Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Symbole stosowane do oznaczenia niebezpieczeństwa związanego z użyciem związków chemicznych w krajach Unii Europejskiej.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
w użytkowaniu zawodowym
WYKONYWANIE DOŚWIADCZEŃ
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Edukacja dla bezpieczeństwa
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
BEZPIECZEŃSTWO PLACU ZABAW I GIER
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Stypendium Marii Curie
Materiały multimedialne dotyczące profilaktyki narażenia na hałas
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Transport materiałów chemicznych
Ze względu na źródła, światło dzieli się na: naturalne, sztuczne.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Organizacja wycieczek szkolnych
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowego
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowego
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004r. (Dz.U nr 22, poz. 169) w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w.
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
ELEMENTY ŚRODOWISKA SZKOLNEGO ISTOTNE DLA ZACHOWANIA ZDROWIA DZIECI DOBÓR TORNISTRA/PLECAKA SZKOLNEGO Barbara Czaplińska Oddział Higieny Dzieci i Młodzieży.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Zgodne z rozporządzeniem
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Aktualne przepisy w zakresie przechowywania i użytkowania odczynników chemicznych w szkołach Lublin, dnia r. Renata Gawron Oddział Higieny.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Badania lekarskie pracowników
Nowy format karty charakterystyki Zmiana załącznika II do rozporządzenia Nowy format karty charakterystyki Zmiana załącznika II do rozporządzenia REACH.
Oznakowanie niebezpiecznych substancji chemicznych i mieszanin (CLP)
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy 1 dr inż. Małgorzata Suchecka Bezpieczeństwo i higiena pracy na stronach internetowych CIOP-PIB.
Rada szkoleniowa „Cyfrowe bezpieczeństwo danych osobowych w szkole”
ORGANIZACJA I METODY SZKOLEŃ BHP
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna Bezpieczeństwo chemiczne w szkołach. Oświetlenie stanowisk pracy uczniów. IWONA GOŚKA Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Kamieniu Pomorskim

substancje i preparaty o właściwościach wybuchowych; Substancjami i preparatami niebezpiecznymi są: substancje i preparaty o właściwościach wybuchowych; substancje i preparaty o właściwościach utleniających; substancje i preparaty skrajnie łatwo palne; substancje i preparaty wysoce łatwo palne; substancje i preparaty łatwo palne; substancje i preparaty bardzo toksyczne; substancje i preparaty toksyczne;

substancje i preparaty szkodliwe; substancje i preparaty żrące; substancje i preparaty drażniące; substancje i preparaty uczulające; substancje i preparaty rakotwórcze; substancje i preparaty mutagenne; substancje i preparaty działające szkodliwie na rozrodczość; substancje i preparaty niebezpieczne dla środowiska

Wzory piktogramów

Zgodnie z art. 221 Kodeksu Pracy najważniejsze obowiązki Dyrektorów Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych (będących pracodawcami) dotyczą: stosowania substancji i preparatów niebezpiecznych oznakowanych w sposób widoczny, umożliwiający ich identyfikację; posiadania aktualnego spisu stosowanych/ posiadanych produktów chemicznych oraz kart charakterystyk;

Pozostałe obowiązki pracodawców dotyczą: przechowywania produktów chemicznych w opakowaniach zabezpieczających przed szkodliwym działaniem, pożarem i wybuchem; wyposażenia pracowników zatrudnionych w kontakcie z odczynnikami chemicznymi w środki ochrony indywidualnej.

Karta charakterystyki stanowi narzędzie służące do przekazywania dalszym użytkownikom właściwych informacji dotyczących bezpieczeństwa w odniesieniu do stosowanych substancji i preparatów. Karta charakterystyki jest przygotowywana przez kompetentną osobę, która uwzględnia potrzeby ogółu użytkowników i umożliwia im podjęcie w miejscu pracy środków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa oraz ochrony zdrowia człowieka i środowiska.

Osoba stosująca substancję niebezpieczną lub preparat niebezpieczny ma obowiązek zapoznania się z kartą charakterystyki. Osoba stosująca substancję niebezpieczną lub preparat niebezpieczny, który może stworzyć zagrożenie dla zdrowia człowieka lub środowiska ma obowiązek podjęcia niezbędnych działań zapobiegających powstaniu zagrożenia.

Oznakowanie opakowania substancji niebezpiecznej i preparatu niebezpiecznego powinno zawierać: nazwę umożliwiającą jednoznaczną identyfikację substancji lub preparatu, nazwy określonych substancji zawartych w preparacie, dane identyfikacyjne wprowadzającego do obrotu daną substancję/ preparat oraz odpowiednie znaki ostrzegawcze.

Oświetlenie stanowisk pracy

W pomieszczeniach należy zapewnić oświetlenie dzienne dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i wymaganej dokładności spełniające wymagania określone w Polskiej Normie. Niezależnie od oświetlenia dziennego w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z Polskimi Normami.

Wymagania oświetleniowe wynikają z 3 podstawowych potrzeb: wygody widzenia, przy której pracownicy mają dobre samopoczucie; wpływa to również pośrednio na wzrost wydajności pracy; wydolności wzrokowej, przy której pracownicy są w stanie wykonywać zadania wzrokowe, nawet w trudnych warunkach i w wydłużonym czasie; bezpieczeństwa

Natężenie oświetlenia i jego rozkład w polu zadania i w jego otoczeniu mają duży wpływ na to, jak szybko bezpiecznie i komfortowo pracownik spostrzega i wykonuje zadanie wzrokowe.

Zgodnie z obowiązującą normą PN-EN 12464-1 Światło i oświetlenie Zgodnie z obowiązującą normą PN-EN 12464-1 Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych obowiązują następujące wymagania oświetleniowe: sale lekcyjne, pokoje nauczycielskie, pokój zabaw - 300 lx, pracownie informatyczne - 300 lx; pokoje zajęć muzycznych – 300 lx; pracownie rysunku technicznego- 750 lx; strefy komunikacji, korytarze – 100 lx; schody – 150 lx

Wymagania dotyczące wybranych stanowisk pracy: stanowiska przy tablicach i stołach demonstracyjnych – 500 lx; stanowiska przy biurkach nauczycieli i pracowników administracji- 500 lx; stanowiska do czytania w bibliotekach i czytelniach – 500 lx

Materiały źródłowe: Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych (Dz.U.09.152.1222 j.t.) Kodeks Pracy. Rozporządzenie REACH w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (Dz.U.UE.L.06.396.1 z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r w sprawie ogólnych przepisów bhp (Dz. U. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) . Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 6, poz. 69).

Dziękuje Państwu za uwagę