Profilaktyczny program w zakresie bezpieczeństwa w Internecie dla Bezpieczeństwo w sieci Profilaktyczny program w zakresie bezpieczeństwa w Internecie dla Szkoły Podstawowej w Stróżach
Spis treści Wstęp Cele Formy i sposoby realizacji Realizacja programu a) Zadania dla ucznia b) Zadania dla nauczyciela c) Zadania dla rodziców Oczekiwane osiągnięcia Ewaluacja Bibliografia
Wstęp Obecnie dostęp do Internetu, stał się powszechny nie tylko dla dorosłych ale w dużej mierze i dla dzieci. To okno na świat niesie ze sobą nieograniczone informacje. Jego zaletą jest nieprzerwana praca sieci, możliwość korzystania z niej w dowolnych porach, praca w tempie dostosowanym do potrzeb i indywidualnych możliwości osoby uczącej się. Można wykorzystywać go jako narzędzie wspierające proces uczenia się. Jednak mimo wielu zalet niesie on również pewne zagrożenia, szczególnie dla najmłodszych jego użytkowników. Dzieci korzystające z sieci komputerowej narażone są również na kontakt z niebezpiecznymi treściami, których w Internecie nie brak. By temu przeciwdziałać i zapewnić bezpieczne korzystanie z Internetu został opracowany program profilaktyczny, który jest propozycją działań jakie można podjąć na terenie szkoły, aby uchronić podopiecznych przed zagrożeniami. Jest on adresowany do uczniów nauczycieli i rodziców naszej szkoły, gdyż także oni nie zawsze zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie niesie ze sobą współczesna technika informacyjna.
Cele Cel ogólny Głównym celem programu jest profilaktyka zagrożeń i przygotowanie uczniów do bezpiecznego poruszania się w sieci. Cele szczegółowe - Zapoznanie uczniów z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z Internetu. - Wyrabianie umiejętności rozpoznawania zagrożeń oraz przeciwdziałania im. - Wyrabianie umiejętności klasyfikowania i wartościowania wiadomości zdobytych w Internecie. - Uświadamianie korzyści wypływających z właściwego korzystania z sieci. Zapoznanie rodziców z powszechnością treści szkodliwych zamieszczonych na stronach internetowych. - Informowanie dzieci, rodziców i nauczycieli o możliwościach wsparcia ze strony organizacji zajmujących się zwalczaniem nielegalnych treści w Internecie - Przedstawienie rodzajów zagrożeń, jakie niesie ze sobą korzystanie z Internetu (uzależnienie od Internetu i gier komputerowych, kontakt z osobami niebezpiecznymi, dostęp do treści sprzecznych z normami wychowania, nieumiejętność odróżniania rzeczywistości wirtualnej od świata realnego, przestępczość, nieuczciwość). Uświadomienie rodzicom ich decydującej roli w zakresie kontroli nad sposobami korzystania przez dziecko z Internetu.
Formy pracy Pogadanki z uczniami i rodzicami Zajęcia z zakresu profilaktyki bezpieczeństwa w sieci w klasach I-III Pogadanki z uczniami i rodzicami - lekcje pokazowe w klasach IV-VI Gazetki ścienne Przygotowanie scenek sytuacyjnych na kółku informatycznym Pokaz filmu o bezpieczeństwie w sieci przygotowanego przez uczniów Opracowanie scenariuszy zajęć bezpieczeństwa w sieci Prace plastyczne Udział kolejnych uczniów w projekcie 3..2..1.. Internet -wykorzystanie płyty Udział uczniów w ogólnopolskich konkursach o tematyce bezpieczeństwa w sieci w tym DBI 2012 - Szkolenie e-learingowe dla uczniów
Zadania dla ucznia Zapoznanie uczniów z regulaminem pracowni komputerowej oraz zasadami bezpiecznego korzystania z komputerów i Internetu Pokazanie i omówienie zasad działania programu „Opiekun Ucznia” - chroniącego użytkownika przed „nieodpowiednimi” stronami w Internecie, Opracowanie przez uczniów prezentacji multimedialnej „Dziecko w sieci” jako materiał dydaktyczny dla klas młodszych Przygotowanie gazetki ściennej na DBI pod hasłem „Bezpieczeny Internet Przygotowanie prac plastycznych – plakatów w programie Paint nt. z zakresu Bezpieczna szkoła Przygotowanie przez uczniów scenki sytuacyjnej „Nigdy nie wiadomo kto jest p drugiej stronie” Udział uczniów w ogólnopolskich konkursach organizowanych przez portale edukacyjne 8. Szkolenia e-learningowe już od najmłodszych: necio.pl – zabawa w Internet dla przedszkolaków (klasa 0) - Poznaj bezpieczny Internet klasy I-III (kolejni nie przeszkoleni uczniowie) - Bezpieczna Przygoda z Internetem kl IV-VI (kolejni uczniowie)
Zadania dla nauczyciela Przeprowadzenie zajęć na temat bezpiecznego korzystania z Internetu na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. Praktyczne zapoznanie z programami antywirusowymi i zabezpieczającymi Ukazanie uczniom stron ukazujących jak bezpiecznie korzystać z Internetu: www.dzieckowsieci.pl, www.sieciaki.pl zamieszczonymi na stronie szkoły. Wykorzystanie na swoich lekcjach materiałów dydaktycznych zamieszczonych na powyższych stronach internetowych a także realizacja projektu 3..2..1..Internet , przeszkolenie uczniów z zakresu bezpieczeństwa, udział w konkursie dla n-li. Nadzorowanie pracy uczniów przygotowujących prezentacje i multimedialne i prace plastyczne Przygotowanie wspólnie z uczniami prezentacji nt. „Praca biblioteki szkolnej” Przeprowadzenie konkursu informatycznego na najlepszą prezentację multimedialną „Bezpieczny Internet” Przygotowanie uczniów do kursów e-learingowych na platformie www.dzieckowsieci.pl - odpowiedzialni wychowawcy i n-l informatyki Opracowanie materiałów i ulotek dla rodziców o bezpieczeństwie w Internecie. Organizacja szkolenia rady pedagogicznej z zakresu bezpieczeństwa 11. Realizacja zadań projektu w zakresie profilaktyki „Szkoła bez przemocy”
Zadania dla rodziców Poinformowanie rodziców na spotkaniu o realizowanym programie profilaktycznym szkoły „Bezpieczeństwo dziecka w sieci”. Wzbogacenie wiedzy na temat Internetu, zagrożeń i bezpieczeństwa dziecka w Internecie Przedstawienie i zapoznanie rodziców z programami zabezpieczającymi zainstalowanymi w naszej szkole „Opiekun Ucznia” oraz ukazanie innych np.. „Beniamin”, „Cenzor” itp. Udział rodziców w zajęciach warsztatowych poświęconych bezpieczeństwu Przestrzeganie w domu zasad zawartych z uczniami na temat bezpieczeństwa w Internecie 6. Współpraca ze szkołą informacja i kursach e-lerningowych
Oczekiwane osiągnięcia Uczeń: zna regulamin pracowni komputerowej i zna zasady bezpiecznego korzystania z Internetu jest świadomy zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu, dba o swoje bezpieczeństwo w sieci, - wie, co to jest oprogramowanie antywirusowe - wie, jakich informacji nie powinien podawać, - zna swoje prawa jako użytkownika Internetu, potrafi wyszukać i oddzielić interesujące go informacje od niepotrzebnych, ma świadomość, że nie wszystkie strony internetowe mogą zawierać nieprawdziwe dane wie jak zachować się i komu zgłaszać pojawiające się niebezpieczeństwo. - będzie umiał korzystać z platformy e-learingowej
Nauczyciel: dba o równy dostęp wszystkich uczniów do komputera i Internetu - dba o bezpieczny dostęp do sieci, dba o zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania zabezpieczającego, - kontroluje, po jakich obszarach sieci uczeń się porusza, - uczy jak prawidłowo korzystać z sieci - promuje adresy internatowe dotyczące profilaktyki - zapoznaje z szerokimi możliwościami Internetu, zachęca ucznia do rozwijania zainteresowań za pośrednictwem Internetu wskazując pozytywne walory Internetu - rozwija aktywność poznawczą i twórczą dziecka.
jego dziecko z Internetu Rodzic: - jest świadomy zagrożeń wynikających z użytkowania przez jego dziecko z Internetu - zapewnia dziecku bezpieczny dostęp do Internetu, rozmawia z dzieckiem o zagrożeniach, jakie może nieść globalna sieć, wspólnie z dzieckiem surfuje po Internecie szukając potrzebnych informacji - zna adresy internetowe dotyczące profilaktyki - rozumie potrzebę korzystania z Internetu.
Ewaluacja Sprawdzenie, czy program osiągnął zamierzony cel opierać się będzie na obserwacji uzyskiwanych efektów. Przeprowadzona zostanie też ankieta oraz konkurs sprawdzający wiadomości uczniów na temat zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu i wiedzy dotyczącej sposobów ochrony przed tymi zagrożeniami.
Opis programu zabezpieczającego Szkołą od kilku lat korzysta z programu zabezpieczającego „Opiekun ucznia”. Jest on sprawdzonym programem zapewniającym bezpieczny dostęp do zasobów sieci Internet. Blokuje dostęp do stron, zgodnie z ustawieniami ustalonymi przez osobę nadzorującą komputer oraz ogranicza dostęp do wybranych funkcjonalności (m.in.: komunikatory, listy dyskusyjne, ściąganie plików z sieci na komputer, poczta e-mail, reklamy i animacje). Pozwala również na elastyczne definiowanie blokowanych treści, monitorowanie stron odwiedzanych przez użytkownika oraz ustalanie dopuszczalnego czasu dostępu do sieci. Program przeznaczony jest przede wszystkim do ochrony dzieci i młodzieży przed szkodliwymi treściami w Internecie. Chociaż bywa i tak że nie wszędzie może być on wykorzystywany, dlatego tak ważne jest realizowanie programów profilaktycznych. Każdy komputer jest zabezpieczony programem antywirusowym „Kasperky”
Opracowanie programu profilaktycznego: Elżbieta Soska Sylwia Żychowska przy współpracy nauczyciela opracowującego Szkolny Program Profilaktyczny