Zostali zgłoszeni Przystąpili do egzaminu Nie przystąpili do egzaminu III A13 Brak III B18 Brak III C15 Brak SymbolOpisIlość arkuszy GA 1Arkusz standardowy45 GA 8 Arkusz dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim. 1 W dniu r. przeprowadzono egzamin gimnazjalny z języka obcego nowożytnego. W Publicznym Gimnazjum w Nowym Miszewie 100% uczniów zdawało egzamin z języka angielskiego. Egzamin przebiegł bez zakłóceń. Liczba uczniów, którzy: Liczba zdających z uwzględnieniem arkusza egzaminacyjnego :
Liczba punktów Procentowy udział badanych umiejętności Numery zadań Odbiór tekstu słuchanego , 1.2, 1.3, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 3.1, 3.2, 3.3 Odbiór tekstu czytanego , 9.2, 9.3, 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, , 11.3, 12.1, 12.2, 12.3, 12.4, 13.1, 13.2, 13.3, 14.1, 14.2, 14.3 Reagowanie językowe , 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 6.1, 6.2, 6.3, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4 W części językowej egzaminu gimnazjalnego sprawdzone zostały wiadomości i umiejętności z zakresu trzech obszarów: odbiór tekstu słuchanego, odbiór tekstu czytanego i reagowanie językowe. Arkusz egzaminacyjny składał się z 50 zadań zamkniętych. W poniższej tabeli przedstawiono przyporządkowanie poszczególnych zadań i punktów do obszaru standardów.
Odbiór tekstu słuchanegoOdbiór tekstu czytanegoReagowanie językowe 67%55%62% W roku 2010, średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z Publicznego Gimnazjum w Nowym Miszewie mieścił się w granicach 60% punktów możliwych do uzyskania. Dla zdających egzamin z języka angielskiego łatwiejsze okazały się zadania z obszaru odbiór tekstu słuchanego, średni wynik – 67%, (średnie wyniki w pozostałych obszarach to: 55% i 62%). I.Poziom wykonania zadań.
ŁatwośćIlość zadańProcent Bardzo trudne12% Trudne1938% Umiarkowanie trudne1530% Łatwe1224% Bardzo łatwe36% Test z języka angielskiego w 38% okazał się trudny. Zbliżony procent stanowiły zadania umiarkowanie trudne (30% - 15 zadań) oraz łatwe (24% - 12 zadania). W arkuszu znajdowało się jedno zadanie bardzo trudne (2%) oraz 3 zadania bardzo łatwe (6%)
Poniżej 35%35% - 73%74% i więcej III A481 III B-99 III C3111 Powyżej 74% punktów uzyskało 11 uczniów, co stanowi 24% trzecioklasistów. Przedział pomiędzy 35% a 73% punktów uzyskało 28, co stanowi 61% trzecioklasistów. Poniżej 35% punktów uzyskało 7 uczniów, co stanowi 15% trzecioklasistów. Poniższa tabela przedstawia procentowy podział punktów z uwzględnieniem poszczególnych klas. Średni wynik uzyskany przez uczniów to 30,3 punktów, co stanowi 60% wszystkich punktów możliwych do uzyskania. Wynik minimalny, 9 punktów, uzyskał 1 uczeń. Wynik maksymalny, 49 punktów, uzyskała 1 uczeń. StaninPrzedział punktowy 112,4– 19,5 219,6– 22,6 322,7– 24,9 425,0– 27,0 527,1– 29,6 629,7– 32,5 732,6– 37,0 837,1 – 43,5 943,6– 48,8 Rozkład średnich wyników szkół na skali staninowej
Najlepsze wyniki uczniowie uzyskali z zadań z obszaru Odbiór tekstu słuchanego. Średnia łatwość zadań w tym obszarze wynosi 0,64 - zdający uzyskali średnio 6,2 punktów i średnia ta jest wyższa od średniej powiatu (6,15 punktów), ale niższa od średniej krajowej (6,92 punktów). Nieco trudniejsze okazały się zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności z pozostałych obszarów. Średnia łatwość zadań z obszaru: Odbiór tekstu czytanego i Reagowanie językowe jest taka sama i wynosi 0,6. Za zadania z obszaru Odbiór tekstu czytanego uczniowie uzyskali średnio 10,3 punktów (średnia powiatu to 9,77, a średnia krajowa 11,09) a za zadania z obszaru Reagowanie językowe uzyskali średnio 11,7 punktu (średnia powiatu – 10,68, średnia krajowa 11,8). II. Poziom opanowania umiejętności w obszarach standardów. 1) Arkusz standardowy Publiczne Gim w N. Miszewie Gmina Bodzanów Powiat Płock Woj. mazowieckie WieśKraj Odbiór tekstu słuchanego 6,25,986,157,036,296,92 Odbiór tekstu czytanego 10,39,719,7711,389,8911,09 Reagowanie językowe 11,710,5210,6812,1110,6211,8
Współczynniki łatwości zadań z podziałem na obszary standardów wymagań egzaminacyjnych. ŁatwośćSkalaLiczba zadań % Bardzo trudne0 – 0,19 0 0% Trudne0,20 – 0, % Umiarkowanie trudne0,50 – 0, % Łatwe0,70 – 0, % Bardzo łatwe0,90 – 1 1 5% Odbiór tekstu słuchanego Stopień trudności zadań sprawdzających wiadomości i umiejętności z obszaru Odbiór tekstu słuchanego jest zróżnicowany. Największą grupę zadań stanowią zadania umiarkowanie trudne - 4 zadania co stanowi 20% wszystkich zadań z tego obszaru. W tym obszarze są również trzy zadania łatwe (15%), dwa zadania trudne (10%) i jedno zadanie bardzo łatwe(5%). Nie ma zadań bardzo trudnych. ŁatwośćSkalaLiczba zadań% Bardzo trudne0 – 0,1900% Trudne0,20 – 0,491050% Umiarkowanie trudne0,50 – 0,69420% Łatwe0,70 – 0,89630% Bardzo łatwe0,90 – 100% Odbiór tekstu czytanego Zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności z obszaru Odbiór tekstu czytanego okazały się w 50% umiarkowanie trudne (10 zadań). W tym obszarze było również 5 zadań trudnych, 4 zadania łatwe i 1 bardzo łatwe. Nie było zadań bardzo trudnych.
Poziom wykonania zadań przez uczniów : Słuchanie ze zrozumieniem Czytanie ze zrozumieniem Reagowanie językowe 50%45%55% Klasy III A Słuchanie ze zrozumieniem Czytanie ze zrozumieniemReagowanie językowe 80%65%70% Klasy III B Słuchanie ze zrozumieniemCzytanie ze zrozumieniemReagowanie językowe 70%55%60% Klasy III C
ZBIEŻNOŚĆ czyli punkty uzyskane na egzaminie gimnazjalnym a oceny wystawione na koniec klasy trzeciej
Klasa III AKlasa III BKlasa III C Średnia dla szkoły Zbieżność egzaminu z oceną końcowo roczną 38%44%26%36% Średnia na koniec klasy pierwszej 2,43,62,52,8 Średnia na koniec klasy drugiej 2,23,72,72,9 Średnia na koniec klasy trzeciej 2,74,23,073,3 Średnia z egzaminu2,33,72,32,8
Wnioski Jakościowa analiza zestawów egzaminacyjnych kierowana wskaźnikami łatwości zadań pozwoliła na wyciągnięcie poniższych wniosków na temat czynników stanowiących o szczególnym poziomie łatwości (wskaźnik łatwości 0,70 i powyżej) lub trudności (wskaźnik łatwości 0,49 i poniżej) zadań dla gimnazjalistów z Publicznego Gimnazjum w Nowym Miszewie zdających egzamin w 2010 roku. Wśród tych czynników można wymienić zarówno kwestie merytoryczne, np. umiejętność sprawdzana w danym zadaniu, jak i techniczne, np. typ zadania.
1.Najmniej trudności sprawiły gimnazjalistom: zadania sprawdzające umiejętność określania kontekstu sytuacyjnego w zadaniach na odbiór tekstu słuchanego oraz głównej myśli tekstu lub poszczególnych części tekstu w zadaniach na odbiór tekstu czytanego. zadania z reagowania językowego sprawdzające znajomość najbardziej podstawowych funkcji językowych, takich jak pytanie o wiek, pytanie o opinię, witanie się. zadania sprawdzające znajomość liczebników, np. określanie wieku, ceny, rozpoznawanie numeru telefonu. zadania sprawdzające znajomość najbardziej podstawowego słownictwa, np. zadania wymagające rozpoznania słowa poprawnie uzupełniającego lukę kupować/pokazywać/rysować w języku angielskim; przyimki miejsca). zadania typu prawda-fałsz lub pochodne, np. za/przeciw, tak/nie. zadania polegające na uzupełnieniu dialogu brakującymi kwestiami spośród podanych.
2. Najwięcej trudności przysporzyły gimnazjalistom: zadania sprawdzające umiejętność rozpoznawania związków pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu. zadania z reagowania językowego i zadania na odbiór tekstu czytanego, których wykonanie wymagało zrozumienia związku wielowyrazowego (kolokacji), będącego charakterystycznym sposobem wyrażania określonego znaczenia w języku angielskim, np. how Im doing. Błędy takiego rodzaju są najczęściej efektem nadużywania przez uczniów strategii dosłownego tłumaczenia z języka obcego na język polski lub odwrotnie. zadania wyboru wielokrotnego.
Aby uzyskać lepsze wyniki z egzaminu należy zwrócić szczególną uwagę w poszczególnych obszarach na zadania, które sprawiły najwięcej trudności. Należy również ćwiczyć umiejętność czytania ze zrozumieniem, szczególnie trudniejszych tekstów ze specjalistycznym słownictwem oraz popracować nad znajomością słownictwa. Ponadto konieczne są ćwiczenia w formułowaniu wypowiedzi własnej typu opis ilustracji, gdzie tak naprawdę widać czynne opanowanie języka i można wykluczyć łut szczęścia Z kwestii technicznych warto zwrócić uwagę na przypomnieniu uczniom o uważnym czytaniu poleceń i prawidłowym wypełnianiu karty odpowiedzi, w tym wypełnianiu na karcie odpowiedzi i karcie tytułowej kodu ucznia i daty urodzenia, przenoszeniu wyników na kartę odpowiedzi oraz prawidłowym zakreślaniu wybranej odpowiedzi - kwadracikiem, nie kółeczkiem, krzyżykiem czy linią falistą.