Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Dziecko przewlekle chore w przedszkolu/ szkole - aspekty prawne
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
O szkole dla rodziców i wychowawców
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Kompetentny nauczyciel – jak konstruować indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne, karty indywidualnych potrzeb Opracowanie na podstawie materiałów.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DZIAŁALNOŚĆ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH POZNAŃ, 18 listopada 2010 r.
Zmiany w przepisach oświatowych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu Rzeszów – grudzień 2011.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
BYTOM, 15 GRUDNIA 2010 R. NOWE REGULACJE PRAWNE W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI ROK SZKOLNY 2010/2011 DELEGATURA W.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w zakresie organizacji Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.
Reforma pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, i przedszkolach czyli co nas czeka po 1 września 2011 r. ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KONFERENCJA METODYCZNA DLA WYCHOWAWCÓW
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych - nowe regulacje prawne
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w świetle nowego rozporządzenia MEN Opracowanie: Anna Ligęza przy pomocy materiałów z Akademii Ortograffiti

PODSTAWA PRAWNA ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

TERMINY WDROŻENIA ZMIAN przedszkola, gimnazja, szkoły specjalne, placówki 01.09.2011 szkoły podstawowe, szkoły ponadgimnazjalne 01.09.2012 Nie później niż do 30 kwietnia danego roku Zespół określa zalecane formy i sposoby pomocy. Na tej podstawie Dyrektor planuje organizację pomocy w arkuszu organizacji.

rozpoznawanie możliwości psychofizycznych NA CZYM POLEGA POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA? rozpoznawanie możliwości psychofizycznych rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów

KOMU NALEŻY SIĘ POMOC? Uczniowie: szczególnie uzdolnieni niepełnosprawni przewlekle chorzy niedostosowani społecznie zagrożeni niedostosowaniem społecznym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z zaburzeniami komunikacji językowej w sytuacji kryzysowej lub po przeżyciach traumatycznych z niepowodzeniami edukacyjnymi zaniedbani środowiskowo z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego wcześniej kształceni za granicą

KTO UDZIELA POMOCY? Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają: nauczyciele specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem: w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, a także specjaliści terapii pedagogicznej i doradcy zawodowi we współpracy z: rodzicami uczniów, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, np. Polskie Towarzystwo Dysleksji. *

KTO MOŻE WNIOSKOWAĆ O POMOC? uczeń rodzice ucznia specjalista prowadzący zajęcia z uczniem nauczyciel poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna asystent edukacji romskiej Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.

FORMY POMOCY DLA UCZNIÓW zajęcia rozwijające uzdolnienia zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej klasy terapeutyczne porady i konsultacje

FORMY POMOCY DLA RODZICÓW porady i konsultacje warsztaty i szkolenia

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UZDOLNIENIA dla uczniów szczególnie uzdolnionych Dla kogo? przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy liczba uczestników zajęć Liczebno ˜† wynosi do 8 uczniów godzina zajęć trwa 45 minut Czas

ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE dla uczniów mających trudności w nauce, Dla kogo? w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej liczba uczestników zajęć Liczebno ˜† wynosi do 8 uczniów godzina zajęć trwa 45 minut Czas

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE (zajęcia specjalistyczne) dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami Dla kogo? rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się liczba uczestników zajęć Liczebno ˜† wynosi do 5 uczniów godzina zajęć trwa 60 minut Czas

(zajęcia specjalistyczne) ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE (zajęcia specjalistyczne) Dla kogo? dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę liczba uczestników zajęć Liczebno ˜† wynosi do 4 uczniów godzina zajęć trwa 60 minut Czas

ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE (zajęcia specjalistyczne) dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami Dla kogo? utrudniającymi funkcjonowanie społeczne liczba uczestników zajęć Liczebno ˜† wynosi do 10 uczniów godzina zajęć trwa 60 minut Czas

ZADANIA NAUCZYCIELI I SZKOŁY WCZESNE ROZPOZNANIE specyficznych trudności w uczeniu się UDZIELENIE POMOCY w postaci programu wsparcia - indywidualizacja pracy OCENA EFEKTYWNOŚCI udzielonej pomocy SZKOŁA PODSTAWOWA jako miejsce rozpoznawania specyficznych trudności w nauce.

Wykres pochodzi ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej: www Wykres pochodzi ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej: www.efektywnoscksztalcenia.aps.edu.pl

REALIZACJA ZMIAN Zakładane zmiany zostaną osiągnięte dzięki: Nauczycielowi , który wspiera i doradza, zna swoich uczniów i wie, jak każdemu pomóc Pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak najbliższej dziecka/ucznia, tj. w przedszkolu, szkole i placówce oświatowej Indywidualizacji pracy z uczniem zarówno na obowiązkowych, jak i dodatkowych zajęciach edukacyjnych

ZESPÓŁ Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w szkole jest zadaniem nauczycieli oraz specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem, tworzących Zespół . Osobę koordynującą pracę zespołu wyznacza dyrektor szkoły. Spotkania zespołu zwołuje osoba koordynująca pracą Zespołu w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.

ZADANIA ZESPOŁU ustala zakres , w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno- -pedagogicznej określa zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa działania wspierające wobec rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno- -pedagogicznymi opracowuje Plan Działań Wspierających (PDW) podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych zakłada i prowadzi Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia dokonuje oceny efektywności udzielonej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a zwłaszcza skuteczności prowadzonych zajęć

Wykres pochodzi ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej: www Wykres pochodzi ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej: www.efektywnoscksztalcenia.aps.edu.pl

KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA (KIPU) KIPU zakłada się i prowadzi dla ucznia: posiadającego opinię poradni psychologiczno- -pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, nieposiadającego opinii lub orzeczenia, w przypadku którego, ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne, nauczyciel lub specjalista stwierdzi potrzebę objęcia go pomocą psychologiczno-pedagogiczną .

KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA (KIPU) KIPU nie zakłada się uczniowi posiadającemu: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka(*) Dla takiego ucznia zespół nauczycieli opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET). * opinię wydaje się do momentu rozpoczęcia przez dziecko obowiązku szkolnego

IPET - Indywidualny Program PDW - Plan Działań Edukacyjno-Terapeutyczny Wspierających Dla ucznia: Dla ucznia: z orzeczeniem o potrzebie lub grupy uczniów, wobec których kształcenia specjalnego stwierdzono potrzebę objęcia ich pomocą psychologiczno- -pedagogiczną ze względu na potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej Posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego

WAŻNE STRONY INTERNETOWE Materiały dla nauczycieli związane z nowym rozporządzeniem o pomocy psychologiczno-pedagogicznej www.efektywnoscksztalcenia.aps.edu.pl Polskie Towarzystwo Dysleksji www.ptd.edu.pl Zmiany MEN www.ortograffiti.pl Ministerstwo Edukacji Narodowej www.men.gov.pl