usług agroturystycznych wyraźnie wzrasta. Konkurowanie gospodarstw odbywa się głównie na poziomie produktu rzeczywistego, choć proces ten obejmuje też składniki rdzenia produktu i produktu poszerzonego. Dalsza walka konkurencyjna będzie opierała się przede wszystkim na kształtowaniu elementów produktu poszerzonego.

WNIOSKI (2): Analiza konkurencyjności produktów i usług agroturystycznych w oparciu o przeciętną liczbę turystów oraz średni czas ich pobytu nie daje podstaw do jednoznacznej oceny. Większym zainteresowaniem turystów cieszyły się jednak obiekty świadczące usługi żywieniowe i posiadające urozmaicony pakiet atrakcji (były bardziej konkurencyjne).

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ

Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Wydział Ekonomiczno-Społeczny kierunek: Ekonomia specjalność: Ekonomika Gospodarki Żywnościowej Kamila Kobusińska ROLA PRODUKTU W KONKUROWANIU GOSPODARSTW AGROTURYSTYCZNYCH (NA PRZYKŁADZIE WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO I LUBELSKIEGO) Seminarium: prof. dr hab. Walenty Poczta Praca magisterska wykonana w Katedrze Ekonomii i Polityki Gospodarczej w Agrobiznesie Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pod kierunkiem dr Lucyny Przezbórskiej