Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Advertisements

Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
TRANSPORT Roman Idczak.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Charakterystyka finansów publicznych
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
3. Systemy transportowe – transport globalny
INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
KIA SAFETY SYSTEM GENEZA POWSTANIA.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA. Podział prawa PRAWO Prawo wewnętrzne Prawo międzynarodowe Prawo kościelne Prawo zwyczajowe.
Polityka transportowa
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Logistyczne systemy transportu dalekiego
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Aktualna sytuacja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Zarządzanie transportem Wybrane elementy
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Kpt. ż.ś dr Krzysztof Woś Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T Szczecin 13 – 15 czerwca 2013r.
Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce
Ciągi transportowe do przewozu ładunków Terminale intermodalne
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Dlaczego nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska? Konferencja: „Gdańsk w nowej perspektywie – porozmawiajmy.
Warsztat konsultacyjny
Warunki wstępne (ex ante) stan
IV FORUM KORYTARZA BAŁTYK - ADRIATYK „Rok rzeki Wisły 2017 –
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Przegląd infrastruktury transportowej województwa podlaskiego
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy Na podstawie Piątkiewicz A. i Sobolski R. „Dźwignice”

Pozioma klasyfikacja transportu: 1. Według kryterium przedmiotu przewozu: transport osób, transport ładunków. 2. Według kryterium formy własności: transport prywatny, transport komunalny, transport publiczny, transport państwowy.

Pozioma klasyfikacja transportu: 3. Według kryterium geograficznego: transport krajowy, transport międzynarodowy. 4.Według organizacji przewozów: transport regularny, transport nieregularny.

Rys.2. Klasyfikacja pionowa transportu Kryterium podziału Podział według stosunku środka przewozu do drogi przewozu środowiska transportowego gałęzi transportu Rys.2. Klasyfikacja pionowa transportu Na podstawie Piskozub A.: Ekonomika transportu – podstawy metodologiczne, WKŁ, Warszawa 1975, str. 43.

Polityka transportowa państwa Polityka transportowa – jest to program działania w kierunku przekształcenia transportu w system dostosowany do wymogów gospodarki rynkowej i nowych warunków współpracy gospodarczej w Europie.

Polityka transportowa państwa Geneza aktualnej POLSKIEJ POLITYKI TRANSPORTOWEJ “Polityka Transportowej Państwa…” stanowi aktualizację, częściowo zmianę i rozwinięcie zasad, zawartych w przyjętym przez: Radę Ministrów w 1995r dokumencie “Polityka transportowa – program działania w kierunku przekształcenia transportu w system dostosowany do wymogów gospodarki rynkowej i nowych warunków współpracy gospodarczej w Europie”, oraz w “Planie rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce do roku 2015” (dokumencie wewnętrznym MTiGM z 1998 roku).

Polityka transportowa aństwa Na kształt polityki transportowej wpłynęły uwarunkowania międzynarodowe, najważniejsze z nich to: Polska została przyjęta do NATO, zaproszona do wstąpienia do Unii Europejskiej. Przed przystąpieniem do UE, zostały sprecyzowane warunki jakie muszą być spełnione między innymi w zakresie transportu (programy i umowy europejskie dotyczące systemu transportowego).

Programy i Umowy Międzynarodowe determinujące naszą politykę transportową *TEN (Trans European Network) – dotyczy stworzenia korytarzy transportowych w Europie , *TINA (Transport Infastructure Needs Assessment) – dotyczy poprawy infrastruktury transportowej nowych członków UE, *AGC - umowa europejska o głównych międzynarodowych liniach kolejowych,

Programy i Umowy Międzynarodowe determinujące naszą politykę transportową – cd. *AGTC - umowa europejska o ważniejszych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących, *AGR – umowa europejska o głównych drogach ruchu międzynarodowego , * AGN – dotyczy dostosowania dróg wodnych do wymogów międzynarodowych.

Główne działy zawarte w DOKUMENCIE (PTK) 1. Tendencje w transporcie, diagnoza stanu obecnego, 2. Cele rozwojowe , 3. Kierunki realizacji polityki w skali krajowej, regionalnej i lokalnej , 4. Uwarunkowania rozwoju, 5. Prognozy potrzeb przewozowych, 6. Strategie rozwojowe systemu transportowego na lata 2000 – 2015, 7. Zasady rozwoju systemu transportowego w układzie gałęziowym i terytorialnym.

Korytarze postulowane przez Polskę: Korytarz A Gdańsk – Odessa ważniejsze drogi ważniejsze linie kolejowe Korytarze postulowane przez Polskę: Korytarz A Gdańsk – Odessa Korytarz B Nadodrzański

Infrastruktura transportu

Definicja ogólna infrastruktury Infrastruktura - to podstawowe urządzenia, budynki i instytucje usługowe, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa. Wyróżnia się infrastrukturę społeczną oraz techniczną. Słowo infrastruktura oznacza dosłownie "konstrukcja pod spodem". Infrastruktura techniczna - urządzenia, sieci przesyłowe i związane z nimi obiekty świadczące niezbędne i podstawowe usługi dla określonej jednostki przestrzenno-gospodarczej (osiedla, dzielnicy, miasta, zakładu przemysłowego itp.) w zakresie energetyki, dostarczania ciepła, wody, usuwania ścieków i odpadów, transportu, itp.

długość linii kolejowych liczba podróżnych rocznie Wśród parametrów, które charakteryzują infrastrukturę poszczególnych gałęzi transportu można wymienić:           I.      Łączną długość relacji transportowych wyrażonych przez: Długość dróg samochodowych z podziałem na poszczególne kategorie, Długość linii kolejowych z podziałem na poszczególne kategorie, Długość użytkowanych dróg wodnych śródlądowych (kanały, rzeki, jeziora)’ Długość połączeń lotniczych.      II.      Gęstość sieci poszczególnych gałęzi transportu – liczona: np. długość linii kolejowych powierzchnia kraju W pewnym stopniu infrastrukturę charakteryzują poniższe wskaźniki     III.     Popularność gałęzi transportu liczba podróżnych rocznie liczba mieszkańców   IV.   Liczba przewiezionych pasażerów/ładunków w ciągu roku      V.      Liczba wypadków

Sieć transportowa jest jednym z elementów infrastruktury transportowej, którą można analizować w skali krajowego systemu transportowego, ale znacznie łatwiej jest mówić o infrastrukturze poszczególnych gałęzi transport.

Cd. To Infrastruktura_kolejowa