Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pomocą mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Negocjacje w obrocie nieruchomościami
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
w nowej podstawie programowej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Kultura organizacyjna
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
KULTURA ORGANIZACYJNA
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Kulturapojęcie i problem
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Interkulturowość w edukacji
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Projekt tranSPORTing emotions wrzesień 2009 – czerwiec 2011.
Zainicjowany przez prof. Łucję Rogowską Realizowany w ramach programu Comenius w latach Partnerzy znalezienie w trakcie stażu kontaktowego.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Rozwój społeczny dziecka
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Pedagogika szkoły wyższej
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Teorie osobowości Literatura podstawowa
1 Polskie ośrodki naukowo-badawcze w programie ESPON  Rozmieszczenie instytucji biorących udział w programie ESPON  Dotychczasowe uczestnictwo Polski.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Wychowanie ekologiczne
Prezentacja nowego produktu Europejski repertuar dobrych praktyk na zajęciach akademickich w językach obcych Danuta Romaniuk Centrum Kształcenia Nauczycieli.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Przedszkole Niepubliczne TEMPOO Koncepcja pracy. SPOŁECZEŃSTWO Pracujemy zespołowo, bo w grupie raźniej!
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Przedszkola Miejskiego nr 4
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Staże europejskie drogą do sukcesu
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Zapis prezentacji:

Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning Toruń 06.06.2011 Dr. Elżbieta Gajek e.gajek@uw.edu.pl http://www.ils.uw.edu.pl/~egajek

eTwinning W projektach eTwinning uczniowie i nauczyciele rozwijają: sprawności: Językowe – język ojczysty i języki obce Interkulturowe Techniczne umiejętności Współpracy Poszukiwania uniwersalnych wartości postawy Współodpowiedzialności za przyszłość Europy i świata Szacunku dla różnorodności

k codzienne zachowania Czym jest kultura? Produkty materialne przedmioty budowle Ludzie K styl życia k codzienne zachowania emocje Czas przeszłość teraźniejszość Produkty niematerialne muzyka, literatura Idee wartości wiedza wzorce myślenia edukacja przyroda

MODEL GÓRY LODOWEJ Muzyka. Literatura. Sztuki piękne. Tańce ludowe i zabawy. Kuchnia i styl ubierania się. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Przeszłość i koncepcja przyszłości. Ideały wychowania. Rodowody. Status wieku i płci. Wzorce relacji międzyludzkich. Wzorce prowadzenia rozmów. Pojęcie piękna i skromności. Definicja grzechu. Kontrolowanie emocji. Wzorce podejmowania decyzji. Preferowanie konkurencji lub współpracy.

w towarzystwie nauczyciela Kultura w edukacji 1 Stwierdzenie/przypisanie niewiedzy Dzieci myślą, że dorosły wie A jeśli nikt nie wie, to skąd się dowiemy? Skok w kulturę w towarzystwie nauczyciela

Kultura w edukacji 2 O co jemu/jej chodzi? uczniowi, nauczycielowi partnerom w projekcie

Kultura w edukacji 3 Pokazywanie demonstracja Dzieci naśladują, nauczyciele to wykorzystują (jak?) Wiedza deklaratywna (zapamiętaj, że..) Interpretacja i rozumienie (dyskusje, współpraca, negocjacje) Wiedza subiektywna (odróżnij fakt od konwencji) Budowanie wiedzy (porównaj wiedzę własną z wiedzą innych – sprawdź hipotezę, zobiektywizuj wiedzę)

Kompetencja międzykulturowa Świadomość odrębności innych grup Savoir-etre pozbycie się postaw etnocentrycznych Savoir-apprendre umiejętność analizowania nieznanych wcześniej zjawisk kulturowych Savoir realioznawstwo Savoir-faire umiejętność zachowania się

Kompetencja międzykulturowa - nieobecna i niedoceniana w kształceniu Poza eTwinning: niewystarczające przekonanie o znaczeniu tego typu edukacji; rzadka obecność tematyki międzykulturowej w podręcznikach;

Kompetencja międzykulturowa Wiedza o kulturze własnej i rozmówcy Postawy – ciekawość, otwartość, gotowość do powstrzymania się od krytyki innej kultury i bezkrytycznego podejścia do własnej Umiejętność interpretacji, objaśniania przejawów obcej kultury i odnoszenia ich do własnej Umiejętność zdobywania wiedzy o kulturze Krytyczna świadomość kulturowa – ocena wartości i poglądów w kulturze własnej i rodzimej (Byram, 1997) EMOCJE

Wymiary różnic międzykulturowych (Geert Hofstede) Badania kultury Wymiary różnic międzykulturowych (Geert Hofstede) Indywidualizm i kolektywizm (Harry Triandis) Style komunikacji (Edward Hall) Różnice międzykulturowe (Richard Gesteland) Spis literatury w materiałach

Co z tego wynika? Projekt eTwinning jest najlepszym miejscem do refleksji nad rolą kultury oraz do kształcenia kompetencji międzykulturowych w zakresie wiedzy, postaw, sprawności i zachowań. Nawet jeśli kształcenie odbywa się częściowo nieświadomie. Kompetencje międzykulturowe są kształcone w działaniu. Zmiana środka komunikacji nie wpływa znacząco na kulturowe podstawy komunikacji i na zachowania.

Bibliografia – psychologia międzykulturowa Hall, E.T. 1999. Taniec życia. Warszawa: Wyd. Literackie Hall, E.T. 2001. Poza kulturą. Warszawa: PWN Hofstede, G. 2000. Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Tropenaars, F. Hampden-Turner. 2002. Siedem wymiarów kultur. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Gesteland, R. 2000. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa: PWN Matsumoto, D. 2007. Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP Szopski, M. 2005. Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa: WSiP.

Dziękuję za uwagę