Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Kształcenie umiejętności pisania w świetle nowej podstawy programowej
Szkoła Podstawowa w Starych Bielicach
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Organizacja spotkań i przyjmowanie delegacji
Formy wypowiedzi.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Jak pisać pracę dyplomową?
Systematyka literatury
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Budowa i układ strony dokumentu
Autor: Adrianna Dzikielewska
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
SPRAWDZIAN PO KLASIE SZÓSTEJ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Korespondencja biurowa
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
2009- Rok Wojciecha Korfantego Polskiego przywódcy narodowego Górnego Śląska Strona GłównaStrona Główna/Wstęp/Zadanie/Procedura/Źródła/Ewaluacja/KonkluzjaWstępZadanieProceduraŹródłaEwaluacjaKonkluzja.
Aby dobrze pisać, trzeba dużo pisać
Kształtowanie postaw przedsiębiorczości w kontekście dokumentów aplikacyjnych Ewa Ger.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
MATURA Wypowiedź pisemna
Temat 3: Podstawowa struktura dokumentu
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Autor: Paweł Sandulski
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Gatunki dziennikarskie
ROZPRAWKA.
ZASADY TWORZENIA PREZENTACJI MULTIMEDIALNYCH
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Jak pisać wypracowania
RODZAJE LITERACKIE.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Zapraszam, ogłaszam, dedykuję…
Diagramy przepływu danych
Dokumenty aplikacyjne
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Zasady redagowania pism urzędowych
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Sprawdzian szóstoklasisty
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Nasz wizerunek zaklęty w kartkach papieru
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Jak tworzymy prezentacje czyli kilka zasad, których należy przestrzegać Andrzej Gągało.
 Załącznik nr 2:Informacje dotyczące ogłoszenia zostały opracowane przez nauczyciela oraz wykorzystane ze strony: „Użytkowe formy wypowiedzi”:
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Zasady redagowania pism
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
List Prywatny Jak go poprawnie napisać?.
Systematyka literatury
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Cel lekcji dla ucznia Na dzisiejszej lekcji, pracując indywidualnie i w parze, nauczysz się redagować ogłoszenie, by wykorzystać tę umiejętność.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
notatki służbowe Pracownia techniki biurowej
Materiał szkoleniowy dla doradców z zakresu: język polski
Zapis prezentacji:

Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi opracowała: mgr Aneta Milz

ZAPROSZENIE Zaproszenie – to karta (najczęściej ozdobna) z tekstem zawierającym prośbę o przybycie na uroczystość prywatną lub oficjalną. Metoda pięciu palców: Kto zaprasza? Kogo zapraszamy? Z jakiej okazji? Kiedy? Gdzie?

Najważniejsze cechy zaproszenia podanie pięciu ważnych informacji; zwroty grzecznościowe, skierowane do adresata, zapisane wielką literą; formy językowe dostosowane odpowiednio do stopnia zażyłości z adresatem, estetyka i właściwy układ graficzny.

Kryteria oceny nauczyciela Uczeń: właściwie posługuje się formą zaproszenia, ujmuje ważne informacje, ( kto? kogo? gdzie? kiedy? z jakiej okazji?) redaguje zaproszenie poprawne językowo, stosuje zachętę, zachowuje poprawność ortograficzną i interpunkcyjną, dba o układ graficzny tekstu, pisze czytelnie.

KARTKA POCZTOWA Kartka pocztowa – celem pocztówki jest przesłanie pozdrowień lub okolicznościowych życzeń.

Najważniejsze cechy kartki pocztowej: czytelny zapis adresu, podanie nazwy miejscowości, z której wysyłana jest kartkę oraz data, bezpośredni zwrot do adresata, zapisany w wołaczu, ciekawy i dostosowany do adresata tekst formuły pożegnalne, zwroty grzecznościowe zapisane wielką literą. podpis

KRYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: poprawnie adresuje; pisze zgodnie z tematem; rozwija treść twórczo, dostosowując ją do adresata; tekst nacechowany emocjonalnie; zachowuje formę kartki pocztowej; dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną estetyka i rozmieszczenie tekstu.

OGŁOSZENIE Ogłoszenie to krótka wiadomość o czymś, np.: kupnie, sprzedaży, poszukiwaniu pracy. Może mieć charakter prasowy, radiowy, telewizyjny lub internetowy.

Najważniejsze cechy ogłoszenia podanie daty i miejsca wydarzenia, informacja o tym, co się stało, cechy charakterystyczne przedmiotu, informacja o sposobie nawiązania kontaktu z nadawcą ogłoszenia; zwięzłość wypowiedzi; precyzja i spójność; selekcja informacji (dostosowana do celu)

KRYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: zamieszcza najważniejsze informacje, odpowiadające na pytania: co się stało? gdzie? kiedy? jak wyglądał np: zaginiony pies co jest celem ogłoszenia? jak skontaktować się z nadawcą? dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną pisze zwięźle i na temat.

PRZEPIS Przepis to pisemne określenie sposobu wykonania czegoś, najczęściej potrawy.

Najważniejsze cechy przepisu nazwa potrawy; składniki i ich ilość; sposób przyrządzenia: konsekwencja w stosowaniu drugiej osoby liczby pojedynczej trybu rozkazującego lub bezokolicznika; formuła zakończenia; właściwy układ graficzny.

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: podaje nazwy składników i ich ilość; przedstawia sposób przygotowania potrawy: wprowadza słownictwo porządkujące wykonywanie czynności, konsekwentnie stosuje 2 os., l.p. trybu rozkazującego. zamieszcza nazwę potrawy i formułę zakończenia; dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną dba o układ graficzny.

OPIS Opis to forma wypowiedzi, której celem jest przedstawienie szczegółów wyglądu czegoś bądź kogoś, przebiegu określonego wydarzenia, działania. Ze względu na przedmiot opisu wyróżniamy: opis miejsca, przedmiotu, postaci, zjawisk przyrody, krajobrazu, przeżyć wewnętrznych.

Najważniejsze cechy opisu wstęp – przedstawienie przedmiotu, miejsca, postaci, zjawiska przyrody; zachowanie jedności czasu, „malowanie słowami”( przymiotniki, porównania) rozwinięcie – opis wyglądu ( wielkość, kształt, kolor, zapach, cechy szczególne) zasada „od ogółu do szczegółu”; zakończenie - ocena

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: pisze zgodnie z tematem; zachowuje formę opisu: treść opisu rozwija twórczo; stosuje bogate słownictwo; zachowuje spójną kompozycję ( przestrzega jedności czasu i przestrzeni) dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną dba o układ graficzny.

PLAN WYDARZEŃ Plan wydarzeń to zapisany w punktach przebieg najważniejszych wydarzeń przedstawionych w utworze. Jego celem jest ułatwienie zapamiętania treści przeczytanego tekstu lub usprawnienie pisania wypracowania. Wyróżniamy dwa rodzaje planów: - ramowy i szczegółowy.

Najważniejsze cechy planu wydarzeń plan ramowy – najważniejsze wydarzenia zapisane w punktach; plan szczegółowy- kluczowe wydarzenia rozbite na zdarzenia szczegółowe, zapisany w punktach z podpunktami; konsekwencja w stosowaniu zdań lub równoważników zdań; niezmienność zapisu punktów ( literowa lub cyfrowa) porządek chronologiczny w przedstawieniu wydarzeń

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: dokonuje właściwej selekcji wydarzeń; stosuje poprawny zapis punktów; dba o poprawność językową – konsekwentnie posługuje się zdaniami lub równoważnikami zdań; zachowuje poprawność ortograficzną i interpunkcyjną.

OPOWIADANIE Opowiadanie to forma wypowiedzi literackiej ukazująca określony świat przedstawiony, złożony z czasu i miejsca akcji, bohaterów oraz wydarzeń powiązanych ze sobą w porządku chronologicznym i przyczynowo-skutkowym.

Najważniejsze cechy opowiadania: tytuł i oryginalność; stosowanie akapitów; wstęp – wprowadzenie w wydarzenia, opis czasu i miejsca akcji, bohaterów. rozwinięcie – opisanie przebiegu wydarzeń; zakończenie – rozwiązanie akcji. zachowanie jedności czasu gramatycznego; zachowanie konsekwencji w prowadzeniu narracji.

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: pisze prace zgodnie z tematem; zachowuje formę opowiadania; zachowuje chronologię zdarzeń; wzbogaca narrację elementami opisu; stosuje bogate słownictwo; zachowuje spójną kompozycję ( przestrzega jedności czasu gramatycznego; wstęp rozwinięcie, zakończenie) dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną dba o układ graficzny.

INSTRUKCJA Instrukcja to zbiór zasad opisujących kolejne etapy postępowania w jakiejś dziedzinie życia; wskazówka, pouczenie. Jej celem jest objaśnienie, jak należy zachować się w określonych sytuacjach.

Najważniejsze cechy instrukcji: tytuł; zapis w punktach; konsekwencja w stosowaniu czasowników: 2os.lp. trybu rozkazującego lub bezokoliczników; skrótowość; precyzja wypowiedzi; zachowanie logicznej kolejności opisywanych czynności.

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: podaje tytuł instrukcji; pisze instrukcję zgodnie z tematem i unika zbędnych informacji; stosuje konsekwentnie 2os.lp. trybu rozkazującego; udziela logicznych i precyzyjnych wskazówek, porządkujących kolejność wykonywania czynności; formułuje instrukcję w punktach; dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną dba o układ graficzny.

SPRAWOZDANIE Sprawozdanie to wierne przedstawienie przebiegu zdarzeń, napisane przez ich uczestnika lub świadka; relacja z wydarzenia przypominająca reportaż.

Najważniejsze cechy sprawozdania tytuł - odniesienie do wydarzenia; wstęp – kto? co? gdzie? kiedy? w jakim celu? rozwinięcie – przedstawienie chronologicznie uporządkowanych najważniejszych wydarzeń; zakończenie – ocena wydarzenia; zachowanie spójności rzeczowość – elementy stylu urzędowego; akapity.

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: pisze prace zgodnie z tematem; zamieszcza tytuł; zachowuje formę sprawozdania; przestrzega chronologii zdarzeń; zachowuje spójną kompozycję ( przestrzega jedności czasu gramatycznego; wstęp rozwinięcie, zakończenie) posługuje się właściwym, sprawozdawczym stylem; dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną stosuje akapity.

LIST List to wypowiedź pisemna skierowana do osoby lub instytucji. Jego celem jest nawiązanie z kimś kontaktu, aby np.: poinformować o czymś, nakłonić do czegoś, przedstawić własną opinię na określony temat, przekazać swoje emocje. Listy dzielimy na prywatne i oficjalne.

Najważniejsze cechy listu miejscowość, data w prawym górnym rogu; nagłówek-zwrot do adresata pisany wielką literą w wołaczu; wstęp – nawiązanie do ostatniego kontaktu, wspólnych spraw, przedstawienie powodu pisania listu; rozwinięcie – zasadnicza treść listu; zakończenie – zamknięcie tematu, formuły grzecznościowe; podpis akapity; styl i treść dostosowane do adresata.

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: redaguje list zgodnie z tematem; wprowadza elementy typowe dla formy listu, zachowując właściwy układ graficzny (miejscowość, data, zwrot do adresata) podpisuje się pod treścią listu; zachowuje właściwą kompozycję; styl wypowiedzi dostosowuje do adresata; dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną stosuje akapity.

STRESZCZENIE Streszczenie to skrótowe ujęcie treści danego tekstu. Jego celem jest przekazanie najistotniejszych informacji o większym utworze.

Najważniejsze cechy streszczenia: przygotowanie – ramowy plan wydarzeń; lojalność wobec streszczanego tekstu; skrótowość–przewaga zdań pojedynczych; rzeczowość; tekst uporządkowany logicznie i stylistycznie; akapity; brak opisów, dialogów, komentarzy, metafor, porównań itp.

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: zachowuje zwięzłość formy: w większości posługuje się zdaniami pojedynczymi; nie umieszcza dialogów, opisów, komentarzy, cytatów; pomija szczegółowe wydarzenia; dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną stosuje akapity

DIALOG Dialog to forma wypowiedzi w postaci rozmowy dwu lub więcej osób; może stanowić odrębny tekst literacki( komiks, dramat) lub być częścią innej wypowiedzi.

Najważniejsze cechy dialogu: wypowiedź każdego z bohaterów zapisana od myślnika i w nowej linii; komentarze narracyjne; zdania wprowadzające dialog; naturalność rozmowy; spójność i porządek logiczny tekstu.

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: pisze dialog zgodnie z tematem; właściwie rozwija treść wypowiedzi – dialog na początek, rozwinięcie i zakończenie; dba o naturalność rozmowy, zachowując jej logiczną spójność; stosuje zróżnicowane komentarze narracyjne; właściwie zapisuje dialog dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną.

Notatka to krótki tekst o charakterze informacyjnym; uwaga, zapisek. Jej celem jest ułatwienie zapamiętania najważniejszych informacji odnoszących się do tekstu, zdarzenia, wypowiedzi.

Najważniejsze cechy notatki: zwięzłość; przejrzystość; rzeczowość; trafność wyboru formy.

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: trafnie wybiera formę notatki, dbając o jej spójność kompozycyjną; notuje zgodnie z tematem, uwzględniając wszystkie najważniejsze aspekty; zachowuje zwięzłość i rzeczowość informacji; dba o przejrzystość notowania; dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną.

CHARAKTERYSTYKA Charakterystyka to forma wypowiedzi, która łączy w sobie opis cech zewnętrznych i wewnętrznych postaci. Jej celem jest przedstawienie całościowego portretu człowieka – jego wyglądu, zachowania i osobowości. Charakteryzować możemy np.: bohatera literackiego, filmowego, członka rodziny lub samego siebie ( autocharakterystyka)

Najważniejsze cechy charakterystyki: wstęp – przedstawienie postaci, a w odniesieniu do bohatera literackiego uzupełnione nazwiskiem autora i tytułem książki, informacją o roli postaci w utworze; rozwinięcie – prezentacja cech zewnętrznych i wewnętrznych bohatera poparta właściwymi przykładami, opinie innych o postaci; zakończenie – własna ocena bohatera; zachowanie spójności kompozycyjnej; wprowadzanie cytatów; stosowanie akapitów.

K RYTERIA OCENY NAUCZYCIELA Uczeń: pisze pracę zgodnie z tematem; zachowuje formę charakterystyki; uzasadnia przedstawione cechy; zachowuje spójną kompozycję (przestrzega jedności czasu, prowadzi narrację w trzeciej osobie); dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną; dba o układ graficzny.

Dziękuję za uwagę!