26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz
Cel prezentacji – udzielenie odpowiedzi na pytania: 26/03/2017 Cel prezentacji – udzielenie odpowiedzi na pytania: Czy działalność innowacyjna jest sposobem na podniesienie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw? Jakie przedsiębiorstwa są najbardziej innowacyjne? Jaki jest ich sposób na konkurencyjność? Czemu zawdzięczają sukces?
Struktura prezentacji Wyniki badań dotyczących innowacyjności przedsiębiorstw badanie firm w najbardziej innowacyjnych branżach - badanie ogólnopolskie (wywiady telefoniczne) badania firm na Mazowszu – badania ankietowe wnioski z Giełd Współpracy badanie firm spin-off (wywiady bezpośrednie) Wnioski z badań
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw Cel badania analiza możliwości wytwarzania i implementacji innowacji przez przedsiębiorstwa z sektora przemysłowego i sektora usług identyfikacja znajomości instrumentów wsparcia, z których korzystają przedsiębiorstwa Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2007 r.
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - firmy objęte badaniem
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
Korzystanie z instrumentów wsparcia dla firm Fundusze unijne (głównie programy rozwoju zasobów ludzkich) Kredyt technologiczny Wędka technologiczna Granty instytucji rządowych
Projekt InnoMazovia – wyniki badań Badanie MŚP - działalność B+R prowadzona w firmach na Mazowszu Mniej niż 20% przedsiębiorstw posiada własne jednostki badawczo-rozwojowe. Najczęściej są to firmy z branży farmaceutycznej, medycznej i biochemicznej/chemicznej Około 8% firm planuje w ciągu najbliższych 3 lat uruchomienie jednostki badawczo-rozwojowej Prawie połowa firm twierdzi, że w latach 2003-2005 prowadziły działalność badawczo-rozwojową. Najczęściej - firmy z branż farmaceutycznej i medycznej Badania najczęściej wykonują firmy większe, o większym obszarze działalności; Istnieje wyraźna zależność pomiędzy posiadaniem przez przedsiębiorstwo jednostki badawczo-rozwojowej a prowadzeniem przez nie badań
Projekt InnoMazovia – wyniki badań Badanie MŚP - współpraca firm z instytutami badawczymi Połowa badanych twierdzi, że jest osobiście zainteresowana współpracą ze środowiskiem naukowym Wyraźnie najczęściej zainteresowanie tą współpracą wykazują firmy z branży farmaceutycznej i medycznej Współpracą z naukowcami bardziej zainteresowane są większe przedsiębiorstwa Ponad 70% badanych ocenia, że personel ich firm ma odpowiednie kwalifikacje do takiej współpracy
Wnioski z badań Utożsamianie innowacji z najbardziej kosztownymi innowacjami technologicznymi i brakiem wiedzy o roli innowacyjności w innych sferach, na przykład organizacji. Firmy spin-off natrafiają na barierę popytu na rynku krajowym. Firmy, które odniosły sukces – zawdzięczają go m.in. wejściu na rynki zagraniczne. Firmy wolą kupować technologie zagraniczne niż krajowe. Polska gospodarka jest na tyle mało innowacyjna, że otoczenie biznesowe nie jest zainteresowane współpracą. Firmy wykazują stosukowo niską znajomość instrumentów wsparcia dla innowacyjnych firm. W niewielkim stopniu korzystają z instrumentów wsparcia czy usług kierowanych do przedsiębiorstw prowadzących działalność innowacyjną. Sprzedaż patentów licencji nie cieszy się dużą popularnością – jest uważana za działalność mało dochodową i bardziej szkodliwą dla firmy niż przynoszącą korzyści.
Wnioski z badań firm spin-off Brak strategicznych odbiorców przemysłowych Brak kapitału na rozwój innowacji i na wdrożenia Brak ogólnego wsparcia ze strony uczelni ryzyko prawne dla decydentów system motywacyjny Sukces zawdzięczają często znalezieniu niszy rynkowej wejściu na rynki zagraniczne
Wnioski z Giełd Współpracy Trudno zachęcić przedsiębiorców do współpracy z instytucjami naukowo-badawczymi
Marta Mackiewicz marta@ecorys.pl 26/03/2017 Dziękuję za uwagę Marta Mackiewicz marta@ecorys.pl