Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy Na podstawie Piątkiewicz A. i Sobolski R. „Dźwignice”
Pozioma klasyfikacja transportu: 1. Według kryterium przedmiotu przewozu: transport osób, transport ładunków. 2. Według kryterium formy własności: transport prywatny, transport komunalny, transport publiczny, transport państwowy.
Pozioma klasyfikacja transportu: 3. Według kryterium geograficznego: transport krajowy, transport międzynarodowy. 4.Według organizacji przewozów: transport regularny, transport nieregularny.
Rys.2. Klasyfikacja pionowa transportu Kryterium podziału Podział według stosunku środka przewozu do drogi przewozu środowiska transportowego gałęzi transportu Rys.2. Klasyfikacja pionowa transportu Na podstawie Piskozub A.: Ekonomika transportu – podstawy metodologiczne, WKŁ, Warszawa 1975, str. 43.
Polityka transportowa państwa Polityka transportowa – jest to program działania w kierunku przekształcenia transportu w system dostosowany do wymogów gospodarki rynkowej i nowych warunków współpracy gospodarczej w Europie.
Polityka transportowa państwa Geneza aktualnej POLSKIEJ POLITYKI TRANSPORTOWEJ “Polityka Transportowej Państwa…” stanowi aktualizację, częściowo zmianę i rozwinięcie zasad, zawartych w przyjętym przez: Radę Ministrów w 1995r dokumencie “Polityka transportowa – program działania w kierunku przekształcenia transportu w system dostosowany do wymogów gospodarki rynkowej i nowych warunków współpracy gospodarczej w Europie”, oraz w “Planie rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce do roku 2015” (dokumencie wewnętrznym MTiGM z 1998 roku).
Polityka transportowa aństwa Na kształt polityki transportowej wpłynęły uwarunkowania międzynarodowe, najważniejsze z nich to: Polska została przyjęta do NATO, zaproszona do wstąpienia do Unii Europejskiej. Przed przystąpieniem do UE, zostały sprecyzowane warunki jakie muszą być spełnione między innymi w zakresie transportu (programy i umowy europejskie dotyczące systemu transportowego).
Programy i Umowy Międzynarodowe determinujące naszą politykę transportową *TEN (Trans European Network) – dotyczy stworzenia korytarzy transportowych w Europie , *TINA (Transport Infastructure Needs Assessment) – dotyczy poprawy infrastruktury transportowej nowych członków UE, *AGC - umowa europejska o głównych międzynarodowych liniach kolejowych,
Programy i Umowy Międzynarodowe determinujące naszą politykę transportową – cd. *AGTC - umowa europejska o ważniejszych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących, *AGR – umowa europejska o głównych drogach ruchu międzynarodowego , * AGN – dotyczy dostosowania dróg wodnych do wymogów międzynarodowych.
Główne działy zawarte w DOKUMENCIE (PTK) 1. Tendencje w transporcie, diagnoza stanu obecnego, 2. Cele rozwojowe , 3. Kierunki realizacji polityki w skali krajowej, regionalnej i lokalnej , 4. Uwarunkowania rozwoju, 5. Prognozy potrzeb przewozowych, 6. Strategie rozwojowe systemu transportowego na lata 2000 – 2015, 7. Zasady rozwoju systemu transportowego w układzie gałęziowym i terytorialnym.
Korytarze postulowane przez Polskę: Korytarz A Gdańsk – Odessa ważniejsze drogi ważniejsze linie kolejowe Korytarze postulowane przez Polskę: Korytarz A Gdańsk – Odessa Korytarz B Nadodrzański
Infrastruktura transportu
Definicja ogólna infrastruktury Infrastruktura - to podstawowe urządzenia, budynki i instytucje usługowe, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa. Wyróżnia się infrastrukturę społeczną oraz techniczną. Słowo infrastruktura oznacza dosłownie "konstrukcja pod spodem". Infrastruktura techniczna - urządzenia, sieci przesyłowe i związane z nimi obiekty świadczące niezbędne i podstawowe usługi dla określonej jednostki przestrzenno-gospodarczej (osiedla, dzielnicy, miasta, zakładu przemysłowego itp.) w zakresie energetyki, dostarczania ciepła, wody, usuwania ścieków i odpadów, transportu, itp.
długość linii kolejowych liczba podróżnych rocznie Wśród parametrów, które charakteryzują infrastrukturę poszczególnych gałęzi transportu można wymienić: I. Łączną długość relacji transportowych wyrażonych przez: Długość dróg samochodowych z podziałem na poszczególne kategorie, Długość linii kolejowych z podziałem na poszczególne kategorie, Długość użytkowanych dróg wodnych śródlądowych (kanały, rzeki, jeziora)’ Długość połączeń lotniczych. II. Gęstość sieci poszczególnych gałęzi transportu – liczona: np. długość linii kolejowych powierzchnia kraju W pewnym stopniu infrastrukturę charakteryzują poniższe wskaźniki III. Popularność gałęzi transportu liczba podróżnych rocznie liczba mieszkańców IV. Liczba przewiezionych pasażerów/ładunków w ciągu roku V. Liczba wypadków
Sieć transportowa jest jednym z elementów infrastruktury transportowej, którą można analizować w skali krajowego systemu transportowego, ale znacznie łatwiej jest mówić o infrastrukturze poszczególnych gałęzi transport.
Cd. To Infrastruktura_kolejowa